BS1 sanoi:
En ymmärrä Estelin kaltaista lakiuskovaista ajattelua. Se ei nimittäin lisää tieliikenneturvallisuutta muuta kuin omassa vaaleanpunaisessa maailmassa koska oikea maailma ei ole täydellinen.
Ei sun tarvitsekaan. Eikä mun tarvitse ymmärtää sua. Tai siis mä ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta mä ajattelen eri tavalla. Mun ei tarvitse miettiä, että onkohan jossain tutka, kun ajan rajoituksen mukaan.
Niin tylsää kuin onkin, ne nopeusrajoitukset on olemassa. Oli sitten vaikka kuinka paljon parempi ajaa oman tuntemuksen mukaan omia nopeuksiaan, niin jos se poliisi tutkan kanssa sua sohottaa kun ajelet sitä "sopivaa tilannenopeutta" niin sakot siitä tulee. Turhapa sitä on sitten itkeä. En mä sano, että joka paikassa olisi
oikea nopeusrajoitus, usko pois, kyllä itsekin tekisi mieli ajaa jossain korpimettäpätkällä lujempaa kuin rajoitus... Mutta sit jos napsahtaa, niin siinä on rikkonut lakia. Hiton tylsää, mutta on olemassa rajoituksia ja lakeja, ja vaikka ne miten olisi persiistä niin eikö ne ole sitä varten, että niitä noudatetaan.
En mä voi tästä mielipiteestäni tinkiä, en mä mene kauppaankaan punnitsemaan jotain omppuja ja sit tarran pussiin läpättyäni lisää ompun pari. Se on luvatonta. Enkä tukistele ja näpsäise lapsiani vaikka välillä mieli tekisi kun ovat sellaisia penteleen riiviöitä, koska se on laissa kielletty. Huudan kyllä kuin hinaaja, kitarisat lepattaen. En aja ylinopeutta, koska se on laissa kielletty.
Tylsämielistä, kuten sanottu, mutta lait ja rajoitukset nyt vaan sattuu olemaan olemassa. Joten vaikka kuinka tekis mieli niitä "soveltaa" niin se vaan ei käy. Tai jos niin tekee, niin siinä sitten ottaa vastuun seurauksista. Turha urputtaa, että voi voi kortti lähti. Niin lähti. Siinä voi vaikka autoa työssään tarvitseva selittää pomolle, että mun mielestä toi rajoitus nyt vaan oli tyhmä ja mä voisin ajaa vaikka vähän lujempaa, mut tuhmat poliisisedät otti mut kiinni ja vei kortin. Hohhoijaa.
Jos ketä häiritsee nuo lait, niin lähtekää eduskuntaan ehdokkaaksi ja tehkää asiasta lakiehdotuksia. Niin kauan kuin joku asia vaan on olemassa, ja sen rikkominen on rangaistavaa, niin mun mielestä on tarkoituksenmukaista toimia niin. Vaikka on epämuodikasta olla jeesusteleva kukkahattutäti, mutta minäpä vaan olen sellainen.
Vaikka se näköjään kovasti kiukkua toisin ajattelevissa nostattaakin. Kattokaas kun mä olen niin :wanha:
:D
Nat_Ural sanoi:
Ei se ole mustavalkoista, vaikka kuinka haluaisit. Lain noudattamista voidaan toki nyky-yhteiskunnassa pitää hyveenä, mutta nopeusrajoitusten täsmällinen noudattaminen ei sitä välttämättä ole. Nopusrajoituksen pitäisi olla täysin dynaaminen, eli jatkuvasti muuttuva, jotta sitä voitaisiin rehellisesti väittää sen jollain tavoin optimoivan liikenneturvallisuutta.
No, siinä mielessä se on täsmälleen ja ainoastaan mustavalkoista, että
a) ajat rajoituksen mukaan
b) et aja
Jos toimit kohdan b) mukaan, poliisilla on oikeus sakottaa sua ja viedä kortti. Minkäs teet. Siinä on turha inistä jostain dynaamisesta nopeusrajoituksesta - koska sellaista ei ole olemassa. Niin kauan kuin sellaista ei ole, mä näen tämän hyvin mustavalkoisesti. Koska se on.
Jos se niin turvallista on ajella sellaista nopeutta mikä sopivalta tuntuu, niin kuten sanoin: eduskuntaan lakialoitetta ja tilanteeseen muutosta. Siihen asti on vaan toteltava sitä pirskatin tylsää pyöreää kylttiä tien laidassa.
Niin ja vielä... Ilmeisesti viesteissäni kiihdyttää erityisesti nopeusrajoituksista kirjoittaminen, mutta jos sieltä lukisi jotain muutakin, niin en ole väittänyt niiden olevan ainut pahan alku ja juuri. Vaan kaikki välinpitämättömyys ja huolimattomuus liikenteessä. Kuten tuo edellä mainittu punaisia päin ajaminen. Ehkä meillä "maalla" ollaan tylsiä kun noudatetaan liikennevaloja... Nimittäin tässä männäviikolla Helsingissä käydessäni katsoin kyllä melko järkkyneenä sitä määrää autoilijoita, jotka menivät sangen vanhoilla vihreillä valoista, siis ihan suoraan punaisilla.
Mut se taitaa olla näillä, että minä. Minä ehdin, minä voin, kyllä minä tuosta livahdan.
Kaikki tuollainen välinpitämättömyys, usko siihen, että minä kyllä voin ja muu sellainen, se on vaarallisinta.