Muille koirille agressiivinen American Bulldog

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peklo
  • Aloitettu Aloitettu
Tsori mutta kyllä koiralaumassakin ratkaistaan johtajuus ihan muulla kuin fyysisellä voimalla tai "karvoihin käymisellä". Chihuahua tai villakoira voi helposti olla johtaja-asemassa kymmenen ison koiran laumassa, kunhan muutama ehto täyttyy; 1. koira on lauman vanhimmasta päästä 2. sen itseluottamus on riittävä 3. se on luonteeltaan äärimmäisen dominoiva. Koirissa kyse ei ole koosta tai voimasta vaan henkisestä kantista, henkisestä dominanssista ja siksi sitä kanttia ja dominanssia tulisi olla myös ihmisellä.

Tuohon Miken kysymykseen: " Mikä siinä on, että on ihan niinkuin pakko ottaa se fyysisesti vaativa rotu? Ostakaa border collie, niin saatte 400 kertaa enemmän haastetta kun opetatte sen korjaamaan teidän auton kun ite ootte salilla. "

Voisin omalta osaltani kommentoida sen verran, että itse hankin normaalia haastavamman koiran, tai oikeastaan kaksikin koska halusin haastetta joka tulee koiran vieteistä, nähdä millaisen nöyrän lapasen noista saan seurassani ja oppia sitä kautta jotain, mitä harva tuntuu ymmärtävän. Jos olisin ottanut bordercollien tai kultaisennoutajan ei varmaan olisi rahkeita neuvoa ketään tällaisella varmuudella, millä nyt sitä voin tehdä ja nyt tilanne onkin tällähetkellä sellainen, että oon auttanu jo useampaa kymmentä erirotuista koiraa ja niiden omistajia aggressio-ongelmissa, eroahdistustapauksissa, oman lauman sisäisissä tappeluissa yms. Harmi vaan ettei aika enää riitä jokaiselle joka apua kysyy.

Sanottakoon myös, ettei mun omilla koirilla ole mitään noista ongelmista. Tiedän vaan ratkaisut ongelmiin koska väitän ymmärtäväni koiria ja aikamoisen suurella onnistumisprosentilla hommat onkin selvinneet. Joskus on ollut hoidossa koiria, joiden kanssa on omistajilla kotona ongelmia ja muutaman päivän jälkeen ne käyttäytyy kuten mun omat koirat, rodusta riippumatta. Eivät vedä hihnassa, rähjää tai muutakaan häiritsevää koska kohtelen niitä kuin omiani, joita mun ei tarvitse koskaan alistaa " fyysisen ylivoiman avulla " :puntti: Vähän kyllä veikkaan, ettei tältä palstalta montaa kaveria löydy joka on ylivoimainen tuollaisen +50kg elukan edessä. Niitä kyllä löytyy jotka päivästä toiseen vääntävät koiraansa siltaan koko koiran eliniän ja ihmettelevät miksi koira on jääräpäinen, tyhmä eikä ymmärrä... Silloin vaan ihminen ei ymmärrä ja tekee asioita väärin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en tiedä miksi koirapuistossa meidän villakoiran päälle käynyt kurkkuun kiinni purrut ja puudelin selälleen heittänyt terrieri ei käyttänyt henkistä ylivoimaa. Eläinmaailmassa selälleen heittäytyminen omasta tahdosta on alistumista. Yleensä kuitenkin jää meiltä ihmisiltä huomaamatta tuo alistuminen muulla tasolla, ne on niitä koirien pieniä eleitä, jotka me voidaan tulkita hassutteluksi, vaikka kyseessä on paikkansa hyväksyminen esim koirapuistossa.

Kissapedotkin vetävät selälleen antaakseen viestiä johtajalle.

Siitä olen samaa mieltä, että koiran vietille ei oikein mitään voi. Puudelit esim ovat aika kovia vahtikoiria, hirvittävän tietoisia ympäristöstään ja ovat herkkiä ilmoittamaan omistajalleen jos heidän mielestään joku on epäilyttävä tai joku ääni on epäilyttävä. Meidän vanhempi on kova tekemään tätä ja kun sitä on tarpeeksi monta kertaa kielletty ja reagoitu heti, tekee se silti sitä, mutta häpeää samointein laskien pään alas ja ollen "sori, se nyt vain pääs taas". Eihän tota millään voi kitkeä kun se luonteeseen kuuluu. Jos se näkee huppupäisen ihmisen jollain kujalla, reagoi se välittömästi siihen, mutta lopettaa kun sanoo. Yksin tuo ei mitään ilmoittele, mutta jos on omistajansa kanssa, niin silloin katsoo tarpeelliseksi ilmoittaa jos hänen mielestään kaikki ei ole ok, hieman vainoharhaista toki. Mistään räksytyksestä ei kyse ole, kuhan vingahtaa. Mut oikeasti, jos suojelevalla vahvalla koiralla on vahva vietti, niin IMO ehdottomasti omistajan on kyettävä hallitsemaan koiraa fyysisesti ja oltava siihen aina valmis. Välillä vähän mietityttää kun pienet lapset vetää tuolla kadulla rotikka narun päässä, että mitäs jos tuo nyt päättää ottaa pulttia jostain.

Tutun tyttökaveri kuoli aikanaan Tampereella kun varsin kookas bullmastiffi repi kuonokopan irti ja kävi kaulaan kiinni lenkkipolulla. Mut se koira oli sairas kun sille tehtiin tutkimus lopetuksen jälkeen. Olen siitä lähtien aina epäillyt vahvoja koiria, ne kun ovat eläimiä ja voivat kilahtaa koska tahansa, siinä on pare olla valmis tekemään jotain muutakin kuin lässyttämään korvaan sitä ja tätä. Ja kilahtamisella tarkoitan vaikka toisen koiran päälle käymistä syystä tai toisesta. Jos ei puhe auta, niin ei se asia siihen voi jäädä. Koiran on opittava kerrasta, että se oli sitten jätkä viimeinen kerta tai ens kerralla sattuu vielä enemmän ja jos et sittenkään opi, niin lähdet piikille. Noi on vaarallisia otuksia osa roduista ja niihin ei soisi suhtautuvan "kyllä se puhe auttaa aina".

Juu oot ihan oikeassa siinä, ettei kaikissa tapauksissa pelkkä äänenkäyttö riitä ja silloin voi joutua kyllä koskemaan fyysisestikin jotta tilanne on ohi. Niitä tilanteita vaan tulee äärimmäisen harvoin jos koira on hanskassa ja omistaja vastuuntuntoinen, mulla ei oo tullut kertaakaan ja varteenotettavin mitä voisin ajatella on se, että irtokoira tulee päälle enkä ehdi siihen väliin. Mutta jos päivästä toiseen koiran ulkoiluttaminen menee fyysiseksi voimainkoitokseksi kun vastaan tulee muita koiria niin kyllä silloin on keinot väärät ja syyllinen on tavallaan hihnan toisessa päässä. Jotkut " joutuu " pöllyttämään jokaista hankkimaansa koiraa syystä tai toisesta ja me toiset sitten ei yhtäkään. Siinäpä miettimistä, onko vika oikeasti koirassa? Monesti oon miettinyt, että jos mulla ois tilukset jossain landella ottaisin niitä piikille meneviä "raivopäitä" itselleni vähän syyniin ja muutaman kuukauden uudelleenohjelmoinnin jälkeen etsisin osaavamman kodin kuin edellinen.

Kun puhuit noista koirapuistoista, alistumiseleistä siellä ja puhutaan samassa yhteydessä bulldogeista niin nämähän eivät oikein ole koirapuistokoiria, juuri siitä syystä että eivät taatusti pentuajan jälkeen alistu vieraalle koiralle, niinkuin ei bulldogin kuulukaan. Osa persoonallisuudesta tulee juuri siitä, että perheen hassunhauska maskotti on tiukanpaikan tullen äärimmäisen itsevarma kodin ja perheen suojelija. Muutamia päiviä sitten käytiin tyhjässä puistossa leikittämässä neljää ambullia. 2 urosta, 2 narttua. Ei mitään ongelmaa kun kaikki koirat omistajilla hanskassa ja koirat siksi rentoja. Ainut joka luonnostaan alistui ja oli selällään oli 9kk ikäinen uros, pentu siis. Muut käyttäytyvät rauhallisesti, rennosti ja välttelevät kaikkea riitaa. Näistäkin sanotaan jopa kasvattajien toimesta, etteivät tule toisten kanssa juttuun. Paskanletut, koiran pitää vaan olla sellaisessa asemassa, ettei se päde yhtään muille kun omistaja on paikalla.

Meillä muuten yleisimmät sanat mitä koira kuulee on "häivy!" ja "perkele!" joten millään lässyttämislinjalla ei todellakaan eletä. Huomiota saa vain, jos on nöyrä ja nätisti.

Tutun tyttökaveri kuoli aikanaan Tampereella kun varsin kookas bullmastiffi repi kuonokopan irti ja kävi kaulaan kiinni lenkkipolulla. Mut se koira oli sairas kun sille tehtiin tutkimus lopetuksen jälkeen. Olen siitä lähtien aina epäillyt vahvoja koiria, ne kun ovat eläimiä ja voivat kilahtaa koska tahansa, siinä on pare olla valmis tekemään jotain muutakin kuin lässyttämään korvaan sitä ja tätä.

Millainen on omistajan vastuu tällaisissa tapauksissa eli jaetaanko omistajille jotain kunnon rangasituksia koiran tekemistä tapoista tai hyökkäyksistä? Aika useinhan suuren koiran ottaminenhan on juuri sitä egobuustausta. Pitää saada vahva ja näyttävä koira, eli sitä samaa munankasvatusta kuin neljäsataaheppainenkin.

Millainen on omistajan vastuu tällaisissa tapauksissa eli jaetaanko omistajille jotain kunnon rangasituksia koiran tekemistä tapoista tai hyökkäyksistä? Aika useinhan suuren koiran ottaminenhan on juuri sitä egobuustausta. Pitää saada vahva ja näyttävä koira, eli sitä samaa munankasvatusta kuin neljäsataaheppainenkin.
En muista tuliko tuosta mitään koska koiralla oli aivokasvain. Mut oli paria viikkoa aikaisemmin näykännyt pikkupoikaa ja siitä sitten kuonokoppa. Mimmin äiti seisoi vieressä kun koira tappoi tytön.

Vaikka tuollaisia tapauksia joskus äärimmäisen harvoin sattuukin on se todellakin äärimmäisen harvinaista. Esim. Amerikassa koiria on satoja miljoonia ja silti lapsia menehtyy vuodessa enemmän takapihalla vesiämpäriin hukkumalla kuin koiran toimesta. Kannattaa tiedostaa, ettei harvinaisista yksittäistapauksista evoi syyllistää kaikkia niitä miljoonia isoja koiria ympäri maailman, jotka tuovat omistajalleen iloa vuosiin ihan niinkuin pienemmätkin. Todella raakaa yleistämistä ja ennakkoluuloja.

Itekin muistan ton Tampereen tapauksen, jos muistan oikein ni eikös se puraissut suoraan kaulavaltimosta sitä tyttöä/naista ? Ei oo mitään järkeä hakata koiraa, jos hakkaat tarpeeksi ni koira hylkää lauman ja etsii paremman isännän. "puraise" mielummin niskasta, eli se on psykologinen ja fyysinen toimenpide samalla, eli nappaset terävästi niskasta kiinni kädellä, sama ku emo kurittaisi omaa pentuansa. Ei kaikilla ole tollainen iso ja vahva rotu mikään munanjatke, niitä tarvii vieläkin maaseudulla, ei kaikki asu Viiskulman lähellä. Tosta hakkaamisesta vielä että mitä enemmän hakkaat ni sitä varmemmin se puraisee jotain ohikulkijaa.

Näihin törmää aivan liian usein, joiden mielestä "mulla onkin jumalauta tämmöinen koira, ei mikään rotta". En ole vielä oikein keksinyt miten semmoisiin ihmisiin suhtautuisi, säälien vai halveksuen.

Ihan vain kyssänä näille "mulla on maailman kovin koira" rodun omistajille. Mikä siinä on, että on ihan niinkuin pakko ottaa se fyysisesti vaativa rotu? Ostakaa border collie, niin saatte 400 kertaa enemmän haastetta kun opetatte sen korjaamaan teidän auton kun ite ootte salilla. Koirat kyrvänjatkeena ei varmaan koiralle mikään mahtava elämä ole.

Moniko teistä tarttee sen vahvan ja suojelevan koiran viettiä puolustaa? Kovasti on samaa ajatusta kuin kysymyksessä "mihin sä ny tarttet tota takaspoileria ja 400 heppaa". Auton vielä ymmärtää jos ei ole rahasta kii, mut koiraa ei kyllä millään.

Ja olen myös samaa mieltä siitä, että viimeistään siinä vaiheessa pitäisi tajuta koiran olevan väärä, jos koira pitää selättämistä palkintona. Ziisus fak, vahva koira, joka pitää omistajaansa pellenä. Koirat alistaa toisiaan ihan samalla tavalla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Onneksi harvemmin fyysisesti.

ps. jos mä ottaisin isomman koiran, niin se olis collie just. Mut kyllä täällä mietitään koiraa kun semmoinen hommataan ja otetaan se asuinpaikan mukaan. Ei siis beaglea kaupunkiin tai jotain muille koirille aggressiivista "mulla onkin vittu näin kova koira" rotua.

Miksi ottaa kissankokoiseksi jalostettu koira..eikö voi suoraan ottaa kissaa tai vaikka marsua..onhan nekin söpöjä
edit: eiköhän nuo koirahommat ole ihan mielipidekysymyksiä,kuka haluaa mimmosenkin. Eikä ollu tuo kellekkään henk.koht vaan yleisesti viduttaa tuollainen asenne että joku selittää et " mitä teet tuollasella ku minullekkin välttää tällainen"

Näihin törmää aivan liian usein, joiden mielestä "mulla onkin jumalauta tämmöinen koira, ei mikään rotta". En ole vielä oikein keksinyt miten semmoisiin ihmisiin suhtautuisi, säälien vai halveksuen.

"Näihin törmää..." - viittaatko nyt siihen, että joku rotuun tutustunut henkilö neuvoo välttämään selättämistä, vaikka joku rotua tuntematon tietämättömyydessään niin neuvoo? Jos tuollaisia tulee vastaan, niin saat suhtautua ihan miten haluat, itsellä ainakin nousisi karvat pystyyn, jos joku kertoilisi tuollaisia juttuja.

Ihan vain kyssänä näille "mulla on maailman kovin koira" rodun omistajille. Mikä siinä on, että on ihan niinkuin pakko ottaa se fyysisesti vaativa rotu? Ostakaa border collie, niin saatte 400 kertaa enemmän haastetta kun opetatte sen korjaamaan teidän auton kun ite ootte salilla. Koirat kyrvänjatkeena ei varmaan koiralle mikään mahtava elämä ole.

No, itsellä on fyysisesti ja kasvatuksellisesti vaativa rotu, mutta yksilönä ei varmastikaan sieltä vaativimmasta päästä ko. rodun sisällä. Mä halusin harrastuskoiran ja lenkkikaverin, jonka kanssa voin tehdä erilaisia juttuja. Tottelevaisuutta, jälkeä, taakanvetoa jne, pääasia, että ne harrastukset on sellaisia, joista koira tykkää. Toi toko on ainoa, josta en luopuisi, kaikki muut on mulle yhdentekeviä, kunhan koira nauttii. Halusin myös (lyhytkarvaisen) koiran, joka on välttynyt ulkomuotojalostukselta - ne tuppaavat yleensä olemaan terveempiä sekä päästä, että kropasta. Kävi vielä niin onnekkasti, että pääsin tutustumaan yhteen yksilöön, kun sain sen hoitoon reiluksi kuukaudeksi - toki lueskelin rodusta, keskustelin harrastajien kanssa ja kävin kenneleissäkin ennen ostopäätöstä, joka syntyi, kun huomasin rodun olevan sopiva.

Moniko teistä tarttee sen vahvan ja suojelevan koiran viettiä puolustaa? Kovasti on samaa ajatusta kuin kysymyksessä "mihin sä ny tarttet tota takaspoileria ja 400 heppaa". Auton vielä ymmärtää jos ei ole rahasta kii, mut koiraa ei kyllä millään.

Mä en tarvi, eikä sitä omalla koiralla juuri olekaan. Saalisviettiä on, mutta vietit vain helpottavat koulutusta, jos niitä osaa hyödyntää. Koetapa tehdä vietittömästä koirasta harrastus/ työkoiraa...

Ja olen myös samaa mieltä siitä, että viimeistään siinä vaiheessa pitäisi tajuta koiran olevan väärä, jos koira pitää selättämistä palkintona. Ziisus fak, vahva koira, joka pitää omistajaansa pellenä. Koirat alistaa toisiaan ihan samalla tavalla, niin fyysisesti kuin henkisesti. Onneksi harvemmin fyysisesti.

Mä olen sitä mieltä, että koira (tai omistaja) on väärä, jos sitä pitää ylipäätään selättää.

ps. jos mä ottaisin isomman koiran, niin se olis collie just. Mut kyllä täällä mietitään koiraa kun semmoinen hommataan ja otetaan se asuinpaikan mukaan. Ei siis beaglea kaupunkiin tai jotain muille koirille aggressiivista "mulla onkin vittu näin kova koira" rotua.

Koirissa on yleensä aika paljon muitakin ominaisuuksia kuin mahdollinen koira-aggressiivisuus. Mitä, jos ne muut ominaisuudet ovat sellaisia, joita joku haluaa, mutta ei saa haluamaansa ilman mahdollista koira-aggressiivisuutta?

Tuollaista...

Miksi ottaa kissankokoiseksi jalostettu koira..eikö voi suoraan ottaa kissaa tai vaikka marsua..onhan nekin söpöjä
edit: eiköhän nuo koirahommat ole ihan mielipidekysymyksiä,kuka haluaa mimmosenkin. Eikä ollu tuo kellekkään henk.koht vaan yleisesti viduttaa tuollainen asenne että joku selittää et " mitä teet tuollasella ku minullekkin välttää tällainen"
Marsu ja kissa eivät ole koiria. Marsu ei opi, kissa ei halua oppia. Pitäis nyt tyhmemmänkin ymmärtää koiran ja marsun ero lemmikkinä, ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.

Ja ymmärrän toki, että punainen lanka meni ohitse tosta mun pointista kun marsu on koiran kanssa samassa laatikossa sulla, mut siis jos ei kykene hallitsemaan vahvaa koiraa, niin miksi semmoinen ehdointahdoin pitää ottaa? Menikö perille? Silloin otetaan pienempää koiraa, eikä sitä isointa ja sitten ihmetellään "mä en ottanut mitään kissankokoista, mulla on vittu isoin koira koko lähiössä, tää kyl on aika vittumainen pitää kurissa".

Ite en harrasta, mut onko kukaan nähnyt marsu-agilityä? Tai marsu noutamassa alas-ammuttua riekkoa?

ps. mulla oli joskus skidinä marsu, se ei tehnyt mitään muuta kuin söi homona kurkkua ja kusi sen mukaisesti ja jos sen päästi vapaaksi, se meni ahtaimpiin paikkoihin piiloon mihin pääsi. Harmillisesti karhukoira tappoi sen kun päästin vapaaksi ulkona. Mut en vertais koiraan.

Törmäät ko. ihmiseen tossa sun viestin yläpuolella. Ei kauaa mennyt kun koirat jo muuttui marsuksi.

Eikai mikellä nyt vaan ole silmälasit hukassa vai oletko jotenkin itse hukassa...missähän kohtaa viestiä koira muuttuu marsuksi? Sepä tästä aiheesta,turha minun väitellä miehen kanssa joka tietää kaikesta kaiken :D

Eikai mikellä nyt vaan ole silmälasit hukassa vai oletko jotenkin itse hukassa...missähän kohtaa viestiä koira muuttuu marsuksi? Sepä tästä aiheesta,turha minun väitellä miehen kanssa joka tietää kaikesta kaiken :D

no siis, tässä kohtaa

Toi linkki on niin totta.

Mun mielestä noin 90 prossaa koiranomistajista on sellaisia, että niillä ei ole mitään käsitystä mitä ne on tekemässä. Käytän tässä lähdeviitteenä omaa empiiristä testiäni keskuspuistossa, about vuosien 1989-2011 välillä. Räksyttäviä ja vetäviä pikku kusipäitä, jotka saavat päättää kaikesta mitä lenkillä tapahtuu. Pilalle hemmoteltuja pikku paskiaisia. Narsistisia perkeleitä, jotka ulkoiluttavat hihnan päässä idioottina hymyilevää ihmisnisäkkään näköistä lammasta.

Koska koira ei tietenkään ole eläin. Se on perheenjäsen. Meidän pikku pupu. On normaalia, että pupu on lauman johtaja, ja määrää kaapin paikan. Aivan kuin ihmislapsosetkin voivat paremmin, kun mennään niiden ehdoilla. Jos Tuija-Maaria ei tykkää tästä leikkipuistosta, niin sitten etsitään uusi.

Lapsia ja koiria yhdistää se, että ne traumatisoituvat totaalisesti, jos niille tuottaa pettymyksen tunteita. Silleen ei kannata ketään kasvattaa.

Erittäin hyvä kirjoitus tähän aiheeseen liittyen.

http://rantahiekkaa.wordpress.com/2011/03/13/remmirahjays-opa/

Ongelma jatkuu edelleen! Mikään tunnusmerkki noista listatuista mokista ei juurikaan täyty!
Vielä 2 viikkoa jatkan jos ei sitä oikeaa tapaa löydy sitten on lähdettävä kouluun!
Olen siis kokeillut kaikkea paitsi kolinapurkkia?!? Vieläkö sellaisen teetättää? Suurinosa noista ongelmakoira kouluttajista soveltaa Vilanderin oppeja?!? Sinäkin käytät?
en ymmärrä enää mitä teen väärin kun tuo ei vaan asetu :/ pyörällä lenkittäessä ei kerkeä oikein reagoida vastaantuleviin koiriin?!? ja on huomattavasti helpompaa, mutta kun toinen koira menee edellä samaan suuntaan tilanne on taas toinen! Olen myös huomannut viimeviikkoina että on alkanut tuijotella korvat edessä myös ihmisiä, lopettaa kyllä ei komennolla, jota ei koirien kanssa tee.

Ongelma jatkuu edelleen! Mikään tunnusmerkki noista listatuista mokista ei juurikaan täyty!
Vielä 2 viikkoa jatkan jos ei sitä oikeaa tapaa löydy sitten on lähdettävä kouluun!
Olen siis kokeillut kaikkea paitsi kolinapurkkia?!? Vieläkö sellaisen teetättää? Suurinosa noista ongelmakoira kouluttajista soveltaa Vilanderin oppeja?!? Sinäkin käytät?
en ymmärrä enää mitä teen väärin kun tuo ei vaan asetu :/ pyörällä lenkittäessä ei kerkeä oikein reagoida vastaantuleviin koiriin?!? ja on huomattavasti helpompaa, mutta kun toinen koira menee edellä samaan suuntaan tilanne on taas toinen! Olen myös huomannut viimeviikkoina että on alkanut tuijotella korvat edessä myös ihmisiä, lopettaa kyllä ei komennolla, jota ei koirien kanssa tee.

Älä missään nimessä aloita kolinapurkin käyttöä, jos et ole saanut konsultaatiota pevi-kouluttajalta!

Millainen on omistajan vastuu tällaisissa tapauksissa eli jaetaanko omistajille jotain kunnon rangasituksia koiran tekemistä tapoista tai hyökkäyksistä?

Oli varmaan vähän ongelmallinen tapaus, koska muistaakseni tuo nainen oli itse ulkoiluttamassa kyseistä koiraa. Koira taisi olla poikaystävän, joka ei ollut tuolloin paikalla.

Viikonpäästä aika ongelmakoirakouluttajalle! Katotaan mikä vittu meitä savolaisia oikein vaivaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom