Aika harva (jos kukaan) on täällä tarkoittanut että poliisit eivät saisi lähteä perään, tai että mopoilija ei tehnyt mitään väärää. Jotkut vaan kääntää sen päässään niin, koska ajattelevat jotekin mustavalkoisesti. Mä oon yrittäny miettiä molempien kannalta tätä asiaa, poliisien, ja mopoilijan. Olen yrittänyt ymmärtää syitä miksi moottoripyöräilijä lähtee karkuun.
Voisitte ajatella itsenne sen moottoripyöräilijän paikalle... Ohitatte autojonon, otatte etäisyyttä takana tulevaan "mopoilijoiden vihaajaan" joka roikkuu puskurissa kiinni. Huomaatte että takana tullut auto onkin poliisi. Seuraavan puolen sekunnin aikana teette syystä tai toisesta päätöksen, että lähdette karkuun. Älkääkä nyt ajatelko, että mä ainakin olisin ollut lähtemättä, vaan teette niinkuin tossa tehtiin, eli lähdettiin karkuun. Melkein samantien tulee mieleen, että: "Ei vittu, tein tyhmästi." Pysähtyminenkin käy mielessä, mutta oma ajokortti on sen verran tärkeä, että kannattaa edes yrittää jos sen saisi pidettyä. Ei sitä siinä tilanteessa ajattele sivullisten turvallisuutta.
Jos pystytte kunnolla asettamaan itsenne tuon mopoilijan asemaan, ja löytämään syyt sille miksi joku joskus lähtee karkuun, eikä pysähdy, niin saattaa loppua tollaset tyhmät heitot, että: "Sitä saa mitä tilaa" "Poliisi sais ampua tollasia selkään" "Saatanan kusipääbomberikaaharit pitäis ampua kuuhun" Mitä jos se olisit ollut sinä?
Ja mä en yritä tolla äskeisellä mitenkään mollata poliiseja, tai heidän toimintaansa. Tottakai pitää lähteä perään. Sitä tuskin kukaan on tosissaan sanonut, että pitäis antaa mennä vaan. Jossain se raja kuitenkin tulee vastaan. Jos menee liian vaaralliseksi, niin sen järkevämmän osapuolen olisi hyvä antaa periksi. Ja harvoin se järkevämpi osapuoli on takaa-ajettu. Takaa-ajetulla on jotain henkilökohtaista menetettävää jos pysähtyy. Poliiseilla ei, jos antaa mennä, jos tilanne sitä vaatii. Toisaalta takaa-ajetulla on enemmänkin menetettävää, jos jatkaa karkuun ajamista. Nimittäin pahimmassa tapauksessa oma, tai jonkun sivullisen henki, mutta sitäkään moni ei ajattele siinä tilanteessa.
Tossa videossa nyt oli muutama vaaran paikka niin poliiseilla kun motoristillakin, mutta en silti menisi sanomaan, että oli niin vaarallista, että olisi pitänyt antaa mennä karkuun.
Edit: Se vielä, että vaikka joku joskus lakia rikkoo, vaikkapa sitten lähtemällä karkuun, ei hän ole välttämättä yhtään sinua huonompi. Kaikki tekevät joskus tyhmästi. Ihan jokainen.