Moottoripyörä?

Cold_ sanoi:
Miten muuten luonnehtisit tuota kawan tyhjäkäyntiä ja toimintaa pienimmillä kierroksilla? Oma pyörä tuntuu "vaeltavan" tyhjäkäynnillä jonkin verran (n. yhden palkin verran) ja välillä tyhjäkäynnillä tuntuu, että kawa jyskyttäisi kuin juna. :D Ajossa pienimmillä kierroksilla tuntuu, että pyörä pörisee ehkä liikaakin, eikä käynti ole erityisen tasaista. Kovilla kierroksilla pyörä taas kiertää ja käy erinomaisesti.

Oma Kawa kävi aluksi hieman epätasaisesti/täristi ajossa 6000-7000 rpm alueella, käynti tasoittui kun ruiskurungot synkattiin 6000 km huollossa. Eli kannattaa tosiaan viedä pyörä asiantuntevaan pajaan ja vielä mainita ko. oireista kun viet pyörän sinne.

Eipä tuon tyhjäkäynnin pitäisi juuri vaeltaa, varsinkaan kun kone on käyntilämpötilassa. Ehkä tuo yhden palkin vaeltelu on vielä ok, varsinkin jos kierrokset on säädetty juuri palkin "rajalle" ja kierrosten vaihtelua ei huomaa korvakuulolta.

Yleensäkin 6R Kawan ruisku toimi mielestäni erinomaisesti ajossa. Kierrokset eivät vaella osakaasulla ja toiminta on mukavan pehmeää toisin kuin esim. CBR600RR -03:ssa jossa kaasu tuntui välillä on/off-katkaisijalta.

Cold_ sanoi:
Kaiken kaikkiaan käyntiäänihän on tyjäkäynnillä hyvin "raaka", mutta niin sen kuuluukin.

Näin on, tosin johtuu myös siitä että katteessa ei ole mitään ääntä eristävää materiaalia. Itse pidän Kawan äänistä ja varsinkin 6R:n imuääni on hieno, kun laitteelle antaa kunnolla mailaa :). Kaverin vakioputkisesta 600RR Hondasta ei oikein tahdo kuulla onko se edes käynnissä kun sillä ajaa :D

Niin ja sitten vielä tuosta kierrosten vaeltamisesta. Kierrokset eivät saisi muuttua, kun stongasta vääntää. Mikäli näin käy, kannattaa tarkistaa kaasuvaijerin reititys ja säädöt.

Uncle Sam sanoi:
Kertokaapas muuten kokemuksianne tosta Kawan Z750:stä? Onko ollut ongelmia liiallisen tärinän kanssa tai sitten vakavampia vikoja?

Omia kokemuksia:
Kiva peli normaalissa katuajossa. Tärisee kyllä jonkun verran, mutta itse en kokenut sitä häiritsevänä. Käy itse koeajolla, mieluummin joku pidempi lenkki jossa mutkaa, taajamaa ja matkaa, niin selviää häiritseekö se sinua.

(Etu)jarrut ovat ok, mutta eivät mitenkään erityisen hyvät. Sanoisinko että riittävät ja toimivat varsinkin katuajossa. Silti yrittäisin itse parantaa niitä ainakin erilaisilla paloilla ja teräsletkuilla, jos ko. pyörän omistaisin. Takajarru toimii eikä ole liian tehokas eli siitä ei huomauttamista.

Jousitus on melkoisen pehmeä ja etupäässä ei ole mitään säätömahdollisuuksia. Mikäli kuskilla on vähänkään reilummin painoa ja/tai ajotyyli on kovin agressiivinen/käy ratapäivillä, vakiosta etujousituksesta alkaa loppua ominaisuudet kesken. Tietysti alustaa voi parantaa esim. vaihtamalla jouset keulaan ja uudella takapampulla.

Ajoasento on erittäin rento ja mukava, myös kyytiläiselle on kohtuullisesti tilaa vaikkei kyseessä mikään varsinainen touring-pyörä olekaan.

Kaverilla on ollut zetassa ongelmia vakioäänenvaimentimen kiinnityksen kanssa, sitä on korjailtu takuuseen.

Puutteistaan huolimatta hinta-laatusuhde on mielestäni pikkuzetassa hyvin kohdallaan. Olipa tuo itsellänikin yksi vaihtoehdoista, kun tänä keväänä vaihdoin kyykyn nakupyörään.

Inska ja Routa: Kiitoksia tiedoista. Täytyy tosiaan saada zeta koeajoon, että voi oikeasti sanoa pyörästä jotain. Periaatteessa mallina kokonaan uusi (naku), aiemmin olen ajanut vain enduroja ja kyykkyjä.

Uncle Sam sanoi:
Periaatteessa mallina kokonaan uusi (naku), aiemmin olen ajanut vain enduroja ja kyykkyjä.

Veikkaan, että enskan jälkeen kotiudut myös zetan selkään vaivattomasti. Ajoasento on hieman "enduromainen" eli tapit suht alhaalla ja edessä, stonga on leveä ja selkä on ajoasennossa varsin suorassa...

Niin ja yhdyn Inskan kommenttiin ylimitoitetusta koneesta/voimansiirrosta. Tuo pattihan on siis käytännössä Z1000 kone, josta on porausta pienennetty. Tietty myös venttiilien kokoa etc. on muutettu sopivaksi, mutta muutoin siis koneen alakerta ja voimansiirto on suunniteltu kestämään tonnisen tehot.

Routa sanoi:
Niin ja yhdyn Inskan kommenttiin ylimitoitetusta koneesta/voimansiirrosta. Tuo pattihan on siis käytännössä Z1000 kone, josta on porausta pienennetty. Tietty myös venttiilien kokoa etc. on muutettu sopivaksi, mutta muutoin siis koneen alakerta ja voimansiirto on suunniteltu kestämään tonnisen tehot.

Tarkennetaan vielä se verran että z1000:n kone ja aski on taas periaatteessa suoraan 9-ninjasta jossa on hyvä alakerta.

Sen verran voisi vielä sanoa että tuo moottorintärina vaivasi ainoastaan motorilla=suht suuri vakio nopeus, suora tie, kutonen sisällä. Mutkasemmalla tiellä ja hiljemmissa nopeuksissa oikea pykälä askissa niin ei ongelmia.

Oon huomannu pyörässä semmosta,että tyhjäkäynnillä kuuluu pientä ylimääräistä rohinaa,mutta kun laittaa kytkimen pohjaan se lakkaa.Pitäiskö huolestua?Mistähän johtuu?Pyörä on xx -96.

Jullikka sanoi:
Oon huomannu pyörässä semmosta,että tyhjäkäynnillä kuuluu pientä ylimääräistä rohinaa,mutta kun laittaa kytkimen pohjaan se lakkaa.Pitäiskö huolestua?Mistähän johtuu?Pyörä on xx -96.

Nokkaketju se varmaan vaan rallattaa jos tuossa pyörässä on ensioveto ketjulla eikä rattailla.

Jullikka sanoi:
Taitaa olla cebarin vakiovik..., eikun siis ominaisuus. Omassa -94 1000F:ssä ja kaverin 90-luvun alun 600:ssa on sama rahina. Tässä 600:ssa vaihdettiin vielä kytkinlevyt, eikä sillä ollut vaikutusta ääneen. Enpä siis turhaan huolestuisi. Jos ääni kuuluu jo häiritsevän kovana, kannattaa tarkistaa minkälaista öljyä on sotaratsulle syöttänyt.

Kytkimen asennolla ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta nokkaketjun pitämään ääneen, joten sitä en äänen alkuperäksi veikkaisi.

http://www2.lut.fi/~hosia/s-h-m-FAQ-tyyppiviat.html
Ja tuolta 2.2 Kytkimen rohina CBR.

Strappado sanoi:
Taitaa olla cebarin vakiovik..., eikun siis ominaisuus. Omassa -94 1000F:ssä ja kaverin 90-luvun alun 600:ssa on sama rahina. Tässä 600:ssa vaihdettiin vielä kytkinlevyt, eikä sillä ollut vaikutusta ääneen. Enpä siis turhaan huolestuisi. Jos ääni kuuluu jo häiritsevän kovana, kannattaa tarkistaa minkälaista öljyä on sotaratsulle syöttänyt.

Kytkimen asennolla ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta nokkaketjun pitämään ääneen, joten sitä en äänen alkuperäksi veikkaisi.

http://www2.lut.fi/~hosia/s-h-m-FAQ-tyyppiviat.html
Ja tuolta 2.2 Kytkimen rohina CBR.
Johan helpotti,thänk juu!

Strappado sanoi:

On sillä vaikutusta ainakin vanhoissa Hondissa :) On tullut pariin otteeseen koneita kasattua.

Tanu sanoi:
Meikälläkin vaeltaa yhden pykälän verran? Vähän tasasta ja sitten nousee ja jne..?! Ei kai tuo mitään haittaa? Mites muuttuuko kiekat kun kääntää sarvikkoa laidasta laitaan?
Tekniikan Maailman moottoripyörähuoltotestissähän oli joku korjaamo pultannut kaasuvaijerin pyörän tankin väliin siten, että kaasu aukesi oikein kunnolla stongaa ääriasentoon kääntäessä. Tekstissä oli vielä muistaakseni maininta, että "kolari oli hyvin lähellä" tjsp.

Todella uskomatonta toimintaa muutenkin monelta testissä olleelta huollolta, kun ~10 vikakohteesta oli jonkin kohdalla 1 tehty! Esim. venttiilikoppaa ei oltu edes aukaistu, vaikka venojen säädöstä muistettiin kuitenkin laskuttaa :D

Joo, luin tuon saman jutun!! Aika karua totuutta, ei tee mieli viedä pyörää mihinkään huoltoon!! Oli muistaakseni vantaalainen firma, mikä oli juuri sen YHDEN jutun katsonut ja "korjannut"!? Siis aivan järkyttävää toimintaa.. Toivottavasti täälläpäin on asiallisia huoltomestoja!! Onko kellään kokemuksia noista huoltopaikoista?

Onko kellään Datatoolin vaihdenäyttöä? Mistäköhän niitä voisi hommata? Ratamopo.com on niitä myynyt mut ei my enää!? Olis ihan mukava lisävaruste, ei sillä nyt välttämättä mitään tee, mut olishan se kuitenki aika siisti..

Eilen tuli peiteltyä oma kulta talviunille. :( Kevättä 2006 odotellessa. :haart:

(Värisävyt eivät ihan näytä täsmäävän, mutta aika kohtuullisesti sain ne kohdilleen vähän kuvia muokkaamalla.)

Liitteet

• 015_1_1_1.webp
    015_1_1_1.webp
    42,7 KB · Katsottu: 351
  • 024_1_1_1.webp
    024_1_1_1.webp
    41,5 KB · Katsottu: 369
  • 025_1_1.webp
    025_1_1.webp
    30,7 KB · Katsottu: 281
Täällä kun tuntuu aikas paljon asiantuntijoita olevan, niin olisiko kertoa näiden kahden pyörän ominaisuuksista sun muista: Yamaha XJ Diversion (600cc) ja Suzuki GSX-F (600cc)? Olen tässä vuoden verran piikkisellä CBR:llä ajanut ja ensi vuodeksi olisi tarkoitus saada rahat isompaan pyörään.

Lähinnä matkapyöriä olen katselemassa, eivätkä nuo ole ainoat vaihtoehdot, mutta noista olen ainakin huokeuden pannut merkille. :) Tarvetta millekään tehotykille ei siis ole, ihan hyvin sitä (virittämättömällä) piikilläkin Ruotsiin ja takaisin paineli täältä etelästä. Luotettavuus ja ajomukavuus ainakin ovat niitä, mitkä minua kiinnostavat. Kiitos jo etukäteen.

Opossumi sanoi:
Täällä kun tuntuu aikas paljon asiantuntijoita olevan, niin olisiko kertoa näiden kahden pyörän ominaisuuksista sun muista: Yamaha XJ Diversion (600cc) ja Suzuki GSX-F (600cc)? Olen tässä vuoden verran piikkisellä CBR:llä ajanut ja ensi vuodeksi olisi tarkoitus saada rahat isompaan pyörään.

Lähinnä matkapyöriä olen katselemassa, eivätkä nuo ole ainoat vaihtoehdot, mutta noista olen ainakin huokeuden pannut merkille. :) Tarvetta millekään tehotykille ei siis ole, ihan hyvin sitä (virittämättömällä) piikilläkin Ruotsiin ja takaisin paineli täältä etelästä. Luotettavuus ja ajomukavuus ainakin ovat niitä, mitkä minua kiinnostavat. Kiitos jo etukäteen.

Olikos tossa XJ 600 keppiveto vai ketjut, itse ainakin suosisin matkapyörässä kardania, jos meinaa ajaa pitkiämatkoja. Ei tosta ajomukavuudesta voi mitään sanoa se riippuu niin paljon ajajan mitoista, ei muutakuin koeajolle. Tuskin nyky pyörien kanssa on mitään ongelmia luotettavuuden kanssa on.

Tanu sanoi:
Joo, luin tuon saman jutun!! Aika karua totuutta, ei tee mieli viedä pyörää mihinkään huoltoon!! Oli muistaakseni vantaalainen firma, mikä oli juuri sen YHDEN jutun katsonut ja "korjannut"!? Siis aivan järkyttävää toimintaa.. Toivottavasti täälläpäin on asiallisia huoltomestoja!! Onko kellään kokemuksia noista huoltopaikoista?

Eikä ollut mikä vaan liike vaan Hondan maahantuoja:(. Siitä pyörästä ei ollut esim jarruja korjattu vaikka eivät toimineet, ei ainakaan koeajolla "korjauksen" jälkeen olla käyty.

Opossumi sanoi:

Huokeitahan nuo ovat, mutta toisaalta myös melkoisen antiikkisia laitoksia...

Oletko harkinnut Yamahan Thundercattia? Siinä on mainitsemiasi vaihtoehtoja parempi alusta, jarrut ja koneessa mukavasti tehoa. Kuitenkin ajoasento on mukavan rento ja kate suojaa hyvin.

Tai sitten varttikatteellinen Yamahan FZS600? Itselläni oli pari vuotta 01 fasu ja oli loistava yleispyörä. Hyvät jarrut, mukava ajoasento, pieni kulutus (alle 5 l matka-ajossa, mahdollistaa 400 km siivut tankkausten välillä) ja kuussataseksi mukavasti vääntävä, riittävän tehokas ja värinätön moottori.

Kallistusvarat loppui kesken ratapäivillä varsin nopeasta ja takajousitus on turhan pehmeä kaksi päällä ajeluun, muuten loistava ja hinnaltaan edullinen yleispyörä. Luotettavuudesta sen verran, että yli 20 tkm ilman mitään ongelmia... 98-01 mallissa kate suojaa hieman paremmin kuin 02-03 mallisessa.

Back
Ylös Bottom