Moottoripyörä?

Trallallaa, uus mopo tuli pari kk sit. Moto guzzi V11 sport! :hyper:
Kilometrejä ei tullut mitattua. Yhden sankariteon tein ja kävin piikisellä (4-t custom :D ) hollannissa.

Haluaiskohan joku ostaa 600cc hornettia (-97) tai 125cc shadowia (-99) ?

Semmonen 5000 km tuli kesän aikana ajeltua, tosin kausi loppu vähän kesken jo syyskuussa kun Käräjäoikeuden päätöksellä kortti lähti kuivumaan. Kilometit koostu lähinnä työmatkoista ja salilla käynneistä.

Raven sanoi:
Eikö tuo nyt nopeammin pitäis mennä?
Pikkukawa ei sellaista termiä kuin vääntö tunnekaan, siksi tehopainosuhdetta tuijottamalla voi tulla sellainen olo että ripeämpi pitää olla.

Meikäläisen kausi jäikin kesken kun ruttasin katumopon heinäkuun alussa. Loppukesä ja alkusyksy mentiin sitten enskalla mutten ole tullut katsoneeksi mittaria.. veikkaus on jossain vähän kymppitonnin päällä, yhteensä siis. Olikin muuten ensimmäinen kausi kun jäätiin alle 20000km:n.

Strappado sanoi:
Nyt kun ajokausi on loppu, paljonkos pyöräileville pakkislaisille tuli mittariin tänä vuonna, ja tuliko käytyä jossain pidemmälläkin?
Ei kyl kauheesti tullu kilsoja,vanhalla pyörällä muistaakseni n.4000km ja uudella n.3000km.Pisin lenkki tuli kun menin Yyterin kokoontumiseen ja mutkan kautta kotio,yhteensä 600km.

Raven sanoi:
Eikö tuo nyt nopeammin pitäis mennä?

Itse asiassa tuo on ihan hyvä suoritus 84 hepalla ja käytännön kiihdytys tilanteessa. Mutta 250-255 km/h huippua on liikaa nuille tehoille käytännössä.

Joo, pisin lenkki oli oulu-narvik-alta-oulu. Rapia kaks tuhatta kilsaa ja oli norjassa ihanat tiet. Kutulootia vain oli liikaa teiden tukkoina.

Strappado: Älä laita "tehoputkia" sun muita joutavia vermeitä. Vakiopyörä toimii paremmin ja tehonlisäys on mitätön. Sen sijaan suosittelen penkissä säädättämistä vakio osilla. Voi löytyä hukassa olevia hevosia samanverran kuin osien vaihdollakin. Ai niin, onhan siinä yoshimurassa nätti ääni..

Kime76 sanoi:
Strappado: Älä laita "tehoputkia" sun muita joutavia vermeitä. Vakiopyörä toimii paremmin ja tehonlisäys on mitätön. Sen sijaan suosittelen penkissä säädättämistä vakio osilla. Voi löytyä hukassa olevia hevosia samanverran kuin osien vaihdollakin. Ai niin, onhan siinä yoshimurassa nätti ääni..

Mitä tarkoitat tuolla "vakiopyörä toimii paremmin", aiheuttaako noiden osien vaihto joitain ongelmia? Eihän noilla osien vaihdoilla hevosia saa revittyä kuin sen 5-15 enemmän, mutta putkien vaihdolla saa painoa tiputettua (nykyisessä pyörässä 4-2, uudet putket 4-1) ja paremman ulkonäön, vakioputket kun on tuommoiset mustat rumat mötykät. Ja kun putket vaihtaa, niin joka puolelta on sanottu että samalla pitää vaihtaa ilmansuodin ja suuttimet, muuten tehot tippuu. Itse en mikään tekniikan ihmelapsi ole, joten mielellään kuulen lisää vinkkejä. Ja ne äänet... :kuola:

Strappado sanoi:
kun putket vaihtaa, niin joka puolelta on sanottu että samalla pitää vaihtaa ilmansuodin ja suuttimet
Täysin malli- ja putkikohtainen asia. Sanotaan näin että kun putket vaihtaa on pyörä penkitettävä/säädätettävä ja tuon yhteydessä nähdään tarvitaanko muita muutoksia. Eikä tuo 5 hepoa lisää ole mikään selviö.. 15 heppaan taas ei päästä millään ellei kyse ole jostain erikoistapauksesta (esim. tietyn mallin tietyn merkin versio joka on rakennettu saksan markkinoille ja tehot pudotettu putkien kuristuksilla alle 100 heposen jotta saadaan vekotin alempaan vakuutusluokkaan). Tuo putki/suuttimet/suodatin on lähinnä viimevuoden valloillaan riehunut muoti-ilmiö jonka käytännön hyödyt ovat hyvin usein vähintäänkin kyseenalaiset. Vertaappa tilannetta vaikka kehoilukuvioihin, kuinka monta "tämä lisää testoa 700%" tuotetta markkinoilla on.. toki "täällä pakkiksella" tietotaito on parempi mutta jengi ihan oikeasti ostaa noita (eipä niitä muuten kauaa myytäisi ja markkinoitaisi) ja mielestäni on vahvuus että voi myöntää itselleen ettei joka alalla tiedä läheskään kaikkea (mikä ei tarkoita sitä että jokaista puhetta pitäisi uskoa). Etkai sinäkään usko JR:n myyjää kun hän kauppaa nöxnöxiä, miksi uskoisit sitä myyjää joka kauppaa "tehoputkea" :)

Äänet taas...niin... hyvin monet investoivat uusiin putkiin vaikka -tietävät- ettei niillä mitään tuntuvaa tehonlisäystä saa.. ihan puhtaasti sen :kuola: efektin ansiosta :D

Jälkikaneettina vielä se että vaikka paperi kertoisikin "faktana" (muistetaan että penkkejäkin voidaan säätää ihan mukavasti..) että tehoa on tullut, aika harva perus sukankuluttaja erottaa persiissään onko mopossa tehoa esim. 104 vai 107 heppaa..

dogi sanoi:
Täysin malli- ja putkikohtainen asia... ...Äänet taas...niin... hyvin monet investoivat uusiin putkiin vaikka -tietävät- ettei niillä mitään tuntuvaa tehonlisäystä saa.. ihan puhtaasti sen :kuola: efektin ansiosta :D

Jälkikaneettina vielä se että vaikka paperi kertoisikin "faktana" (muistetaan että penkkejäkin voidaan säätää ihan mukavasti..) että tehoa on tullut, aika harva perus sukankuluttaja erottaa persiissään onko mopossa tehoa esim. 104 vai 107 heppaa..

No perkele, nyt et kyllä ala lyttäämään kauan unelmoimaani moponi "virittämistä", johonka olen valmis sijoittamaan 1000-1500E, saatana! :D

No joo, tuo putki/suutin/suodatin -homma lähti siitä, kun kaveri osti syksyllä CBR600F:n, myyjällä oli pyörästä kahta versiota, -91 juuri noilla "virityksillä", ja -94 täysin alkuperäisenä. Koeajettiin molemmat, ja tuo -91 oli aivan kuin eri planeetalta, tehoa ja vääntöä oli enemmän alakierroksilla ja kauttaaltaan paljon pirteämmän oloinen. Todellakin, lapuista on vaikea nähdä mitenkään miten pyörä käytännön ajossa potkii, mutta tuo oli osviittaa antava kenttätutkimus. Lisäksi, kun vierellä karjui Yoshimuran putki eikä mikään pahainen vakiopilli, niin tunsin testotasojeni nousevan uusiin lukemiin.

Eli jos hommaan ensin putket, vien penkitettäväksi ja tuumin sitten tarvitaanko mitään lisukkeita? Vai ostanko sittenkin koko rahalla protskua ja kuukausikortin solariumiin?

(Niin ja tehoputkilla saa vähintään 700% enemmän pimperoa, kaveri kerto.)

:lol2: Toi pimperohomma voi hyvinkin pitää paikkansa!

En lyttää en, mutta en myöskään kirjoita alle sitä että noista olisi läheskään aina mitään huomattavaa hyötyä. Putket on äänien takia aina kivat, mutta aika moni mopo kaipaa niiden vaihtamisen jälkeen säädätyksen. Lisäksi kun kauppiaat monasti tunkevat "tarpeellisina" mukaan tuota suutin+putsari settiä niin se monesta moposta löytyy. Mutta äffän (en nyt tuota putkihommaa osaa sanoa että miten muuten vakiomopo suhtautuu uusiin rööreihin) putkiston vaihto tuo taatusti mukanaan laihtumista joka taas "näkyy" suoraan tehopainosuhteen paranemisena.

Itse tekisin sen että kirjoittelisin jollekin alaa enempi käsittelevälle palstalle/newsseihin ja kyselisin sieltä, ei taatusti ole ensimmäinen äffä johon noita ollaan laittamassa. Voi olla että saat jopa suoraan vastauksen siihen vaatiiko tuo malli putkien kanssa muuten isommat röörit vai kelpaavatko vakiot ihan hyvin. Sikäli kun ei "faktaa" löydy niin itse tosiaan tekisin sen että heittäisin putket kiinni ja katsoisin mitä muuten vakio niistä sanoo ennenkö lähtisin "varmuuden vuoksi" ostamaan muita kilkkeitä, nuo kun eivät ole ilmaisia.

Ja muuten... oletko varma ettet protsku+solarium satsilla saisi -vielä enemmän- pimperoa ;)

dogi sanoi:
Sikäli kun ei "faktaa" löydy niin itse tosiaan tekisin sen että heittäisin putket kiinni ja katsoisin mitä muuten vakio niistä sanoo ennenkö lähtisin "varmuuden vuoksi" ostamaan muita kilkkeitä, nuo kun eivät ole ilmaisia.

Selevä, pitää soitella ensi viikolla läpi lähialueen viritys- ja korjauspajat ja kysellä vielä hieman lisää, ja viskata kysymys myös Hondan keskustelupalstalle. Uuden putkiston haluan kuitenkin, joten katsotaan mitä roippeita ostetaan lisäksi, jos ostetaan. Tack!

Niin, onko kellään muuten kokemusta Laserin putkistoista, sellaisen saisin ostettua käytettynä?

dogi sanoi:
Ja muuten... oletko varma ettet protsku+solarium satsilla saisi -vielä enemmän- pimperoa ;)

Pah, toiseksi uusimman Pirkka-lehden tekemässä syväluotaavassa gallupissa kovimmatkin karjut ylsivät tuollaisella ruumis-tuningilla korkeintaan 380% kohoamiin pimpero-prosenteissa. Humpuukia, sanon minä.

Liitteet

• pirkka.webp
    pirkka.webp
    25,6 KB · Katsottu: 640
Uusi mopo tuli ostettua vuodenvaihteessa, hintakin oli sopivasti kohdillaan. Keväällä ostamiseen menee vaan hermot ja aikaa..
Talven aikana pitää vähän laitella lisäpalikoita kiinni ennen kevään tuloa.

Omat mopot:

Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä menopelinä on Yamaha XVS 1100 Dragstar mallia ´01. Customit on tähän asti ollut oma valintani, mutta mielessä olisi kunnollinen matkapyörä, tai ainakin peli jolla matkaa olisi mukava taittaa enemmänkin. Customeilla on mukava kruisailla, mutta ei ne mitään hirmu mukavia ole ajaa pitempiä matkoja ja sateessa ajaminen on pesukone-efektin takia vähän niin ja näin.

Mitäs muuta, no kohta 5 vuotta takana isommilla pyörillä, sitä ennen kloppina ajelin tietysti kevarilla, DT125R, pari vuotta. Välissä ehti olla melkein 10 vuotta ilman mitään kaksipyöräistä polkupyörää lukuunottamatta. Ensimmäinen isompi peli kevarin jälkeen oli Suzuki LS650 Savage.

Liitteet

• xvs1100.webp
    xvs1100.webp
    94,4 KB · Katsottu: 582
edit: huiput jotka otin MITTARIIN oli karvanverran päälle 250 kmh eli tod.nop. varmaan jotain 230-235????täytyis joskus käydä kesällä poliisien tutkaan vetään lentokentällä, olen vain kuullut muilta pyörämiehiltä näitä tapahtumia järjestävän..

Kohta kahdeksan vuoden tauon jälkeen talliin tuli kuvan kaltainen kaksipyöräinen itsensä tappamiseen sopiva kone.

Liitteet

• Mopotin1.webp
    Mopotin1.webp
    23,4 KB · Katsottu: 590
ttopi sanoi:
Customeilla on mukava kruisailla, mutta ei ne mitään hirmu mukavia ole ajaa pitempiä matkoja ja sateessa ajaminen on pesukone-efektin takia vähän niin ja näin.
QUOTE]

Kyl se on vaan asenteesta kiinni haittaako toi vesisade. Mulla tommonen saman tyylinen Yamaha royal star, eikä mua haitannut kesällä sade ja otin vielä plexin pois, koska pyörä paremman näköinen ilman :) Ainut mihin viime kesän sade haittasi oli, että golfkentät olivat välillä kiinni :curs:

kgb sanoi:
Kyl se on vaan asenteesta kiinni haittaako toi vesisade. Mulla tommonen saman tyylinen Yamaha royal star, eikä mua haitannut kesällä sade ja otin vielä plexin pois, koska pyörä paremman näköinen ilman :)
nojaa.. tässä taas pitää ottaa huomioon että toisille moottoripyöräily tarkoittaa eri asiaa kuin toisille. Jos tiedossa on illalla sauna ja kledjut heitetään kuivaushuoneeseen niin on aika sama minkälaisessa kelissä ajelee. Mutta jos lähdet esimerkiksi 40 päivän reissulle ympäri mannerta niin että nukut teltassa mihin ikinä satutkaan saamaan sen pystyyn niin en välttämättä lähtisi vetämään sitä customilla (nahkaliiveissä). On kusipäistä herätä aamulla vesisateeseen niin että vaatteet ovat valmiiksi läpimärkiä. Customit ovat kyllä komeita mutta meikäläiselle sellaista ei tule nimenomaan siksi että ovat julmetun epäkäytännöllisiä siihen mitä minä tahdon prätkällä tehdä (pitkät reissut + rata-ajo). Tai no, jos joskus tahdon rajottaa ajelun koti-snagari-kahvila-prätkäkerho-koti rinkiin niin ehkä sitten ( :provo: ) ;)

kgb sanoi:
Kyl se on vaan asenteesta kiinni haittaako toi vesisade. Mulla tommonen saman tyylinen Yamaha royal star, eikä mua haitannut kesällä sade ja otin vielä plexin pois, koska pyörä paremman näköinen ilman :) Ainut mihin viime kesän sade haittasi oli, että golfkentät olivat välillä kiinni :curs:

Kyllähän sitä sateessa ajaa kun on kunnon kamppeet päällä, yleensä kesällä tuo sade yllättää juuri silloin kun ei ole ne Goret niskassa. Toinen ärsyttävä homma on veden kuivuttua vaatteeseen jäävä harmaa pöly, jota on sitten kainaloihin saakka, haaroissa ja lahkeissa kauttaaltaan, siis kaikkialla mihin etupyörä sitä vapaasti räiskyttää. Ehkä syvempi lokasuoja auttaisi tähän. Tässä on vain herännyt ajatus neljän customilla ajetun kesän jälkeen, että olisiko toisenlaisella pyörällä sittenkin mukavampaa, malliin ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.

Ehkäpä tässä on sitä asennekysymystäkin mukana, minä kun olen pohjimmiltaan aika mukavuudenhaluinen... Ensi kausi alkaa kuitenkin vielä tuon nykyisen satulassa.

dogi sanoi:
Tai no, jos joskus tahdon rajottaa ajelun koti-snagari-kahvila-prätkäkerho-koti rinkiin niin ehkä sitten ( :provo: ) ;)

Heh :)

Mutta nimenomaan on kyse juuri siitä mitä itse harrastukseltaan tai välineeltään haluaa ja odottaa. Tielle mahtuu kaikenlaisia mopoja ja mopoilijoita, mutta kaikkia moikkaan tasapuolisesti. Yksi tämän mp- harrastuksen parhaita puolia on porukan yhteenkuuluvuus, se että voi alkaa juttelemaan muiden harrastajien kanssa melkeinpä milloin ja missä vain ja usein jos ei itse juttuseuraa hae, niin joku tulee jututtamaan. Kokoontumiset on sitten vielä erikseen.

Viime kesä oli säiden puolesta sellainen että ei olis tullut mitään ajamisesta ilman vedenpitäviä ajokamoja.
Kevät näytti lupaavalta mutta oisko kesäkuussa ollut 3-4 päivää ettei olis satanut.
Kyllähän sitä sateessakin ajaa mutta rupeaa se pidemmän päälle vituttamaan jos joka päivä tulee vettä.
Hieman eri fiilis ajaa aurinkoisena päiväna kuivaa tietä pitkin jos vertailukohtana on ajella pimeydessä ja satessa päivästä toiseen.
Täytyy toivoa että ensi kesä olis parempi säiden puolesta. Taisin lopetaa viime vuonna ajelut joskus elokuussa paskojen säiden takia.

Back
Ylös Bottom