Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vielä tässä harrastellaan. Kilvettömien vakuutukset on tosiaan kallistuneet viime vuosien aikana huomattavasti. Nykyisellään halvimmat vakuutukset ovat ottajasta riippuen olleet isoille pyörille 1800€. Muistaakseni Tapiolasta oli tämä.Pitkästä aikaa ketjua pinnalle. Aikanaan tuli enduroa omaksi ilokseen harrastettua mutta vuosiin ei ole enää pyörää ollut. Vieläkö pakkikselta löytyy motocross tai enduroharrastajia? Kurapyöräkuume nostaa hieman päätään..Onko kokemusta nykypäivänä kilvettömän pyörän liikennevakuutuksista joka ilmeisesti vaaditaan myös mx-radoille? Jostain vuosia sitten luin että olisi kallistunut kovasti, jopa tuhansia/vuosi mutta onko täällä faktaa? Miten väellä varaa harrastaa jos pelkät vakuutukset tuhansia/kausi. Vai sitten vakuutukset aina trafilta voimaan vain ajopäivien ajaksi
Nykyisen asuinpaikan läheltä löytyisi mx-rata sekä lyhyempi endurorata ja nyt mietinnässä että vieläkö sitä pitäisi..
Ei oo oikein mitään mielenkiintoa edelleenkään moottorivehkeen omistukseen. Odottelen uutta intoa asiaan. Varusteet löytyy kyllä, koska tiedän että joskus taas houkuttaa.Joo, Joxuz eiku enskan ostoon! Itekkin hommasin läskin ja kivaa silläkin on. Enskafillarilla tulee myös bikeparkeissa ajeltua mutta kaivelee nuo moottorivehkeet vielä..
Mulla on 18-vuotinen EXC300 tpi. Hienosti toimii tuo ruisku karttojen pävittämisen jälkeen (KTM:n oma Sports rider map) ja itellä ei ole ollut mitään ongelmia luotettavuuden kanssa. 2T on kyllä kevyt ajaa, mutta pitoa siinä ei ole niin paljon, kun 4t-vehkeessä. Omista preferensseistä riippuu, testipäiviä kannattaa hyödyntää, harmi, että ne menivät jo.Minkälainen djsfh:n pyörä on, vajaatahti vai nelari? Itseä kiehtoisi kakstahti keveyden vuoksi enkä uusia ruisku-kaksareita ole uskaltanut edes koeajaa kun niitä niin hehkutettu. Toisaalta tekisi mieli seikkailla hiekkateilläkin niin joku 690 enduro kompromissina kanssa kiinnostaisi ja siihen löisi nastat talveksi..karmeen raskashan se toki on vaikka youtubesta löytyyki videoita joissa vetomiehet vie niitä kovaa crossiradalla mutta ne on eri äijiä.
Joo, Joxuz eiku enskan ostoon! Itekkin hommasin läskin ja kivaa silläkin on. Enskafillarilla tulee myös bikeparkeissa ajeltua mutta kaivelee nuo moottorivehkeet vielä..
Testasin kyllä ! Tosin testistä en saanut niin hirveästi irti, kun itsellä oli siihen aikaan Sxf450. Meni se testi vähän ihmettelemiseen, että mikä juttu tämä kaksari on :D 250 tuntui aika paljon kisaisemmalta, kuin 300, 300 saattaa olla helpompi ajaa tasaisemman ja suuremman väännön takia. Oikeasti valintaan vaikutti aika paljon se, että 300 pysyy jälleenmyyntiarvo paremmin ja sopiva yksilö sattui tulemaan silloin myyntiin. Alkaa noita valkokilpisiä TPI-vehkeitäkin jo saamaan ihan ok -hinnoilla, ~6t€.Voi veljet, 300 exc tpi! Juurikin malli jota ite tulee kuolattua pahasti. Videoita ja testejä katellu silmät sikkuralla ja kyllä erittäin kiinnostava kampe.
Itsellä tosiaan oli useampi vuosi sitten 300 ecx ennen ruiskuaikaa ja tykkäsin kovasti, paras enska mitä itellä ollut. Kevyt ja tehokas, alavääntöäkin riitti hyvin ja sillä tuli ajettua niin vaikeita paikkoja etten 250-nelarilla uskaltanut edes yrittää, korkeita kalliosteppejä yms.
Hah..hyvä kun meni ne koeajopäivät..ihan tarkotuksella vältellyt koeajamasta juuri tuota tpi:tä kun kaveri joka 300 ruiskun hommasi niin ei lakkaa hehkuttamasta omaansa. Joskus tullut kalliiksi nuo koeajot..
testasitko djshf 250 kaksaria myös, miten vertautui kolmesatkuun? Vissiin vähän ohkasempi alakierroksilla?
Yksi mitä enduroon en ikinä tekisi, olisi akun ja startin poisto. Oli se vaan väsyneenä aivan mahtavaa, jos vehje stumppas pahaan paikkaan, niin painaa startista käyntiin ja matka jatkuu. Kisailuun eri, mutta sunnuntaienduroon mukava, kun ei pahassa paikassa tarvinnut polkee vehjettä.
Joo jos tota mun TE 250:stä käytettäisiin ihan vaan endurokäytössä, niin sitten akku ja startti jne. olisi saaneet jäädä kiinni. Mutta eniten ihmettelen nykysuuntausta kun monista pyöristä jätetään käynnistyspoljin/käynnistyspolkimen akseli ym. mekanismit pois tehtaalta ja luotetaan vaan ”sokeasti” sähköstarttiin. Kyllä noissa omasta mielestä pitäisi AINA olla käynnistyspoljin.
Tämä seuraava on vaan oma henkilökohtainen mielipide eli pidän enemmän perinteisellä kaasarilla varustetuista pyöristä enkä ruiskuvehkeistä. Jos ajaisin nelitahtisilla niin silloin ruisku olisi ok, mutta 2-tahtisissa tykkään kaasareista. Kaikki ei niitä osaa ja tykkää säätää, mutta itseltä toi homma sujuu ja säätöosia on paljon. Yksinkertaisempi rakenne ja vähemmän mahdollisia vikoja.
Kyllähän noi 2-tahtisetkin ruiskuvehkeet on jo vähän kehittyneet siitä kun ne ekat tuli esim. KTM:ään ja Husqvarnaan. Parempia sytkä- ja polttoainekarttoja ja vähän enemmän antureita. Mutta sitten jos moottoria muuttaa enemmän niin sitä ei ihan niin vaan säädetä kotitallissa ilman jotain lisäsoftia ja ymmärrystä mitä säädetään. Noi kaasarikoneet on niin loogisia että mikä vaikuttaa mihinkin. Monet on esim. haukkuneet ”ihan pystyyn” Mikuni TMX 38 kaasarin ja ei saa sitä millään oikeisiin säätöihin. Ostetaan Lectron, Smart Carb tai Keihin kaasareita tilalle tai luovutetaan koko homma ja vaihdetaan ruiskupyörään. Kun toi TC 250 2018 Mikuni TMX 38 kaasarilla tuli minulle niin sen säädöt oli niin perseellään kuin olla ja voi. Se kaasari vaan vaatii niitä maksimissaan 30 minuuttia vaativia modauksia (luisti ja se kohokammion pohjaproppu modit) sekä oikeata neulaa/neulan asentoa, riittävän pientä tyhjäkäyntisuutinta + ilmaruuvin säätöä (kun se luistin modaus tekee isomman imun tyhjäkäyntipiirille) sekä oikean pääsuuttimen. Pääsuutin saa syöttöä paremmin kohokammiosta kun on tehty ne puuttuvat pienet reiät sinne kohokammion pohjaproppuun. Jostain ihmeen syystä KTM/Husqvarna on varustanut noi kaasarit ilman oikeanlaista reiällistä pohjaproppua, vaikka itse kaasarissa on kaikki ok sellaisen käytölle.
Itse haluan että noi mun pyörät tuntuu luonteeltaan ns. agressiivisille joten tasapaksu ruiskukoneen tehoalue ei houkuttele. Se voi olla kuitenkin monessa tapauksessa nopeampi kun takarengas ei sudi niin helposti ja kuski ei väsy yhtä helposti tästä johtuen. Mutta näin harrastajanäkökulmasta on tollaiset räväkämmät enemmän luonnetta sisältävät moottorit enemmän mieleen. Esim. 300-kuutioinen KTM EXC on varmasti helpompi ja tasaisempi ajaa ja alavääntöäkin taitaa olla vakiona jopa enemmän kuin tossa viritetyssä TE 250:ssä. Se olisi mukava metsässä jne. mutta ei radalla yhtä hauska kuin korkealta ”laulava” viritetty 250-kuutioinen tai 125-kuutioinen.
Mulla on - 97 KTM 360 EGS, se on melko hätäinen ja vääntävä peli. Kunhan pito riittää
Nyt talvella vaihdoin v-force läppärungon ja läpät, kaasariin korjaussarjan ja vielä pitäs katella neula ja suuttimet kohdilleen JD-Jettingin sarjasta. Pyörässä Putkena FMF Gnarly ja turbine 2 vaimennin ja imupuolella 1' spaceri.