Moottoripyöräilijän pakomatka!

Willie sanoi:
Kuvitteletko ettei poliisi koskaan esimerkiksi luovu toimenpiteestään johon hänellä on oikeus pakkokeinolain nojalla? Takaa-ajoon lähdettäessä poliisin on tehtävä kokonaisarvio tilanteesta ja tuo arvio saattaa muuttua takaa-ajon aikana olosuhteiden muuttuessa. En nähnyt videossa mitään sellaista syytä, jonka vuoksi takaa-ajosta olisi pitänyt luopua.

En kuvittele, mutta sinä väänsit saivartelullasi ja perään loogisesti tulevilla oikeutuksillasi asian toiseksi, koska eihän siellä takaa-ajon aikana enää mitään takaa-ajoa synny! :david:

Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä, että takaa-ajo voi syntyä vain poliisin aloitteesta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Trifixion sanoi:
En kuvittele, mutta sinä väänsit saivartelullasi ja perään loogisesti tulevilla oikeutuksillasi asian toiseksi, koska eihän siellä takaa-ajon aikana enää mitään takaa-ajoa synny! :david:

Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä, että takaa-ajo voi syntyä vain poliisin aloitteesta?

Nyt en kyllä ole aivan varma ymmärränkö kysymyksesi oikein, en tiedä puhummeko enää samasta asiastakaan. :) Poliisin havaitessaan laki rikkonut saattaa lähteä karkuun. Tällöin poliisi tekee vallitsevat olosuhteet huomioon ottaen päätöksen lähteäkö takaa-ajoon vai ei. Mahdollinen pakoonlähtö syntyy lakia rikkoneen aloitteesta, mahdollinen takaa-ajo poliisin aloitteesta. Karkuunpyrkijä harvemmin saa yksin aikaan takaa-ajoa, yleensä eivät sitä edes poliisille ehdota :D.
Epäilen että toinen meistä puhuu nyt kirveestä ja toinen taas varresta. :)
 
Örkki sanoi:
Höpö, höpö... Nyt kyllä keksit ihan omasta päästäsi juttuja. Kyllä ne kaikki kirjoitetaan ihan yhdelle lapulle. Eikä se poliisi voi mitään mielivaltaisesti sakottaa, koska syyttäjä vahvistaa lopullisesti RV:t (pyytää tarvittaessa lisä selvitystä, tekemään muutoksia yms.). Poliisi vain epäilee, ei totea ketään syylliseksi.

Ihan oikeasti nuo sakot tulisi jos se kilven kulma on väärä tai vilkkujen väli liian pieni, mutta todella naurettavaa. Ja jos sinä saat päivän aikana kolmet eri parkkisakot niin tuleekos nekin sitten samassa erässä kaikki?
 
paskahousu sanoi:
Ihan oikeasti nuo sakot tulisi jos se kilven kulma on väärä tai vilkkujen väli liian pieni, mutta todella naurettavaa. Ja jos sinä saat päivän aikana kolmet eri parkkisakot niin tuleekos nekin sitten samassa erässä kaikki?

Lässyn lässyn ja järki käteen. Nuo pysäköintivirhemaksut ovat oma lukunsa ja tulevat tuossa tapauksessa kolmella eri tekokerralla. Lisäksi pysäköintivirhemaksut ovat lähinnä hallinnollisia seuraamuksia, eivät verrattavissa rikesakkoon tai rangaistusvaatimukseen.

Jos poliisi pysäyttää moottoripyörän ja toteaa siinä kolme eri vikaa/vajavaisuutta, kirjoitetaan niistä yksi lappu. Samalla tekokerralla tehtyjä kaikki. Ja kun sakkoja yhdistellään saa pyöräilijä jo osan sakoista anteeksi. Törkeimmästä rikkeestä mätkäistään ohjeistuksen mukaan pohjat ja sen jälkeen lopuista ripotellaan päälle jotain. Googleta tai käy vaikka käräjäoikeudessa tai poliisilaitoksella kysymässä.
 
Janne sanoi:
No mites sitten muissa rikoksissa? Jos vaikka kännipäissään hetken mielijohteesta alkaa repimaan akalta vaatteita pois...
Ylinopeuden ja raiskaamisen+tappamisen rinnastaminen keskenään tällä tavalla, sai kirjaimellisesti mussa aikaan :wall: -reaktion. Jos on pakko alkaa viilata pilkkua, niin tee se jossain muualla. Tuntuu että tohonkin sun oli pakko vastata vaan vittuilun vuoksi, tai sitten leikit tyhmempää kuin olet.

Trifixion sanoi:
Uskotko, että ymmärtämällä paremmin(siis kuulemalla rehellisesti motoristin korvien välisen perustelun pakopäätökselle) pakenevaa motoristia muut ihmiset voisivat tehdä asialle jotain? Ja jos kyllä, niin mitä?
Kyllä ja en. Ensisijaisesti yritän tässä puolustella pakoon lähtenyttä motoristia siinä mielessä, että mun mielestä on todellakin suhteellisen hanurista heti haukkua kusipääksi ja heittää saunan taakse -kommenttia. Ei tollasen asian perusteella voi tietää millainen ihminen on kyseessä.

Ja periaatteessa, jos ihmiset tietäisivät mikä saa motoristin ajamaan ylinopeutta, niin osaisivat olla provosoimatta. Varmaan melko usein takaa-ajo tilanteet alkavat ylinopeudesta. No, olen huomannut, että motoristeja ärsyttää perässä roikkuminen, silloin väännetään lisää kahvaa, ja poliisi tulee vastaan. Ei kiva. Toinen on se, että moottoripyörää ei aina välttämättä näe autosta, se jää yllättävän helposti A-pilarin taakse. Jos autoilijat huomioisivat tämän, niin hyvä. Itse ainakin vääntäisin taas vähän kahvaa, kun vituttaa kun autoilijat törttöilee, ja tulee suoraan eteen. Sitten tulee vähän törttöiltyä itsekin. Kolmas voisi olla vaikkapa autoilijat jotka eivät uskalla ohittaa. Vituttaa se muita autoilijoitakin, mutta autolla on paha saada ohitustilanteessa aikaan niin huomattavaa ylinopeutta kuin moottooripyörällä, vaikka painaisikin kaasun pohjaan, kun ärsyttää.

Toi viimeinen nyt oli vähän hakemalla haettu... Moottoripyöräilijät vois ite listata niitä tilanteita mitkä voi johtaa ylinopeuteen tai vaaralliseen käyttäytymiseen liikenteessä, vaikka muuten olisi ihan rauhallinen kuljettaja.
 
Powerhousu sanoi:
No, olen huomannut, että motoristeja ärsyttää perässä roikkuminen, silloin väännetään lisää kahvaa, ja poliisi tulee vastaan. Ei kiva.

Perässä roikkuminen ei ole kivaa, ei. Ajotaidon alkeisiin kuuluu kuitenkin tietää, että jonkun roikkuessa perässä kiinni nopeutta on syytä laskea nostamisen sijaan. Jos joku :david: takana ei ota turvaetäisyyksiä huomioon, täytyy etummaisen pyrkiä hankkimaan pelivaraa kummallekin.
Suurimmista ylinopeuksista päästäisiin eroon myös iskemällä rajoittimet niin moottoripyöriin kuin henkilöautoihinkin. Nyt joku tietysti ärähtää ohitusten turvallisuudesta ja auton hallinnasta liukkailla, mutta asetetaan se rajoitin 130-140km/h niin pelivaraakin löytyy vielä. Päästäisiin ainakin eroon aivan tolkuttomista ylinopeuksista, kun ei tehokkaalla pyörälläkään pääsisi "vahingossa" karkaamaan.
 
Willie sanoi:
Suurimmista ylinopeuksista päästäisiin eroon myös iskemällä rajoittimet niin moottoripyöriin kuin henkilöautoihinkin.

Eiköhän näistä rajoittimista hankkiutuis ensimmäisenä eroon ne jotka tykkää kaahata?
 
Krusifiksi sanoi:
Eiköhän näistä rajoittimista hankkiutuis ensimmäisenä eroon ne jotka tykkää kaahata?

Todennäköisesti. Tässä threadissa on kuitenkin jo hetken aikaa puhuttu onnettomista poliisin vainoamista mopedisteista, joilla ei oikeasti ole ollut aikomustakaan kaahata. :rolleyes: Vahinkoylinopeudet ja karkuunlähdöt vähenisivät ainakin näiden osalta. Ne jotka sitten lähtevät karkuun, olisivat tehneet teon riittävän suunnitelmallisesti jotta kortti voidaan huoletta napata pois. Eihän ammattikuljettaja esimerkiksi vaarantaisi elantoansa tietoisesti...
 
Krusifiksi sanoi:
Eiköhän näistä rajoittimista hankkiutuis ensimmäisenä eroon ne jotka tykkää kaahata?

Todennäköisesti, mutta nämä tapaukset voisikin sitten huoletta viedä sinne saunantaakse tai ampua selkään. ;)

Eikai sitä kukaan tykkäisi, että autot rajoitettaisiin esim. 140 km/h kulkeviksi, mutta eipä tuosta mitään haittaa olisi, motarillakin pääsisi jo sujuvasti ohitse ja jo tuolla vauhdilla saisi suurimman mahdollisen nopeusrajoituksen ylitettyä 20 km/h, riittäisi aivan varmasti.

Tosin kukapa muukaan nämä rajoittimet sitten maksaisi kuin se autoilija, jota riistetään eri veroilla jo muutenkin riittävästi. Että ajatus olisi hyvä, mutta toteutus järkevästi varmaankin käytännössä mahdotonta.

EDIT: hymiö lisätty, niin ei tarvitse heti vedellä Saturnuksia sieraimiin.
 
Powerhousu sanoi:
Ei tollasen asian perusteella voi tietää millainen ihminen on kyseessä.

Mä olen ihan varma, että jos seisoisit kertasinko kädessä Vihdin kirkonkylällä ja poliisia pakeneva motoristi lähestyisi sinua vääjäämättä sillä ennusteella, että hetken kuluttua sinä olet haudassa rengaskuvio naamassa, niin sinä pysäyttäisit sen kaaharin singolla miettimättä yhtään vitun muuta aspektia siinä ihmisessä. Voisit koettaa välillä hypätä myös muiden kuin kypärämiehen asemaan.

Ymmärrettäviä pointteja nuo, jotka toit esille. Tietysti paistaa tietty asenteellisuus sitä kautta, että myös motoristilla on mahdollisuus tehdä jotain muuta kuin painaa kaasua lisää.
 
Trifixion sanoi:
Voisit koettaa välillä hypätä myös muiden kuin kypärämiehen asemaan.
Jos luet noi mun postit uudestaan eri asenteella, niin huomaat, että niin olen tehnytkin. Mulla on tapana ajatella asioita aika monesta näkökulmasta.
 
Powerhousu sanoi:
Toi viimeinen nyt oli vähän hakemalla haettu... Moottoripyöräilijät vois ite listata niitä tilanteita mitkä voi johtaa ylinopeuteen tai vaaralliseen käyttäytymiseen liikenteessä, vaikka muuten olisi ihan rauhallinen kuljettaja.

Mulla ainakin ainoastaan toi perässä roikkuminen aiheuttaa sitä nopeuden nousua, kun takanakissa kiinni oleva auto ei edes ajatuksena ole ollenkaan houkutteleva. Toki varmaan jokainen pyöräilijä kääntää ohituksessa kahvaa vähän reippaammin ja sinällään parempi niin, kun päästään nopeasti ja hallitusti ohi.

Munmielestä taasen toi a-pilari esimerkki oli aika huono, sillä toi autoilijoiden eteentunkemis tiheys on ihan suoraan verrannollinen siihen vauhtiin mitä moporisti ajaa. Autoilijan on kuitenkin todella vaikea arvioida prätkän todellista nopeutta ja jos mopo tulee kovempaa kuin rajoitus sallii, niin siinä on molemmat ongelmissa.
 
:offtopic:

kimmo2543 sanoi:
Poliisit pysäytti aseella osoittaen tien viereen.Tuli nyrkistä ensin ja sen jälkeen
pysäköintilätkästä reiteen.Autossa matkalla laitokselle uhattiin hakata sinisenkirjavaksi tai syöttää autossa olevalle poliisikoiralle.

Tästä tuli mieleen, että saako esim. pysäytetty tallentaa poliisin toimia esim. videokameralla tai sanelukoneella ja pitääkö siitä erikseen mainita poliisille?
 
Trifixion sanoi:
Mä olen ihan varma, että jos seisoisit kertasinko kädessä Vihdin kirkonkylällä ja poliisia pakeneva motoristi lähestyisi sinua vääjäämättä sillä ennusteella, että hetken kuluttua sinä olet haudassa rengaskuvio naamassa, niin sinä pysäyttäisit sen kaaharin singolla miettimättä yhtään vitun muuta aspektia siinä ihmisessä. Voisit koettaa välillä hypätä myös muiden kuin kypärämiehen asemaan.

Ymmärrettäviä pointteja nuo, jotka toit esille. Tietysti paistaa tietty asenteellisuus sitä kautta, että myös motoristilla on mahdollisuus tehdä jotain muuta kuin painaa kaasua lisää.

Huoh... olipas "hyvä" esimerkki. Kaippa ampuisit singolla mäen päällä kulkevan rollaattori-mummonkin, jos tietäisit että sen rollaattori lähtee hetken kuluttua hanskasta ja syöksyy kuolemanvaarallisesti sinua kohti? ;)
 
Powerhousu sanoi:
Ylinopeuden ja raiskaamisen+tappamisen rinnastaminen keskenään tällä tavalla, sai kirjaimellisesti mussa aikaan :wall: -reaktion.
Eli siis mielestäsi hetken mielijohteesta on ymmärrettävää tehdä ainoastaan liikennerikoksia? :joulu5:
 
Janne sanoi:
No missa se raja sitten menee?
Ei missään. Kyllä se on niin, että jos jonkun tapat puolivahingossa, tai syystä ettei muuta mahdollisuutta ole, on se helvetin väärin ja todellakin tuomittavaa. Mutta tappaja ei silti ole mieleltään välttämättä hullu psykopaatti, vaan voi olla ihan tavallinen työssäkäyvä veroja maksava perheellinen ihminen. Nyt joku sanoo, että saa olla päässä vikaa jos jonkun tappaa, mutta ei se aina ole niin yksinkertaista. Ja jos joku nyt vetää johtopäätöksen, että puolustelen murhaajia, niin hyppään seinään.

Raiskaus oli siksi huono esimerkki, että se ei ole koskaan spontaani, hetken mielijohteesta tehty, vaan aina harkittu teko. Jos siihen ryhtyy, niin pitäisi tajuta jo siinä vaiheessa kun toiselta vaatteita repii, että: "Hetkinen, mitäs mä nyt teen?" Ja lopettaminen onnistuu todellakin siinä ihan kivuttomasti jos tuleekn toisiin aatoksiin. Siinä ei menetä mitään.

Tappaminen taas tapahtuu niin nopeasti, että vaikka tulisitkin heti sen tehtyäsi järkiisi, voi se olla liian myöhäistä.
 
Oli kaverin pyörä hieman vaikean näköinen ohjattava kanttauksissa ja muutenkin ei muuta kun lisää perät ylhäällä ja crossipyörän stonga virityksiä ja maailman lopun meininkiä/wanna be kuskeja. Idioottimaista oli kaverin touhu!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom