Moottoripyörä?

Eikös -09 R1 ole se missä sytytysjärjestys on poikkeava?

Kyllä on, samaa on jo aiemmin käytetty MotoGP -pyörissä ja nyt Yamaha toi saman systeemin kadulle. Tarkoituksenaan nähtävästi juurikin yhdistää twinien hyvää alavääntöä rivikoneiden tehoihin isoilla kierroksilla ja saada näin voimaa tasaisemmin ulos.

Mainostekstiä:

It's all about power – delivery of power, to be exact. That's because the all-new R1 is the world's first production motorcycle with a crossplane crankshaft. Originally pioneered in MotoGP racing with the M1, crossplane technology puts each crank pin 90 degrees from the next, with an uneven firing interval of 270-180-90-180 degrees. The result is incredibly smooth, roll-on power delivery with outrageous amounts of torque for a rush like you've never experienced before.

En ole lueskellut sen enempää mitään testejä kuinka hyvin nämä mainospuheet ovat toteutuneet, kyllä tämä uusi malli on käsittääkseni ollut ihan menestys? Tästä uudesta mallista ei ole itsellä sen enempää kokemusta kuin olen kuullut sen käyvän, ei tosiaan ihan perinteiseltä rivinelikolta kuullostanut.. :)

- Hans
 
Kyllä on, samaa on jo aiemmin käytetty MotoGP -pyörissä ja nyt Yamaha toi saman systeemin kadulle. Tarkoituksenaan nähtävästi juurikin yhdistää twinien hyvää alavääntöä rivikoneiden tehoihin isoilla kierroksilla ja saada näin voimaa tasaisemmin ulos.

Mainostekstiä:

It's all about power – delivery of power, to be exact. That's because the all-new R1 is the world's first production motorcycle with a crossplane crankshaft. Originally pioneered in MotoGP racing with the M1, crossplane technology puts each crank pin 90 degrees from the next, with an uneven firing interval of 270-180-90-180 degrees. The result is incredibly smooth, roll-on power delivery with outrageous amounts of torque for a rush like you've never experienced before.

En ole lueskellut sen enempää mitään testejä kuinka hyvin nämä mainospuheet ovat toteutuneet, kyllä tämä uusi malli on käsittääkseni ollut ihan menestys? Tästä uudesta mallista ei ole itsellä sen enempää kokemusta kuin olen kuullut sen käyvän, ei tosiaan ihan perinteiseltä rivinelikolta kuullostanut.. :)

- Hans

Kyllähän se about jokaisessa lukemassani testissä on pärjännyt vähintäänkin hyvin, vaikka tehopuolelta on vähätehoisempien joukossa, eli suorituskyky koneessa ei sinänsä ole mitenkään erikoinen, mutta ilmeisesti voima tulee ulos todella tasaisesti..
 
No en ehkä ihan tosissani tuota kysymystä esittänyt.. :)

:D

Mutta toki pyörän luonteeseen vaikuttaa monet asiat ja numerot on todellakin vain numeroita. Joku Ducatin sf tehokäyrä kertoi kyllä paljon. Selvästi 2 huippuinen käyrä, välissä jopa melko reilu väännön lasku, mutta varmasti siinä ekan huipun tienoilla nykäisy kaasua kääntäessä on varsin tyydyttävä.

Itse en ole mitään noita lukemia ko. pyörän osalta itse asiassa katsonutkaan mutta tuollainen "2 -huippuisuus" tukee kyllä omaa perstuntumaani aika lailla sataprosenttisesti. Siinä 6-7 tonnissa oli tosiaan semmoinen tasainen kohta jossa ei tuntunut tapahtuvan paljoa mitään kiinnostavaa, mutta siellä n. 4-5 tonnin paikkeilla kulkua riitti. Tuossa n. viidessä tonnissa oli mukavaa aina polkea isompaa vaihdetta sisään kun laite työnsi tuossa kohtaa todella nautittavasti ja voimaa oli käytössä vaikkei periaatteessa "kuullostanut" siltä kun kuitenkin suht. matalilla kierroksilla mentiin. Ja sitten siellä 8-9 tonnissa tuli se toinen huippu, ei niin räjähtävä kuin monilla tehokkailla nelikoilla mutta kuitenkin huomattava.

Arvatkaas muuten onko mulla lievästi kyrp* ottassa? Viime vuonnahan pyörä toimi hyvin, talvella purettiin, reilusti huonoksi menneitä venttiileitä. No kaikki korjattiin, mukamas paremmin kestävillä venttiileillä. Paskat, 3tkm ja pyörä ei lähde enää käyntiin, no nyt pyörä on ollut pajalla 4vkoa, eilen piti hakea, pyörä oli kasattuna odottamassa meikäläistä...hajotakseen (nokkaketjussa jotain mysteeristä) siinä pihalla ennenkuin ehdin paikalle.. Kesä on ollut pitkä ja kuuma ja meikäläinen on ajanut noin kuukauden. :curs: Luoja ei suonut mulle tänään ratapäivää. :(

Aika syvältä tosiaan on tuollainen, varsinkin tämä lopun antikliimaksi kun pyörä hajoaa haettaessa tuollaisen tauon jälkeen.. huh huh. :(

Hauskinta tässä on vielä se, että olen ajatellut jo toisen pyörän hankkimista, radalle ja muuhun leikkimiseen. Mutta totesinpa sitten, että jos ostaisin toisen pyörän, niin ostaisin toisen busan ja siinä taas ei ole mitään järkeä.. :wtf:

:D ...olet siis niitä kavereita joille busa on ainoa vaihtoehto? ;)

- Hans
 
Onko kalliiks TJJ:lle tullu Bussen remppaukset?

Itseasiassa ei. Ainoa positiivinen asia onkin se, että moottorin rakentanut firma on sen verran asiallinen, että kun heidän tekemässään on vikaa (paskalaatuiset venat), he korjaavat takuuseen..

edit: rahanmeno ei siis ota päähän, vaan se että pääse vitt* ajamaan..
 
Mainostan. Kävin peseen pyörän. Kyllä vanha taas kiiltää. :)

Eilen kunnon lenkki. Ei ollu kuin pari läheltäpiti tilannetta. Pitänee hiukan ottaa takapakkia ja opetella lisää ajoa rauhallisempaan tahtiin. :)

Edit: Niin siis piti vielä sanomani, että KYL SE ON VAAN SIIISTII SE PYÖRÄILY!! :D
 
Itse en ole mitään noita lukemia ko. pyörän osalta itse asiassa katsonutkaan mutta tuollainen "2 -huippuisuus" tukee kyllä omaa perstuntumaani aika lailla sataprosenttisesti.

Akran sivuilla oli tuollainen käppyrä..

ducati_street_fighter_2009_partial_slip_on_.jpg


:D ...olet siis niitä kavereita joille busa on ainoa vaihtoehto? ;)

Virallisestihan olen Yamaha-mies (mopoista ja moottoripyöristä 4 yamahaa, 2 sukisukia), mutta Busa on vaan niin hyvä.. Ehkä sen -09 R1 voisin ottaa toiseksi, jos olis varaa.. :)
 
Myin busan pois..

mitäköhän sitä keksis keväällä taas.

vähän pystympää ajoasentoa kaipais. oliskohan tollasesta SV1000 mihinkään?
 
Uus V-Max?:D
yamaha-v-max-tmr-2.jpg

Pätäkkäähän saa olla aika paljon mutta, varmaan ainut ajoasennoltaan rennompi peli, jolla ei tule busan tehoja ikävä. Mikä tahansa kilokyykky jää naurettavan helposti valoissa.
 
Uus V-Max?:D
yamaha-v-max-tmr-2.jpg

Pätäkkäähän saa olla aika paljon mutta, varmaan ainut ajoasennoltaan rennompi peli, jolla ei tule busan tehoja ikävä. Mikä tahansa kilokyykky jää naurettavan helposti valoissa.


Onko tästä jotain faktaa :whip:

On kyllä törkeän hienon näköinen peli!
 
Uus V-Max?
Pätäkkäähän saa olla aika paljon mutta, varmaan ainut ajoasennoltaan rennompi peli, jolla ei tule busan tehoja ikävä. Mikä tahansa kilokyykky jää naurettavan helposti valoissa.

Hmm.. 200hp ilmoitettu, mutta kumminkin yli 300kg pyörä ilman kuskia.. En nyt vielä liputtaisi kilokyykkyä nopeammaksi, sen verran kevyempiä vehkeitä kilokyykyt kumminkin on..

Jos olis ylimääräiset 30tonnia, niin saattaisin minäkin huolia kyllä tuon..
 
Niin uusi VMAX (niin kuin se nyt kirjoitetaan :) ) on kyllä aikamoinen supertykki, toivottavasti sillä pääsee vielä joskus ajelemaan. Se taitaa olla tämän hetken sarjatuotantopyörien kingi tehoissa ainakin paperilla, ja mitä parit reviewit olen lukenut niin potkua tuntuu riittävän myös käytännössä. :whip:

Onkohan tässä uudessa kuinka paljon säilytetty edellisen mallin turbopotkua muistuttava tehopiikki kierrosten kasvaessa? Jos oikein muistelen niin vanhassa mallissahan oli servomoottoreilla toimiva systeemi joka aukaisi ylimääräiset "kurkut" sylintereihin eli yhtäkkiä bensaa syötettiinkin tuplamäärä normitilanteeseen verrattuna. Tuo tapahtui muistaakseni jossain 6000rpm paikkeilla ja potku tosiaan tuntui. Vastaavaa systeemiä tässä uudessa ei ole mutta käsitin jostain että tuollaista tehopiikkiä olisi saatu ainakin jossain määrin aikaan muilla keinoin, varmaan jotta vanhat fanit olisivat tyytyväisiä. :D

Vaikka tehoa noissa vanhoissa ei ollut nykypäivän mittapuussa kuin maltilliset 140hv niin jotenkin tuntui että kulkua olisi ollut enemmänkin tuon "piikin" ansiosta, tämä siis omalla perstuntumalla kun parilla tuollaisella olen joskus kurvaillut. Tosin siihen että peli tuntui kulkevan isoa kovaa vaikutti sekin että ajo-ominaisuudethan tuossa vanhassa maxissa eivät olleet lainkaan noidenkaan tehojen tasalla.. aina kun mutka lähestyi niin jännäkakka meinasi tulla housuun kun peli ei oikein kääntynyt tai jarrut mainittavasti hidastaneet hah hah. :D Vanha V-Max jos mikä oli pyörä jossa tehoja pystyi käyttämään vain suorilla, tähtää-ja-laukaise -meiningillä.

Uudessa versiossa onkin aika paljon mm. R1:stä lainattua ja muutenkin paremmin mietittyä osaa alustan puolella ja jarruissa joten tuo puoli pitäisi olla paremmassa mallissa, mutkaankin uskaltaa sitten mennä hieman vauhdikkaammin. Eikös tuossa ole luistokytkinkin? :)

Kylmät tyypit (siis tosi kylmät kuten kuvista näkyy) otin tuossa alkuvuodesta, aikamoisen "munakas" laitos oli luonnossa pitää sanoa. :worship: Hauskinta oli kun viereen laitettiin vanhempi maxi (joka joskus aikanaan näytti niiiin muskelilta) niin se näytti lähinnä säälittävältä mopedilta tämän uuden vieressä, nimenomaan koon puolesta. Tämä uusi on kaikilta mitoiltaan niin paljon isompi. :)

Muutama foto:

_medium.jpg


_medium.jpg


_medium.jpg


_medium.jpg


_medium.jpg


- Hans

PS. Niin jos minulta kysytään niin ei näillä +-3sec nollastasataan -luokan pyörillä jätetä toista saman teholuokan pyörää liikennevaloissa "naurettavan helposti" missään tapauksessa, ainakaan elleivät kuskit tiedä tarkkaan mitä tekevät kytkimen ja kaasun kanssa ja töpeksi koko kiihdytystä. :D Tai sanotaanko niin päin että jos vaikka tuollaista uutta maxia kuskaa joku vähänkin kokemattomampi kaveri kuin vaikkapa jotain kiloista kyykkyä niin ei varmasti jälkimmäinen jää mihinkään kiihdytyksessä. Toki sitten jos osat ovat toisinpäin "kyykyttelee" tuollaisen kanssa aika monia laitteita liikennevaloissa, varmaan 99% ja osat kaikesta mitä tiellä liikkuu. :D Autossakin saa (toki painosta riippuen) olla siellä lähemmäs 1000 hevosvoimaa ennen kuin alkaa pärjäämään kiihdytyksessä tällaisille tehokkaimmille kaksipyöräisille, toki sitten nopeuden noustessa pärjätään pienemmilläkin tehoilla autoissa. Ja sittenhän siihen pyörään voi asentaa sen turbon jos tuntuu että kulku ei riitä.. :rolleyes:
 
Hmm.. 200hp ilmoitettu, mutta kumminkin yli 300kg pyörä ilman kuskia.. En nyt vielä liputtaisi kilokyykkyä nopeammaksi, sen verran kevyempiä vehkeitä kilokyykyt kumminkin on..
Jos keskivertokuskit pistetään viivoille, toisella r1 ja toisella v-max, niin lyön kolmannen kivekseni vetoa, että maxi vie. Valoissa tuosta 300 kilon painosta on hyötyä, koska etusen irtoamisesta ei tarvitse liiemmin huolehti(toki se piirtää viivaa vaikka kilometrin). Tonniset kyykyt ainakin oman kokemuksen mukaan on pirun vaikeita irtoamaan viivalta tehokkaasti, tahtoo keulia kolmosellakin ja tuntuu, että pyörän menohaluista saa lähdöissä hyödynnettyä ehkä kymmenyksen. Uutta V-maxia en tosin ole kovin perusteellisesti vielä testannut, mutta vanha oli ainakin tosi hyvä ja helppo valoissa. Toki kyykky vie 100-0 radalla.
 
Jos keskivertokuskit pistetään viivoille, toisella r1 ja toisella v-max, niin lyön kolmannen kivekseni vetoa, että maxi vie. Valoissa tuosta 300 kilon painosta on hyötyä, koska etusen irtoamisesta ei tarvitse liiemmin huolehti(toki se piirtää viivaa vaikka kilometrin). Tonniset kyykyt ainakin oman kokemuksen mukaan on pirun vaikeita irtoamaan viivalta tehokkaasti, tahtoo keulia kolmosellakin ja tuntuu, että pyörän menohaluista saa lähdöissä hyödynnettyä ehkä kymmenyksen. Uutta V-maxia en tosin ole kovin perusteellisesti vielä testannut, mutta vanha oli ainakin tosi hyvä ja helppo valoissa. Toki kyykky vie 100-0 radalla.

Toki, ja taitaa VMAX olla aika lailla pidempikin, joka sinänsä sitä lähtöä helpottaa. Mutta vaikea sanoa, itse en vielä kiveksiäni antaisi kummankaan puolesta...voin toki sinun kolmannesta kiveksestä lyödä vetoa R1 puolesta.. ;) Riippuu varmasti aika pitkälle kuskin ja pyörän yhteensopivuudesta..tarkoitan siis, että kummankin pyörän kuski tuntee pyöränsä ominaisuudet ja osaa lähteä sillä.
 
Menee vissiin about 10sek varttimailin eli sen saman mitä kilonen kyykky osaavissa käsissä siittä eteen päin viekin sitten tuppervaara 100-0.
 
Back
Ylös Bottom