Viikonpäästä aika ongelmakoirakouluttajalle! Katotaan mikä vittu meitä savolaisia oikein vaivaa :D
Ei siihen savolaisuuteen ole mitään hoitokeinoa :D Koira voidaan ehkä pelastaa, mutta omistaja on mennyttä

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viikonpäästä aika ongelmakoirakouluttajalle! Katotaan mikä vittu meitä savolaisia oikein vaivaa :D

Toivottavasti kyseinen ongelmakoirakouluttaja on ihan koulutettu ihminen. Kuka tahansa kun voi tituleerata itseään ongelmakoirakouluttajaksi ilman todellisia valmiuksia ja taitoja.
Kolinapurkin käyttö on haastavaa, eikä oikein käytettynä onnistu edes yksin. Suurin osa ihmisistä kuvittelee kolinapurkin "taian" tulevan äänestä - mikä onkin osittain totta. Pelkkä äänen tuottama reaktio ei ole se, mitä todellisuudessa haetaan. Tarpeeksi kovan koiran ollessa kyseessä purkki ei välttämättä edes ensimmäisen kerran jälkeen toimi kunnolla.
Tuohon tuijottamiseen, koira selvästi haastaa ohikulkevia ihmisiä / koiria. Jos tuntuu olevan tiukka tilanne ja vastaantuleva koira on omistajallaan hanskassa, yksinkertaisin keino lopettaa tuijottaminen on laittaa oma käsi koiran silmien eteen. Ei tuijotusta - ei haastamista. Tähän perustuu myös Cesar Millanin toteuttama "tökkiminen" - koira lopettaa tuijottamisen / haastamisen, kun sitä tökkää ja sen keskittyminen herpaantuu.
Sama idea ympärikääntymisellä / suunnan vaihdolla. Pahoittelut, jos vinkit on jo aiemmin jaettu, laiska ei jaksanut taas lukea kaikkia viestejä (lukenut aiemmin alkupään viestit).

Tää on se, mitä mä en käsitä minkään koiran / rodun kohdalla. Miks pitää vetää tiukempi jakso? Mulla oletuslähtökohta on jokaiselle päivälle / lenkille se, että koirat käyttäytyy kunnolla oli mulla vippaskonsteja tai ei. Myönnän toki, että roduilla on tässä kohtaa eroavaisuuksia, toisten kanssa voi olla lepsumpi ja toisten kanssa tiukempi (vrt. terrieri vs. bichon frisé ).Meilläkään koira paskat välitti purkituksesta ensimäisellä kerralla. Sitten kun oli "sisäänajettu" niin purkki toimi helvetin hyvin. Nyt ei ole ollut purkkia käytössä 3 vuoteen. Pitäisi kyllä välillä vetää vähän tiukempi jakso, niin ei koira pääsisi hyppimään silmille![]()
Mun mielestä vaan jokaiselta koiralta, oli rotu mikä tahansa, vähin mitä voidaan vaatia, on remmissä kulkeminen kunnolla. Pennusta asti kun ottaa oikean asenteen ja muistaa päämäärän, ei vanhempanakaan pitäis tulla suurempia ongelmia. Tää on se, mitä mä en käsitä minkään koiran / rodun kohdalla. Miks pitää vetää tiukempi jakso? Mulla oletuslähtökohta on jokaiselle päivälle / lenkille se, että koirat käyttäytyy kunnolla oli mulla vippaskonsteja tai ei. Myönnän toki, että roduilla on tässä kohtaa eroavaisuuksia, toisten kanssa voi olla lepsumpi ja toisten kanssa tiukempi (vrt. terrieri vs. bichon frisé ).
Toisaalta mä olen omien koirieni kanssa kauhee diktaattori, oon ehkä siinä mielessä hieman puolueellinenMun mielestä vaan jokaiselta koiralta, oli rotu mikä tahansa, vähin mitä voidaan vaatia, on remmissä kulkeminen kunnolla. Pennusta asti kun ottaa oikean asenteen ja muistaa päämäärän, ei vanhempanakaan pitäis tulla suurempia ongelmia.
Tosin mä en henk. koht. pysty kuvittelemaan itelleni sellaista tilannetta, että mun tarttis käyttää purkkia. En kyllä käytä namejakaan lenkillä, taskuissa kolisee vain ja ainoastaan kännykkä ja avaimet. Sorry vähän meni OT:ks.
)Toi on hienoa, ett on löytäny sen syyllisen joHarvemmin se koira on "syypää" käyttäytymiseensä, kyl se omistaja on se joka sallii tai on sallimatta ne törppöilyt.

Jos kaikki on tehty oikein ni koiralla ei tuu ikinä mitään ajatuksia päähän pyrkiä nousemaan hierarkiassa, mutta jos joku perheessä on niin idiootti(esim vaimo) että antaa koiran tulla sohvalle tai sängylle tai antaa sille ekana ruuat ja antaa sen tehdä mitä vaan ni silloin koira saattaa ruveta haastamaan myös isäntäänsä. Itse olen kaverin koirien kaa jonkin verran tekemisissä ja ei oo ikinä ollut ongelmaa, en anna koiralle edes mahdollisuutta ajatella että se hallitsisi tai päättäisi jostain asiasta.
Tuskin tuohon pystyy kukaan maailmassa!
Jos itse otsasuoni pullistellen kiristelet hampaita, niin koira kyllä tietää, että nyt on jotain vialla, löylytetään tuo epäilyttävä vastaantulija! Osta/tilaa sellaiset valjaat, jossa remmi lähtee rinnasta. Koira ei voi kiskoa, koska kääntyy sivuttain. Älä anna sen vetää vastaantulijoita kohti, se saa siitä vain lisää pontta.
Jos omistaja on kireä ja jännittää, että mahtaako taas olla huono ohitus, niin kyllä se vaan koiraan tarttuu. Eli opetus on se, että mitä tahansa teetkin tai sanotkin, älä itse hermostu.
On sellaisia koiria, jotka ovat niin adrenaliinipöllyssä, että eivät tunne kipua, eivät kuule, eivät näe muuta kuin sen kohteensa. Niiden selättäminen on yhtä tyhjän kanssa. Minä tiedän sen koiratyypin, jonka polla ei kestä viettejään, jolloin sillä ei ole kapasiteettia vastaanottaa mitään muuta kuin niin kovaa palautetta, että puhutaan jo pahoinpitelystä, eikä se ole oikea tie.
Toivottavasti kyseinen ongelmakoirakouluttaja on ihan koulutettu ihminen. Kuka tahansa kun voi tituleerata itseään ongelmakoirakouluttajaksi ilman todellisia valmiuksia ja taitoja.
Kolinapurkin käyttö on haastavaa, eikä oikein käytettynä onnistu edes yksin. Suurin osa ihmisistä kuvittelee kolinapurkin "taian" tulevan äänestä - mikä onkin osittain totta. Pelkkä äänen tuottama reaktio ei ole se, mitä todellisuudessa haetaan. Tarpeeksi kovan koiran ollessa kyseessä purkki ei välttämättä edes ensimmäisen kerran jälkeen toimi kunnolla.
Tuohon tuijottamiseen, koira selvästi haastaa ohikulkevia ihmisiä / koiria. Jos tuntuu olevan tiukka tilanne ja vastaantuleva koira on omistajallaan hanskassa, yksinkertaisin keino lopettaa tuijottaminen on laittaa oma käsi koiran silmien eteen. Ei tuijotusta - ei haastamista. Tähän perustuu myös Cesar Millanin toteuttama "tökkiminen" - koira lopettaa tuijottamisen / haastamisen, kun sitä tökkää ja sen keskittyminen herpaantuu.
Sama idea ympärikääntymisellä / suunnan vaihdolla. Pahoittelut, jos vinkit on jo aiemmin jaettu, laiska ei jaksanut taas lukea kaikkia viestejä (lukenut aiemmin alkupään viestit).
Itse asiassa ei todellakaan aivan vitun sama. Jos on taitamaton, koiria ymmärtämätön kouluttaja, voi saada enemmän hallaa kuin hyvää aikaiseksi. Toivottavasti kukaan ei kouluta samalla tavalla esim. rottista ja kääpiövillakoiraa...No tämä on sen täälläkin monesti mainitun Kitin kouluttama pevi-kouluttaja! Oli hyvä tai ei, niin ei se ainakaan miksikään ole minun nikseillä muuttunut :/ että sinäällään aivan vitunsama!

Ihan kiinnostuksesta, mistä se "agressiivisuus" nyt kouluttajan mukaan johtuu/johtui?
Tuhoaminenkin saattaa helpottaa, kun koira pääsee taas kunnolla lenkeille (oletan, että lenkit ovat huomaamattaan lyhentyneet / vähentyneet koiran ongelmallisen käytöksen johdosta) = pääsee purkamaan energiaansa luvalliseen touhuun.