Motocross-/endurohenkisiä pakkiksella?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fear
  • Aloitettu Aloitettu
Taitaa olla aika haluttua tavaraa.

Kotarin 250 taitas olla myös omavalinta, jos 2t pitäis hommata. Tai no ellen ajais tiellä, hommaisin 2t:n. Sen takia tuo 530 on kuin omiaan, kulkee smotoilla tielläkin ja nappuloilla radalla/mettässä liikaakin. Sorateille myös sellanen menijä, joka 250 2t:stä uupuu. Mutta jos vehje ei ei kerran oo kilpipeli, niin sillä ei liene merkitystä.

Sunnuntaina taas varmaan 5 viikon tauon jälkeen heittään kuraa silmille.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vittu että vituttaa, laukes Kotarista laatikko, ei pysy pykälä ajossa eikä meinaa pykälät löytyä.. Koneremppa maksaa varmaan 400€-600€ riippuen mitä muuta uusii alakertaan. Ja pyöränä siis Ktm Egs 360 2t
 
Ekaa kertaa joku alko hakeen lämpöö, kun kävin ajeleen. Tulin keskellä lähes ei mitään voimalinjoja pitkin pitkän matkaa ja lopulta tuli hiekkatie eteen ja siihenpä oli joku herra pysäyttänyt autonsa. Kohteliaasti tervehdin ja ajattelin että kai se jotain juttua haluaa heittää, kun kerran autostakin on noussut. Eli mopo sammuksiin ja melkein ehdin sanomaan terve, kun äijä alkaa jo tivaan kuka oon ja miks oon missä nyt oonkaan. Kerroin että en tiedä missä tarkalleen olen, koska oon tullut niin pitkään jotain polkua pitkin. Ja kysyin että missäköhän siis olen. Vaustaus oli kohtelias "se ei sulle kuulu ja tuohon suuntaan ajat niin pääset isolle tielle". Kysyin sitten että mitäs tuossa toisessa suunnassa hiekkatietä on, johon herra vastas "sekään ei sinulle kuulu, koska sinä lähdet nyt tuohon suuntaan" johon lisäs perään että "tuollaisilla vehkeillä ei maastossa saa ajaa, häivy muualle"

No morjestin ja käynnistin pyörän ja äijä hyppäs autoon. Jäi niin kaiveleen että mitä mies puku päällä tekee keskellä metsätietä jossa on pelkkiä hirvipasseja vähän välein ja kattelin että herrakin jää jälkeen joten kaasutin pikkasen ja käännyin metsään. Odottelin tovin ja totesin että pakko se on käydä vilkaseen mitä tien toisessa päässä on jos sinne niin on kielletty mennä. Ajelin rauhaksiltaan ja kun näky piippu ja katto tein uparit. Postilaatikkoa ei mökille/majalle/talolle ainakaan ollut, joten jäi kaiveleen että mikä se sellanen mörskä on. Varsinkin kun siitä lähti kartalta hiihtolatu/polku eteenpäin ja minkätakia mun ajaminen & tutkiskelu oli niin kielletty. Varsinkin kun missään ei lukenut että tie on yksityinen.

No pitää käydä uudelleen kattoon vielä kun käy ajeleen. Itsehän ei oo tapana muiden mökkiteitä tai pihoja mutkalle sutia, mutta nyt joutu hieman avaan kaasua ja jättään merkin että kävinpä katsomassa. Ihme touhua kun joku alkaa noin keuhkoon ja jättää vaan kysymyksiä kysymyksille. Yleensä jokainen jolle jää jutteleen on mukava ja hirvimiehetkin tykkää kun niiden polut pysyy auki. No löytypä sattumalta uusia enskapolkuja joita joku muu oli luultavasti mailleen tehnyt. Pitää selvittää saako käydä enemmänkin ajeleen niitä.
 
Edelleen pohdin uuden pyörän ostamista, ei vaan saa millään eroa, että siirtyykä 250/2t vai 250/4t.

Tänä kesänä pääsin ajamaan KTM:n Exc 250/4t, 450/4t, KTM SX250/2t ja Hondan CRF 450/4t. Parhaat fiilikset jäi ehdottomasti tosta 250/2t sx:stä ja 250/4t exc:stä. Keskustelupalstoja lukeneena 4t ois helpompi pitää, mutta viat isoja ja korjaukset vaikeampia. 2t:ssä enemmän pikkusta näpräiltävää. 250/2t varmaan vetää varmaan alhaalta ihan tarpeeksi tälläiselle noviisikuskille. Jostain luin, että enduro-putkella saisi lisävääntöä alas ja tehoja ylhäältä pois?

Mitä 250/2t kannattaisi katsella? Onko tuo SX250 ainoa järkevä vaihtoehto, jos tärkein kriteeri on toimintavarmuus? Muut ominaisuudet ovat varmasti tarpeeksi hyviä minulle. Hintaluokka ~3k€.

Ps. 2-crossipyörän kuskaamiseen tarkoitettua pieniä kärryjä saa myös ehdotella / tarjoilla.

[edit] Se SX250 siis tuntui kivoimmalta ajaa keveytensä ja näppäryytensä puolesta.


Mökiltä löytyy Ktm 250 Mx crossi ja Ktm 350 Egs. Egs on siis vastaava punakilpienska kuin Exc ja molemmat siis 2-t. Luonteissa ihan jumalaton ero, crossi potkasee aika ylhäältä vaikka onkin enduroputki kiinni ja endurolla on taas melkein sama mikä pykälä silmässä :D

Varsinkin kun vaihto Fmf:n kokoputkiston niin alavääntö on vähintäänkin reilu 2 tahdiksi, nimimerkillä laatikko paskana. Jos on huollettu ja hyvin pidetty alakerta niin en usko että tulee ongelmia.

Sx:ssä putkisto, pakoaukon säätimen säätö/jousi ja kenties syttyennakon säädöllä voisi muokata tehokäyrää. Esim. Fmf tekee nuita vääntöputkia. Vauhtipyörähän nuissa taitaa myös aika paljon vaikuttaa.
 
Hondan ruiskupeleissä ollut bensan ja öljyjen sekoittumista. Ratkeaako ongelma vaihtamalla venat teräksisiin? Paljonko homma kustantaa, noin rontisti; Satkun, viis, vai pari tonnia? ;)
 
Itse itselleni vastaten, tuntuis auttavan ainakin. Vaihtaminen vissiin n. 4h + osat reilun satkun.

Jos venat joudut vaihtamaan et kyllä satkulla selviä... Kuulostaa muutenkin omituiselta että venoista johtus, ennemmin venavarren kumeista..
 
Edelleen pohdin uuden pyörän ostamista, ei vaan saa millään eroa, että siirtyykä 250/2t vai 250/4t.

Tänä kesänä pääsin ajamaan KTM:n Exc 250/4t, 450/4t, KTM SX250/2t ja Hondan CRF 450/4t. Parhaat fiilikset jäi ehdottomasti tosta 250/2t sx:stä ja 250/4t exc:stä. Keskustelupalstoja lukeneena 4t ois helpompi pitää, mutta viat isoja ja korjaukset vaikeampia. 2t:ssä enemmän pikkusta näpräiltävää. 250/2t varmaan vetää varmaan alhaalta ihan tarpeeksi tälläiselle noviisikuskille. Jostain luin, että enduro-putkella saisi lisävääntöä alas ja tehoja ylhäältä pois?

Mitä 250/2t kannattaisi katsella? Onko tuo SX250 ainoa järkevä vaihtoehto, jos tärkein kriteeri on toimintavarmuus? Muut ominaisuudet ovat varmasti tarpeeksi hyviä minulle. Hintaluokka ~3k€.

Ps. 2-crossipyörän kuskaamiseen tarkoitettua pieniä kärryjä saa myös ehdotella / tarjoilla.

[edit] Se SX250 siis tuntui kivoimmalta ajaa keveytensä ja näppäryytensä puolesta.

Kuun lopussa käyn hakemassa 2011-vuoden SX-f 250:sen. Ajettu rontti 64h. Vanhakin pyörä meni kaupaksi, joten nyt joutuu sinnittelemään ilman ajoa yhden viikonlopun yli.

Eilen käytiin Sipoossa ihmettelemässä ja rata olis ollut tosi hyvässä kunnossa sademäärään nähden.
 
Mitäs mieltä Pakkislaiset liikennevakuutuksien nostosta? Oletteko kilpailuttaneet vakuutuksia?

Itse ainakin taidan pysyä jonkin aikaa Ifissä, kun osakasku 300€, ensi kaudella n. 345€. Ei taida muualta vielä saada samaan rahaan.

Onneksi ei oo muutenkaan kallis harrastus.
 
Prkl, jo kaksi kuukautta päässyt kuulumaan edellisistä ajoista. Pitäisi öljyt vaihtaa, kaasariin vaihtaa suuttimet, pestä ja öljytä ilmanputsari, pestä pyörä, laittaa pahvi syylärin eteen ja vaihtaa piikit alle. Ei vaan perkele saa aikaiseksi kun ei ole lämmintä tallia.
 
Kesän 2012 ajoin z1000 kawasakilla -10. Ei ole enään pyörää.

Nyt haluan jonkun "kikkailupyörän" kaikkeen seikoiluun. Ajan ihan missä vaan tyyliin.


Koko luokka 400-500.

Minkä ostan?

Kawasaki mies, mutta muutkin käy jos laatu parmempi. Seuraavana mieluiten KTM. Ja perässä muut. Ehdotelkaa pyörää 2500-3500 euroon!!!

Vedän siyyen ihan kaikki mutkat suoriksi ja töihinki välillä.

Siitä hauskoja pelejä, että voi ajaa missä vaan ilman veroja jos/kun paskajalat lähtee perään, niin ne ei saa ikinään kiinni!!!!!!!!
 
Kesän 2012 ajoin z1000 kawasakilla -10. Ei ole enään pyörää.

Nyt haluan jonkun "kikkailupyörän" kaikkeen seikoiluun. Ajan ihan missä vaan tyyliin.


Koko luokka 400-500.

Minkä ostan?

Kawasaki mies, mutta muutkin käy jos laatu parmempi. Seuraavana mieluiten KTM. Ja perässä muut. Ehdotelkaa pyörää 2500-3500 euroon!!!

Vedän siyyen ihan kaikki mutkat suoriksi ja töihinki välillä.

Siitä hauskoja pelejä, että voi ajaa missä vaan ilman veroja jos/kun paskajalat lähtee perään, niin ne ei saa ikinään kiinni!!!!!!!!

Honda CR CR500"AF" 500 cm³ 1999 - Oulu - Moottoripyörä - Nettimoto

Tuon vehkeen kanssa on sitten syytä pitää promillet maltillisempina kuin mitä sulla oli tota viestiä kirjoittaessa :puntti:
 
Transittia katsomassa kolme ison pyörän kuskaamiseen.

Mahtuuko Lyhyeen malliin kolme pyörää (kaksi nokka eteenpäin ja yksi väliin toisinpäin) + varusteet (kolme pukkia, neljä-viisi muuttolaatikkoa)?
 
Kelit näyttää siltä että ei oikein tiedä millasta rengastusta laittais alle. Tein tänään kompromissin ja pistin eteen bestgripin 4.5 mm nastoilla nastotetun nappulan ja taakse uuden nappulan ilman nastoja. Tuntuu, että edestäkin saa tuon nastakumin heittää mäkeen, jos plussakelit vielä jatkuu. Ihmeellinen talvi on kyllä ollut!
 
Oli vähän siinä ja tässä, kun tuli käytyä ajelemassa. Että oisko saanut olla nasta takana. No ois se ehkä ollut enskapolulle vielä passeli, mutta siirtymä asfaltilla ois tehnyt huonoa takaselle, kun pääsi vähän pitkätä aikaa availeen kaasua:D

Plussakelit, niin välillä oli ihan lumetontakin pätkää ja muuten pikku loskaa. Ajo siis onnistu ja kesää odotellessa! Olo oli vaan ajojen jälkeen kuin säkillä murjottu. Varmaan rankimmat ajot sitten pitkään aikaan. Olin aivan hajalla.

Eikö pakkislaiset vielä nappuloitaan poluilla tai radoilla kuluta?
 
Enskapiikkejä tulee kulutettua jäällä ja metsäautoteillä, meinaa tuolla nuoskalumessa veivaaminen olla tällaiselle sunnuntai-ajelijalle raskasta

mHoL1xk.jpg


pUPK1db.jpg
 

Suositut

Back
Ylös Bottom