MSM (Methyl Sulfonyl Methane)

Vuosia vaivannut polvi rauhoittunut, takana 1½ kuukautta käyttöä. Ensin jotain nappeja ja sitten siirryin 3/4 teelusikalliseen OptiMSM:ää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kenelläkään puskenut nuhaa MSM:n syönnin yhteydessä? Kolmannella viikolla eli viime viikolla söin 1,5tl päivässä ja nyt viime lauantaina nakkasi nuhan päälle. Lauantaina aamuyöstä rupesi puskemaan kirkasta räkää ja jo päivällä tuli jonkin verran keltaista räkää niistämisen mukana ja eilen sunnuntaina hieman enemmän. Myös liman erityskin on lisääntynyt, kurkkua kurlatessa irtoaa välillä keltaista räkää / limaklimppejä. Ei mulla aikaisemmin ole flunssan yhteydessä nuha näin nopeasti edennyt, että jo samana tai seuraavana päivänä on ruvennut tulemaan keltaista räkää. Eilen nostin annoksen 2tl (aamulla 1tl ja illalla 1tl) ja nyt vasta on ruvennut puskemaan oksettavaa oloa ja ripulia. En sitten tiedä onko mun kropassa niin vähän kuona-aineita vai onko kaikki paska ollut vain niin tiukassa, kun vasta näin korkeammalla annoksella on ruvennut tapahtumaan...Pienemmillä annoksilla ei ole ollut mitään "oiretta", ainoastaan hieman päänsärkyä niinä päivinä, kun olen annosta nostanut. En ole uskaltanut viikonloppuna treenata, kun en tiedä onko tämä niiskuttaminen ja nenän tukkoisuus flunssanuhaa vai MSM:n aiheuttama kuona-aineiden poistumisefekti.

En ole huomannut vastaavia oireita, tai ainakaan niiden lisääntyneen.

Oireiden pitkittyessä kannattaa varmaan annosta tiputtaa tai kokeilla taukoa. Sit taas aloittaa uudestaan.

Olen nyt testannut polvieni kipuiluun MSM:ää noin kuukauden säännöllisesti ja vedän nyt 4000mg/d pillerimuodossa. Polvet kipuilee vielä, mut ehkä (EHKÄ) hieman loiventuneet kivut. Tulehduskipulääkkeillä treenasin pitkään ja nyt viikko sit jätin pois, enkä ole huomannut, että polvet kipuilisivat sen enempää, kuin tulehduskipulääkkeilläkään. Eli todennäköisesti MSM on ihan toimivaa kamaa nivelille.

Tuli 1-2kk sitte tilattua kilo MSM:ää saksasta (edullista). Nyt melkosäännöllisesti jotain kuukauden päivät vedelly suht reilulla annostelulla 5-15g/pv. Polvikivut on kyllä lähteneet, mutta en voi yksin MSM:lle antaa kunniaa, koska olin hieman aiemmin lopettanut juoksun, söin pitkästä aikaa + kaloreilla, keskittynyt yleensäkkin oikeisiin liikeratoihin ja yrittänyt pitää askeleen neutraalina kävellessä.

Juoksun lopetin kylläkin jo reilusti ennen MSM:n aloittamista, mutta toisaalta tommoset kai vaatii aikaa. Juostua tuli 20-40km viikkoon noin vuoden päivät.

Summarum MSM:stä ei ainakaan haittaa ole ollut, paitsi naaman kukkiminen satunnaisten välipäivien jälkeen. Itse kyllä uskon että tällä on jotain vaikutusta ollut, vaikka hieman skeptinen olenkin tämän suhteen ollut.

Mä oon syönyt marraskuusta asti tuota Cocovin jauhetta rannekipujen takia. Nuo kivut alkavat aina syksyllä ilmojen kylmettyä, ja pahenevat rasituksessa niin etten pahimmillaan pysty maitopurkkia painavampaa nostamaan. Reumaa ei ole, eikä mitään tiedettyä traumaa.

Noin kahdessa viikossa kivut helpottivat, ja nyt ovat lähes poissa, ihan satunnaista särkyä lukuunottamatta. En tiedä onko vaikutus kuinka paljon psyykkistä, mutta ihan sama, kun toimii! :) Syön 1-2tl päivässä, yleensä aamulla mehuun tai vitamiiniporeeseen sekoitettuna (ruokaan en halua sotkea, kun pilaa sen maun ihan täysin... ykkösellä alas vaan).

Nivelreumasta kärsivä ystävä on saanut myös msm-jauheesta apua kipuihin, ja runsaasti rankkaa aerobista harrastava toinen ystävä kertoi tuon auttaneen nopeasti polvivaivoihin.

On kyllä omaan suuhun melko diipin makusta kamaa. Pystyn vetää suoraa lusikalla bcaa ja vaikka mitä muita, mut tää on kyl aika paha. Pitää oikeen keskittyä, että saa sen pidettyä sisällä. No toivotaan että omat olkapääongelmat hieman rauhottus tällä. 5g aamuin illoin tarkotus kokeilla heti alkuun.

^ Iteki alotin tän 2 vkoa sitte. Nyky annostus 1tl aamuin ja illoin, eli 5g/pv, jos purkin tietojen mukaan menee. On kyl järkyimmän makusta shittiä mitä oon ikinä syöny! :D Maistuu akkuhapolle :thumbs: Kannattaa tosiaan sekottaa se jauho johonkin makeaan juomaan, kuten mehu tai sit heradrinksu. 1tl per lasi on ihan ok mehun kaa, mut mietin, et jos tuplaisin nuo annokset, niin taitais mennä vähä liian tujuks taas :S Itellä ei oo tullu mtn näppylä tai muita kehonpuhdistusreaktiota :/

Aika myrkyn makuista, mutta menee helposti prodesheikin kanssa alas. Nenästä kiinni ja menoksi ;)
5 g menee täälläkin ja polvi tuntuu paremmalta.

Mun mielestä toi MSM (en nyt sano valmistajaa, ettei mene mainostamisen puolelle) ei maistu kyllä yhtään miltään macaan verrattuna :D Vitamiiniporetabletin kanssa otin itsekin ruokalusikallisen verran joka ilta, mutta itsellä ei kyllä auttanut polvikipuun, vaikka näin kovasti toivoin.

Mun mielestä toi MSM (en nyt sano valmistajaa, ettei mene mainostamisen puolelle) ei maistu kyllä yhtään miltään macaan verrattuna :D Vitamiiniporetabletin kanssa otin itsekin ruokalusikallisen verran joka ilta, mutta itsellä ei kyllä auttanut polvikipuun, vaikka näin kovasti toivoin.

Ahaa! Challenge accepted! :evil: Oon tainnu kuulla, et tuo maca on pahaa. En oo kyl testannu. Vaikea uskoa, että mikään "voittaa" MSM:ää! :D Kauanko käytit MSM:ää?

Onko kukaan muuten kuullut, että "Jos käyttää runsaasti rikkipitoisia aineita, kuten metyylisulfonyylimetaania (MSM) yli kuukauden, lisäravinteena tulisi ottaa kelatoitua molybdeeniä vähintään 150 ug päivässä"? Ite törmäsin tähän tietoon vasta toissapäivänä. Ja olin tos muutenki tutkaillu monivitamiinivalmisteita, ku kattelin onko mtn hyvää vaihtoehtoa tuolle Vidan Vahva MultiDuo:lle, mitä oon käyttäny jo puolisen vuotta, ni nyt sit vertasin myös noita molybdeenipitoisuuksia: en löytäny mistään 150mcg:tä tai enempää, paitsi juurikin tuosta käyttämästäni Vidan purnukasta. Eli en sit vaihakkaan eri monivitaan! Molybdeeniää saa toki erikseen, mutta ite yritän rajoittaa tätä eri purnukoiden keräilyä...

Mulla on jotain pientä reumantynkää sormissa ja polvi leikattu kolmelsti niin kipuilee välillä niin perkeleesti. Sormista lähtee välillä puristusvoimakin kun särkee niin paljon.
Alotin vuosi sitten syömään just noita vidan glucosamin+csa+msm tabuja ja
sen jälkeen hellitti. Sit nuo loppu aina välillä hetkeks, kädet ja polvi kipeyty samantien. Nyt on kokeilussa Scitec Nutritionin MSM:mää, mut se tuntuu olevan ihan yhtä tyhjän kanssa. Noita saa ottaa melkein tuplat ennenkun koen noita olevan mitään hyötyä.
Taidan palata tohon vidaan :D

Mulla oli äskettäin muutaman päivän tauko msm:n käytössä, kun pussi loppui enkä jaksanut hakea uutta. Heti huomasi kyykätessä, et polvet rahisee enemmän ja tuntui "kuivilta". Nyt on uusi pussi haettu ja taas sujuu, ei mitään tuntemuksia kuivuudesta :) Olkapäitäkään ei oo kolottanut eikä nivelpussitulehdus ole uusiutunut, tykkään! Vedän n. 10g päivässä veden tai mehun kanssa, täytyy varmaan jossain kohtaa hankkia tuota molybdeeniä tai pitää taukoa vaikka sit kesällä tosta msm:stä.

Ahaa! Challenge accepted! :evil: Oon tainnu kuulla, et tuo maca on pahaa. En oo kyl testannu. Vaikea uskoa, että mikään "voittaa" MSM:ää! :D Kauanko käytit MSM:ää?

Makuasioitahan nämä ovat, mutta omasta mielestä maca on kyllä ylivoimaisesti hirveintä lisäravinnetta/superfoodia, jota olen käyttänyt :D Käytin MSM:ää yhden 200g pussin verran, tosiaan 1 rkl joka ilta, eli olisikohan se kestänyt noin kuukuden verran. Pitäisikö kokeilla vielä kauemmin?

Makuasioitahan nämä ovat, mutta omasta mielestä maca on kyllä ylivoimaisesti hirveintä lisäravinnetta/superfoodia, jota olen käyttänyt :D Käytin MSM:ää yhden 200g pussin verran, tosiaan 1 rkl joka ilta, eli olisikohan se kestänyt noin kuukuden verran. Pitäisikö kokeilla vielä kauemmin?

Varmaan kannattais ottaa 2-3x päivässä muutaman viikon ajan ja katsoa auttaako. Mä saan kyllä jo nyt alas ilman mitään ongelmia tuota msm, kun alkushokista selvisin. Noista hirveimmistä lisäravinteista tuli mieleen spirulina... Siis miten kukaan voi käyttää sitä jauheen muodossa? Ei saatana minkä makusta kamaa.

Meinasin viimeksi Citymarketissa ostoksilla ostaa spirulinaa, mutta viime hetkellä jätin hyllylle. Pitää varmaan ostaa uusi pussi MSM:ää ja kokeilla tuota isompaa annosta useampi kerta päivässä, kun tuo polvi vihloo toisinaan aivan perkeleesti.

Kauan pitää syödä että alkaa toimimaan?
edit. Moody Blues tuossa sanoikin että hänellä 2 viikossa, jeesaako tosiaan näin nopeasti?

Kyllä se aika nopeasti alkaa vaikuttamaan ja säännöllisesti jos ottaa, niin ei haittaa jos joskus unohtuu yks tai kaks päivää välistä, mutta useamman päivän ottamatta jättämisen ainakin minä huomaan jo.

Itse aloitin 20g ja jos menee alle 10g annokseen alkaa polvikivut tulemaan takaisin. Pari viikkoa meni kun alkoi vaikuttamaan.

Mulla oli äskettäin muutaman päivän tauko msm:n käytössä, kun pussi loppui enkä jaksanut hakea uutta. Heti huomasi kyykätessä, et polvet rahisee enemmän ja tuntui "kuivilta". Nyt on uusi pussi haettu ja taas sujuu, ei mitään tuntemuksia kuivuudesta :) Olkapäitäkään ei oo kolottanut eikä nivelpussitulehdus ole uusiutunut, tykkään! Vedän n. 10g päivässä veden tai mehun kanssa, täytyy varmaan jossain kohtaa hankkia tuota molybdeeniä tai pitää taukoa vaikka sit kesällä tosta msm:stä.

Mä huoimasin myös et kun en pariin päivään ottanu, niin johan alko polvet rutista... kun taas käytin msm:ää niin ongelma katos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom