Mielpide tämäkin. Olen itse joutunut ketjua kiristämään monta kertaa, mutta en teroittamaan kertaakaan. Etenkin uusi ketju venyy, mutta sitä ei teroitella paljon tarvitse jos sillä ei sahaa hiekkaa ja rautanauloja.
30 vuotta kun olen puoli-ammattilaismetsurina ollut niin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta.
- jos ketjua joutuu kiristämään monta kertaa, ketju sahaa liian "kuumana" tähän kuumenemiseen -jolloin ketju venyy- on useinmiten kolme pääsyytä:
1) Ketju tulee kiristettyä liian tiukalle. Sen pitää nousta laipalta ylöspäin nostettaessa laipan keskikohdalta noin sentin verran. liikaa kiristetty ketju venyy heti liikaa ja on nopeasti löysä.
2)Ketju kuumenee liikaa, jos se ei saa riittävästi teräketjuöljyä. Jos sahassasi on säädettävä öljypumppu, koita lisätä öljyn määrää. Jos ei ole, tarkista öljypumppu...puhdista myös laipan ura, jota pitkin ketjuun tulee voiteluöljyä. Muista pitää myös sahan ketjuöljyreikä puhtaana. helppo konsti todeta öljyn riittävyys on huudattaa sahaa kierroksillä muutaman hetken niin, että sahasi terälaippa osoittaa johonkin sileään pintaan, johon pitää ruiskua öljyä.
3) ketjun venymiseen -kuumenemiseen- voi olla syynä myös se, että sahailet liian tylsällä ketjulla. Ketjun ei pidä olla ainoastaan terävä, sen pitää olla kuin käärmeen kieli!
teroittaessa muista silloin tällöin alentaa myös ns. purupiikkejä.
olen joskus sahaillut koko päivänkin tukkimetsässä, yhteensä 7 tankillista (!) eikä ole koko päivän aikana tavinnut teräketjua kertaakaan kiristää.