Moottorisaha pitäisi ostaa, oiskos vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä on kokemuksia Hussesta, Stihlistä, Echosta ja Jonseredista. Stihl on ollut näistä paras. Lähtee aina käyntiin, eikä petä koskaan. Pikakorkit on kivoja ja tasapaino sekä käyttömukavuus muutenkin kohdallaan. Ketjun pikakiristys on myös kiva.
Ammattilaismallin Husset on erinomaisia, mutta harrastajamalleihin en sortuisi. Mielestäni hinta ja laatu ei oikein kohtaa, pari Hussea on ollut todella epäluotettavia.
Mökillä oli vuosia Echo, jota sai nykiä käyntiin aina sydänkohtauksen partaalle. Aina siinä paskassa oli jotain vikaa ja kuitenkin sitä huollettiin ja kävipä se jossain pienkonekorjaamossakin. Ei se toimi kunnolla tänäkään päivänä.
Nyt on tuollainen Jonsered http://www.jonsered.com/fi/chainsaws/cs-2153/
Siitä nyt on vaikea sanoa mitään, kun ei ole vielä ehtinyt kunnolla sahailla, mutta pienellä testaamisella tuntui helvetin pätevältä sahalta ja on sitten mukava käyttää.

Byggalla muuten sähkösaha on ehdoton valinta. Se toimii aina kun on sähköä, eikä tarvi koko ajan tempoa ja tuskailla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ens talvelle menee kyllä housut hankintaan, myrskynkaatamia umpilumihangessa parhaimmillaan viisikin runkoa samassa läjässä ja siinä kun tasapainoilee, möyrii ja sahaa joka suuntaan ja joka puolelta niin aika lailla kieli keskellä suuta pitää mennä.

Hussesta vain hyvää sanottavaa itsellä. Eli voin suositella vaikkei halvin olekkaan. Ja tällainen täysin amatöörisahaaja arvostaa sitä pikakiristystä. ;) Oikeat metsurit voi pitää päänsä kiinni tästä aiheesta. :evil:

Ihan sahailen tarpeen mukaan, en aio lähteä metsään sahailemaan. Korkeintaan jos joku tuo pihaan rankoja (jotain 20cm paksuja?) tai saan niitä tien varsilta niin pistän pätkiks ja polttelen pois. Satunnaiskäyttöä, enempi varmaan pistän kakkosnelosia pätkiks jne. Tuo Stihlin 231 on 1kg painavampi kuin Hussen 440.

Jos Huppe et aio oikein isoja puita lähteä kaatamaan niin katselet mielestäni vähän turhankin arvokkaita sahoja. Polttopuun tekoon ja satunnaiskäyttöön sopii kyllä mainiosti tollanen Stihllin MS181 tai MS192. Ihan varmasti tulee hommat hoidettua noillakin ilman minkäänlaista ongelmaa.

Mun Stihl on tollasta MS 192 TS (timpurinsaha) vastaava vanhempi malli ja silläkin on tehty pölleiksi sellasia 45cm halkaisijaltaan olevia runkoja. Teho tosta munkaan pikkuvekkottimesta ei ole varsinaisesti loppunut vaan ongelma isojen rankojen katkomisessa on että laipan pituus loppuu kesken. 20cm rangat menee poikki ihan heittämällä kun vaan terän laskee rangan päälle.

Jos Huppe et aio oikein isoja puita lähteä kaatamaan niin katselet mielestäni vähän turhankin arvokkaita sahoja. Polttopuun tekoon ja satunnaiskäyttöön sopii kyllä mainiosti tollanen Stihllin MS181 tai MS192. Ihan varmasti tulee hommat hoidettua noillakin ilman minkäänlaista ongelmaa.

Mun Stihl on tollasta MS 192 TS (timpurinsaha) vastaava vanhempi malli ja silläkin on tehty pölleiksi sellasia 45cm halkaisijaltaan olevia runkoja. Teho tosta munkaan pikkuvekkottimesta ei ole varsinaisesti loppunut vaan ongelma isojen rankojen katkomisessa on että laipan pituus loppuu kesken. 20cm rangat menee poikki ihan heittämällä kun vaan terän laskee rangan päälle.

Noista tuo Stihl 192 ois varmasti ok, mutta samaan hintaan saa Husselta 10 kuutiota isomman ja 0.5kw tehokkaamman sahan ja "vain" kilon painavamman. Jotenkin ei hinta-teho suhde ainakaan tunnu hyvältä tuossa Stihlissä.

Noista tuo Stihl 192 ois varmasti ok, mutta samaan hintaan saa Husselta 10 kuutiota isomman ja lähes 1kw tehokkaamman sahan ja "vain" kilon painavamman. Jotenkin ei hinta-teho suhde ainakaan tunnu hyvältä tuossa Stihlissä.

Stihlissä maksaa varmasti merkki jonkinverran, mutta myös tuo teho/painosuhde kannattaa huomioida.. Kilo on loppupelissä tosi paljon, mutta ei muodostune ongelmaksi jos konetta ei tarvitse kanniskella pitkiä aikoja. Jos mahdollista niin käy jossain käpistelemässä noita ja kokeilemassa mikä tuntuu kädessä hyvältä.

Mä päädyin tollaseen kevyeen timpurin sahaan just sen takia että sellasta kävin liikkeessä kokeilemassa ja kun sitä hetken käsissäpyöritteli tuntui kaikki normisahat niin rohjoilta että ei ollu vaihtoehtoja. Teho ei noissa sun kuvailemissa hommissa lopu tuosta 192:stakaan, mutta ei lisätehosta tietysti haittaa ole.

Se on sit loppupelissä makuasia että haluaako maksaa tehosta vai keveydestä vai jostain muista ominaisuuksista. Kaikkia hyviä ominaisuuksia ei saa samoissa kuorissa tai jos saa niin se maksaa liikaa.

Noista tuo Stihl 192 ois varmasti ok, mutta samaan hintaan saa Husselta 10 kuutiota isomman ja 0.5kw tehokkaamman sahan ja "vain" kilon painavamman. Jotenkin ei hinta-teho suhde ainakaan tunnu hyvältä tuossa Stihlissä.

Huppe, usko nyt vaan näitä. Toi sun isompi teho ja kilo lisää pikkurankojen katkaisussa johtaa vain "ottaa nuppiin" kirjoituksiin täällä. IV-koneenkin valitsit sen mukaan ettei siinä ole "liikkuvia osia" ja vastapainoksi sait sähkösyöpön...:)

Se on sama mikä saha jos terä on paska, moottorinsahan katkaisukyky kuitenkin perustuu kunnolliseen terään. Itsellä on isoisän perintönä pieni Homelite jostain 70-luvulta. Sen kun laittaa käytiin ja terä on kunnossa niin siinä saa kaikenlaiset puut kyytiä ja itikat pysyy kaukana kun pakokaasut on kohdallaan. Nykypäivän vehkeisiin verrattuna se on painava ja sen kyllä huomaa viimeistään seuraavana päivänä. Mutta kun sitä tarvii n. 5 krt/v niin se riittää ja kun ajaa pienkonebensalla niin ei tule käynnistysongelmia vaikka olisi vuoden koskematta.

Mulla on ollu Sthil 180:n 6-7 vuotta. Rankoja tehdään joka kevät ja syksy muutamana vkl:na.
Rankametsään juuri hyvä saha, isompaa ei oo kaipaillu.

Kai sitä vois tänne jotain aatoksiaan purkaa, kun tässä metsäalan ihmisiä ollaan.

Ihan ekaksi kattoisin oman paikkakunnan sahakaupat mitä ''laatu'' merkkiä niissä myydään ja pysyisin niissä. On sitten huolto ja varaosat lähellä. Laatumerkkejä taitaa nyt olla ne tässäkin ketjussa jo mainitut tilhi, husse, jonsered ja dolmar, toki jotain muitakin voi olla, mutta tässä kai ne yleisimmät mitä tällähetkellä suomeen tuodaan.

Seuraavaksi sitten miettisin sitä sahan käyttöö. Kaupassa varmasti osaavat neuvoa sopivan pelin, mutta joku yleissaha varmaan tässä tapauksessa ihan passeli.

Jos ite tarvis saha ostaa niin ehdottomasti stihl ms 200, jos niitä vielä jostain saa :D.. Kotoa löytyy 2 kpl noita ja 3x jonseredeja nurkassa palasina. Ms 200:sta ei oikeastaan mitään moitittavaa ole ja käyttöä noille on tullut runsaasti. Ainoastaan kytkimen jousia noista on mennyt pari kertaa, mutta ne pystyy vaihtamaan itse. Ja kyllä tuolla suurempaankin puuhun pystyy. Isoin mitä olen kaatanut oli muistaakseni noin 2x laipan mitan verran. Kun tekee kaatosahauksen kaksoissahauksena niin pitäis onnistua suurienkin puiden kaadot ja on kyllä ihan hyvä konsti pienemmillekkin puille. Toki ei nyt ihan ranteenvahvusiin, mutta niillä on hyvä alkuun harjoitella. Suuret pihapuut kannattaakin jättää sitten ammattilaisten kaadettavaksi.

Yleisesti tuo stihlin tankin korkkien pikalukitus voi olla alkuun ongelmallinen, mutta kyllä sen oppii kun pari kertaa laskee öljyt työpöydälle :D. Korkit menee muistaakseni tietyssä asennossa alas ja sitten ei muutakun kääntää kiinni.

Vaikka tää nyt oli vähän stihlin mainos niin varmasti mikätahansa muukin laatumerkki ajaa asiansa, kunhan ei ole joku Pingpong 50€ kiinan saha.

Noh isäukolla Still ennytmuistamikämalli ja se on aivan loistava epeli. Kevyt ja ärhäkkä ja melkoisen komia tukkikasa talven aikana tuolla aikaan saatu. Itsellä Partner Formula 60 plussa tarjouksesta, oli jotain~ 200-250 muistaaksein.. Tässä parina talvena n 30 mottia klapia metsästä mokoman kanssa kannettu/kaadettu niin ei se huono ole. Tosin tuossa -20 pakkasissa oli vaikea saaha säädettyä jotta kävi tyhjänä hyvin. Onhan tuo raskas hieman mutta tehokas peli ja ihan riittävä näin "harrastemetsurille". Noh tosin sanottava vielä että 2 kertaa oli takuuhuollossa uutena ennen kuin saivat käymään kunnolla mutta sitten onkin pelannut (paitsi -20 yli pakkasilla oikuttelee ja vaatii "lämmitysajon").

Kuten joku jo mainitsikin niin tuskin näin harrastelijan kannattaa mitään 500 laittaa sahaa kiinni. 200-400 niin saa jo ihan riittävän pelin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Husqvarnan 440E ja Stihlin 192CE vertailtu nyt näppituntumalla ja muutamaa muutakin ns. ammattisahaa, mukaanlukien MS201 (joka oli myös hyvän tuntuinen, mutta 2x liian kallis). Itse olen kovin heiveröinen, vaikka pakkikselle kirjoittelenkin, mutta treenaaminen on jäänyt vähemmälle... kallistun kyllä nyt ehdottoman varmasti tuohon 192CE tilhiin. On se vaan niin kevyt ja näppärän tuntuinen käsitellä. 680e maksaa saha + varaketju, housut, saappaat, kypärä, duo-kannu sekä kanisteri bensaa ja öljyä.

Asiasta kolmanteen... Käyttääkö täällä kaikki suojavarusteita konesahan kanssa? Oonko mä ainoa, joka pärjää pelkillä kuulosuojaimilla?

Husqvarnan 440E ja Stihlin 192CE vertailtu nyt näppituntumalla ja muutamaa muutakin ns. ammattisahaa, mukaanlukien MS201 (joka oli myös hyvän tuntuinen, mutta 2x liian kallis). Itse olen kovin heiveröinen, vaikka pakkikselle kirjoittelenkin, mutta treenaaminen on jäänyt vähemmälle... kallistun kyllä nyt ehdottoman varmasti tuohon 192CE tilhiin. On se vaan niin kevyt ja näppärän tuntuinen käsitellä. 680e maksaa saha + varaketju, housut, saappaat, kypärä, duo-kannu sekä kanisteri bensaa ja öljyä.

Niin ja muista, että jos sulla on omistuksessa metsätila ja olet alv velvollinen niin saat nuo hankinnat metsätalouden vähennyksiin. Alenee meinaan noi hankintakustannukset reilusti :)

Asiasta kolmanteen... Käyttääkö täällä kaikki suojavarusteita konesahan kanssa? Oonko mä ainoa, joka pärjää pelkillä kuulosuojaimilla?

Et ole ainoa.. On mulla turvasaappaat olemassa, mutta eipä tule sahatessa käytettyä. Joskus ollu suojalasit ja kuulosuojaimet päässä mut nekin vain sillon ku sattuu olemaan käden ulottuvilla..

**kop kop kop**

Niin ja muista, että jos sulla on omistuksessa metsätila ja olet alv velvollinen niin saat nuo hankinnat metsätalouden vähennyksiin. Alenee meinaan noi hankintakustannukset reilusti :)

Riittää jos jollain tutulla on metsätila! :rolleyes:

jos talvisessa metsässä vähänkään enempää sahailee on nuo turvavarusteet aika ehdottomat. tai no periaatteessa koskaan ei olisi turvahousuja-tai saappaita tarvinnut, mutta sellainen tietty henkinen keveys siinä hommassa kun tietää ettei heti kuiviin vuoda jos sattuu lipsahtamaan. kypärä niskalipan kanssa on taas aivan ehdoton jos puissa sattuu olemaan lunta tai vettä, voi sitä vitutusta kun siitä niin huolella ravistellusta puusta sattuu tipahtamaan niskaan sankollinen lunta.

Et ole ainoa.. On mulla turvasaappaat olemassa, mutta eipä tule sahatessa käytettyä. Joskus ollu suojalasit ja kuulosuojaimet päässä mut nekin vain sillon ku sattuu olemaan käden ulottuvilla..

**kop kop kop**

Lienee viitseliäisyyskysymys, toisaalta ikäkysymys ja siten mitä arvostaa. Nykyään tulee käytettyä korvatulppia ja suojalasejakin, tosin turvakengät on olleet aina jalassa kun tekee jotain. Lienee seurausta metallipuolen työhistoriasta ja että työnantaja maksaa aina uudet parin vuoden välein (toimihenkilöllekin kun joutuu tuotannossa pyörimään ja ilman ei ole asiaa). Varsinkin turvajalkineet on nykypäivänä vaan ihan helvetin hyvät kun ajatellaan että niiden päällä kulkee vaikka 8h päivässä. Keveys, istuvuus, vaimennus, tukevuus ja pito on vaan tuhat kertaa parempi kuin lenkkareilla tms.
Sahaushommissa yms. ulkohommissa mulla nykyään pidempivartiset turvasaappaat (ei metsurin) jotka hommasin rakennusprojektin alussa. Metsään ei liene vielä pariin vuoteen tarvetta puunhakuun, mutta varmaan parempaa varustusta tulee hankittua sitten kun sen aika koittaa (tyyliin tuollainen Hupen setti). Elämä on vain helpompaa kuten "huumor" totesi.

Lienee viitseliäisyyskysymys, toisaalta ikäkysymys ja siten mitä arvostaa. Nykyään tulee käytettyä korvatulppia ja suojalasejakin, tosin turvakengät on olleet aina jalassa kun tekee jotain. Lienee seurausta metallipuolen työhistoriasta ja että työnantaja maksaa aina uudet parin vuoden välein (toimihenkilöllekin kun joutuu tuotannossa pyörimään ja ilman ei ole asiaa). Varsinkin turvajalkineet on nykypäivänä vaan ihan helvetin hyvät kun ajatellaan että niiden päällä kulkee vaikka 8h päivässä. Keveys, istuvuus, vaimennus, tukevuus ja pito on vaan tuhat kertaa parempi kuin lenkkareilla tms.
Sahaushommissa yms. ulkohommissa mulla nykyään pidempivartiset turvasaappaat (ei metsurin) jotka hommasin rakennusprojektin alussa. Metsään ei liene vielä pariin vuoteen tarvetta puunhakuun, mutta varmaan parempaa varustusta tulee hankittua sitten kun sen aika koittaa (tyyliin tuollainen Hupen setti). Elämä on vain helpompaa kuten "huumor" totesi.

Mä olen huomannut sen että olen aina helvetin huolissani muiden turvallisuudesta työmaalla, mutta omaan turvallisuuteen panostaminen tuntuu jotenkin vaivalloiselta. Monasti pitää ihan sparrata itteään ajatuksella että jos nyt ittes telot ja joudut saikulle niin seisoo työmaakin sen aikaa..

Vähän aikaa sitten tuli taas todistettua sekin että jos se vahinko on sattuakseen niin sehän sattuu. Onnistuin nimittäin lipsauttamaan puukolla peukalooni kunnon vekin kun vähän huolimattomasti yhtä loveusta tein. Kädessä oli kyllä viiltosuojahanskat, mutta siinä kohtaa peukaloa mihin viilsin sattui olemaan hanskassa reikä. :jahas: Onneks ei käyny pahemmin.

Jos moottorisahan kanssa täytyis enemmänkin sahailla niin turvavälineet olis kyllä hankittava. Sitä kun harvoin sahaa ja vaan hetken kerrallaa niin sitä on yrittää olla huolellinen ja keskittyy kunnolla siihen mitä tekee.

Omat varusteeni puuhommissa: Päällä autoasentajan haalarit, jalassa kontiot. Näppylähanskat kädessä ja peltorit löytää tiensä korville, mikäli osuvat silmiin autotallista ulos lähtiessä. Sahanakin toimii -72 vm Rakett, märkäpaino ehkä 15 kiloa ja laipan pituus 35 cm. Pikasammutuksena imu. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, käytettiin huollossa joku 5 vuotta sitten mutta eivät huoltaneet ku ei oo turvalaitteita :D Oli mulla semmonen "pensas saha" Jonsered, mutta leipoi kiinni kolmen vuoden jälkeen. Ei ollu mulla paljoa käytössä, mutta takkapuita siltä ahkeraan katkottiin.

Vuosittain tulee sahailtua ehkä joku 30 tuntia, toisinaan enemmän.

Semmoinen kypärä, silmikko, kuulosuojain "yhdistelmäkypärä". Ihan must. Talvella kun kaataa lumisia puita niin se lippa siellä takana on eri kiva kun ei tule lumet niskaan koko ajan.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom