Moottoripyörä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt kun kausi alkaa olla lopuillaan niin on hyvä alkaa miettimään tulevan kauden prätkää. Ja se ei olekaan helppoa se. Täällä alppien lähellä on mahdollisuudet moottoripyöräilyyn kohtalaisen rajattomat ja jos yhdellä pyörällä meinaa selvitä niin kompromisseja joutuu tekemään. On nopeusrajatonta autobahnia, vaihtelevaa kylien välistä asfalttibaanaa ja tietty vuoriston serpentiinitiet. Suomessa ajelin Banditilla (1250) ja tykkäsin kovasti väännöstä ja tasaisesta tehokäyrästä, nyt tarttis kyllä jotain ripeämpää ja/tai ketterämpää alle. Gikseri ollu pikkupojasta lähtien unelmana mutta en tiedä kuinka taittuu noin monipuoliseen tarpeeseen. Supermoto olis tietysti mahtava mutta kun kilometrejä tullee kertymään reippaasti niin aika puuduttava voi olla pitkässä juoksussa. Kellään suositella "all rounderia"? Vai ostaako gikserin kuleksimasta, kaikkea ei voi saada niin olis edes "unelmapyörä" ajossa..

PS. Yhdellä työkaverilla on 27 prätkää ja kuulemma vähintään 10 käyttää per kausi :D Suurin osa Suzukeja, pari jammua ja yks Ducati.

5. Enskamiehet
Nämä metsiemme samoajat haluavat antaa tämmöisen "eränkävijä" -kuvan itsestään. Mainokset ovat täynnä kuvia enskamiehistä aavikoilla, vuoristoissa ja tuntureissa. Kyllä, nyt puhutaan matkaenduroista. Pyöristä joista suurimmalla osalla ei tee yhtään mitään ko. olosuhteissa. Jos et usko, niin katso vaikka millaisilla renkailla vekotinta yritetään sulle myydä? Kyllä, katurenkailla. Tervemenoa metsäpoluille vaan. Tämmöisen kun ostat niin lopputulema on, että ajelet pyörällä joka ei toimi maantiellä eikä maastossa ja on surkean alitehoinen. Oikeasti, isompikoneiset perheautotkin pärjää sulle, ootko miettiny valintaasi? Ai olet? No, ehkä se on juttu, toiset haluaa raakapihvin ja toiset tyytyy pullamössöön. Sä teit itestäsi juuri pullamössön. Tämä ei ole nuorten pyörä, eikä keski-ikäisten ja korkean istuinkorkeutensa takia oikein vanhempienkaan pyörä, se ei sovi oikein kenellekään. Matkustellessa kuulemma mukava eli aikalailla menee tuonne matkamotoristien kategoriaan tämä sakki, munattomia, rahakkaita ja harmittomia höpsöjä jotka eivät ole yhtään sen lähempänä moottoripyörän omistamista kuin ennen ostopäätöstäänkään. Osta joko matkapyörä tai sitten ihan oikea enduro, matkaendurossa yhdistyvät molempien huonot puolet. Hyvää loppuelämää vain.

Karvala: Moottoripyöräilijöiden alalajien tyypittelyä
 
No matkaenduroa en ole suunnitellut ostavani sen enempää kuin puhtaasti matkapyörää tai enduroakaan; ei ole tarvetta. Käyn kyllä keväällä prätkäpäissäni ajelemassa erilaisia pyöriä mutta nyt olis hyvää aikaa vähän rajata tuota ryhmää niin tietäis sitten kesän kynnykselle esimerkiksi 5 pyörää joiden testaamiseen keskittyis. Supermotolla tarkoitan jotain Ducati Hypermotard-tyylistä laitosta.
 
No matkaenduroa en ole suunnitellut ostavani sen enempää kuin puhtaasti matkapyörää tai enduroakaan; ei ole tarvetta. Käyn kyllä keväällä prätkäpäissäni ajelemassa erilaisia pyöriä mutta nyt olis hyvää aikaa vähän rajata tuota ryhmää niin tietäis sitten kesän kynnykselle esimerkiksi 5 pyörää joiden testaamiseen keskittyis. Supermotolla tarkoitan jotain Ducati Hypermotard-tyylistä laitosta.

No mulla oli Ktm 950 SM. Kulki se 200km/h ja keuli ihan hyvin, mutta ei sillä niin kiva ollu ajella mutkapätkää.
 
No mulla oli Ktm 950 SM. Kulki se 200km/h ja keuli ihan hyvin, mutta ei sillä niin kiva ollu ajella mutkapätkää.

Täytyypä sitte suhtautua ehkä vähä skeptisemmin noihin supermotoihin. Jos mutkatietä ei ole kiva ajaa eikä ainakaan motaria niin varmasti jonkun muun tyyppinen prätkä olis sitte monipuolisempi.
 
Täytyypä sitte suhtautua ehkä vähä skeptisemmin noihin supermotoihin. Jos mutkatietä ei ole kiva ajaa eikä ainakaan motaria niin varmasti jonkun muun tyyppinen prätkä olis sitte monipuolisempi.

Toi 950 sm oli ainakin helvetin korkea.
2011vm SM:sä 855mm ja vanhemmassa endurossa 920mm, vanhemmassa motossa jotain noiden väliltä.

Hayabusaa moni on kehunu että on mutkissakin hyvä ajaa.
 
No niin nyt alkaa löytyä järkisyitä (as if) ostaa uusi Duke, siitähän saa SPORT-Touring-version :D Ilman tota pleksiäkin testeissä jo kehuneet tuulensuojaa mikä on nakulle harvinaisempaa. Tosin n. 240km toimintasäde voi vähän tourinkia rajoittaa. Ei muuten ihan niin paha peto taida olla mitä alunperin povattiin mutta kehujahan tuo on saanut jo.

A Touring KTM 1290 Super Duke R You Never Saw Coming
a-touring-ktm-1290-super-duke-r-you-never-saw-coming_3.jpg
 
Siis mitä Mr Niceguy? miten on voinut supermotolla olla tylsää ajaa mutkapätkää? Itse en ikinä vaihtais. Moottoritiejurnutuksen ymmärrän, mutta se nyt ei muutenkaan houkuta.

Tai no ei oma 530 KTM nyt periaatteessa ole supermoto, vaan enska supermotoilla ja omilla pikkusen tiukemmilla säädöillä alustaltaan. Mutta hommaan aivan mahtava! Kyykkyjen kans tarpeeks tiukalla pätkällä pysy hyvin mukana ja mutkien avauksen kohdalla ohikin.

Edit. Ahaa ok sulla olikin Ktm 950 SM. Se onkin jo aika paljon raskaampi tuohon omaan verrattuna.
 
Siis mitä Mr Niceguy? miten on voinut supermotolla olla tylsää ajaa mutkapätkää? Itse en ikinä vaihtais. Moottoritiejurnutuksen ymmärrän, mutta se nyt ei muutenkaan houkuta.

Tai no ei oma 530 KTM nyt periaatteessa ole supermoto, vaan enska supermotoilla ja omilla pikkusen tiukemmilla säädöillä alustaltaan. Mutta hommaan aivan mahtava! Kyykkyjen kans tarpeeks tiukalla pätkällä pysy hyvin mukana ja mutkien avauksen kohdalla ohikin.

Edit. Ahaa ok sulla olikin Ktm 950 SM. Se onkin jo aika paljon raskaampi tuohon omaan verrattuna.

On mullakin ollu 530exc-r moto, ja sillä oli kyllä hauskaa, paitsi motarilla! :D Se keuli ajatuksestakin, ja harvemmin tuli kiihdyteltyä sillä kummatki renkaat asfaltilla... tai jarruteltua.
 
Täytyypä sitte suhtautua ehkä vähä skeptisemmin noihin supermotoihin. Jos mutkatietä ei ole kiva ajaa eikä ainakaan motaria niin varmasti jonkun muun tyyppinen prätkä olis sitte monipuolisempi.

Ainakin mun KTM on just parhaimillaan mutkatiellä. Motarilla en ole ajanut kuin pari kertaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kävin ajamassa GSR750 muistaakseni toissavuonna. Tuntu semmoselta rimpulalta, mikä on kasattu vähän heiveröisemmistä osista. Etupää tuntu pehmeeltä ja huonolla tavalla kevyeltä, jarrut ei herättäny luottamusta lyhyen koeajon aikana. Moottorista puuttu miun mielestä alavääntö kokonaan, mut sit yläkierroksilla meno oli ripeää - tää on aivan siitä kiinni, mistä tykkää. En kuitenkaan suosittelis, ellei budjetti oo tiukka. Halpa pyörä - syystä.
 
Näköjään vähä hajoaa mielipiteet, hyvä niin. Ainakin GSR750 täytyy käydä Z750:n kanssa ajamassa keväällä. 1000GSX-R tottakai myös.

Tollasessa kilosessa Gigxerissä on voimaa niin pirusti, että sillä on kivaa vielä 150km/h jälkeenkin. Supermotoilla ei taas halua ajaa paljon yli 120km/h. Mutta testaamallahan noi tosiaan selviää.
Itsellä ollut 3 kyykkyä ennen supermotoa ja onhan molemmissa puolensa. Supermoto ehdottamasti parempi leluna. Mutta jos yhtään haluaa ajaa matkaa tai tykkää ajaa oikeasti kovaa, niin sit kyykky. Molemmilla on huono ottaa ketään kyytiin.
 
Kävin ajamassa GSR750 muistaakseni toissavuonna. Tuntu semmoselta rimpulalta, mikä on kasattu vähän heiveröisemmistä osista. Etupää tuntu pehmeeltä ja huonolla tavalla kevyeltä, jarrut ei herättäny luottamusta lyhyen koeajon aikana. Moottorista puuttu miun mielestä alavääntö kokonaan, mut sit yläkierroksilla meno oli ripeää - tää on aivan siitä kiinni, mistä tykkää. En kuitenkaan suosittelis, ellei budjetti oo tiukka. Halpa pyörä - syystä.

Tehon riittävyyttä vähän mietin ja luin että jousitus on heikko lenkki. Vääntöä löytyy mutta oliko nyt huippu jossain 9000 rundin tuntumassa. Toki on voinut muuttua parissa vuodessa, sehän tuli kai markkinoille vasta 2011. Kunhan hinnan pystyy itselleen jotenkin perustelemaan niin se riittänee budjetista. Mihin päädyit jos tuotakin kävit ajamassa?

Tuolla kyllä esim. tosi hyvät arvostelut tuosta 2011 mallista. Tietty rahallahan kaupalliset lehdet arvostelee vaikka ladasta ferrarin...:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/Suzuki/Suzuki-GSR-750-2011-current/
 
Juu tota tehoa mäki vähän mietin ja luin että jousitus on heikko lenkki. Vääntöäkin löytyy mutta oliko nyt huippu jossain 9000 rundin tuntumassa. Toki on voinut muuttua parissa vuodessa, sehän tuli kai markkinoille vasta 2011. Kunhan hinnan pystyy itselleen jotenkin perustelemaan niin se riittänee budjetista. Mihin päädyit jos tuotakin kävit ajamassa?

Tuolla kyllä esim. tosi hyvät arvostelut tuosta 2011 mallista:
Suzuki GSR 750 (2011-current) - Suzuki Motorcycle Reviews

Päädyin sit lopulta Speed Tripleen, mut myös Z1000 tuntu ihan hyvältä. Triplen moottori oli vaan jotenki aivan eri planeetalta (subjektiivisesti) ja kasvatti massiiviset sarvet päähän joka kerran, kun koneen käynnisti. Z1000 oli helpompi ajaa ja muutenki ehkä ajo-ominaisuuksissa edellä, mut ei vaan mitenkään kilpaillu Triplen kanssa tunnetasolla.
 
Näköjään vähä hajoaa mielipiteet, hyvä niin. Ainakin GSR750 täytyy käydä Z750:n kanssa ajamassa keväällä. 1000GSX-R tottakai myös.
Käyhän ihmeessä kokeilemassa - ihan motarillakin. :fuckyeah: Aivan kuten käyttäjä teri mainitsi, myös kovaa on mukava ajaa, kun sitä voimaa löytyy joka vaihteelta, eikä vääntökään lopu kesken. :)
 

Käyhän ihmeessä kokeilemassa - ihan motarillakin. :fuckyeah: Aivan kuten käyttäjä teri mainitsi, myös kovaa on mukava ajaa, kun sitä voimaa löytyy joka vaihteelta, eikä vääntökään lopu kesken. :)

Pitää vielä lähteä pian tämän kauden puolella koeajamaan kun kuume tuntuu jo nyt olevan noususuhdanteessa.. :) 8000e sais alle 10tkm ajettuja 2010-malleja..:kuola:
 
Näillä keleillä kannattaa noitten tehokyykkyjen kanssa muistaa, että pito ei ole sama kuin hellekelillä.. Minäkin vaaninut noita kyykkyjä, saisi todella halvalla. Ei taida kyykytkään olla nyt helppoja myytäviä.
 
Kyllähän Helsingin seudulla vielä ajelee lämpötilojen puolesta kummasti. 5-10 plussalla. On vaan niin märkää melkein joka päivä, että täytynee pistää pyörä talviteloille.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom