Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä mun mielestä on hyvä että danin saa jos vaan on sen tasonen mitä siihen vaaditaan, riippumatta iästä, koosta tai sukupuolesta...

Suomessa kans käsittääkseni ilmeisen korkee taso mustissa vöissä, toivottavasti pysyykin sellaisena. Kwan nyom Hapkidossa ainaki voi suorittaa danin jossain +5v aktiivisella treenillä. Joka vyökokeeseen vaaditaan tietty määrä treenikertoja joten hc treenarit voivat graduoida nopeammin kuin muut, mielestäni toimiva systeemi.

mustista vöistä

Kamppailulajiopettajalle on tietysti plussaa jos on hyvä matsaaja tai löytyy kisakokemusta. Tämä omalta osaltaan antaa uskottavuutta, koska tekniikoita on käytetty muuallakin kuin vain harjoituksissa sparratessa. Tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä että maagisen mustan vyön omistaja tuntee lajinsa periaatteet ja tekniikat ja osaa opettaa ne hyvin muille.

Tässä mielessä olen "vähän" skeptinen teini-ikäisten mustien vöiden suhteen, puhumattakaan jostakin jenkeissä tapana olevasta 10-vuotiaiden graduoinnista. Voiko niin nuori henkilö ylipäänsä ymmärtää mitään ihmiskehon toiminnasta tai tekniikoiden toimintaperiaatteista? Useimmissa lajeissa musta vyö antaa kuitenkin valtuudet treenien omatoimiseen vetämiseen. Jokaisella kamppailulajiopettajalla on myös vastuu treeneistä ja treenaajista. Voiko tällaista vastuuta sälyttää alaikäisen harteille?

Minotoro sanoi:
Kamppailulajiopettajalle on tietysti plussaa jos on hyvä matsaaja tai löytyy kisakokemusta. Tämä omalta osaltaan antaa uskottavuutta, koska tekniikoita on käytetty muuallakin kuin vain harjoituksissa sparratessa. Tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä että maagisen mustan vyön omistaja tuntee lajinsa periaatteet ja tekniikat ja osaa opettaa ne hyvin muille.

Tässä mielessä olen "vähän" skeptinen teini-ikäisten mustien vöiden suhteen, puhumattakaan jostakin jenkeissä tapana olevasta 10-vuotiaiden graduoinnista. Voiko niin nuori henkilö ylipäänsä ymmärtää mitään ihmiskehon toiminnasta tai tekniikoiden toimintaperiaatteista? Useimmissa lajeissa musta vyö antaa kuitenkin valtuudet treenien omatoimiseen vetämiseen. Jokaisella kamppailulajiopettajalla on myös vastuu treeneistä ja treenaajista. Voiko tällaista vastuuta sälyttää alaikäisen harteille?

Mielestäni alta 16v ei yleensä sovi opettajaksi, kuten sanoit niin ihmiskehon toiminta ei kuitenkaan ole hanskassa. Mutta silti taidollisesti tämä henkilö voi olla danin arvoinen, ei ketään voi kuitenkaan pitää jollain vyöllä vain sen takia että iän mukana tuleva "viisaus" ei olisi riittävä. Toisaalta opettamiseen ei myöskään mielestäni tarvi dania, riittää että on taidollisesti opetettavia parempi, paras opettaja on sellainen joka saa porukan innostumaan ja motivoitua, ei suinkaan se jolla on tummin vyö.

morjens.. huomasin selaillessani nettiä et täällähä on kivaa keskustelua kamppailulajeista. Joo, ainaha mustia vöitä arvostetaan mutta väri vyöt jää toissijalle. sekin vain yleistystä ja harhaluuloa. esim. itse olen treenaillu ju-jutsua ym ym ja nykyään krav magaa yhteensä noin 10v ja mulla on jutsussa oranssi ja magassa toka taso. mutta kokemusta on tullu paljon ja myös pohdiskelua tekniikoita ja tapoja kohtaan. oon myös treenannu wing tsunia jossa juuri ns itsepuolustustapa tulee kyseeseen. ei niinkään perustekniikat ja humpuuki tekniikat, heitot jne. Pointti on se että ei tarvitse olla mustan vyön omaava että osaa jotain. itsestäni voin sanoa että olen saanut lahjat jostain kamppailulajeja kohtaan ja enkä todellakaan voi sanoa että oisin vain kakkos tason omaava. vyöt, tasot ei merkitse mitään.. aloittelijoille se on hyvä visuaalinen merkki osaamisestaan (ehkä) mutta mitä kokeeneempi on ja vuosia takana ni tajuaa että oma osaaminen ja treeni on tärkeintä. Olen saanut jopa nauraa että esim mite huonoja yksilöitä on krav magassa jossain 5tasossa. Mutta magassa noi tekniilat ei mitään järisyttävän vaikeita edes ole. Myös monet lajit ontuvat opetukseen/opettajaan koska treenataan vaa tekniikoita tietyllä tavalla. esim ju-jutsussa oon huomannut sen. Ollaan niin uskollisia lajiin kohtaan että ei voi muuttaa tapaa. Kun taas mitä nyt olen vähä treenannu krav magassa ja opetellut wing tsunia ni olen oppinut enemmän ku koko aikana yhteensä ju-jutsussa. aina pitäisi miettiä mikä on helpoin tapa ratkoa ongelma. (vastustaja) vastustaja on aina ongelma, riski.. sen teot on ongelmia mitä ratkotaan ja pohditaan. ei mitään yksittäisiä tekniikoita -koukun torjunta s-blockilla, kyynärpääisku vatsaa, heitto paskaa. :D Käutännössä tollanen ei toimisi koskaan. Ja myös olen kuullut ( mitä mustiin vöihin tulee) että baarissa oli tullut pieni kahakka jossa oli osaisena ju-jutsun 3 vai onko nykyään 4.dan musta vyö nimeltä mainitsematon. (kova jannu, sitä en kiellä) kyseinen mustavyö oli aatellu että heitänpä kaverin hienolla lonkkaheitolla. ni PAM, humalainen mies oli noin vaan lyönyt mustaa vyötä turpaan ja se loppui siihen. :) Kannattaa alkaa miettimään oikeasti mitö tekee salilla, mitä tekniikoita ja miksi ja kannattaako tietyn lajin omaisesti käyttää oppejaan jos joutuu kadulla tappeluun. Kovia jannuja on mustissa vöissä ja myös alemmissa vöissä mutta heikoimmat ovat ne joilla on luja putkinäkö vain yhteen lajiin tai teittyyn tekniikkaan/tapaan.

Näistä Amerikkalaisista "alaikäisistä" mustan vyön haltijoista sen verran, että lähes kaikissa Dojoissa vyö on esim alle 12 vuotialilla ns. junior vyö, jolla ei ole mitään telemistä aikuisten vyöasteiden kanssa. Junioreiden vyöasteet menevät nopeasti ihan siitä syystä, että nuorempien on vaikea pitää innostusta yllä jos on se sama valkoinen kylpytakinvyö ensimmäiset puoli vuotta. Ja kun ikää tulee tarpeeksi, on siirryttävä sitten Junior Black Beltistä esimerkiksi oranssiin "aikuisten" vyöhön. On totta että eräällä tavalla on kyse rahastuksesta, mutta kilpailu on seuroilla kovaa ja Suomessakin ollaan jo menossa tähän suuntaan. Ei tarvitse kuin katsoa seurojen kasvanutta "junnu" lajien kasvua. Onko tämä hyvä asia? Siihen en ota kantaa.

Omakohtainen kokemukseni yhdestä 9v. junior black beltin omistajasta (siskon au pair perheen kautta, poika harrastanut 5v lähtien) on kyllä positiivinen. Tämä vaahtosammuttimen kokoinen kaveri oli uskomattoman taitava ns. kata-esityksissään ja tekniikoissa yleensä. Eihän kaverista tietenkään olisi mitään vastusta kenellekkään yli 50kg kaverille mutta omassa ikä/painoluokassaan varmaan parhaimmistoa. Kaikki vyöt oli hienosti omissa telineissään seinällä ja niistä oltiin hyvin ylpeitä. Ja kaveri tiesi itsekin että kyse oli lasten vöistä. Tosin niihinkin oli vyökokeet eikä esim mustaa jaettu automaattisesti.

Toinen ääripää on tietysti nämä aasian maat jossa junioreiden treenaus on ehkä hiukan liiankin kovaa. Thaimaasta palannut kaverini kertoi järkyttyneenä kuinka Phuketin stadionilla 10 vuotiaat 55 paunaset kaverit hakkasivat toisiaan tosimielellä. Jopa yksi tyrmäys tuli.

Chd sanoi:
Mielestäni alta 16v ei yleensä sovi opettajaksi, kuten sanoit niin ihmiskehon toiminta ei kuitenkaan ole hanskassa. Mutta silti taidollisesti tämä henkilö voi olla danin arvoinen, ei ketään voi kuitenkaan pitää jollain vyöllä vain sen takia että iän mukana tuleva "viisaus" ei olisi riittävä. Toisaalta opettamiseen ei myöskään mielestäni tarvi dania, riittää että on taidollisesti opetettavia parempi, paras opettaja on sellainen joka saa porukan innostumaan ja motivoitua, ei suinkaan se jolla on tummin vyö.

Olen samaa mieltä. Monessa ei-vyölajissa ja käsittääkseni Krav Magassa on mahdollisuus suorittaa ns. virallinen ohjaaja-kurssi, joka ei vaadi mitään tiettyä tasoa. Ja uskoisin että näille kursseille hakeutuu ne henkilöt jotka ovat todella kiinnostuneet opettamisesta ja osaavat tekniikat niin hyvin että ovat niitä valmiita opettamaan.

Kenenkähän kanssa nyt joudun taistelemaan, näiden kommenttieni jälkeen.. Toivottavasti en kenenkään.. :)

Musta vyö alaikäiselle? Sopii minun puolestani teoriassa, mutta käytännössä harvoin. Sitten, kun pahimmat teini-iän ongelmat alkaa olla takana. Joillakin (harvoilla) se käy jo tuossa 15-17vuotiaana, joillakin ei vielä 20-vuotiaanakaan. Ts. "oikean" (=ei "lasten") mustanvyön haltijan pitää olla "aikuinen".

Ohjaajista: Ohjaajan ei välttämättä myöskään tarvi olla yli 18-vuotta. Kunhan osaa asiansa (jonkinlainen ohjaajakoulutus pitäisi saada) ja tietää treenien kulkevan hänen vastuullaan. Mustaa vyötä ei tarvitse. Voi olla pirun hyvä ohjaaja vaikka on nuori ja ei mustavöinen. Toisaalta taas monenkin danin omaava henkilö voi olla suoraan sanoen :kakka: ohjaaja. Tosin "hyvä ohjaaja" on myös makuasia.

Ja ~Proxi~: Jos kerran tunnet olevasi niin hyvä ja loistava, niin miksi et mene korottamaan tasoasi?

~Proxi~ sanoi:
esim. itse olen treenaillu ju-jutsua ym ym ja nykyään krav magaa yhteensä noin 10v ja mulla on jutsussa oranssi ja magassa toka taso.
10v. treeniä ymym lajeista ja ton verran oot edennyt? Mitä vittua oot touhunnut vai onko treenitahti ollut 1-2 krt viikossa? Tai kuukaudessa?

ei niinkään perustekniikat ja humpuuki tekniikat, heitot jne.

Mitäs luulet että PERUStekniikoilla ajetaan takaa?

Pointti on se että ei tarvitse olla mustan vyön omaava että osaa jotain.

Totta kyllä.

ei mitään yksittäisiä tekniikoita -koukun torjunta s-blockilla, kyynärpääisku vatsaa, heitto paskaa. :D Käutännössä tollanen ei toimisi koskaan.

Heitot ym. on paskaa? Onko mielikuvituksen kanssa ongelmia vai etkö osaa soveltaa tekniikoita käytäntöön?

Jos joku tönäisee sinua vahingossa, painatko heti wingtsunchainpunchilla pataan?

Kannattaa muistaa, että esim. judossa on merkitystä myös massalla eli henkilön koolla. Laitapa ruskeavöinen 50kg tyyppi matsaamaan keltavöistä 120kg äijää vastaan. Tilanne tasottuu kummasti vaikka pienempi olisi kuinka taitava.

Lisäksi eri lajit painottavat vöiden merkitystä, kun taas esim. kung-fussa ei ole käytännössä lainkaan vyötasoja. Vyö on semmonen hauska väline jolla housut pysyy jalassa, eikä mittari siitä kuinka taitava olet vetämään ihmisiä turpaan. Enemmän kuvastaa se kuinka kauan on harjoitellut ja kuinka usein ja jatkuuko harjoittelu edelleen. Kaverilla oli tae-kwon-dossa ruskea vyö ja parin vuoden lusmuilun jälkeen äijä oli jäykkä kuin rautakanki.

Sickboy, et ymmärtäny pointtia.. arvatenkin :) ja mitä sit jos on treenannu 10v ja ei käy tasokokeissa.. tai ei ole voinut.. tai on ollu vaikka taukoa. se ei ollut pointti. ootsä joku teini-ikäinen? :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
~Proxi~ sanoi:
Sickboy, et ymmärtäny pointtia.. arvatenkin :) ja mitä sit jos on treenannu 10v ja ei käy tasokokeissa.. tai ei ole voinut.. tai on ollu vaikka taukoa. se ei ollut pointti. ootsä joku teini-ikäinen? :D

Jos olet aloittanut kymmenen vuotta sitten ja pitänyt välissä kolme vuotta taukoa, niin et ole treenannut kymmentä vuotta vaan seitsemän. Ja oikeastaan olet huonommalla tasolla kuin kaveri, joka on harjoitellut seitsemän vuotta putkeen. Oliskohan tätä pointtia haettu takaa? :arvi:

Krav magassahan ei noita tasokokeita ole pakko käydä. Kunhan eka taso on suoritettu niin voi treenata ihan muiden mukana.

~Proxi~ sanoi:

Jotenkin kuulostaa hölmöltä, luulis että sitä välillä käy jossain nostamas vyöarvoaan vaikka ei oliskaan niin hirmusan kiinnostunu narun väristä.

MOT ymmärsi mun pointtini. Ja harvassa lajissa tulee uusia tekniikoita jos ei tasoa välillä korottele. Sitten joutuu tyytymään "tylsiin perustekniikoihin".

Ei, en ole teini-ikäinen oon muuten vaan ihan vitun :david: .

;)

mustat vyöt eivät ole kovin vertailukelpoisia

Suomessa tosiaan tuntuu keskimäärin tuo mustan vyön saamisen vaikeus olevan suurempi kuin useimmissa muissa maissa. Monissa japanilaisissa lajissa saa Japanissa vyön paljon nopeammin ja kevyemmin perustein kuin Suomessa, ja sama pätee varmasti muuallakin. Jostakin syystä tähän maahan on juurtunut ajatus siitä, että musta vyö on jotakin ylimaallisen ihmeellistä, ja toisaalta onhan sen ehkä itsellekin palkitsevampaa jos tietää todella tehneensä jotakin vyön eteen.

Muualla maailmassa ei mennä useinkaan ihan samalla saksalaisperäisellä systemaattisuudella yhdistettynä suomalaiseen jääräpäiseen p**le-jos-kerran-sellainen-direktiivi-on-niin-sitä-kanssa-noudatetaan -asenteeseen, vaan vöiden myöntämisessä käytetään huomattavasti enemmän "harkintaa". Osa saa vyön hallinnollisista syistä eli voidaksen edustaa tyyliä/lajia muualla, osa taas ansiosyistä kun on voittanut kisoissa tai tehnyt jotakin homman eteen, osa taas siksi että sattuu osaamaan monia asioita hyvin.
Tämän takia niitä nopeita daneja tuntuu ulkomailla (eikä vaan ameriikassa) ilmaantuvan ja osalla kavereista on niitä isohko nippu. En tarkoita etteivätkö varmasti osaa hommaansa ja ole taitavia lajissaan, mutta se dan-määrä tai edes danien olemassaolo ei lainkaan välttämättä kerro että MITEN taitavia.

Mielestäni ei ole myöskään kovinkaan kannattavaa sinänsä lähteä vertaamaan mustan vyön saamisia edes Suomessa eri lajien, tyylien ja koulukuntien kesken. Onhan se ihan hauskaa ajanvietettä ja voisi ajatella että joku jopa valitsee harrastamansa lajin sen takia että siinä saa/ei saa mustaa vyötä helposti, mutta tuskin näistä tällä perusteella aloittajista kukaan sinne mustaan saakka jaksaa.
Eri lajeissa on niin eri kriteerit ja painotukset sekä yleisestikin eri tarkoitus sille, mitä "musta vyö" tarkoittaa. Lainausmerkeissä, koska joissakin lajeissa se ei ole sen paremmin vyö, kuin mustakaan. Sama kuin jos vertaisi eri alojen ammatillisia tutkintoja keskenään, tai mitä pitää osata päästäkseen maajoukkueeseen kymmenottelussa vs. kuulantyönnössä.

Lisäksi, niissäkin lajeissa, joissa on musta (tai edes tummansininen kuten osalla korealaisista) vyö ja dan-asteikko käytössä, on todella paljon soveltamiseroja puhumattakaan siitä, että on erilaisia asteikoita. esim. osassa perinteisempiä karaten koulukuntia on vain viisi dan-astetta tavallisen kymmenen asteen sijasta, ja toisaalta Kôdôkan-jûdô käyttää 13 danin systemiä ja Bujinkan 15 danin systeemiä - olkoonkin ettei Kôdôkanissa ole koskaan kenelläkään muulla kuin lajin perustajalla ollut yli 10 dania; Kanôlla oli 13.dan. On myös muistaakseni 3, 7, 9 ja 11 danin systeemejä. Tälläkin on varmasti vaikutusta siihen, miten suuri osa kokonaisuudesta pitää hallita ennen kuin danin saa.

hps sanoi:
esim. osassa perinteisempiä karaten koulukuntia on vain viisi dan-astetta tavallisen kymmenen asteen sijasta

Ihan vain mielenkiinnosta, missä tyylisuunnassa on virallisesti vain 5 dan astetta? Tiedän kyllä, että jotkut shotokan "puristit" ei hyväksy yli 5 dania, koska Funakoshilla "oli vain 5 dan". Siihen "vain 5 dan" taas on omat syynsä, mutta se ei ole pointti..

TJJ sanoi:
Ihan vain mielenkiinnosta, missä tyylisuunnassa on virallisesti vain 5 dan astetta? Tiedän kyllä, että jotkut shotokan "puristit" ei hyväksy yli 5 dania, koska Funakoshilla "oli vain 5 dan". Siihen "vain 5 dan" taas on omat syynsä, mutta se ei ole pointti..

Ei niinkään shotokan-puristit, vaan shotokai-ihmiset. Tai no, ehkä he nimenomaan ovat niitä shotokan-puristeja, jotka aikanaan lähtivät omille teille pitkälti juuri sen purismin takia. Ei kilpailuja, ei vöitä yli 5 danin. Eli ainakin Shotokai karatessa on virallisesti vain viisi (5) dania.
Toinen ryhmä on käsittääkseni ainakin amerikkalainen Shotokan SKA, jossa ei myöskään ole kuin nuo viisi dania. Toimintaa ei taida Suomesta löytyä.

Jo vain

Cooper sanoi:
Krav magassahan ei noita tasokokeita ole pakko käydä. Kunhan eka taso on suoritettu niin voi treenata ihan muiden mukana.

Meidän seurassamme on käsittääkseni ainakin yksi henkilö, joka on treenannut säännöllisesti noin vuodesta 1998, eikä ole käynyt ensimmäisessäkään tasokokeessa. Tasokokeet eivät millään tavalla estä etenemistä lajin piirissä, vaan suurempi merkitys on harjoittelun määrällä. Ainoastaan ohjaajakoulutuksessa on hyötyä korkeammasta tasosta. Tällöin ei painoteta aivan niin paljoa ihan perustekniikoita (näin olettaisin).

Esimerkiksi yksi IKMF:n pääguruista, Eli Ben-Ami (expert 5 / 5. dan) sanoi itse eräässä haastattelussa, ettei itse pidä tasojarjestelmää kovinkaan merkityksellisenä. Se on lähinnä tehty "porkkanaksi" länsimaisille ihmisille, joiden "pitää aina saavuttaa jotain konkreettista, jotta toiminta olisi mielekästä".

Itse olen suorittanut peruskurssin jälkeen P1-tason reilu kolme vuotta sitten, eikä tämä "tasottomuus" ole millään tavalla estänyt osallistumista vaativimpiinkin seuramme treeneihin.

Niin.. mun pointtini oli se ( On ollut paljon taukoa myös treenaamisessa mutta jutsussa oli tosi pien seura ja opettaja hyvä kaveri joka on mustavyö.. eli. käytiin läpi kaikkia tekniikoita.( "mustan vyön tekniikoita" jos joku haluaa siihen tarttua) ) että ei todella tarvitse omata tummaa väriä että osaa jotain. tai toisin päin. Älkää ihmeessä jääkö siihen että joku vyö merkkaa henkilön osaamista. Ja mulla on Krav magassa toinen taso siks etten ole sitä sen enempää vielä treenannut mutta olen huomennut että moneen tasoon mulla ei tuu ns uusia tekniikoita muuta kuin sovellusten parissa. en tiedä tarkkoja juttuja tasotekniikoissa esim P5 tai jo liittokin kieltäis mun suorittaa muutama taso vähässä ajassa (ohjaaja ainakin sanoi näin) mutta who cares?? esim tasotekniikat on murto-osa lajia muutenkin. Jos olis jossain lajissa mahd. vain opetella vyötekniikat/tasotekniikat ja suorittaa kokeet ni johan mustanvyön sais muutamassa KK:ssa. Mutta asia ei onneksi ole näin.

Suositut

Back
Ylös Bottom