Motocross-/endurohenkisiä pakkiksella?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fear
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Hyi helvetti kun tekee pahaa nähdä, kun joku ajaa tuossa varustuksessa. Noo kerrasta sen viimeistään opit :D

Itellä nykyään aina ajosaappaatkin. Maihareilla taitoin kerran nilkan kaatuessa, joten jäi niidenkin käyttö. Nopee se on vetää jalkaan polvisuojat, crossihousut ja ajosaappaat. Päälle kuumalla kelillä suojapaita ja siihen päälle kotarin huppari tai ajopaita. Eikä satu enään kaatuessa. Ehkä oon sen verran kohno, kun käytännössä kaadun joka ajokerralla. Tosin yleensä tulee enskailtua pitkin mettiä, niin vauhdit ei välttämättä oo hurjia. Mutta maataan sitä välillä hiekkatiellä ojanpohjallakin.

Itellä vielä toistaseks 530 EXC, mikä tosin myynnissä. Hieman pienempi houkuttas painonsa puolesta tuonne mettään. Aikaa vaan ei oo nykyään oikein ajella, kun vehkeitä on liikaa.
 
Liittynyt
22.5.2011
Viestejä
111
Pitkästä aikaa ketjua pinnalle. Aikanaan tuli enduroa omaksi ilokseen harrastettua mutta vuosiin ei ole enää pyörää ollut. Vieläkö pakkikselta löytyy motocross tai enduroharrastajia? Kurapyöräkuume nostaa hieman päätään..Onko kokemusta nykypäivänä kilvettömän pyörän liikennevakuutuksista joka ilmeisesti vaaditaan myös mx-radoille? Jostain vuosia sitten luin että olisi kallistunut kovasti, jopa tuhansia/vuosi mutta onko täällä faktaa? Miten väellä varaa harrastaa jos pelkät vakuutukset tuhansia/kausi. Vai sitten vakuutukset aina trafilta voimaan vain ajopäivien ajaksi:unsure:
Nykyisen asuinpaikan läheltä löytyisi mx-rata sekä lyhyempi endurorata ja nyt mietinnässä että vieläkö sitä pitäisi..
 
Mopo meni tosiaan myyntiin ja tilalle tuli läskipyörä. Voittaa pitkälti mopoilun, koska ei häiritse ketään ja saa mennä jokamiehen oikeudella oikeastaan minne vaan.

Ehkä joskus tulee taas enska, mutta toistaiseksi pyörällä poljeskelu ollut erittäin mukavaa. Varmaan ennen enskan hankintaa koitan sähköläskin, jos avustettu menopeli kiinnostaa. Mutta nyt tosiaan ei oikeastaan edes mopoa kaipaa.
 
Pitkästä aikaa ketjua pinnalle. Aikanaan tuli enduroa omaksi ilokseen harrastettua mutta vuosiin ei ole enää pyörää ollut. Vieläkö pakkikselta löytyy motocross tai enduroharrastajia? Kurapyöräkuume nostaa hieman päätään..Onko kokemusta nykypäivänä kilvettömän pyörän liikennevakuutuksista joka ilmeisesti vaaditaan myös mx-radoille? Jostain vuosia sitten luin että olisi kallistunut kovasti, jopa tuhansia/vuosi mutta onko täällä faktaa? Miten väellä varaa harrastaa jos pelkät vakuutukset tuhansia/kausi. Vai sitten vakuutukset aina trafilta voimaan vain ajopäivien ajaksi:unsure:
Nykyisen asuinpaikan läheltä löytyisi mx-rata sekä lyhyempi endurorata ja nyt mietinnässä että vieläkö sitä pitäisi..
Vielä tässä harrastellaan. Kilvettömien vakuutukset on tosiaan kallistuneet viime vuosien aikana huomattavasti. Nykyisellään halvimmat vakuutukset ovat ottajasta riippuen olleet isoille pyörille 1800€. Muistaakseni Tapiolasta oli tämä.
 
Minkälainen djsfh:n pyörä on, vajaatahti vai nelari? Itseä kiehtoisi kakstahti keveyden vuoksi enkä uusia ruisku-kaksareita ole uskaltanut edes koeajaa kun niitä niin hehkutettu. Toisaalta tekisi mieli seikkailla hiekkateilläkin niin joku 690 enduro kompromissina kanssa kiinnostaisi ja siihen löisi nastat talveksi..karmeen raskashan se toki on vaikka youtubesta löytyyki videoita joissa vetomiehet vie niitä kovaa crossiradalla mutta ne on eri äijiä.
Joo, Joxuz eiku enskan ostoon! Itekkin hommasin läskin ja kivaa silläkin on. Enskafillarilla tulee myös bikeparkeissa ajeltua mutta kaivelee nuo moottorivehkeet vielä..
 
Ai että harmittaa kun aloin laittamaan tuota mökkimopona toiminutta Ktm Egs360 - 97 aikeena kilvittää mutta saksasta tuli viesti että ei pysty 😒

On siis aikoinaan tuotu punakilpisenä Hollannista, tullattu ja verot maksettu yms. Oli käytetty leimalla muttei menny läpi kun ei ollut pyöräkohtaista vaatimustenmukaisuustodistusta.
 
Joo, Joxuz eiku enskan ostoon! Itekkin hommasin läskin ja kivaa silläkin on. Enskafillarilla tulee myös bikeparkeissa ajeltua mutta kaivelee nuo moottorivehkeet vielä..
Ei oo oikein mitään mielenkiintoa edelleenkään moottorivehkeen omistukseen. Odottelen uutta intoa asiaan. Varusteet löytyy kyllä, koska tiedän että joskus taas houkuttaa.

Nyt meen mielelläni läskillä. On niin helppo hypätä satulaan ja lähtee ajaan.

Tuo polkimilla etenevä pyörä on vaan niin huoleton, että oon tykästynyt siihen. Samoin sillä pääsen niihin paikkoihin joissa tykkään liikkua, eli soille ja luontopoluille. Enskalla ei tule kun sanomista, jos vetelis niissä paikoissa.
 
Minkälainen djsfh:n pyörä on, vajaatahti vai nelari? Itseä kiehtoisi kakstahti keveyden vuoksi enkä uusia ruisku-kaksareita ole uskaltanut edes koeajaa kun niitä niin hehkutettu. Toisaalta tekisi mieli seikkailla hiekkateilläkin niin joku 690 enduro kompromissina kanssa kiinnostaisi ja siihen löisi nastat talveksi..karmeen raskashan se toki on vaikka youtubesta löytyyki videoita joissa vetomiehet vie niitä kovaa crossiradalla mutta ne on eri äijiä.
Joo, Joxuz eiku enskan ostoon! Itekkin hommasin läskin ja kivaa silläkin on. Enskafillarilla tulee myös bikeparkeissa ajeltua mutta kaivelee nuo moottorivehkeet vielä..
Mulla on 18-vuotinen EXC300 tpi. Hienosti toimii tuo ruisku karttojen pävittämisen jälkeen (KTM:n oma Sports rider map) ja itellä ei ole ollut mitään ongelmia luotettavuuden kanssa. 2T on kyllä kevyt ajaa, mutta pitoa siinä ei ole niin paljon, kun 4t-vehkeessä. Omista preferensseistä riippuu, testipäiviä kannattaa hyödyntää, harmi, että ne menivät jo.
 
Voi veljet, 300 exc tpi!🤤 Juurikin malli jota ite tulee kuolattua pahasti. Videoita ja testejä katellu silmät sikkuralla ja kyllä erittäin kiinnostava kampe.
Itsellä tosiaan oli useampi vuosi sitten 300 ecx ennen ruiskuaikaa ja tykkäsin kovasti, paras enska mitä itellä ollut. Kevyt ja tehokas, alavääntöäkin riitti hyvin ja sillä tuli ajettua niin vaikeita paikkoja etten 250-nelarilla uskaltanut edes yrittää, korkeita kalliosteppejä yms.
Hah..hyvä kun meni ne koeajopäivät..ihan tarkotuksella vältellyt koeajamasta juuri tuota tpi:tä kun kaveri joka 300 ruiskun hommasi niin ei lakkaa hehkuttamasta omaansa. Joskus tullut kalliiksi nuo koeajot..
testasitko djshf 250 kaksaria myös, miten vertautui kolmesatkuun? Vissiin vähän ohkasempi alakierroksilla?
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Voi veljet, 300 exc tpi!🤤 Juurikin malli jota ite tulee kuolattua pahasti. Videoita ja testejä katellu silmät sikkuralla ja kyllä erittäin kiinnostava kampe.
Itsellä tosiaan oli useampi vuosi sitten 300 ecx ennen ruiskuaikaa ja tykkäsin kovasti, paras enska mitä itellä ollut. Kevyt ja tehokas, alavääntöäkin riitti hyvin ja sillä tuli ajettua niin vaikeita paikkoja etten 250-nelarilla uskaltanut edes yrittää, korkeita kalliosteppejä yms.
Hah..hyvä kun meni ne koeajopäivät..ihan tarkotuksella vältellyt koeajamasta juuri tuota tpi:tä kun kaveri joka 300 ruiskun hommasi niin ei lakkaa hehkuttamasta omaansa. Joskus tullut kalliiksi nuo koeajot..
testasitko djshf 250 kaksaria myös, miten vertautui kolmesatkuun? Vissiin vähän ohkasempi alakierroksilla?
Testasin kyllä ! Tosin testistä en saanut niin hirveästi irti, kun itsellä oli siihen aikaan Sxf450. Meni se testi vähän ihmettelemiseen, että mikä juttu tämä kaksari on :D 250 tuntui aika paljon kisaisemmalta, kuin 300, 300 saattaa olla helpompi ajaa tasaisemman ja suuremman väännön takia. Oikeasti valintaan vaikutti aika paljon se, että 300 pysyy jälleenmyyntiarvo paremmin ja sopiva yksilö sattui tulemaan silloin myyntiin. Alkaa noita valkokilpisiä TPI-vehkeitäkin jo saamaan ihan ok -hinnoilla, ~6t€.
 
Aika paljon ajettuja tuppaa olemaan tossa hintaluokassa olevat, varmaan joku poikkeus löytyy mutta mitä seuraillu niin yli 200h helposti. Monesti 150h ajetut on jo aika piestyn olosia vehkeitä. Alle 100h ajetun ku löytäs kilvissä tohon rahaan ois aika kova. No, pitää ootella ja katella mitä tarjolle tulee. Uudet Betat kanssa mielenkiintosia pyöriä, kotkiin ja husseihin tosin sais varaosia liki joka kylästä. On varmaan iso ero 450 crossin ja 300 exc välillä! Missäpäin Suomea djsfh ajelee?olikohan sulla vuosia sitte eri nimimerkki täällä, jotenki muistikuva enskaketjusta aikasemmi🤔
 
Itselläni on yksi valkokilpinen 2-tahtinen enduropyörä Husqvarna TE 250 vm. 2015. Vaihdoin siihen vakion Keihin PWK36S kaasarin tilalle isomman Keihin PWK38S. Siinä on myös ilmanottoa tehostettu sivumuoviin ilmanputsarin kohdalle porattujen reikien avulla. Läppärunko on V-Force 4. Sylinteriä on kohotettu hiukan (alatiivisteet on yhteensä 0.9 mm korkeat) että huuhtelu- ja pakoajoitus kasvavat hieman. Huuhtelukanavia on hieman viimeistelty, mutta ei muuten muutettu sylinteriä. Mäntä on Wisecon ns. parempi 1-renkainen Racers Elite -versio. Sylinterikansi on amerikkalainen RK-Tek. Putki on Bill’s Pipes pienemmällä hiilikuituisella vaimentimella. Pakoaukonsäätimen apujousi on punainen eli pakoaukonsäädin avautuu melko aikaisin kokonaan. Pakoaukonsäätimenpääjousikin on pykälää löysempi kuin vakio. Itse säädin on säädetty ns. tasan kopan teunan kanssa. Kaasari on kunnon säädöissä ja tämä on jo minulle vähän liiankin nopea laite, mutta 2-tahtisten virittäminen on mukavaa hommaa... :rock: Poistin turhat akun ja sähköstartin + seisontajalan jne. että pyörästä tuli vielä kevyempi. Ajan tällä enemmän crossityyppistä ajoa enkä enduroa.
 
Jatketaan tähän vielä että sitten ylläolevan enduron lisäksi itselläni on vielä kolme 2-tahtista crossipyörää. Husqvarna TC 250 vm. 2018 pyörään olen tehnyt seuraavat muutokset moottoriin: ilmanputsarikotelon ilmansaantia lisätty, vakio Mikuni TMX 38 kaasariin tarvittavat muutokset että toimii hienosti (luistin lovi, kohokammion tyhjennystulppaan porattu pienet reiät syöttämään pääsuuttimelle lisää bensaa ja neula sekä suuttimet haettu kohdilleen), Boyesen Rad Valve läppäventtiili, 1-renkainen Wiseco Racers choice ”perus” takomäntä, kansi vm. 2017 jota madallettu sopivasti että paljealue (squish band) saatu kohdilleen ja tehoputkena FMF Fatty sekä vaimentimena Pro Circuit R304 ”Shorty” alumiinikuorella. Punainen pakoaukonsäätimen apujousi ja säädetty sopivasti auki. Hätäinen laite tämäkin... :rock:

Ai niin unohdin että tossa ylemmässä TE 250 endurossa on myös vm. 2014 TC 250:sen crossin sytkäboksi ja RM 250:sen Suzukin neula (olikohan se NECJ???).

Näiden 250-kuutioisten lisäksi löytyy myös kaksi vanhempaa siistikuntoista vm. 1992 crossipyörää eli Kawasaki KX 125 ja Suzuki RM 125. Kawassa on nyt kiinni ton TE 250:sen Keihin PWK 36S kaasari imupuolen adapterilla (kaasari on lyhyempi kuin vakio). Siinä on Messico Moton tehoputki. Suzukissa on RM 250:sen kaasari eri suuttimin, Boyesen Rad Valve läppäventtiili, sylinteri on portattu, VHM:n sylinterikansi, Wisecon takomäntä ja Arrowin tehoputki ja vaimennin.

Vielä kun kuski olisi nopeampi, kevyempi ja paremmassa kunnossa... :)
 
PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Yksi mitä enduroon en ikinä tekisi, olisi akun ja startin poisto. Oli se vaan väsyneenä aivan mahtavaa, jos vehje stumppas pahaan paikkaan, niin painaa startista käyntiin ja matka jatkuu. Kisailuun eri, mutta sunnuntaienduroon mukava, kun ei pahassa paikassa tarvinnut polkee vehjettä.
 
Yksi mitä enduroon en ikinä tekisi, olisi akun ja startin poisto. Oli se vaan väsyneenä aivan mahtavaa, jos vehje stumppas pahaan paikkaan, niin painaa startista käyntiin ja matka jatkuu. Kisailuun eri, mutta sunnuntaienduroon mukava, kun ei pahassa paikassa tarvinnut polkee vehjettä.

Joo jos tota mun TE 250:stä käytettäisiin ihan vaan endurokäytössä, niin sitten akku ja startti jne. olisi saaneet jäädä kiinni. Mutta eniten ihmettelen nykysuuntausta kun monista pyöristä jätetään käynnistyspoljin/käynnistyspolkimen akseli ym. mekanismit pois tehtaalta ja luotetaan vaan ”sokeasti” sähköstarttiin. Kyllä noissa omasta mielestä pitäisi AINA olla käynnistyspoljin.

Tämä seuraava on vaan oma henkilökohtainen mielipide eli pidän enemmän perinteisellä kaasarilla varustetuista pyöristä enkä ruiskuvehkeistä. Jos ajaisin nelitahtisilla niin silloin ruisku olisi ok, mutta 2-tahtisissa tykkään kaasareista. Kaikki ei niitä osaa ja tykkää säätää, mutta itseltä toi homma sujuu ja säätöosia on paljon. Yksinkertaisempi rakenne ja vähemmän mahdollisia vikoja.

Kyllähän noi 2-tahtisetkin ruiskuvehkeet on jo vähän kehittyneet siitä kun ne ekat tuli esim. KTM:ään ja Husqvarnaan. Parempia sytkä- ja polttoainekarttoja ja vähän enemmän antureita. Mutta sitten jos moottoria muuttaa enemmän niin sitä ei ihan niin vaan säädetä kotitallissa ilman jotain lisäsoftia ja ymmärrystä mitä säädetään. Noi kaasarikoneet on niin loogisia että mikä vaikuttaa mihinkin. Monet on esim. haukkuneet ”ihan pystyyn” Mikuni TMX 38 kaasarin ja ei saa sitä millään oikeisiin säätöihin. Ostetaan Lectron, Smart Carb tai Keihin kaasareita tilalle tai luovutetaan koko homma ja vaihdetaan ruiskupyörään. Kun toi TC 250 2018 Mikuni TMX 38 kaasarilla tuli minulle niin sen säädöt oli niin perseellään kuin olla ja voi. Se kaasari vaan vaatii niitä maksimissaan 30 minuuttia vaativia modauksia (luisti ja se kohokammion pohjaproppu modit) sekä oikeata neulaa/neulan asentoa, riittävän pientä tyhjäkäyntisuutinta + ilmaruuvin säätöä (kun se luistin modaus tekee isomman imun tyhjäkäyntipiirille) sekä oikean pääsuuttimen. Pääsuutin saa syöttöä paremmin kohokammiosta kun on tehty ne puuttuvat pienet reiät sinne kohokammion pohjaproppuun. Jostain ihmeen syystä KTM/Husqvarna on varustanut noi kaasarit ilman oikeanlaista reiällistä pohjaproppua, vaikka itse kaasarissa on kaikki ok sellaisen käytölle.

Itse haluan että noi mun pyörät tuntuu luonteeltaan ns. agressiivisille joten tasapaksu ruiskukoneen tehoalue ei houkuttele. Se voi olla kuitenkin monessa tapauksessa nopeampi kun takarengas ei sudi niin helposti ja kuski ei väsy yhtä helposti tästä johtuen. Mutta näin harrastajanäkökulmasta on tollaiset räväkämmät enemmän luonnetta sisältävät moottorit enemmän mieleen. Esim. 300-kuutioinen KTM EXC on varmasti helpompi ja tasaisempi ajaa ja alavääntöäkin taitaa olla vakiona jopa enemmän kuin tossa viritetyssä TE 250:ssä. Se olisi mukava metsässä jne. mutta ei radalla yhtä hauska kuin korkealta ”laulava” viritetty 250-kuutioinen tai 125-kuutioinen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos tota mun TE 250:stä käytettäisiin ihan vaan endurokäytössä, niin sitten akku ja startti jne. olisi saaneet jäädä kiinni. Mutta eniten ihmettelen nykysuuntausta kun monista pyöristä jätetään käynnistyspoljin/käynnistyspolkimen akseli ym. mekanismit pois tehtaalta ja luotetaan vaan ”sokeasti” sähköstarttiin. Kyllä noissa omasta mielestä pitäisi AINA olla käynnistyspoljin.

Tämä seuraava on vaan oma henkilökohtainen mielipide eli pidän enemmän perinteisellä kaasarilla varustetuista pyöristä enkä ruiskuvehkeistä. Jos ajaisin nelitahtisilla niin silloin ruisku olisi ok, mutta 2-tahtisissa tykkään kaasareista. Kaikki ei niitä osaa ja tykkää säätää, mutta itseltä toi homma sujuu ja säätöosia on paljon. Yksinkertaisempi rakenne ja vähemmän mahdollisia vikoja.

Kyllähän noi 2-tahtisetkin ruiskuvehkeet on jo vähän kehittyneet siitä kun ne ekat tuli esim. KTM:ään ja Husqvarnaan. Parempia sytkä- ja polttoainekarttoja ja vähän enemmän antureita. Mutta sitten jos moottoria muuttaa enemmän niin sitä ei ihan niin vaan säädetä kotitallissa ilman jotain lisäsoftia ja ymmärrystä mitä säädetään. Noi kaasarikoneet on niin loogisia että mikä vaikuttaa mihinkin. Monet on esim. haukkuneet ”ihan pystyyn” Mikuni TMX 38 kaasarin ja ei saa sitä millään oikeisiin säätöihin. Ostetaan Lectron, Smart Carb tai Keihin kaasareita tilalle tai luovutetaan koko homma ja vaihdetaan ruiskupyörään. Kun toi TC 250 2018 Mikuni TMX 38 kaasarilla tuli minulle niin sen säädöt oli niin perseellään kuin olla ja voi. Se kaasari vaan vaatii niitä maksimissaan 30 minuuttia vaativia modauksia (luisti ja se kohokammion pohjaproppu modit) sekä oikeata neulaa/neulan asentoa, riittävän pientä tyhjäkäyntisuutinta + ilmaruuvin säätöä (kun se luistin modaus tekee isomman imun tyhjäkäyntipiirille) sekä oikean pääsuuttimen. Pääsuutin saa syöttöä paremmin kohokammiosta kun on tehty ne puuttuvat pienet reiät sinne kohokammion pohjaproppuun. Jostain ihmeen syystä KTM/Husqvarna on varustanut noi kaasarit ilman oikeanlaista reiällistä pohjaproppua, vaikka itse kaasarissa on kaikki ok sellaisen käytölle.

Itse haluan että noi mun pyörät tuntuu luonteeltaan ns. agressiivisille joten tasapaksu ruiskukoneen tehoalue ei houkuttele. Se voi olla kuitenkin monessa tapauksessa nopeampi kun takarengas ei sudi niin helposti ja kuski ei väsy yhtä helposti tästä johtuen. Mutta näin harrastajanäkökulmasta on tollaiset räväkämmät enemmän luonnetta sisältävät moottorit enemmän mieleen. Esim. 300-kuutioinen KTM EXC on varmasti helpompi ja tasaisempi ajaa ja alavääntöäkin taitaa olla vakiona jopa enemmän kuin tossa viritetyssä TE 250:ssä. Se olisi mukava metsässä jne. mutta ei radalla yhtä hauska kuin korkealta ”laulava” viritetty 250-kuutioinen tai 125-kuutioinen.

Mulla on - 97 KTM 360 EGS, se on melko hätäinen ja vääntävä peli. Kunhan pito riittää 😅

Nyt talvella vaihdoin v-force läppärungon ja läpät, kaasariin korjaussarjan ja vielä pitäs katella neula ja suuttimet kohdilleen JD-Jettingin sarjasta. Pyörässä Putkena FMF Gnarly ja turbine 2 vaimennin ja imupuolella 1' spaceri.
 
Mulla on - 97 KTM 360 EGS, se on melko hätäinen ja vääntävä peli. Kunhan pito riittää 😅

Nyt talvella vaihdoin v-force läppärungon ja läpät, kaasariin korjaussarjan ja vielä pitäs katella neula ja suuttimet kohdilleen JD-Jettingin sarjasta. Pyörässä Putkena FMF Gnarly ja turbine 2 vaimennin ja imupuolella 1' spaceri.

Joo varmasti voimaa ja kulkua riittää 360-kuutioisessa. Mulla ei ole kokemusta JD-Jettingin neuloista tai suuttimista muuten kun mitä oon netistä noista lukenut kun ulkomailla paljon noita käyttävät. Nehän on ilmoitettu että toinen neula on ”sininen” ja toinen neula on ”punainen”. Ite tykkään käyttää tosiaan Suzuki RM 250:sen (vm. 2008) neuloja Keihin PWK 36S AG ja 38S AG kaasareissa. Ne neulat mitä mulla on niin TE 250:ssä 38-millisessä kaasarissa on nyt NECJ neula ja KX 125:ssa 36-millisessä on NEDJ neula. Molemmat toimii tosi hienosti. NECJ, NEDJ, NECW, NEDW neulat on kaikki Suzuki RM 250 vm. 2008 mallista ja ne on kaikki ns. kapeakärkisiä, joten pääsuuttimen koko pitää olla muutamaa kokoa normaalia pienempi näillä. NECJ:tä käytetään KTM/Husqvarna 250/300 -malleissa. Jos sulla on siinä 360:ssä Keihinin kaasari niin voisit kokeilla totakin neulaa. Omissa pyörissä ero orkkisneuloihin on kuin ”yöllä ja päivällä”. (y)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom