Muille koirille agressiivinen American Bulldog

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peklo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivottavasti kyseinen ongelmakoirakouluttaja on ihan koulutettu ihminen. Kuka tahansa kun voi tituleerata itseään ongelmakoirakouluttajaksi ilman todellisia valmiuksia ja taitoja.
Kolinapurkin käyttö on haastavaa, eikä oikein käytettynä onnistu edes yksin. Suurin osa ihmisistä kuvittelee kolinapurkin "taian" tulevan äänestä - mikä onkin osittain totta. Pelkkä äänen tuottama reaktio ei ole se, mitä todellisuudessa haetaan. Tarpeeksi kovan koiran ollessa kyseessä purkki ei välttämättä edes ensimmäisen kerran jälkeen toimi kunnolla.

Tuohon tuijottamiseen, koira selvästi haastaa ohikulkevia ihmisiä / koiria. Jos tuntuu olevan tiukka tilanne ja vastaantuleva koira on omistajallaan hanskassa, yksinkertaisin keino lopettaa tuijottaminen on laittaa oma käsi koiran silmien eteen. Ei tuijotusta - ei haastamista. Tähän perustuu myös Cesar Millanin toteuttama "tökkiminen" - koira lopettaa tuijottamisen / haastamisen, kun sitä tökkää ja sen keskittyminen herpaantuu.

Sama idea ympärikääntymisellä / suunnan vaihdolla. Pahoittelut, jos vinkit on jo aiemmin jaettu, laiska ei jaksanut taas lukea kaikkia viestejä (lukenut aiemmin alkupään viestit).

Toivottavasti kyseinen ongelmakoirakouluttaja on ihan koulutettu ihminen. Kuka tahansa kun voi tituleerata itseään ongelmakoirakouluttajaksi ilman todellisia valmiuksia ja taitoja.
Kolinapurkin käyttö on haastavaa, eikä oikein käytettynä onnistu edes yksin. Suurin osa ihmisistä kuvittelee kolinapurkin "taian" tulevan äänestä - mikä onkin osittain totta. Pelkkä äänen tuottama reaktio ei ole se, mitä todellisuudessa haetaan. Tarpeeksi kovan koiran ollessa kyseessä purkki ei välttämättä edes ensimmäisen kerran jälkeen toimi kunnolla.

Tuohon tuijottamiseen, koira selvästi haastaa ohikulkevia ihmisiä / koiria. Jos tuntuu olevan tiukka tilanne ja vastaantuleva koira on omistajallaan hanskassa, yksinkertaisin keino lopettaa tuijottaminen on laittaa oma käsi koiran silmien eteen. Ei tuijotusta - ei haastamista. Tähän perustuu myös Cesar Millanin toteuttama "tökkiminen" - koira lopettaa tuijottamisen / haastamisen, kun sitä tökkää ja sen keskittyminen herpaantuu.

Sama idea ympärikääntymisellä / suunnan vaihdolla. Pahoittelut, jos vinkit on jo aiemmin jaettu, laiska ei jaksanut taas lukea kaikkia viestejä (lukenut aiemmin alkupään viestit).

Meilläkään koira paskat välitti purkituksesta ensimäisellä kerralla. Sitten kun oli "sisäänajettu" niin purkki toimi helvetin hyvin. Nyt ei ole ollut purkkia käytössä 3 vuoteen. Pitäisi kyllä välillä vetää vähän tiukempi jakso, niin ei koira pääsisi hyppimään silmille :)

Meilläkään koira paskat välitti purkituksesta ensimäisellä kerralla. Sitten kun oli "sisäänajettu" niin purkki toimi helvetin hyvin. Nyt ei ole ollut purkkia käytössä 3 vuoteen. Pitäisi kyllä välillä vetää vähän tiukempi jakso, niin ei koira pääsisi hyppimään silmille :)
Tää on se, mitä mä en käsitä minkään koiran / rodun kohdalla. Miks pitää vetää tiukempi jakso? Mulla oletuslähtökohta on jokaiselle päivälle / lenkille se, että koirat käyttäytyy kunnolla oli mulla vippaskonsteja tai ei. Myönnän toki, että roduilla on tässä kohtaa eroavaisuuksia, toisten kanssa voi olla lepsumpi ja toisten kanssa tiukempi (vrt. terrieri vs. bichon frisé ).

Toisaalta mä olen omien koirieni kanssa kauhee diktaattori, oon ehkä siinä mielessä hieman puolueellinen :) Mun mielestä vaan jokaiselta koiralta, oli rotu mikä tahansa, vähin mitä voidaan vaatia, on remmissä kulkeminen kunnolla. Pennusta asti kun ottaa oikean asenteen ja muistaa päämäärän, ei vanhempanakaan pitäis tulla suurempia ongelmia.

Tosin mä en henk. koht. pysty kuvittelemaan itelleni sellaista tilannetta, että mun tarttis käyttää purkkia. En kyllä käytä namejakaan lenkillä, taskuissa kolisee vain ja ainoastaan kännykkä ja avaimet. Sorry vähän meni OT:ks.

Tää on se, mitä mä en käsitä minkään koiran / rodun kohdalla. Miks pitää vetää tiukempi jakso? Mulla oletuslähtökohta on jokaiselle päivälle / lenkille se, että koirat käyttäytyy kunnolla oli mulla vippaskonsteja tai ei. Myönnän toki, että roduilla on tässä kohtaa eroavaisuuksia, toisten kanssa voi olla lepsumpi ja toisten kanssa tiukempi (vrt. terrieri vs. bichon frisé ).

Toisaalta mä olen omien koirieni kanssa kauhee diktaattori, oon ehkä siinä mielessä hieman puolueellinen :) Mun mielestä vaan jokaiselta koiralta, oli rotu mikä tahansa, vähin mitä voidaan vaatia, on remmissä kulkeminen kunnolla. Pennusta asti kun ottaa oikean asenteen ja muistaa päämäärän, ei vanhempanakaan pitäis tulla suurempia ongelmia.

Tosin mä en henk. koht. pysty kuvittelemaan itelleni sellaista tilannetta, että mun tarttis käyttää purkkia. En kyllä käytä namejakaan lenkillä, taskuissa kolisee vain ja ainoastaan kännykkä ja avaimet. Sorry vähän meni OT:ks.

Kuten sanoit, roduissa ja koirissa on eroja. Jos koiralla on pyrkimyksenä kiivetä ylöspäin perheessä ja omistaja ei sitä huomaa, niin silloin olisi tarpeen, ainakin omalle koiralle "valaista" oikea käyttäytyminen. Koirani kyllä kulkee remmissä mukavasti, mutta on tilanteita joissa se ei kuuntele toivotulla tavalla. Oma koira on ainakin sellainen "narttu" että sille pitää olla tiukka lähes aina. (lisätietoja voi kysyä Kitiskalta :) )

Kaikkeen tähän löytyy syyllinen kun katsoo peiliin.

Joo ja sori OT

Toi on hienoa, ett on löytäny sen syyllisen jo :) Harvemmin se koira on "syypää" käyttäytymiseensä, kyl se omistaja on se joka sallii tai on sallimatta ne törppöilyt.

Toi on hienoa, ett on löytäny sen syyllisen jo :) Harvemmin se koira on "syypää" käyttäytymiseensä, kyl se omistaja on se joka sallii tai on sallimatta ne törppöilyt.

Koskaan (muistaakseni) en ole koiraa syyttänyt sen temppuilusta. :)

Jos kaikki on tehty oikein ni koiralla ei tuu ikinä mitään ajatuksia päähän pyrkiä nousemaan hierarkiassa, mutta jos joku perheessä on niin idiootti(esim vaimo) että antaa koiran tulla sohvalle tai sängylle tai antaa sille ekana ruuat ja antaa sen tehdä mitä vaan ni silloin koira saattaa ruveta haastamaan myös isäntäänsä. Itse olen kaverin koirien kaa jonkin verran tekemisissä ja ei oo ikinä ollut ongelmaa, en anna koiralle edes mahdollisuutta ajatella että se hallitsisi tai päättäisi jostain asiasta.

Jos kaikki on tehty oikein ni koiralla ei tuu ikinä mitään ajatuksia päähän pyrkiä nousemaan hierarkiassa, mutta jos joku perheessä on niin idiootti(esim vaimo) että antaa koiran tulla sohvalle tai sängylle tai antaa sille ekana ruuat ja antaa sen tehdä mitä vaan ni silloin koira saattaa ruveta haastamaan myös isäntäänsä. Itse olen kaverin koirien kaa jonkin verran tekemisissä ja ei oo ikinä ollut ongelmaa, en anna koiralle edes mahdollisuutta ajatella että se hallitsisi tai päättäisi jostain asiasta.

Jos tuon ensimmäisen lauseen saisi jotenkin toteutettua, niin silloin ei olisi maailmassa ainuttakaan ongelmaa koirien kanssa :) Tuskin tuohon pystyy kukaan maailmassa!

Suuri apu olis jo siinä, että jokainen koiranomistaja ymmärtäis koiraa ottaessaan ottavansa ELÄIMEN. Ensimmäinen asia, jossa mennään metikköön, on koiran inhimillistäminen. Ja sille tielle ku lähdetään, ni ollaan valmiita Victoria Stillwellin (pienet ongelmat) oppilaiks tai huonommassa jamassa (suuret ongelmat) Cesar Millanin oppilaiks.

Toinen kohta, jossa mennään metikköön, on väärän rodun hankkiminen itelle. JOs ei oo henkisiä valmiuksia ottamaan johtajuutta, ihan turha vinkua ku 80-kilonen tanskandoggi vie omistajaa miten tahtoo. Henkinen johtajuus ku toimii paremmin ku fyysinen :)

Jos itse otsasuoni pullistellen kiristelet hampaita, niin koira kyllä tietää, että nyt on jotain vialla, löylytetään tuo epäilyttävä vastaantulija! Osta/tilaa sellaiset valjaat, jossa remmi lähtee rinnasta. Koira ei voi kiskoa, koska kääntyy sivuttain. Älä anna sen vetää vastaantulijoita kohti, se saa siitä vain lisää pontta.

Jos omistaja on kireä ja jännittää, että mahtaako taas olla huono ohitus, niin kyllä se vaan koiraan tarttuu. Eli opetus on se, että mitä tahansa teetkin tai sanotkin, älä itse hermostu.

On sellaisia koiria, jotka ovat niin adrenaliinipöllyssä, että eivät tunne kipua, eivät kuule, eivät näe muuta kuin sen kohteensa. Niiden selättäminen on yhtä tyhjän kanssa. Minä tiedän sen koiratyypin, jonka polla ei kestä viettejään, jolloin sillä ei ole kapasiteettia vastaanottaa mitään muuta kuin niin kovaa palautetta, että puhutaan jo pahoinpitelystä, eikä se ole oikea tie.

Juu ei mitää selätyksiä, turhaa ja mahdollisesti vielä haitallista touhua.

-Kuristava ketjukaulapanta päälle ja joustamaton nahkahihna käyttöön
-Ensin kävely ylipäätänsä kuntoon : Aina kun hihna kiristyy niin nyppäät siitä hihnasta (ei niskoja nurin mutta sillai sopivasti, liian hento nyppäys ei myöskään toimi). Itse nyppäys mielellä sivusuuntaan niin että tasapaino horjuu. Elukka tajuaa kyllä hyvin nopeesti sen kupletin. Samalla on hyvä opetella käskyn alla vierellä kävely samaan tapaan.
-Oma mielentila on kävelyssä ja ohittamisessa se kaiken a ja o niinkuin tuossa jo todettiin. Jos jännität edes vähän niin varmasti välittyy sinne koiraan asti. Alota ne ohitukset niin pitkältä (esim. tien toinen puoli yms. RIITTÄVÄSTI metrejä) että voit pitää hihnaa koko pituudella ja koiran jolkottaa miten tahtoo rennosti, kun alkaa tuijottaa toista elukkaa/kääntää korvia/nostaa selkäkarvoja/nostaa häntää niin nyppää ja kiellä. Mikäli ei kuuntele olit jo liian myöhässä, voit kokeilla lisäksi tuupata jalalla/polvella koiran lonkanseudulle (niin että tasapaino horjuu, ei ole tarkoitus satuttaa) mutta jos ei ole vaikutusta poistu tilanteesta ja yritä uudelleen seuraavalla kerralla. Tarkoituksena siis että saat sen kontaktin ja estät sen kukkoilun toisen koiran suuntaan, ajoitus on kaiken a ja o tuossa kieltämisessä. Kun tuo alkaa sujumaan voit alkaa vahvistamaan kontaktia antamalla makupaloja kun pitää kontaktin sinuun eikä välitä muista koirista. Sitten ajankanssa lähemmäksi muita koiria, lopuksi voit ottaa koiran vierelle kävelemään ja palkata vaikka nakeilla kun tulee siististi vierellä muista ohi. Tärkeää on ettet hosu, sitä takapakkia tulee joka kerta kun menet liian lähelle ja koira pääsee räjähtämään.
-Tuo viettijuttu/adrenaliinipölly tulee sitten kun odotat liikaa, voit repiä ja riuhtoa muttei se siitä enää tokene kun on tarpeeksi kiihtynyt. KTS. edellinen kohta

Muista että se koira oppii niistä positiivisista jutuista huomattavasti helpommin ja nopeemmin, itsekin varmaan mielummin kehut ja palkkaat kuin huudat ja raivoat?

Meilläkin on 2v SPU jolla taipumusta kiihtyä ERITTÄIN paljon kun näkee muita koiria (ei ole agressiivinen), pikkuhiljaa se ed. mainituin konstein paranee kokoajan. Tuossakin hyvin huomaa että mitä enemmän energiaa sitä vaikeempaa, töistä tullessa sillä on kovin lataus joten suosiolla suoritan nämä ulkoilut vapaana metsässä yms. paikassa missä saa purkaa itseään rauhassa. Ohitushommat yritän (mikäli mahdollista) tehdä iltalenkin yhteydessä ja siinäkin lenkin loppupuolella jolloin koira alkaa olemaan jo oleellisesti rauhallisempi heti lähtönä. Jos tulee tilanne ettei pääse väistämään niin menen tien sivuun/ojaan yms. seisomaan ja istutan koiran paikoilleen (ei kyllä välttämättä mikään hyvä juttu ellet saa sitä huomiota muualle, tosin parempi sekin kun joku räjähdys). Lisäksi on aika tärkeetä lukea niitä vastaantulevia koiria : jos sen näkee jo pitkältä että tuijotus alkoi ja korvat hörähtää niin oleta että vastaantuleva käy myös kierroksilla -> vältä sitä kohtaamista, vastapelurin pitäs olla ihan rentona ja täysin välittämättä kun itse opettelette.

Vilanderilta löytyy ongelmakoiran koulutusopas ja Milanilta laumanjohtaja kirjat joissa voi olla ihan hyödyllistä luettavaa

No tämä on sen täälläkin monesti mainitun Kitin kouluttama pevi-kouluttaja! Oli hyvä tai ei, niin ei se ainakaan miksikään ole minun nikseillä muuttunut :/ että sinäällään aivan vitunsama!

Luonne testissä koira osoitti vahvan "kovan"koiran maineen ;) jonkun verran pelkäsi nopeaa ja yllätävää tilannetta, purki agressiona nukkea kohtaan! Ja pääasiassa pitää minua pellenä, eli ei siis minään :/ no löytyipähän pitkästä aikaa olento/otus joka ei minua "tottele" ;D

Tuostahan ne yleensä kaikki ongelmat johtuvat, johtajuuden puutteesta.

Toivottavasti saat koiran kuriin ja yhteinen taival jatkuu ilman koiran lahtaamista :)

Millan kyllä sano eilen hyvin koirakuiskaaja-jaksossa. Tyyliin "vanha koira oppii uusia temppuja ja kuntoutuu. Toivottavasti siis potentiaalisia koiria ei jouduta lopettamaan sen takia, että niitä ymmärretään väärin".

No tämä on sen täälläkin monesti mainitun Kitin kouluttama pevi-kouluttaja! Oli hyvä tai ei, niin ei se ainakaan miksikään ole minun nikseillä muuttunut :/ että sinäällään aivan vitunsama!
Itse asiassa ei todellakaan aivan vitun sama. Jos on taitamaton, koiria ymmärtämätön kouluttaja, voi saada enemmän hallaa kuin hyvää aikaiseksi. Toivottavasti kukaan ei kouluta samalla tavalla esim. rottista ja kääpiövillakoiraa...

Millanin kanssa pitkälti samoilla linjoilla, suurin osa koiran käyttäytymisestähän on opittua, toivottua käytöstä vahvistetaan ja ei-toivottu koulutetaan uudelleen -> toimiva koira. Toivottavasti saatte apua koiran käytökseen :)

3 viikon jääkausi laumahäätöineen ohi ja koira "korjattu."
Kaikki ongelmat tuhoamista lukuunottamatta selätetty!
Omistajan korjasi koirakoulu Koda Jyväskylästä. Kouluttaja; Inke on siis Kitin kouluttama PeVi-kouluttaja!
Kiitos neuvoista ja varsinkin lopettamiseen ja muuhun paskaan "kannustavasta" kommentoinnista, antoi mukavasti potkua ongelmien ratkomiseen ;)
Nyt vaan pitäisi löytää se kultainen keskitie, kurin ja huomion suhteen!

Ihan kiinnostuksesta, mistä se "agressiivisuus" nyt kouluttajan mukaan johtuu/johtui?

Siis on selkeästi "varauksellinen" vieläkin koirille sillä erotuksella että tottelee yhdellä EI sanalla, lopettaa tuijottelun ja muun vihamielisen toiminnan kertakäskystä! Se taas ettei totellut johtui siitä ettei pitänyt minua tai rvaa johtajanaan!
Luulisin että taas tuo koira"viha" johtuu sitten tuosta rodun taustoista?!? on myös hyvin reviiritietoinen ja joutuu kyllä tarkkaan rajoittamaan vahtimista! Ehkä tuo lauman vahtiminen kotona ja autossa on jopa voimistunut, taas sillä erotuksella että lopettaa kerrasta!

Johtajuuden puutteesta ne ongelmat yleensä johtuvat. Hienoa, että koira on nyt "hanskassa"! :) Tuhoaminenkin saattaa helpottaa, kun koira pääsee taas kunnolla lenkeille (oletan, että lenkit ovat huomaamattaan lyhentyneet / vähentyneet koiran ongelmallisen käytöksen johdosta) = pääsee purkamaan energiaansa luvalliseen touhuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom