Moottorisaha pitäisi ostaa, oiskos vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllähän ne jossain vaiheessa tulee, se on saletti. Tontti on aika jyrkkää rinnettä, korkeuseroa noin 8m ylös, minne noi pöllit pitäis siirtää. Osa noista tyvipölleistä on halkaisijaltaan sellasia ettei yletä kädet ympäri. Tuoreita eli märkiä ja painaa aivan saatanasti vaikka onkin vain 30cm pitkiä. Sitten kun tollasesta reilu kymmenen metrisestä männystä tulee se reilu 30 pölliä/runko ja puita tosiaan kaadettu kymmenkunta pitkin poikin eili tuolla lojuu useampi sataa pölliä, ympäriinsä mitä pitäs siirrellä.. Pitäis saada jostain mönkijä ja tukkikärry lainaan että tossa olis jotain järkeä..

Vähän tossa suunnittelin että halkaisen noi pöllit ja teen ympäri tonttia muutaman telineen missä saavat kuivahtaa talven yli ja siirtelen sitten kun on joku vaja tms. klapeille valmiina.. Se huonopuoli tuonne "skutsiin" rakentamisessa on että ei voi oikeen talkookaljaa ottaa kun ei ole sit ketään kuka ajais sieltä pois.

Otan osaa. Meillä oli reilusti vähemmän korkeuseroa, mutta puut kesäkuun alussa läpimärkiä kun niitä aikoinaan tontilta kaadettiin ja voi v...u että ne painoi kun niitä 120cm pölleinä kannettiin kokoon. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt tehdä ihan toisin eli kaatokohdassa haloiksi saakka, mutta kun tuo suunniteltu rakennusaikataulu oli paljon toteutunutta pidempi .... :)

Kannattaa varmaan tehdä nuo telineet ja siirrellä sitten tarpeen mukaan kuivina lähemmäs polttopaikkaa. Sikäli mikäli ei ole tarvetta xtreme-kuntoilulle.

Kaljat kannattaa muutenkin jättää pois raksalta tai ainakin pitää pienessä määrin. Pitkänmatkan rakentajista on ennekin tullut juoppoja ennen talon valmistumista. Lisäksi tulee vähempi sattumuksia ja toisaalta kun sitten raksapäivän päätteeksi ottaa kotona niin aivan varmasti se "vituiks tuli tehtyä" pompsahtaa silloinkin mieleen jos on tullakseen. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Asiasta kolmanteen... Käyttääkö täällä kaikki suojavarusteita konesahan kanssa? Oonko mä ainoa, joka pärjää pelkillä kuulosuojaimilla?

käytän vain kulosuojaimia ja vanhat metsurin saappaat on joten miksi niitä ei pitäisi. Silmäthän ne on kovilla ku roskaa lentelee, muta oon huomannu että siihenki tottuu

Vanhat husokit on hyviä mutta uusimpia ei ole edes ruotsissa tehty, ainakaan näitä halvempia. Meillä oli joku 20 vuotta vanha husoki ja paljon isoja tukkisavotoita tehtiin sillä toimi kuin unelma, mutta sitten leikas kiinni kun helteessä isoa pihakoivua ruvettiin pätkimään, sitten ostettiin uus sthil eikä mitään ongelmai vaika paljon sahuuta takana. Jos tekee paljon raksahommia ja muutaman puun sahailee sillon tällön niin joku kevyt saha jossa on suuret kierrosluvut, jos taas on enenmmän puutöitä nii iso saha vaan, pienet sahat on vähän leluja puun kaadossa ne on kuin pieniä koiria jotka ärisee ja puhisee mutta sitten kun pitää johonkin ruveta niin hiipu:D

http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/215 tossa on unelma raksahommiin, työpaikallakin on näitä kaksi
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=72/177 ja tossa unelma metsätöihin, molemmat järkevän hintaisia ja vieläpä yli 100e alennuksessa

Niin ja tuohon ylempään ongelmaan, miten oisi vinssi jolla vedätte puut ylös, meilläkin oli iso tukkisavotta semmosessa paikassa mihin ei millään vehkeellä päässyt kun niin jyrkät rinteet, no vinsillä vedettiin pohjalta ylös, toimii

Kymmenenkunta isoa mäntyrunkoa kaadettiin lauantaina ja sahattiin samoin tein 35cm pölleiksi. Se olis mun idoli kuka kantais noi märät pöllit tuolta rinteestä ylös kuivamaan. Ihan siis helvetillinen työ tuossa odottelee tekijäänsä.
On kovaa hommaa. Mulla kaatoi Tapanin myrsky tontin takana olevasta kaupungin omistamasta metsiköstä yhden männyn. Se ei edes ollut mikään valtavan kokoinen, mutta ihan rehellisesti puun kokoinen kuitenkin. Pätkein sen klapin mittaisiksi pölleiksi ja otin aina yhden pöllin yhteen kainaloon ja toisen toiseen. Kiikutin siis kaksi pölliä kerrallaan omaan pihaan ehkäpä 50 metrin matkan tasamaalla. Oli ihan tarpeeksi raskasta.

Zone-sarja -42%
On kovaa hommaa. Mulla kaatoi Tapanin myrsky tontin takana olevasta kaupungin omistamasta metsiköstä yhden männyn. Se ei edes ollut mikään valtavan kokoinen, mutta ihan rehellisesti puun kokoinen kuitenkin. Pätkein sen klapin mittaisiksi pölleiksi ja otin aina yhden pöllin yhteen kainaloon ja toisen toiseen. Kiikutin siis kaksi pölliä kerrallaan omaan pihaan ehkäpä 50 metrin matkan tasamaalla. Oli ihan tarpeeksi raskasta.

58632.jpg

^Ei onnistut noilla vehkeillä. Umpimettää eli ei siellä ollut edes mitään polkua, jota pitkin olisi kärryn kanssa kulkenut. Risua, risukkoa ja kiveä.

^Ei onnistut noilla vehkeillä. Umpimettää eli ei siellä ollut edes mitään polkua, jota pitkin olisi kärryn kanssa kulkenut. Risua, risukkoa ja kiveä.

Meilläkin on sen verran vaikeekulkuista ja vielä mäkeä että kottarit ei oikeen toimi.

Mä jo vähän kyselin olisko kenelläkään tuollasta.
1.jpg
Tuollasella toi olis hoidettu yhdessä illassa.

käytän vain kulosuojaimia ja vanhat metsurin saappaat on joten miksi niitä ei pitäisi. Silmäthän ne on kovilla ku roskaa lentelee, muta oon huomannu että siihenki tottuu

Vanhat husokit on hyviä mutta uusimpia ei ole edes ruotsissa tehty, ainakaan näitä halvempia. Meillä oli joku 20 vuotta vanha husoki ja paljon isoja tukkisavotoita tehtiin sillä toimi kuin unelma, mutta sitten leikas kiinni kun helteessä isoa pihakoivua ruvettiin pätkimään, sitten ostettiin uus sthil eikä mitään ongelmai vaika paljon sahuuta takana. Jos tekee paljon raksahommia ja muutaman puun sahailee sillon tällön niin joku kevyt saha jossa on suuret kierrosluvut, jos taas on enenmmän puutöitä nii iso saha vaan, pienet sahat on vähän leluja puun kaadossa ne on kuin pieniä koiria jotka ärisee ja puhisee mutta sitten kun pitää johonkin ruveta niin hiipu:D

http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/215 tossa on unelma raksahommiin, työpaikallakin on näitä kaksi
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=72/177 ja tossa unelma metsätöihin, molemmat järkevän hintaisia ja vieläpä yli 100e alennuksessa

Niin ja tuohon ylempään ongelmaan, miten oisi vinssi jolla vedätte puut ylös, meilläkin oli iso tukkisavotta semmosessa paikassa mihin ei millään vehkeellä päässyt kun niin jyrkät rinteet, no vinsillä vedettiin pohjalta ylös, toimii

En tiedä ollaanko me naismetsurit tarkempia kuin miehet varusteissa, mutta mulla on kaikki suojavaatteet metsähommissa.
Vaikka olisi kuinka hyvä noissa sahaushommissa niin vahinkoja voi kaikille sattua, jos vaikka märässä metsämaastossa liukastuu.
Silloin metsurisaappaat ja metsurihousut hengenpelastajia, kun saha ei sahaa jalkaa poikki. (Mulle kerran tapahtunut liukastuminen 9 vuoden aikana mitä olen sahaushommia tehnyt) Siihen päälle hyvä metsuritakki joka pitää sadetta, että pikkusateessa voi hommia tehdä. Olen satsannut varusteisiin, koska ne kestää vuosia.
Ton paketin lisäksi mulla on hyvät metsurihanskat, joilla saa tukevan otteen sahasta ja kunnon kypärä kuulosuojaimineen ja suojalaseineen. Nämä varusteet on olleet mulla nyt 9 vuotta ja vielä ovat hyvässä kunnossa ja käyttökelpoisia.
Uudet metsurihanskat tosin ostin viime vuonna vanhojen ohelle.
Suoritin alan tutkinnon 9 vuotta sitten, kun on omaa metsää mitä halusin oppia karsiin. Oli meitä muutama nainen/tyttö tuolla kurssilla. Olen mä vähän outo näky ehkä näissä hommissa, koska en ole mikään karskin näköinen nainen, vaan naisellinen hoikka nainen, mutta habaa mulla tohon hommaan löytyy. Ja mikä parasta toi homma on kivaa. Eilen kaatelin puita purukoiden
metsässä pari tuntia ja nyt on tänään käsissä tuntee tehneensä eilen jotain. Moni mies on usein kummastellut miksi tykkään tästä hommasta. Itse sahaus on kivaa, mutta lisänä on se metsässä olo. Siellä on niin ihanan rauhaisaa olla omien ajatuksiensa kanssa. On tämä tietty aika hassu vastakohta sille, että harrastan tanssia myös. Olenkin outolintu.

En tiedä ollaanko me naismetsurit tarkempia kuin miehet varusteissa, mutta mulla on kaikki suojavaatteet metsähommissa.
Vaikka olisi kuinka hyvä noissa sahaushommissa niin vahinkoja voi kaikille sattua, jos vaikka märässä metsämaastossa liukastuu.
Silloin metsurisaappaat ja metsurihousut hengenpelastajia, kun saha ei sahaa jalkaa poikki. (Mulle kerran tapahtunut liukastuminen 9 vuoden aikana mitä olen sahaushommia tehnyt) Siihen päälle hyvä metsuritakki joka pitää sadetta, että pikkusateessa voi hommia tehdä. Olen satsannut varusteisiin, koska ne kestää vuosia.
Ton paketin lisäksi mulla on hyvät metsurihanskat, joilla saa tukevan otteen sahasta ja kunnon kypärä kuulosuojaimineen ja suojalaseineen. Nämä varusteet on olleet mulla nyt 9 vuotta ja vielä ovat hyvässä kunnossa ja käyttökelpoisia.
Uudet metsurihanskat tosin ostin viime vuonna vanhojen ohelle.
Suoritin alan tutkinnon 9 vuotta sitten, kun on omaa metsää mitä halusin oppia karsiin. Oli meitä muutama nainen/tyttö tuolla kurssilla. Olen mä vähän outo näky ehkä näissä hommissa, koska en ole mikään karskin näköinen nainen, vaan naisellinen hoikka nainen, mutta habaa mulla tohon hommaan löytyy. Ja mikä parasta toi homma on kivaa. Eilen kaatelin puita purukoiden
metsässä pari tuntia ja nyt on tänään käsissä tuntee tehneensä eilen jotain. Moni mies on usein kummastellut miksi tykkään tästä hommasta. Itse sahaus on kivaa, mutta lisänä on se metsässä olo. Siellä on niin ihanan rauhaisaa olla omien ajatuksiensa kanssa. On tämä tietty aika hassu vastakohta sille, että harrastan tanssia myös. Olenkin outolintu.

Kyllä tuossa taas oma järki oli päästä kaukana viikko sitten. Sahailin tuosta vastapäisestä metiköstä isohkoja koivuja palasiksi, jotta saan ne pihaan polttopuiksi. Ensin oli siinä 5 tunnin lapioinnit takana, eli ei nyt ihan parhaassa terässä vaan vähän vasyneenä. En sitten saanut aikaiseksi niitä metsurinhousuja vetästä jalkaan. Siellä metsikössä kompuroin ja liukastelin sahan kanssa. Todella turvallista joo. Kyllä ne housut ois syytä jalkaan vetästä. Ei siinä paljon asialliset saappaat, hanskat ja kypärä silmikolla ja kuulosuojaimilla lämmitä jos se saha hipasee reiteen. Oli nimittäin vain verkkarit jalassa. Tuntee ittensä vähän tyhmäksi taas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos liukastuu niin sen verran pitää osata katsoa että heittää vaikka sahan käsistä, itsekkin olen kaatunut lukemattomat kerrat saha kädessä eikä ikinä mitään vahinkoja ole sattunut. mutta kyllä nämä hommat on mukavia, kunto kasvaa ja laihtuu varmast ylimääräset läskit pois ja näkee nopeasti miten pusikko muuttuu nätiksi metsäksi. mukavuusalue tosin menee ylin kun itekkin painan joka viikonloppu 12h metässä lauantaina ja sunnuntaina, illalla on aika poikki

Jos liukastuu niin sen verran pitää osata katsoa että heittää vaikka sahan käsistä, itsekkin olen kaatunut lukemattomat kerrat saha kädessä eikä ikinä mitään vahinkoja ole sattunut. mutta kyllä nämä hommat on mukavia, kunto kasvaa ja laihtuu varmast ylimääräset läskit pois ja näkee nopeasti miten pusikko muuttuu nätiksi metsäksi. mukavuusalue tosin menee ylin kun itekkin painan joka viikonloppu 12h metässä lauantaina ja sunnuntaina, illalla on aika poikki

Niin, sehän on melkein mahdotonta, että väsyneenä siinä 11 tunni kohdalla ei ihan riitäkkään reflexit heittään sitä sahaa käsistä pois...

Niitä kuuluisia viimeisiä sanontoja...

Kyllä tuossa taas oma järki oli päästä kaukana viikko sitten. Sahailin tuosta vastapäisestä metiköstä isohkoja koivuja palasiksi, jotta saan ne pihaan polttopuiksi. Ensin oli siinä 5 tunnin lapioinnit takana, eli ei nyt ihan parhaassa terässä vaan vähän vasyneenä. En sitten saanut aikaiseksi niitä metsurinhousuja vetästä jalkaan. Siellä metsikössä kompuroin ja liukastelin sahan kanssa. Todella turvallista joo. Kyllä ne housut ois syytä jalkaan vetästä. Ei siinä paljon asialliset saappaat, hanskat ja kypärä silmikolla ja kuulosuojaimilla lämmitä jos se saha hipasee reiteen. Oli nimittäin vain verkkarit jalassa. Tuntee ittensä vähän tyhmäksi taas.

Sitä voi metsässä tosiaan sattua mitä vaan, mutta onneksi sulle ei sattunut pahemmin. Pistä nyt ihmeessä aina ne suojahousut jalkaan. Vaikka kuinka kokenut sitä noissa hommissa on, niin vahinkoja voi sattua varsinkin märässä maastossa. Eikä siinä tosiaan välttämättä mitään sahoja mihinkään ehdi paniikissa heittää, vaan saha voi tipahtaa jalkaan ja sitten on jalka poikki.
Raskasta hommaa toi on ja naisena en noita hommia varmastikaan jaksa yhtä paljon tehdä kuin miehet jaksaa.
Mut tohon kaatamiseenkin tulee tietty himo. Kun on hyvä fiilis ja näkee työnsä tuloksen, niin sitä ei malttaisi lopettaa vasta kun on ihan rätti puhki poikki (turvallisuus syistä kun ei näin kauan saisi sahan kans heilua, kun väsyneenä niitä vahinkoja enemmän sattuu). Kai se on sama fiilis vähän urheillessa, että ei aina malta lopettaa kun fiilis on esim. pitkällä juoksulenkillä niin mahtava.

Joo, sahahommat on kyllä mukaansatempaavia. Siinä ei edes pientä väsymystä huomaa, mikä sitten saattaakin olla todella vaarallista.

Tosin itse olen pyrkinyt siihen, että sahailen sahailut kerralla ja vasta sen jälkeen roudailen puut talteen. Näin se loppuväsymys menee sitten siinä roudailussa, missä nyt ei niitä vaaratekijöitä enää tietenkään siinä määrissä ole.

Noin oliskin ehkä parempi tehdä. Mä teen niin, että kaadan aina puun kerrallaan ja karsin. Ja jos tosi isoja puita niin sahaan ne sellaisen pituisiksi pätkiksi, että jaksan kantaa ne tien reunaan. Siksi ehkä sitten väsyn helpommin, kun välissä roudaan niitä puupinoja sieltä metsästä pois ja sitten meen taas jatkaan sahaamista. Tänään on käsiä särkenytkin ihan kivasti eilisestä puuhasta. Ensi viikolla taas hommiin. Iskä ei enää noita hommia jaksa tehdä, joten mielelläni olen avuksi.

Sahaaminen ja karsiminen on aika keposta hommaa verrattuna noiden roudaamiseen tien varteen. Tai ainakin mulla näin kun en mä osaa roudata mitään rauhassa vaan pitää aina paahtaa pää märkänä menemään.

Paljon enempi saisi mettähommia olla. Aikalailla satunnaista sykkimistä itselle. Pitäs joskus joku puuhapalsta hankkia, vaan eipä ole varaa.

Kaveri kyllä herutteli ens talvena mettähommiin hakeen sille polttopuita. Täytyy varmaan ottaa haaste vastaan ja kattoa kummalle tulee väsy ensin. :evil: Se on kokeneempi noissa hommissa, mutta mulla muuten yleisesti parempi kunto.

Helpoin homma puiden siirtoon on ehdottomasti talvi ja moottorikelkka + reki. Kesällä kaadat ja karsit (kylkiuria unohtamatta), katkot reen mittaisiksi pölleiksi ja teet ristikon. Talvella haet sitten kuivat puut pois.

Kuulosuojaimet ja kontiot riittää aurinkoisella säällä ;)

Jos sahailua on vähänkään enemmän kuin tunti kesässä, kantsii ostaa parempi saha kuin halvin tarjous. Jos pääsee jossain testaamaan "oikeaa" ja semmosta lelua, niin ei edes sylkäise pikkusahoihin päin. Ite heiluttelen noin viittätoista kiloa tietäen, että teho ei lopu kesken. Hankala vain löytää kolmen vuoden välein huoltajaa, kun ei oo ihan nykystantardien mukainen :D

Helpoin homma puiden siirtoon on ehdottomasti talvi ja moottorikelkka + reki. Kesällä kaadat ja karsit, katkot reen mittaisiksi pölleiksi ja teet ristikon. Talvella haet sitten kuivat puut pois.
Kyllähän ne puut voi talvella hakea, mutta ei ne mihinkään kuori päällä kuivu. Itse asiassa vain alkavat perstoontumaan ja lahoamaan, ja kun sitten ne teet haloiksi, niin huomaat niiden olevan vielä aivan märkiä.

Kyllähän ne puut voi talvella hakea, mutta ei ne mihinkään kuori päällä kuivu. Itse asiassa vain alkavat perstoontumaan ja lahoamaan, ja kun sitten ne teet haloiksi, niin huomaat niiden olevan vielä aivan märkiä.

Lukihan tuossa taikasana: "kylkiura"

Sahaaminen ja karsiminen on aika keposta hommaa verrattuna noiden roudaamiseen tien varteen. Tai ainakin mulla näin kun en mä osaa roudata mitään rauhassa vaan pitää aina paahtaa pää märkänä menemään.

Paljon enempi saisi mettähommia olla. Aikalailla satunnaista sykkimistä itselle. Pitäs joskus joku puuhapalsta hankkia, vaan eipä ole varaa.

Kaveri kyllä herutteli ens talvena mettähommiin hakeen sille polttopuita. Täytyy varmaan ottaa haaste vastaan ja kattoa kummalle tulee väsy ensin. :evil: Se on kokeneempi noissa hommissa, mutta mulla muuten yleisesti parempi kunto.

Meillä taas hommia olisi riittämiin, mutta aikaa ei ole ja osa puista niin isojakin, että urakkaa riittää..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom