Moottoripyörä?

Routa sanoi:
...paljon tietoa...
Kiitosta vastauksesta, tuo FZS vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tapaukselta. Ainaki kulutuslukema sopii matka-ajoon paremmin kuin hyvin. Täytyy tosin ehkä sittenkin miettiä uudelleen isomman mopon hankintaa jo ensi vuodeksi. Alkaa tässä sen verran pakollisia menoja olla, ettei välttämättä kovin montaa ylimääräistä euroa vielä ensi kesäksi jää käteen. Sitäpaitsi inttiinkin pitäisi keretä. Parasta lienee, mikäli jätän tuon pyörän oston vasta parin vuoden päähän, vaikka kovastihan se surettaa katsella kun muut kruisailevat mopottimillaan.
 
Opossumi sanoi:
Kiitosta vastauksesta, tuo FZS vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta tapaukselta. Ainaki kulutuslukema sopii matka-ajoon paremmin kuin hyvin. Täytyy tosin ehkä sittenkin miettiä uudelleen isomman mopon hankintaa jo ensi vuodeksi. Alkaa tässä sen verran pakollisia menoja olla, ettei välttämättä kovin montaa ylimääräistä euroa vielä ensi kesäksi jää käteen. Sitäpaitsi inttiinkin pitäisi keretä. Parasta lienee, mikäli jätän tuon pyörän oston vasta parin vuoden päähän, vaikka kovastihan se surettaa katsella kun muut kruisailevat mopottimillaan.

Joo, vanhemman mallinen FZS (98-03) on ehkäpä yksi monikäyttöisimmistä mopoista, joita itselleni tulee mieleen. No montulle ja metsään sillä on ehkä turha mennä, mutta muuten suoriutuu kaikesta ajosta vähintään tyydyttävästi. Sorapätkätkään eivät ole suuri ongelma, ellei tie ole sateen/saven liukastama.

Uudemmassa mallissa (-04-> FZ6, FZ6-S), jossa on R6:n pata pohjana, suurimmat lehdistön kritiikit kohdistuneet juuri moottoriluonteeseen.
 
Ei hitto kun ei laannu tämä mopokuume, vaikka lunta alkaa jo pukata :rolleyes: Armeijaan pitäisi kohta lähteä, mutta sitten joskus voisi olla mahdollisesti ehkä tilaisuus hankkia oma mopo :kuola:

Töitä tehty tässä reilu puoli vuotta, joten rahaakin on hieman säästöön jäänyt, tosin intin aikana ne sitten varmaan viinan muodossa kurkusta alas kulahtaakin. Lisäksi jossain vaiheessa olisi väistämättä edessä opiskeluiden aloittaminen & kaikki muu oheistoiminta (=rahanmenoa).

Jos sitten mentäisiin itse aiheeseen. Kuinka paljon tuo mopoilu nyt sitten oikeasti maksaa? Tottakai tähän, kuten lähes mihin harrastukseen tahansa, saa kulumaan vaikka kaikki rahansa, mutta olisin kiitollinen jostain karkeista arvioista. Jos haluaisin vaikka ~600 kuutioisen nakun/kyykyn, jonka ei olisi todellakaan pakko olla aivan iskemätön. Välineet & jonkinlaiset korjaustaidot kyllä löytyvät, mutta toisaalta ei viitsisi mitään hirveää pommiakaan ostaa (jonka kanssa menisi laitellessa kauemmin aikaa kuin ajaessa). Minkä kokoisella rahalla tuollainen pyörä olisi "järkevää" ostaa?

Sitten varusteet. Kypärä on tietenkin pakollinen, paljonko? Mitä muita "pakollisia" varusteita tuo vielä vaatii? Jos pitäisi pyörää vaikka 4kk ajossa, eikä ottaisi sitä aivan täydellisintä kaskoa, niin paljonko tuo vakuutuspuoli tulisi sitten ~ maksamaan? Ilmeisesti vakuutusyhtiöltä saa nykyisin "kilpailutettua" aloitusbonuksia? Koskeeko nämä siis ainoastaan Kaskoa, vai myös liikennevakuutusta?

Bensan korkean hinnan olen kyllä aistinut autoillessa, mutta entäs se kortti? Varmaan aika paikkakuntariippuvaista, mutta paljonko se nyt suunnilleen maksaa?

Eli yhteenvetona:

Kunnossa oleva, järkevän hintainen ~600 naku/kyykky = Xe
Varusteet = Xe
Vakuutukset / y = Xe
Kortti = Xe

Yhteensä = Vähimmäissumma, jolla kannattaa tuosta harrastuksesta haaveilla.

Jotain suuntaa-antavia lukuja pöytään, että tietää onko mitään mahdollisuuksia seuraavaan kymmeneen vuoteen tuosta huvista haaveilla :D
 
Tässä ihan hihasta vedettyjä arvioita.

Kunnossa oleva, järkevän hintainen ~600 naku/kyykky = naku 3000e-5000e, kyykky tonnin enemmän
Varusteet = 1000e
Vakuutukset / y = 800e
Kortti = 500e

Sitten vielä huollot päälle. Pyöriin tarvii tehdä pienempi huolto noin 6000 km välein, isompaa huoltoa noin 12000km välein ja sitten vielä isompaa huoltoa noin 24000km välein. Huoltojen hinnat alkaen öljy + suodatin ~50e, isoin remppa on sitten venttiilien säädöt, jarrunesteiden ja jäähdytysnesteiden vaihdot ja kuluvien osien vaihdot. Hinta riippuu siitä mitä osaat tehdä itse ja mitä pitää jättää huoltomiehille.

Gummit tarvii sitten vaihtaa vähintään 10.000km välein. Renkaat maksaa yhteensä vähintään sen 300e ja mahdollisesti vaihdon hinta vielä päälle.

Muut motoristit voi jatkaa listaa...
 
Katselin hieman Nettimotosta pyöriä, ja tulin siihen tulokseen että neljällä tonnilla saisi vajaa kymmenen vuotta vanhan, n. 40.000 ajetun kyykyn. Tietysti riippuu hyvin pitkälti kuinka pyörää on pidetty & huollettu, mutta kuinka paljon on paljon moottoripyörän matkamittarissa? Onko tuollainen 40k ajettu jo aivan ikäloppu kehäraakki, joka laukeaa hetkenä minä hyvänsä, vai juuri sisäänajettu elämänsä kunnossa?

Laskeskelin myös Ifin laskurilla vakuutuksia 600 kuutioiselle pyörälle, ja osakaskon kera vuosimaksuksi tulisi ~1500e (ilman bonuksia). Eikö tämä tarkoita silloin, että 4kk ajolla olisi vuosimaksu 500e? Vai onko se täyskaskokin pakkohankinta tässä lajissa?
 
Arsi sanoi:
Kunnossa oleva, järkevän hintainen ~600 naku/kyykky = Xe
Varusteet = Xe
Vakuutukset / y = Xe
Kortti = Xe

Yhteensä = Vähimmäissumma, jolla kannattaa tuosta harrastuksesta haaveilla.

Pyörä: 8000eur+
Varusteet: 1000eur+
Vakuutukset: 700eur+
Kortti: ei tietoa

Eli joku kymppitausa voisi olla sellainen perussetin lähtöpotti jolla pääsee alkuun. Riippuu tietty todella paljon siitä miten pahan raadon olet valmis ostamaan. Joku laiskempi ja vähemmän haluttu pyötä kuten Kawan ER voi lähteä halvemmallakin, mutta vituttaahan sillä sitten ajella.
 
Arsi sanoi:
Katselin hieman Nettimotosta pyöriä, ja tulin siihen tulokseen että neljällä tonnilla saisi vajaa kymmenen vuotta vanhan, n. 40.000 ajetun kyykyn.

Ilmoitetuilla mittarilukemilla voi noissa vanhemmissa pyörissä melkeen pyyhkiä perberinsä. Koneen kunto pitää vaan katsoa kunnolla koeajossa. Ulkoisesti pitää sitten tarkastella näkyykö merkkejä minkäänlaisista vuodoista. Kunnon huollolla nuo kyykkyjen koneet voivat kestää sen lähemmäs 100.000km.
 
TeHo sanoi:
Tässä ihan hihasta vedettyjä arvioita.

Sitten vielä huollot päälle. Pyöriin tarvii tehdä pienempi huolto noin 6000 km välein, isompaa huoltoa noin 12000km välein ja sitten vielä isompaa huoltoa noin 24000km välein. Huoltojen hinnat alkaen öljy + suodatin ~50e, isoin remppa on sitten venttiilien säädöt, jarrunesteiden ja jäähdytysnesteiden vaihdot ja kuluvien osien vaihdot. Hinta riippuu siitä mitä osaat tehdä itse ja mitä pitää jättää huoltomiehille.
Mainitsemistasi huoltotoimenpiteistä uskaltaisin kyllä muut tehdä itse, mutta venojen säädöt kyllä jättäisin suosiolla ammattilaisen huoleksi. Mopon rassauksen pidempi oppimäärä löytyy (mopo atomeiksi ja kasaan X kertaa), sekä autonrassauksen hmmm. lyhyt oppimäärä :D En nyt pyörää ainakaan minkään nesteiden tai jarrupalojen vaihdon takia olisi huoltoon viemässä.

Kiitos sinulle avauksesta, muut toivottavasti täydentävät.

Mopo : 3000e - 6000e
Kortti : 500e
Varusteet : 1000e
Vakuutus : 800e
Huollot & gummien vaihdot : 400e/y?

Yhteensä : 5700e - 8700e

Kallista lystiä :rolleyes:
 
Itse kun aloitin parivuotta sitten niin about 6tonnia taisi hujahtaa rahaa, sisältäen kortti, pyörä ja ajokamat. Ja ajokamat siis sisältää kypärä, takki, housut, hanskat ja kunnon kengät. Kymppitonni on mun mielestä vähän yläanttiin, tai no tähän(kin) harrastukseen saa hukattua kyllä kaiken mahdollisen ja mahdottoman rahan.


Arsi sanoi:
Laskeskelin myös Ifin laskurilla vakuutuksia 600 kuutioiselle pyörälle, ja osakaskon kera vuosimaksuksi tulisi ~1500e (ilman bonuksia). Eikö tämä tarkoita silloin, että 4kk ajolla olisi vuosimaksu 500e? Vai onko se täyskaskokin pakkohankinta tässä lajissa?

Mutta enemmän halusin kommentoida tuota vakuutus asiaa, ainakin pohjola on jo muuttanut vakuutuksensa riippumaan pyörän tehopainosuhteesta. Ja samalla muuttui systeemi siten, että pyörät on ympäri vuoden vakuutuksessa. Olettaa sopii, että muutkin vakuutusfirmat saattaa vuoden sisällä siirtyä samantyyppiseen hinnoitteluun. Ei paha sinällään, toi hinnoittelu suosii kyllä niitä jotka ajaa pyörällään eikä vaan pidä sitä pihassa näytillä naapureille.
 
Itsellä uuden aloituksen saldo oli sen 10ke. Sis. pyörän, varusteet ja muut oheiskamat, kortti löytyi taskusta. Kalliiksi tuli, mutta ostin kerralla sitten kamat joilla pärjää kelissä kuin kelissä ja pyöräkin kohtuu tuore..

Nyt tosin tekis mieli vaihtaa isompaan.. :rolleyes: Pitää nyt kumminkin yrittää selvitä tuolla ainakin ens kesä.. Saa nähä selviänkö ens kesään asti käymättä vaihtokauppaa.. :D
 
Saatana kun tuolta Nettimotosta noita pyöriä katselee, niin tahtoo tuo hintahaarukka hivuttautua pikkuhiljaa ylöspäin, ja kuola suupielestä alaspäin, näin :kuola:

Mutta katsaus tilin saldoon palauttaa kyllä maanpinnalle hyvin nopeasti :wall:

Ja sitten kun vielä ajattelee, että kuinka paljon on tullut viimeisen puolen vuoden aikana kannettua rahaa baareihin, ja taksiyrittäjille :wall: :wall:
 
TJJ sanoi:
Itsellä uuden aloituksen saldo oli sen 10ke. Sis. pyörän, varusteet ja muut oheiskamat, kortti löytyi taskusta. Kalliiksi tuli, mutta ostin kerralla sitten kamat joilla pärjää kelissä kuin kelissä ja pyöräkin kohtuu tuore..

Nyt tosin tekis mieli vaihtaa isompaan.. :rolleyes: Pitää nyt kumminkin yrittää selvitä tuolla ainakin ens kesä.. Saa nähä selviänkö ens kesään asti käymättä vaihtokauppaa.. :D
Tuollaisen 10k€ kun pyörään sijoittaisin (=kun olisi se 10k€, minkä sijoittaisi), niin eihän siitä varmaan malttaisi erota millään. Varmaan syksyllä olisi mentävä pyörän selkään talviunille ja keväällä sitten heräisi suoraan pyörän selästä.
 
Arsi sanoi:
Tuollaisen 10k€ kun pyörään sijoittaisin (=kun olisi se 10k€, minkä sijoittaisi), niin eihän siitä varmaan malttaisi erota millään. Varmaan syksyllä olisi mentävä pyörän selkään talviunille ja keväällä sitten heräisi suoraan pyörän selästä.

No, ei pelkkään pyörään koko summa mennyt.. ;) Mutta onneksi sen näkee joka päivä, kun autolle kävelee, ettei pääse mielestä karkaamaan.. ;) Ja pitää sitä välissä käydä silittämässäkin.. :D

Mutta joku perkele oli käynyt pari viikkoa sitten raiskaamassa kultaani ja nyysinyt siitä sliparin.. PRKL! Hirteen pitäisi toisen mopoon luvatta koskevat vetää. :curs:
 
TeHo sanoi:
Ilmoitetuilla mittarilukemilla voi noissa vanhemmissa pyörissä melkeen pyyhkiä perberinsä. Koneen kunto pitää vaan katsoa kunnolla koeajossa. Ulkoisesti pitää sitten tarkastella näkyykö merkkejä minkäänlaisista vuodoista. Kunnon huollolla nuo kyykkyjen koneet voivat kestää sen lähemmäs 100.000km.
Muuten totta, mutta tuplataan tuo kilometrimäärä, eli olen todistanut 600cc CBR:än koneen kestävän hyvin huollettuna sen 200tkm. Toisaalta sen koneen saa tuhottua jo ensimmäiseen kymppitonniin jos on vallan huoleton.
 
TJJ sanoi:
No, ei pelkkään pyörään koko summa mennyt.. ;) Mutta onneksi sen näkee joka päivä, kun autolle kävelee, ettei pääse mielestä karkaamaan.. ;) Ja pitää sitä välissä käydä silittämässäkin.. :D

Mutta joku perkele oli käynyt pari viikkoa sitten raiskaamassa kultaani ja nyysinyt siitä sliparin.. PRKL! Hirteen pitäisi toisen mopoon luvatta koskevat vetää. :curs:

Joo sama homma :) . Käyn itsekin silittelemässä pyörää välillä, tosin mopedi on kaverin tallissa, joten ihan joka kuukausi ei sinne pääse. Eilen kävin irroittamassa katteet ja lokarit. Pesen kaikki kunnolla edestä ja takaa. Sitten kunnon viimeistely ja voi sitä päivää, kun pyörä on taas kasassa ja kiiltää. Eihän sillä viitsi edes ajaa, ettei likaannu :D

Mutta toi Sliparin pölliminen on todella perseestä. V'tuttaa varmasti ihan huolella. Toi on noissa just paska, kun slipari ja ohjausiskari yms. kivat on niin helposti irroitettavissa.
 
kannattaa muuten tosiaan käydä lasketuttamassa pohjolassa se uudentyyppinen vakuutus.

itsellä meni näin näin:

pyörä:
1100 ZRX, omamassa 242kg, teho 72kW

vakuutukset ennen(8kk ajoa):
Liikenne(20%) ~650€,
kasko(60%) ~440€

nyt koko vuoden ajossa ja:
liikenne(20%) ~520€
Kasko(70%) ~230€
 
Clayman sanoi:
Joo sama homma :) . Käyn itsekin silittelemässä pyörää välillä, tosin mopedi on kaverin tallissa, joten ihan joka kuukausi ei sinne pääse. Eilen kävin irroittamassa katteet ja lokarit. Pesen kaikki kunnolla edestä ja takaa. Sitten kunnon viimeistely ja voi sitä päivää, kun pyörä on taas kasassa ja kiiltää. Eihän sillä viitsi edes ajaa, ettei likaannu :D

Mutta toi Sliparin pölliminen on todella perseestä. V'tuttaa varmasti ihan huolella. Toi on noissa just paska, kun slipari ja ohjausiskari yms. kivat on niin helposti irroitettavissa.

Minä odotan vielä innostusta alkaa puunaamaan pyörä täyteen kiiltoon, ehkä tässä ennen joulua vielä.. :)

Sliparin meno vituttaa kyllä.. Onneksi oli sentään alkuperäinen vaimennin tallessa, että jotain edes sai putken päähän, mutta ei se ole yhtä nätti.. :jahas:
 
Kokeilin tuota Pohjolan laskuria ja möhkölle tuli liikennevakuutuksen hinnaksi per ajokuukausi yht. 54 € :D
297 kg ja 120 Hp
 
Inska sanoi:
Kokeilin tuota Pohjolan laskuria ja möhkölle tuli liikennevakuutuksen hinnaksi per ajokuukausi yht. 54 € :D
297 kg ja 120 Hp

Muistithan, että jatkossa pohjolan prätkävakuutus pitää sitten maksaa koko vuodelta, eikä vain ajokuukausilta (=ei seisontaa...) että 12x54e=648e/vuosi...
 
Back
Ylös Bottom