Moottorisaha pitäisi ostaa, oiskos vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuollaiset ketjujen pikakiristykset jättäisin kyllä omaan arvoonsa, se on minimaallista mitä teräketju venyy ja kiristyksen suorittaa kyllä jouheesti ketjua teroittaessa. Onhan yksi mahdollinen vikakohde pois kun moista ei ota!!

Mielpide tämäkin. Olen itse joutunut ketjua kiristämään monta kertaa, mutta en teroittamaan kertaakaan. Etenkin uusi ketju venyy, mutta sitä ei teroitella paljon tarvitse jos sillä ei sahaa hiekkaa ja rautanauloja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä melkeinpä joka tankkauksella kannattaa viilalla vetäistä, ainakin metsässä. Ne pari minuuttia säästää helposti kun ei tarvitse sitten jurnata sitä runkoa väkisin poikki puoliksi polttamalla.
Raksalla toki rasitus on kevyempää ja käyttö katkonaisempaa.

Meillä on kotona pari hussen 345e-mallia ja hyvin ovat toimineet. Riittää erittäinhyvin polttopuu hommiin ja vaikka vähän isompaankin puuhun.
Kymmeniä motteja on noilla sahailtu vuosien aikana eli voin suositella.

Lumet alkaa sulaa ja koivunrungot pilkottaa hangen alta. Pitäs ostaa saha. Oisko tuosta Hussen 55:sta mihinkään?
Tuosta puuttuu ketjun pikakiristys...

Älä osta 55:sta. Karmean kömpelö ja painava nykystandardien mukaan, lisäksi tärinävaimennus viime vuosisadalta.

Suosittelen kaikille lämpimästi Stihl 200:sta. kevyt, ärhäkkä, loistava tasapainosuhde.

vaikka maksaa nyt enemmän, saa joskus tarvittaessa vaihdossakin enemmän.

Mielpide tämäkin. Olen itse joutunut ketjua kiristämään monta kertaa, mutta en teroittamaan kertaakaan. Etenkin uusi ketju venyy, mutta sitä ei teroitella paljon tarvitse jos sillä ei sahaa hiekkaa ja rautanauloja.

30 vuotta kun olen puoli-ammattilaismetsurina ollut niin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta.

- jos ketjua joutuu kiristämään monta kertaa, ketju sahaa liian "kuumana" tähän kuumenemiseen -jolloin ketju venyy- on useinmiten kolme pääsyytä:

1) Ketju tulee kiristettyä liian tiukalle. Sen pitää nousta laipalta ylöspäin nostettaessa laipan keskikohdalta noin sentin verran. liikaa kiristetty ketju venyy heti liikaa ja on nopeasti löysä.
2)Ketju kuumenee liikaa, jos se ei saa riittävästi teräketjuöljyä. Jos sahassasi on säädettävä öljypumppu, koita lisätä öljyn määrää. Jos ei ole, tarkista öljypumppu...puhdista myös laipan ura, jota pitkin ketjuun tulee voiteluöljyä. Muista pitää myös sahan ketjuöljyreikä puhtaana. helppo konsti todeta öljyn riittävyys on huudattaa sahaa kierroksillä muutaman hetken niin, että sahasi terälaippa osoittaa johonkin sileään pintaan, johon pitää ruiskua öljyä.
3) ketjun venymiseen -kuumenemiseen- voi olla syynä myös se, että sahailet liian tylsällä ketjulla. Ketjun ei pidä olla ainoastaan terävä, sen pitää olla kuin käärmeen kieli!

teroittaessa muista silloin tällöin alentaa myös ns. purupiikkejä.

olen joskus sahaillut koko päivänkin tukkimetsässä, yhteensä 7 tankillista (!) eikä ole koko päivän aikana tavinnut teräketjua kertaakaan kiristää.

. Etenkin uusi ketju venyy, .

uusi ketju pitää aina sisäänajaa!

1) ketju paikalleen.
2)sahaa pari pölliä poikki.
3)Anna terän jäähtyä hetki
4)kiristä, jos tarvetta.
5)uusi käsittely em. mukaisesti.

Sitten ketju on kunnossa. työpäivän päätteeksi, irrota ketju ja laita se öljyastiaan yöksi likoomaan.

Hyviä vinkkejä Herra Mirandos. Ja varmasti on niin, että ammattilainen ei tuollaisilla pikakiristyksillä tee mitään. Mutta silloin tällöin sahaava omakotiasukki tai mökkiläinen voi pitää tuollaista kätevänä.

Huomasin itse että aluksi tosiaan ajoin liian kireällä ketjulla. Sitten kun tuon sai kohilleen, niin ei ole tarvinnut säädellä. Luulin että isoin osa on että uusi ketju venyy, mutta meni sitten vissiin kokonaan kireyden piikkiin?

Ja ketju ei ole tylsä, ei vaikka sitä ole teroiteltu. Varmasti siitä oikein terottamalla saisi paremman, mutta eipä ole tuosta kokemusta, niin en ole alkanut hyvää ketjuu pilaamaan. Pitäisi ehtiä tuohonkin perehtyä, vaan ei ole ehtinyt.

Pitäisi puusavotta pitääkin kun nuo rankakasat tosiaan on nyt lumen alta esiin tulleet. Äkkiä ne sahaa, pilkkominen ja pinoaminen ottaa aikansa. Vipukirveelle tulee siis käyttöä kun tuli tuo hankittua testattavaksi.

Pari pyyhkäisyä viilalla joka tankillisella. siitä lähdetään.

Näin ne sanoo. Jääräpää kun olen ja ketju leikkaa hyvin, niin en ole alkanut sitä pilaamaan. Pitäisi homma katsoa jonkun kanssa joka sen oikeasti osaa teroittaa. Joo joo, on siihen hyviä ohjeita ja se on helppoa. Vaan taitolaji tuokin. Yhtälailla mä voin sanoa, että tietokoneen päivittäminen on äärimmäisen helppoa, sano se sille 60 vuotiaalle metsurille joka ei ole koneita käyttänyt. ;)

Pitää kesällä yrittää vaimon papan kanssa ehtiä tuo ketjun teroittelu katsoa. Ei ole ollut tarpeen kun tuo on yksinkertaisesti pysynyt äärettömän hyvänä. En tiedä miksi, muuten kuin sen ettei sillä ole kertaakaan ajettu hiekkaista puuta tai osuttu naulaan tai kiveen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaikea päätös. Hussesta on ehdolla nyt tuo 440E, mikä Timballakin. 399e maksaisi tuo.
Stihliä ovat monet kehuneet myös, varsinkin tuota MS200 mallia, mistä uudempi versio MS201, mutta se maksaa 650 euroa, joten on aivan liian arvokas kun pitää turvavarusteetkin hommata (kengät, housut ja kypärä) sekä kaksoiskannu jne. Tekeeköhän tällä MS231:llä mitään?
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=82/815

Lähimpänä Husqvarnan 440:stä taitaisi olla tuo Stihl 181 ainaskin speksien mukaan?
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/184

Nämä metsälehden väittelijät ovat kyllä ihan viihdyttävää luettavaa, meno on pahempaa kuin suoli24-palstalla:
Stihl, eli "Tilhi":
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Thread.aspx?threadId=ebaee6e6-be26-4b76-b85b-01fa5735507d

Husse:
http://www.metsalehti.fi/fi-fi/forum/Thread.aspx?threadId=8ce78c45-7a7f-44bb-9e75-b97e29d052f9

:lol2:

Tässä on hassu nimi kaupalla, Vantaan Siemen ja Kone, mutta noilla tuo MS201 näyttäisi olevan aika hyvään hintaan (599e):
http://kauppa.siemenjakone.com/vantaa/fi/shop/moottorisahat/show_pr/140/stihl-ms-201-moottorisaha
Silti kuitenkin 200e kalliimpi kuin tuo Husse.

tuossa koneviestin kylläkin melko suppea juttu tuosta stihlistä: http://www.koneviesti.fi/lehti/1611/fi_FI/stihl/ varmasti molemmat ajavat asiansa aivan hyvin, mutta itse kallistuisin silti tuohon stihlin pikkusahaan; mukavan paksuinen kahva, kova ketjunopeus ja juurikin tuo hyvä tasapaino. taitanut aika moni ennen niin kovin husqun nimeen vannonut pidemmän linjan metsurikin vaihtaa stihliin nykyisin..

jos tuon stihlin nyt innostut laittamaan niin tankatessa kannattaa katsoa että nuo pikakiinnitteiset korkit menevät kunnolla paikalleen..tosin, vaikka korkki hukkaan menisikin niin eipä uusikaan maksa kuin muutaman euron.

Minkälaiseen käyttöön Huppe tuo sun saha tulee? Sahaatko muutaman puun vuodessa ja teet polttopuut niistä vai meinaatko sahata ihan enemmänkin? Tuollaiseen vähäiseen käyttöön on varmaan aika sama millanen se saha on, kunhan lähtee suosiolla käyntiin ja sahaaminen on nopeampaa kuin pokasahalla :D

Zone-sarja -42%
Ihan sahailen tarpeen mukaan, en aio lähteä metsään sahailemaan. Korkeintaan jos joku tuo pihaan rankoja (jotain 20cm paksuja?) tai saan niitä tien varsilta niin pistän pätkiks ja polttelen pois. Satunnaiskäyttöä, enempi varmaan pistän kakkosnelosia pätkiks jne. Tuo Stihlin 231 on 1kg painavampi kuin Hussen 440.

Jäis kyllä mullakin testaamatta..

Ainaki kestäviltä nuo housut tuntuu.

Jos ei ole tarkoitus metsässä juurikaan sahailla tai kantaa sahaa pitkiä matkoja ei tuollainen pieni painoero haittaa. Monesti taitaa painavampi saha olla myös hieman tehokkaammalla moottorilla varustettu kuin pieni ja kevyt saha. Jos käyttö on tuollaista satunnaista pihakäyttöä, ei mielestäni ole järkevää hankkia markkinoiden parasta ja kalleinta sahaa kuten et varmaan ole tekemässäkään. Osta joku ihan perussaha, älä halvinta mutta ei liene järkevää kovin kalliiseenkaan rahoja laittaa.

Käytettynä voi tietysti saada edullisesti huippusahankin. Toki uusi on aina uusi ja vanhoissa paljon käytetyissä sahoissa esim. kaasari voi olla kulunut jolloin käytiinlähtö on heikkoa tai muuten vaan kaasaria ei saa kunnon säätöihin.

Mulla on pikku Stihl ja on kyllä ollut hyvä. Stihlissä on kuulema aina ollut hyvää se että lähtee herkästi käyntiin. Munkin saha on aika vanha mutta lähtee lämpimänä poikkeuksetta kertanykäisyllä käyntiin. Joskus mulla oli joku halpis lainassa ja se oli todella raivostuttava kun sai lämpimänäkin nykiä kymmeniä kertoja ennenkuin hörähti. Tuota halpista tulikin käytettyä niin että jätin sen aina käyntiin jos oli välissä lyhyt pätkä kun se piti laskea käsistä.

Eikös Dolmar ole kanssa yksi noista huippumerkeistä ja Echon ja Hitatchin pikkusia timpurinsahoja olen kuullut kehuttavan hyviksi hinta-laatusuhteeltaan.. Nämä siis kuulopuheita, kunnolla käytännön kokemusta on vain Stihlistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom