Mopoendurance tekniset säännöt 2013
1. Mopon rungon ja moottorin lohkojen tulee olla tieliikennekäyttöön Suomessa tyyppihyväksytystä moposta. Runkoon saa tehdä vähäisiä turvallisuutta tai ajo-ominaisuuksia parantavia muutoksia (iskunvaimentajien-, pakoputken- ja äänenvaimentajan kiinnityspisteiden muutokset). Muita muutoksia runkoon ei sallita. Muuten mopoa saa vapaasti virittää. Lisäksi on voimassa luokittain
seuraavat säännöt:
Sportit; Moottorin lohkojen, rungon sekä etu- ja takahaarukan tulee olla peräisin samaisesta alkuperäisen valmistajan valmistamasta (OEM) moposta. Mopon tulee olla ulkoisesti
alkuperäisen kaltainen ja tunnistettavissa, pakoputkiston mallia ja sijoitusta lukuun ottamatta.
Protot; Osat voivat olla peräisin useammasta alkuperäisen valmistajan valmistamasta (OEM) moposta. Runkoon voidaan tehdä muutoksia osien yhteen saattamiseksi. Rungon kantavien osien tulee kuitenkin olla peräisin alkuperäisen valmistajan valmistamasta (OEM) moposta.
Muutokset tulee tehdä hyvää teollista standardia noudattaen. Muutostyöstä on vastuussa muutostyön tehnyt henkilö.
Classic ; Rungon, moottorin lohkojen ja sylinterin tulee olla samaisesta alkuperäisen valmistajan valmistamasta (OEM) tieliikennekäyttöön hyväksytystä moposta. Mopon tulee olla ulkoisesti alkuperäisen kaltainen ja tunnistettavissa, pakoputkistoa lukuun ottamatta. Ulkonäköön saa tehdä turvallisuutta parantavia (levyjarru, keula) muutoksia.
Classic Pappa; Rungon, moottorin lohkojen ja sylinterin tulee olla samaisesta alkuperäisen valmistajan valmistamasta (OEM) tieliikennekäyttöön hyväksytystä moposta. Mopon tulee olla ulkoisesti alkuperäisen kaltainen ja tunnistettavissa, pakoputkistoa lukuun ottamatta. Ulkonäköön saa tehdä turvallisuutta parantavia (levyjarru, keula) muutoksia.
2. Suurin sallittu kuutiotilavuus on kaksitahtisilla 55 kuutiosenttimetriä ja nelitahtisilla 110 kuutiosenttimetriä. (Jos yli 55/110 kuutiota, seuraa välitön diskaus).
3. Mopossa on oltava:
- Toimivat jarrut edessä ja takana. Jarrutustehon on oltava vähintäänkin valmistajan alkuperäistä tasoa!
- Sytytysvirran katkaisin ohjaustankoon sijoitettuna siten, että käsi kahvassa ylettyy sammuttamaan moottorin.
- Öljynpoistoruuvien tulee olla lukittu rautalankavarmistuksin.
- Jarrusatulan pulttien tulee olla lukittu rautalanka-varmistuksin.
- Nestejäähdytteisissä mopoissa ainoa sallittu jäähdytysneste on vesi.
- Mopo on varustettava riittävän tehokkaalla äänenvaimentimella (max. 105dB).