Moottoripyöräilijän pakomatka!

Delmonte sanoi:
Niin tai jos mopoilija ois tehnyt niinkin nerokkaan ratkaisun, kuin että ois vaikka pysähnyt niin ois jäänyt ihan kaikki kaahaaminen pois.
Tottakai näin, mutta mopoilijalla ei ollut kyseisessä tilanteessa aikomusta pysähtyä, siksi piiloon pääseminen olis ollu pienempi paha, koska takaa-ajo olisi toivottavasti päättynyt...eikö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wainio sanoi:
Tottakai näin, mutta mopoilijalla ei ollut kyseisessä tilanteessa aikomusta pysähtyä, siksi piiloon pääseminen olis ollu pienempi paha, koska takaa-ajo olisi toivottavasti päättynyt...eikö?
Tolla logiikalla poliisien siis pitäis lopettaa takaa-ajot kokonaan? Voihan siinä vaikka sattua jotakin. Parempi vaan koittaa sitten jälkikäteen selvitellä kuka mahtoi olla ja koittaa tavoitella vaikka kodista. Ettei vaan pääse käymään pahasti.

Sain itsekin vihdoin tuon videon katsottua.
Eiköhän poliisit kiihdyttäneet kaasu pohjassa, mutta kun sitä nopeutta katsoi, niin todella lahnalta vaikutti ja kesti iäisyyden kiihtyä.
Mutta eihän niillä autoa edes ollut alla. :)

Muutama vaarallinen tilanne oli kyllä, mutta omasta mielestäni myös poliisit teki oikein.

Janne sanoi:
Tolla logiikalla poliisien siis pitäis lopettaa takaa-ajot kokonaan? Voihan siinä vaikka sattua jotakin. Parempi vaan koittaa sitten jälkikäteen selvitellä kuka mahtoi olla ja koittaa tavoitella vaikka kodista. Ettei vaan pääse käymään pahasti.
no tuo takaa-ajo ruokkii sitä fiilistä että mopoilija tykkää lähtee vaan nopeemmin karkuun. tottakai poliisien pitää yrittää pärrä kiinni saada mut aika huonot on mahdollisuudet. vähänkin enemmän ajanu pyöräilijä on jo kaukana teho/paino suhteen takia.

Tarkoitinkin että jos pyöräilijä ei olis alunperinkään lähteny karkuun tai sitten heti eksyttäny poliisit niin tältä turhalta takaa-ajolta olisi vältetty, koska edelleenkään ei oo mitään järkee vetää pyörällä tai autolla (oli poliisi tai ei) pientaloalueella 150 km/h!! aina voi tapahtua jotain yllättävää, been there done that!

Jos ihmiset vaan noudattais niitä liikennesääntöjä niin takaa-ajolta oltais vältytty.. Mun mielestä ei mitään järkeä valittaa poliisien toiminnasta tässä tilanteessa. Jos ne ois antanut mennä vaan niin minkä kuvan se ois taas kaikille reikäpäille antanut? Maalaa rekkarin kolmonen kasiksi ja jos skoudet tulee niin lähde karkuun, ei ne perässä aja?

Sumu sanoi:
Ja poliisi tuskin ajaa takaa, jos kohde itse on ajanut täysin säännösten mukaan. Ja jos on ajanut täysin säännösten mukaan, niin tuskimpa tarvitsee karkuun lähteä, vaikka poliisi pysäyttäisi.

:piis:

ilmeisesti pitäisi käydä kurssi, jossa opetetaan ajattelemaan mahdollisimman mustavalkoisesti. minulta se ei onnistu.

kyllä, poliisi lähtee yleensä jostain syystä takaa-ajoon, eli siis sen takia teidän mielestänne syy on sen viattoman jalankulkijan yliajoon on takaa-ajetun?

olen samaa mieltä. ( !! ) mutta vain jos kyseessä on jostain kunnon rikoksesta aiheutunut takaa-ajo.(esim. henkirikos) jos lähdetään älyttömään takaa-ajoon ylinopeuden takia, niin ollaan hakoteillä.

Sumu sanoi:
Eli mietiskellään nyt vielä hetki, että kuka se takaa-ajoon syypää nyt sitten ihan oikeasti on.

itse muistaakseni spekuloin sitä, että miten syyllisyys jakaantuu tilanteessa, jossa takaa-ajettu ajaa jonkun yli.

se nyt vissiin oli kaikille selvä, että pertti-pikkupollari lähtee semmoisen henkilön perään, joka on olut tuhma. eli siis takaa-ajoon syypää on se tuhma setä.

olen samaa mieltä. ( !! ) mutta vain jos kyseessä on jostain kunnon rikoksesta aiheutunut takaa-ajo.
mistähän sen poliisi tietää että onko kyseessä kunnon rikos vai vaan leikkirikos (ylinopeushan ei ole oikea rikos?). mistähän poliisi tietää karkuun päästäessä että kuljettaja ei ole alkoholin tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena ja aja sivullista hetken kuluttua hengiltä (jolloin ei välttämättä ole edes muita soittamassa lisää apua)? mitenhän silloin syyllisyys jakaantuu? veikkaan että menee siinä tapauksessa aika tasan poliisille kaikki. jos väriä haluat maailmaasi niin mieti välillä poliisinkin näkökulmasta.

no pääasia että on joku jota syyttää. jep. juuri ne nimettömät ja kasvottomat sinipukuiset "ilonpilaajat".. :jahas:

total13 sanoi:
:piis:

ilmeisesti pitäisi käydä kurssi, jossa opetetaan ajattelemaan mahdollisimman mustavalkoisesti. minulta se ei onnistu.

kyllä, poliisi lähtee yleensä jostain syystä takaa-ajoon, eli siis sen takia teidän mielestänne syy on sen viattoman jalankulkijan yliajoon on takaa-ajetun?

olen samaa mieltä. ( !! ) mutta vain jos kyseessä on jostain kunnon rikoksesta aiheutunut takaa-ajo.(esim. henkirikos) jos lähdetään älyttömään takaa-ajoon ylinopeuden takia, niin ollaan hakoteillä.

No voi hyvää päivää taas. :david:

Miksi et suoraan sanonut, että sun mielestä tuo kaahaaminen pitäisi suorastaan sallia ja varsinkin poliisin karkuun ajaminen luokitella vaikka extreme urheiluksi.

Se on IMO AINA sen takaa-ajettavan vika jos jossakin napsahtaa, ei todellakaan sen takaa-ajajan (jos tämä on virkavallan edustaja). Poikkeuksena ainoastaan se, jos se takaa-ajaja nyt ihan järjettömiä riskejä ottaa.

Ja mistä se poliisi voi etukäteen tietää miksi joku karkuun lähtee? Ei välttmättä ole aina syynä ylinopeus, vaan se voi olla välillinen syy. Karkuun lähtija saattaa olla esim. humalassa eikä halua tästä jäädä kiinni.

EDIT: Hidas!

"Kaaharin matka katkesi lopulta Ajokadun ja Saksalankadun risteykseen, kun moottoripyöräpoliisi koukkasi ulkokautta miehen eteen ja pakotti hänet pysähtymään"

Mahtava rambopoliisi! Toinen kanttaa tosissaan karkuun ja moposkoude ajelee rinnalla seis-lätkää heilutellen ja pilliin viheltäen :D On se nii-in oikein että poliisi ottaa pommittajilta turhat luulot pois.

Onkohan ollut poliisilla alla Blackbird kun on perässä pysynyt?

total13 sanoi:

Minkä takia? Onhan se nyt sanomattakin selvää, että jos et riko sääntöjä, et myöskään saa virkavaltaa perääsi. Ja jos rikot sääntöjä vaan vähän, niin seuraamuksetkaan tuskin ovat kovin suuria.

Kyllä. Toistan vielä lyhyesti ja yksiselitteisesti: Kyllä.

Muutamaan kertaan tässä on asiasta mainittu, mutta sanon nyt vielä uudestaa: Mistä poliisi voi tietää mihin kaikkeen takaa-ajettava on syyllistynyt, ennen kuin saa tämän kiinni? Varastetulla pyörällä, kortitta, kännissä, kilo piriä ja luvaton mutka taskussa, ja valmis 2v kakku odottamassa. Kaikki on mahdollista. Jos poliisi luopuisi välittömästi takaa-ajosta ylinopeuden takia, antaisi tämä kansalaisille signaalin, että ylinopeus ja poliisilta karkuun yrittäminen on luvallista.

itse muistaakseni spekuloin sitä, että miten syyllisyys jakaantuu tilanteessa, jossa takaa-ajettu ajaa jonkun yli.

Perus kaduntallaajan logiikalla syyllisyys jakautuu takaa-ajettavan niskoille.

se nyt vissiin oli kaikille selvä, että pertti-pikkupollari lähtee semmoisen henkilön perään, joka on olut tuhma. eli siis takaa-ajoon syypää on se tuhma setä.

Mitä pahaa poliisi on sinulle tehnyt? Kaatanut sen ainoan keskioluesi maahan, kun olit teini?

total13 sanoi:
Ehdottomasti juuri näin!

total13 sanoi:

Poliisi ei voi tietää syytä pakenemiseen, joten poliisin kuuluu lähteä aina perään. Tästä voi tehdä päätelmän että ylinopeutta ajanut pakeneva mopoilija joko a) ymmärtää tämän ja tahallaan aiheuttaa vaaratilanteita sivullisille, b) ei ymmärrä tätä ja kaahaa vain huvikseen aiheuttaen vaaratilanteita sivullisille tai c) on syyllistynyt isompaan rikokseen ajaa muista välittämättä pakoon välttääkseen kiinnijäämisen.

En nyt äkkiseltään keksinyt vaihtoehtoa d, mutta kaikkiin kolmeen ensimmäiseen mun mielestä voisi ottaa poliisille käyttöön toimintavaihtoehdon jossa pakenijaa ammutaan selkään. Jos jää henkiin niin hyvä niin, jos ei niin eipähän ainakaan tappanut ketään muuta.

Sumu sanoi:
Jos poliisi luopuisi välittömästi takaa-ajosta ylinopeuden takia, antaisi tämä kansalaisille signaalin, että ylinopeus ja poliisilta karkuun yrittäminen on luvallista.
Jos poliisi ei enää lähtisi perään, mä tekisin ainakin näin: aina paarista autolla kotio, jos poliisi yrittää puhalluttaa niin karkuun ja johonkin selviämään ennen kotiin menoa :kippis1:

Tuli itsekin katsottua video ja minun mielestäni siinä ei ollut mitään kovin ihmeellistä. Partio oli LP:n, joten kavereilla oli kokemusta ajamisesta.

Pätkässä oli kuitenkin yksi kohta, joka vähän "nosti karvat puolitankoon". Kun poliisiauton edessä oli kaksi henkilöautoa ja lievästi vasemmalle kääntyvä ylämäki tuli vastaan, niin oli siinä siinä, että poliisimies ratin takana olisi hidastanut vauhtia ja ohittanut vasta mäen jälkeen henkilöautot, mutta hänen ratkaisunsa oli toinen. Mielestäni ihan oikea, tosin viimeisellä mahdollisella hetkellä tehty. Tuollaisessa vauhdissa on päätökset hyvin nopeita, välillä vääriä, useimmiten oikeita.

Poliisitkin ovat ihmisä, joten heilläkin saattaa iskeä saalistusvietti päälle takaa-ajon aikana ja niitä riskejä ei tule siinä välttämättä ajateltua. Takaa-ajo oli kuitenkin aika lyhyt sessio, mutta sen pitkittyessä olisi varmaankin tullut mieleen miettiä takaa-ajon lopettamista.

Sumu sanoi:
Mitä pahaa poliisi on sinulle tehnyt? Kaatanut sen ainoan keskioluesi maahan, kun olit teini?

ei ollut varaa kaljaan, kaato kiljut... :kippis1:

näköjään mussa ei ole "punanen OKT, valkoinen aita ja kultainennoutaja"-ainesta.

kyllä minä sinun ja muiden näkökannan ymmärrän, ja ymmärränpä tietysti senkin, että se on yleinen mielipide, mutten siltikään voi olla samaamieltä.
sorry vaan, ei sitä satakaan deividinpäätä muuta.

Unohdetaanpa hetkeksi se, että ne poliisit ovat täysiä natsisikoja, kun tuolla tavalla rajoittavat ihmisten ajotapoja ja se, että tuo bomberhomo pitäisi viedä saunan taakse ammuttavaksi koko pakkiksen voimin.

Käsi pystyyn, jos mielestäsi moottoripyöräilijä ei tehnyt mitään väärää, vaan olisi saanut kaikessa rauhassa jatkaa ajamistaan.

Monenko mielestä moottoripyöräilijä ei rikkonut lakia?

Monenko mielestä poliisi teki väärin puuttuessaan mahdolliseen lakia rikkovaan toimintaan?

Jos mielestäsi poliisin ei olisi pitänyt lähteä takaa-ajoon, niin mitä heidän olisi pitänyt tehdä?

Pitäisikö myös murhaajat jättää vapaalle jalalle sillä perusteella, että saavat rauhassa pysyä piilossa ja vältytään lisäuhreilta (esim. piiritykseen osallistuvien poliisien kuolemilta)? Hyvin kärjistetty esimerkki, en vertaa mopoilijaa murhaajiin, mutta mutta...

Aika harva (jos kukaan) on täällä tarkoittanut että poliisit eivät saisi lähteä perään, tai että mopoilija ei tehnyt mitään väärää. Jotkut vaan kääntää sen päässään niin, koska ajattelevat jotekin mustavalkoisesti. Mä oon yrittäny miettiä molempien kannalta tätä asiaa, poliisien, ja mopoilijan. Olen yrittänyt ymmärtää syitä miksi moottoripyöräilijä lähtee karkuun.

Voisitte ajatella itsenne sen moottoripyöräilijän paikalle... Ohitatte autojonon, otatte etäisyyttä takana tulevaan "mopoilijoiden vihaajaan" joka roikkuu puskurissa kiinni. Huomaatte että takana tullut auto onkin poliisi. Seuraavan puolen sekunnin aikana teette syystä tai toisesta päätöksen, että lähdette karkuun. Älkääkä nyt ajatelko, että mä ainakin olisin ollut lähtemättä, vaan teette niinkuin tossa tehtiin, eli lähdettiin karkuun. Melkein samantien tulee mieleen, että: "Ei vittu, tein tyhmästi." Pysähtyminenkin käy mielessä, mutta oma ajokortti on sen verran tärkeä, että kannattaa edes yrittää jos sen saisi pidettyä. Ei sitä siinä tilanteessa ajattele sivullisten turvallisuutta.

Jos pystytte kunnolla asettamaan itsenne tuon mopoilijan asemaan, ja löytämään syyt sille miksi joku joskus lähtee karkuun, eikä pysähdy, niin saattaa loppua tollaset tyhmät heitot, että: "Sitä saa mitä tilaa" "Poliisi sais ampua tollasia selkään" "Saatanan kusipääbomberikaaharit pitäis ampua kuuhun" Mitä jos se olisit ollut sinä?

Ja mä en yritä tolla äskeisellä mitenkään mollata poliiseja, tai heidän toimintaansa. Tottakai pitää lähteä perään. Sitä tuskin kukaan on tosissaan sanonut, että pitäis antaa mennä vaan. Jossain se raja kuitenkin tulee vastaan. Jos menee liian vaaralliseksi, niin sen järkevämmän osapuolen olisi hyvä antaa periksi. Ja harvoin se järkevämpi osapuoli on takaa-ajettu. Takaa-ajetulla on jotain henkilökohtaista menetettävää jos pysähtyy. Poliiseilla ei, jos antaa mennä, jos tilanne sitä vaatii. Toisaalta takaa-ajetulla on enemmänkin menetettävää, jos jatkaa karkuun ajamista. Nimittäin pahimmassa tapauksessa oma, tai jonkun sivullisen henki, mutta sitäkään moni ei ajattele siinä tilanteessa.

Tossa videossa nyt oli muutama vaaran paikka niin poliiseilla kun motoristillakin, mutta en silti menisi sanomaan, että oli niin vaarallista, että olisi pitänyt antaa mennä karkuun.

Edit: Se vielä, että vaikka joku joskus lakia rikkoo, vaikkapa sitten lähtemällä karkuun, ei hän ole välttämättä yhtään sinua huonompi. Kaikki tekevät joskus tyhmästi. Ihan jokainen.

Tiesittekö että nykyään ei saa Poliisi "jahdata" mopoilijaa, tollanen käytäntö on ollu nyt noin 1v, tosta juttua ollut aikoinaan hesarissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom