Moottoripyörä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hornetissa -09 taisi vielä olla tuo punainen avain. Sen jälkeen ollut noita pikku-lätkiä Hondassa ja Kawassa. Saisikohan sellaisen uuden jostain maahantuojalta runkonumerolla ja osoittamalla omistajuuden? Itse olen yrittänyt olla hukkaamatta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tämäkin kesä ajellaan Kawasaki Z100sx:llä. Mukava pyörä niin matkaan kuin kaupunkiinkin. Hieman raskas tosin kaupungissa pyöritellä, mutta sehän ei ole pakkislaiselle ongelma!
Tänne tuli myös Z1000SX alle. Varsin mukavalta peliltä vaikuttaa, eiköhän tällä pääse taas kauas ja takaisin :D
 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    276 KB · Katsottu: 379
Okei, tässä just mietin sitä kun muutossa hukkui saatana..

Jos ei ole ihan viimeisintä high-techiä se avain, niin ajoneston sirun pystyy moni suutari ja pärnäsen avainpaja myös kopioimaan. Viralliset lukkosepät kai vähän penseästi suhtautuvat näihin "ohi protokollan" tapahtuviin sirujen monistamisiin, että sieltä voipi olla turha kysellä.

Siis jos nyt yksi toimiva avain vielä löytyy.
 
Zone-sarja -42%
Mitä pyörää suosittelisitte ensipyöräksi, olis tarkotus ajaa A2 kortti kesällä ja pyöräksi ajattelin 750cc suzuki gsxr. Vai pitäisikö suosiolla odottaa ensi kevääseen, jotta saisi tonnisen alle? :pano: Lähinnä, että miten iso ero noissa on, kokemusta ei ole 600cc isommasta ja sekin tuntui aika tappovehkeeltä.
 
A2 kortilla ei ajeta laillisesti sitä 750cc:täkään, mutta jos ensikeväänä saisit jo tonnisen niin odota siihen, turhaa rahanmenoa hommata yhdeks kesäks joku A2 kortille sopiva. Autokoulussa pääset kuitenkin tonniseen totuttelemaan kun korttia korotat niin ei se teho yllätyksenä tule. Käytät vaan sit vähän järkeä liikenteessä kun sen ison kortin saat niin kyllä se aisoissa pysyy.
 
Jos vaihtoehtoina 7500cc tai ei pyörää ollenkaan, niin todellakin 750cc ja ajelis sil muutaman kesän ja sit ois taas jotain porkkanaa ku siirtyis isompaan..

Onks toi A2 nyt se pikku-A? eipä joo silläkään kyl suoraan mitään tommosta ajella..
 
Mulla on tollanen gikseri ja hyvällä omallatunnolla sanon että Suomeen riittää aivan 100% varmasti tehojen puolesta.
Tossakin kuitenki 150hp.

Seikat mitkä tukee 1000 on mielestäni:
- Jos ajaa paljon, pyörään ja sen tehoihin kyllästyy. Mutta myös siihen tonniseen ja tarvii turbovehkeen. Mä ajan aika vähän, niin ei tätä ole tapahtunut. Autobbahnilla käyn ehkä kerran kuussa enkä muutenkaan tykkää siellä ajosta, joten ei tarvi päästä yli 280km/h. Vääntöä tonnisessa on enemmän ja sitä joskus kaipaisin. Ero 600->750 on kuitenkin perstuntumalla huomattavampi kuin 750->1000, joten sinällään tuo välimalli on ihan ok.
- Jos olet isokokoinen niin isompi runko saattaa vaikuttaa positiivisesti ajomukavuuteen. Mä tykkään pienemmästä rungosta ketteryyden takia kun pääasiassa ajo vuorilla. Reilu 180 on pituutta ja ei ehdista, riippuu toki kehon mittasuhteista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei millään pahalla mutta mä en ole ikinä ymmärtäny missään vehkeessä tota sanontaa että "suomeen riittää tai ei tolla tee suomessa mitään". Tää nyt ei ole mitään vittuilua missään nimessä, mutta eiköhän se pyörän tehon tarve perustu aika paljon siihen mitä sillä pyörällä tekee :D
 
Ei millään pahalla mutta mä en ole ikinä ymmärtäny missään vehkeessä tota sanontaa että "suomeen riittää tai ei tolla tee suomessa mitään". Tää nyt ei ole mitään vittuilua missään nimessä, mutta eiköhän se pyörän tehon tarve perustu aika paljon siihen mitä sillä pyörällä tekee :D
Kerroppa millaisessa käytössä suomessa TARVITSEE yli 150hp moottoripyörästä?
Mä en keksi yhtään, koska kiihtyvyys 750cc vs. 1000cc on aika lähellä toisiaan (itseasiassa 0-140km/h ero on 0,1 sek, 4,7sek vs. 4,6sek) ja en uskalla ajaa yli 200km/h edes hetkellisesti maailman kalleimman sakkojärjestelmän vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole metriäkään gikserillä ajanut, mutta moni puhunut juurikin siihen suuntaan että 750 mukavampi ajaa kuin tonninen. Ja jos jonkinverran ajotaitoa löytyy, niin jättää monen tonnisen kuskin jotka ovat ostaneet sen isomman vaan koska se on isompi, vaikka taitoa hyödyntää niitä lisätehoja ei olisi.
 
Kerroppa millaisessa käytössä suomessa TARVITSEE yli 150hp moottoripyörästä?
Mä en keksi yhtään, koska kiihtyvyys 750cc vs. 1000cc on aika lähellä toisiaan (itseasiassa 0-140km/h ero on 0,1 sek, 4,7sek vs. 4,6sek) ja en uskalla ajaa yli 200km/h edes hetkellisesti maailman kalleimman sakkojärjestelmän vuoksi.

En nyt puhunut siitä että tarvitseeko, mutta huomattavasti on kiihytys ja luisutteluhommissa parempi. Itse kun tykkään mennä noilla kaksipyöräsillä kylki edellä niin en kyllä kusiaista niihin leikkeihin ottaisi. Jos mutkapätkää lähettäisi tosissaan työntämään niin olisin minäkin nopeampi kevyemmällä.
 
Itse en ole 750 prätkällä päästellyt mutta 140hp vs 190hp tonnisista seuraavia huomiota:

-Molemmat kiihtyvät ihan tarpeeksi hyvin
-Tehokkaammalla rata-ajo suomessa on todella hysteeristä, suorat ovat melkein mielenkiintoisin osuus koko radasta
-Tehokkaamalla pystyy keulimaan ja polttamaan moottoritienopeuksista ilman mitään ongelmia. Vähemmällä tehollakin onnistuu mutta ei enään mitenkään helposti.
-Molemmilla tulee ajettua liian kovaa, mutta varsinkin tehokkaamalla
-tehokkaammalla pääsee 300km/h lentokentällä jos se on pakko käydä ajamassa

Millään ohituskiihtyvyydellä ei ole mitään merkitystä kun siinä pyörässä no kuitenkin se vaihdelaatikko, ja sitä paitsi tehokkaammassa on niin pitkä kutonen, että jos molemmilla pyörillä kiihdytettään kutosella satasesta niin tehokkaampi varmaan häviää.
 
Ite oon ajellu nyt ehkä 5 kesää -99 vuoden R1:llä. Tuohan on niin vanhaa tekniikaa, että isosta kuutiotilavuudesta huolimatta tehoja ei ole kuin "vain" 150hp. Ennen tuota oli pari vuotta vanhempi 600 gixeri, jossa tais olla n. 100hp. Täytyy sanoa, että tällä hetkellä en kyllä yhtään tehokkaampaa vehjettä alle kaipaa ja jos joskus tulee vaihdettua, niin seuraava pyörä ei välttämättä ole uudempi kilokyykky. Tonnisen etu pienempään verrattuna on mun mielestä ehdottomasti se lisävääntö pienemmillä kierroksilla. Esimerkiksi jos emäntä istuu tarakalla, niin mukavampi ajella, kun moottori jaksaa vääntää alhaaltakin. Isommalla pyörällä ajelu on tuon väännön ansiosta ehkä jopa rauhallisempaa kuin pienemmällä, kun ei tarvi kierroksia nostaa missään vaiheessa yli 6 tuhannen :D Toisaalta se tuo myös ehkä vähän tylsyyttä, kun ei missään voi kiihdytellä kunnolla ilman riskiä puolen vuoden kortittomuudesta. Siinä missä 600:lla sai esimerkiksi moottoritielle liittyessä vääntää kahvaa ja vaihtaa jopa pari kertaa, niin tonnisella ei tarvi kun kierrättää vähän reilummin ykkösellä ja sen jälkeen vaan nostella loput vaihteet sisään (okei, no tuolla mun pyörällä saa sentään heittää kakkosen ja vielä hieman antaa kaasua ennen ku vauhtia on 150, mutta uudemmilla ei taida enää olla siihen varaa).

Joten jos on intoa/halua vähän vaihdella vaihteitakin ja haluaa pikkasen joskus kierrättää konetta ilman pelkoa kortin menetyksestä, niin kyllä mä melkeen suosittelen ostamaan ensin vähän pienemmän pyörän ja vaihtaa sitten jossain välissä, jos tuntuu, että tarvii isompaa. Tai jos tietää, että tulee ajelemaan kakspäällä reilummin, niin sitten ehkä suoraan se isompi. Tai tietysti, jos ei liikennesäännöt kiinnosta, haluaa nostella keulaa motarilla, poltella kumia kovissa vauhdeissa jne., niin ehkä sitten se tonninen on myös kohdillaan. Tai käydä lentokentällä ajelemassa maksiminopeuksia.

Sekava postaus, mutta summasummarum, en näkis 750:sta ollenkaan huonona vaihtoehtona. Ainakaan jos puhutaan yhtään uudemmista pyöristä, sillä niissä taitaa olla jo samat (ellei isommatkin) tehot ja väännöt kuin tuossa yli 17 vuotta vanhassa tonnisessa. Ja taitaapa sitä vakuutuksissakin säästää jonkunmoisen summan tuon pienemmän pyörän kanssa. Vaikka eihän pakkiksella kukaan pikkurahoja laske :D
 
Viime kesänä ajelin kortin, joten nyt on vasta toinen kesä -03 600cc Hornetilla alla. Ton kokoluokan Hornetti on peruskyykkyhin (750 gixer yms.) verrattuna kohtuu laiska menopeli, mutta ei sitä silläkään paljoa tarvi kahvaa vääntää että nopeudet nousee heittämällä rajoitusten yli. Tuossa mielessä oon samaa mieltä monen kanssa, että ei Suomen teillä ja nopeuksilla tarvi kovinkaan tehokasta pyörää, ellei nimeomaan tykkää isomman pyörän väännöstä (emännän kans ajamiseen ja/tai kilpailumielessä).

Moottoripyörät kiehtoo mua vauhdin ja adrenaliinin takia. Tietyssä mielessä tykkään jopa ajaa pienemmällä pyörällä, koska sillä saa revittää kierroksia vähän enemmän ja sitä myöten tulee fiilis "kovemmasta" ajosta kuin mitä se tosiasiassa on. Kiihdyttely ja keuliminen on omasta mielestä hauskaa motoilussa, joten oon ihan tosissaan miettinyt vaihtavani nykyisen pyörän johonkin supermotoon, jolla vois käydä myös asuttamattomilla mestoille rälläilemässä ja helpottamassa omaa kaahailuintoa. Muun liikenteen seassa perseily ei ole oikeen millään tavalla järkevää, ei kanssaliikkujien kannalta eikä varsinkaan oman lompakon kannalta.

Nimim. toukokuun alkupuolelta muistona "sievä" nippu päiväsakkoja. Onneksi poliisisetä oli itsekin mopomiehiä, joten eivät korttia vieneet pois.

Spoiler: itse pyrin välttämään turhaa kaahailua taajamassa ja muilla alueilla, joissa ihmiset voivat siitä pahastua tai vaarantaa heitä jollain tavalla.
 
Niin, kevari riittäisi vallan mainiosti suorituskyvyn puolesta liikenteessä, puhumattakaan vaikkapa 250cc pyörästä. Tonnisella se voimantuntu on enemmän läsnä koko ajan. Oli minullakin nyt tauon jälkeen kiikarissa yksi tosi siistikuntoinen Triumph TT 600, mutta lopulta päädyin rytköseen. Aiemmin mulla on ollut Suzuki 750F, Yamaha FZ1 ja Aprilia RSV1000R.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom