Moottoripyörä?

Kyllä joskus tosiaan luulin, että osaisin muka ajaa. Kyllä eka kerta Busalla laitto pojan ojennukseen aika äkkiä. No, tietääpä ainakin sen, että pienellä sitten lähdetään liikkeelle :)

PS. Ajoin Busalla kolmosella 120 ja silläkään uskaltanu vääntää kahvaa :) Tuntu, että löytyy löytyy!

PPS: Onks kellään myynnissä vaikka 250 cc? ;)

Itsellä ollut nyt vuoden päivät Busa, enkä kertaakaan ole "uskaltanut" vääntää kahvaa pohjaan... Ei toisaalta ole ollut tarvettakaan, kun en ole vielä radalle/lentokentälle päässyt:) Prätkällä olen ajanut kymmenisen vuotta.

Hiljaisissa vauhdeissa (lue alle 120 km/h) perä lyö tyhjää jo paljon ennen kuin kahva on väännetty rullalle.
 
Eihän se busa nyt niin pelottava ole, uudempi ei keulinut edes kakkosella kaasusta. Toi edellisen sivun streetfighter sen sijaan oli parilla ekalla vaihteella oikeasti pelottava, tehoa melkeen yhtä paljon kuin busassa mutta hieman hätäisempi geometria ja painoakin varmaan 100kg vähemmän. Ykkösellä ei voinut yli puoleen väliin vääntää ennen kuin pyörä oli jo eturengas tukevasti taivasta kohden :rock:
 
Perhana että on makian näköinen :kuola:

66_SF.jpg
 
. Toinen huomionarvoinen asia on että Sigmat näyttävät nopeuksia 299 km/h asti, kun taas kaikkein halvimmat fillarimittarit näyttävät vain 99 km/h asti.

Kyllä SIGMA 800:n ainakin saa näyttämään yli 400km/h lukemia kun vaan laittaa pyörän kehäksi tarpeksi ison lukeman. Kauan sitten kokeiltu juttu :)
 
Eihän se busa nyt niin pelottava ole, uudempi ei keulinut edes kakkosella kaasusta. Toi edellisen sivun streetfighter sen sijaan oli parilla ekalla vaihteella oikeasti pelottava, tehoa melkeen yhtä paljon kuin busassa mutta hieman hätäisempi geometria ja painoakin varmaan 100kg vähemmän. Ykkösellä ei voinut yli puoleen väliin vääntää ennen kuin pyörä oli jo eturengas tukevasti taivasta kohden :rock:

Tehoa "melkein" yhtä paljon, tehtaan ilmoittamana 155 vs 198.. ;)

Mutta varmasti tuo streetfaitteri keulii herkemmin, kun painoakin on 100kg vähemmän.

Jos bussi vaan pitoa saa, niin se hyppää syliin aika hätäseen, yleensä vain sutimisen puolelle menee.
 
Tuossa "faitterissa" on kyllä onnistuttu tekemään aikamoisen hauska pyörä, samalla kyllä semmoinenkin että kokematon / varomaton kuski on lepikossa alta aikayksikön.

Alusta ja jarrut ovat jo tässä perusversiossa enemmän kuin kohdallaan (ässäversiossa sitten vielä öhlinssiä ja luistonestoa ym. juttuja, sama moottorin viritysaste tosin) mutta eniten hupia tuottaa tosiaan tuo 1098:sta "lainattu" ja muutamilla 1198:n osilla varustettu moottori joka vääntää aivan julmetusti jo todella alhaalta. Jo siinä neljän tuhannen kierroksen ympärillä laite työntää aivan älyttömästi, tällaista en ollut ennen kokenut vaikka monella pyörällä on tullut ajeltua. Tosin ei vielä turbopyörällä, sitten varmaan päästään taas uuteen luokkaan näissä jutuissa. :D

Vaihteita ei tosiaan tarvitse turhia hämmennellä ja kiihtyvyys on silti hurjaa, itse asiassa tulikin eniten ajettua noilla pienillä kierroksilla eli vaihtoi vaihdetta viimeistään viidessä tonnissa koska tuo raju kiihtyvyys noilla kierroksilla oli jotenkin niin viihdyttävää.;) Siellä kahdeksan tonnin paikkeilla tuli sitten uutta "tehopiikkiä" mutta harvemmin tuli sinne asti kierrätettyä.

Toki se että laite on niin kevyt että välillä tuntui että ajaa mopolla jossa on tuollainen hirviötwini helpotti myös mutkateillä kurvailua. Ja kyllä, tämä pyörä kampeaa pystyyn parilla ekalla vaihteella todella herkästi pelkällä kaasulla sen enempiä nyppimättä. Ajoasentohan tuossa on aikamoisen "kyykky" joka osaltaan onneksi vähentää tuota keulimisherkkyyttä vaikka sitä on edelleenkin vähintään riittävästi.

Toki tuo matalien kierrosten vääntö on yleensäkin sitä tehokkaiden twinien "juttua" mutta esim. KTM Superduke R jolla olen aikaisemmin kurvaillut (ja joka myös on todella makea laite) ei tarjoa kyllä ihan sellaista kokemusta kuin tuo Streetfighter. Saman voisi sanoa Moto Morinin Corsaro 1200:sta, potkua on pirusti mutta ei ihan Ducatin malliin. Ducatin omista nakuista Monster S4R tarjoili joskus elämyksiä mutta nyt tuli merkiltä uusi kingi tontille. :) Toki sitten vaikkapa näiden nakupyörien joukossa MV Agusta Brutale 910 josta myös jonkin verran ajokokemuksia on luonnollisestikin upea pyörä, tosin rivinelkkukoneellaan sitten ihan eriluontoinen eli kierroksia pitää käyttää jos haluaa edetä nopeammin. Benellin Café Racer & Triumph Speed Triple kolmepyttyisinä myös samaa osastoa.

Onhan tuo faitteri kallis pyörä mutta jos on vähääkään tuon tyyppistä laitetta hakemassa niin on kyllä rätkää koko rahan edestä, aivan huippulaite näiden kilpailijoidensa joukossa! En tiedä olisiko nopein radalla mutta hauskuutta piisaa! :hyvä:

- Hans
 
Busseista puheenollen sen moottori on kyllä vaikuttava, tosiaan lähtee sieltä keskialueelta jo työntämään aika hurjasti aina punarajaan asti. Uudella mallilla en olekaan vielä ajanut, vanhemmista on kokemusta kolmesta eri yksilöstä.

Esim. Kawasakin vastineet Busalle tuossa luokassa eli vanhempi 12R ja sitten uudempi ZZR1400 ovat aika lailla eri luonteisia pyöriä. 12ärrästä tykkäsin myös paljon, esim. itse sain siinä miellyttävämmän ajoasennon kuin Busalla jossa omaan makuuni ollaan ehkä hieman liikaa makuulla siinä tankin päällä. :) 12R:n luonteen eli tehojen majailemisen siellä tosi korkeilla kierroksilla ymmärtää paremmin mutta se että ZZR1400 on luonteeltaan aika lailla samanluonteinen oli itselleni yllätys aikanaan. Kawa se tykkää tehdä kierroskoneita. :)

Jotenkin ajattelin ennakkoon että tuo uudempi olisi samantyyppinen kuin Busa koska kyseessä on kuitenkin noin iso moottori. Mutta ei.. keskialueen kierroksilla tuo on todella ihmeellisen hengetön, tuntuu että monet tonniset tehokyykyt vääntävät enemmän siellä keskialueen kierroksilla joita tulee paljon käytettyä (toki ovat pirusti kevyempiäkin).

Mutta toki sitten kun tuon 1400:n pääsee sinne tehoalueelle niin potku on kahta kauheampi. :D :whip: Joka tapauksessa bussin moottori oli itselle miellyttävämpi käyttäytymiseltään.

- Hans
 
Kyllä SIGMA 800:n ainakin saa näyttämään yli 400km/h lukemia kun vaan laittaa pyörän kehäksi tarpeksi ison lukeman. Kauan sitten kokeiltu juttu :)

Ennen olikin kaikki paremmin. Tuota BC 800-mallia ei ole myyty moneen vuoteen ja uudemmissa tuota on jostain syystä rajoitettu. Jossain kohtaa noissa oli max 299 ja tällä hetkellä myynnissä olevan Sigma Sport BC 906 mallin käyttöohje lupaa näköjään max 199.5 kmh/mph.
 
Toki tuo matalien kierrosten vääntö on yleensäkin sitä tehokkaiden twinien "juttua" mutta esim. KTM Superduke R jolla olen aikaisemmin kurvaillut (ja joka myös on todella makea laite) ei tarjoa kyllä ihan sellaista kokemusta kuin tuo Streetfighter.

:provo: Mistä ihmeestä tämä twinien kovan väännön legenda oikein tulee? Kun jos numeroita ja käyriä katsoo (ja omia koeajokokemuksia), niin ei siellä sitä vääntöä mitenkään erikoisesti ole. Ducati SF 100Nm menee rikki jossain 7-8000rpm tienoilla, allekirjoittaneen busassa 2500rpm ja 100Nm. Niin ja kyllä siinä on virejä vaikka kuinkka, vakiohkossakin busassa reilusti alle 4000rpm lyö yli 100Nm. :endprovo:
 
Oli mopopojat vissiin iskeneet yönaikana ja pöllineet pyörästä peilit. Naapuriltakin olivat näemmä napanneet. Rahallinen menetys ei ole suuri mutta vituttaa. Nyt joutuu taas mennä metsästämään siistin näkösiä uusia. Ja piti vielä soittaa kaveri kuskaamaan kun ei viitsi ilman ajella.
 
:provo: Mistä ihmeestä tämä twinien kovan väännön legenda oikein tulee? Kun jos numeroita ja käyriä katsoo (ja omia koeajokokemuksia), niin ei siellä sitä vääntöä mitenkään erikoisesti ole. Ducati SF 100Nm menee rikki jossain 7-8000rpm tienoilla, allekirjoittaneen busassa 2500rpm ja 100Nm. Niin ja kyllä siinä on virejä vaikka kuinkka, vakiohkossakin busassa reilusti alle 4000rpm lyö yli 100Nm. :endprovo:

Vaikea sanoa mistä se legenda tulee, siltä se vaan ajossa tuntuu. :) Toki se että kampe on ihan helkkarin kevyt (ja alustan suunnittelussa on myös onnistuttu vimpan päälle hienosti vaikkei se nyt tähän vaikutakaan) tekee asiaa.

Esim. noilla millään kiloisilla todella tehokkailla kyykyillä joilla olen ajellut (R1, ZX10R, GSX-R, Fireblade jne.) ei viitsisi kovin pienillä kierroksilla ajaa jos vauhdin tuntua ja kiihtyvyyttä haluaa kokea, sen sijaan vaikka just tuon faitterin kanssa homma onnistuu hienosti.

Tonnisista twinikyykyistä ajokokemusta on kyllä KTM RC8R:stä, Ducati 1198:sta ja hieman vanhemmasta Aprilia Mille Factorysta jotka toki ovat moottorinsa puolesta samaa osastoa kuin tuo faitteri, silti tuossa "katutaistelijassa" on kyllä koodailtu sellaiset moottorinohjaukset käyttöön että alakerran vääntö _tuntui_ vieläkin hurjemmalta. En tosiaan tiedä mikä näistä kaikista vermeistä kiihtyisi oikeasti pikkukierroksilla parhaiten jos pyörät vierekkäin olisivat koska sellaista ei ole tullut testattua, kyse on nyt siitä mitä fiiliksiä hommasta saa.

Toki kulkua tuli vielä Streetfighterissakin kovasti lisää kun kierrätti sinne kympin päälle mutta tosiaan hyvin potki jo siellä neljän tonnin pinnassa, eli ole tuollaisia fiiliksiä tarjonneet testaamani busatkaan (jotka toki sitten kierrätettäessä liikahtavat lujempaa kuin useimmat muut pyörät) tai oikeastaan mitkään pyörät joista on kokemuksia noin sadasta eri mallista laidasta laitaan. No vaikkapa Trumpan Rocket III on toki aikamoisen väännökäs laite mutta se sitten painaakin paljon joten fiilikset haettiin sillä ajeltaessa hieman muulta osastolta, oli sekin omalla tavallaan upea laite.

Juttu ei olekaan varmasti niissä numeroissa vaan siinä miten se on käytännössä toteutettu, moottoreistahan voidaan tehdä hyvin eriluonteisia vaikka paperilla numerojen valossa voisi kuvitella jotain muuta. Eikä tuo tehotwinien alakierroksien vääntökään sinänsä mitään "legendaa" ole. Tuoreena esimerkkinä voisi mainita vaikka Kallion Veskun jonka kanssa juttelin viime viikonloppuna Räyskälässä RR -kisoissa kun valokuvailen hänen tiiminsä touhuja. Veskuhan ajaa Kotarin RCkasia ja on ollut superbikessa aika lyömätön tässä viime aikoina, taitaa olla jo tämän kauden voittaja vaikka motoparkin kisa vielä ajamatta. Hän kertoili juurikin sitä miten ko. pyörän kanssa on saanut opetella moneen ajamiseen liittyvän jutun ihan uudelleen koska on aikaisemmin ajanut rivinelkuilla ja nyt alla tosiaan veetwini jossa sitä alarekisterin vääntöä on hänenkin mukaansa käytännössä pirusti enemmän.

Esim. Busassa on toki paljon tehoa ja se kulkee varsinkin suoralla lujaa eli jos sitä puolta hakee niin hyvä valinta. Jos pidempää reissua tekisin niin olisi oikein hyvä valinta omastakin mielestäni. Mutta kyllä se tosiaan "bussilta" tuntuu jollain mutkapätkällä kun näihin moniin muihin pyöriin vertaa, ei lainkaan niin hauska ajettava. Ja toki täytyy toki pitää mielessä että eri kuskit hakevat erilaisia ominaisuuksia pyöriltään, kaikki eivät varmasti tuosta Ducatin uutuudestakaan pitäisi koska ko. pyörä ei vaan olisi tyypiltään heidän juttunsa.

Moottorin mekaaniset äänetkin siinä tuovat edelleen perinteiseen tyyliin mieleen lähinnä soramurskaamon, varsinkin kun tuohon koeajolaitteeseen ei oltu vielä saatu Termignonin putkistoa jolla nuo hälyäänet sitten merkin pyörissä yleensä hyvin peitetään..:D

Mutta jos vähänkin on näiden tehokkaiden "nakupyörien" ystävä kuten itse olen niin Ducati SF on kyllä imo parasta A -ryhmää.

- Hans
 
Ei helevata, onko tossä faitterissakin yli 150 heppaa :puntti:

:D

Saman merkin Hypermotard on muuten myös omalla tavallaan aikamoisen hauska peli. N. 100hv moottori ja tosiaan tuntuu painoltaan siltä että ajaisi mopolla jossa on tuon verran tehoa (en ole katsonut mitä painaa mutta kyllä kevyeltä tuntui, verrattuna vaikkapa tuohon SF:iin joka sekin siis tuntuu pahuksen kevyeltä). Ajoasentohan on myös paljon pystympi tuossa kun taas SF:ssa ollaan enemmän etukenossa. Tosin tuo HM jos jokin innostaa turhankin innokkaaseen räppäilyyn ja etupyörän nosteluun kulmilla, ei välttämättä niin hyvä juttu.. :D

Piti vielä kysyä että omistaako joku täällä tai onko kellään käytännön ajokokemuksia Suzukin B-Kingistä, sellaista kun ei ole itse tullut vielä tyypitettyä. Busan moottorilla (vaikkakin hieman kesytetyllä) varustettu nakupyörä tuntuu aika kiinnostavalta laitteelta, vaikka varsinkin sille peräpään muotoilulle pitäisi hieman tehdä jotain.. ;)

- Hans
 
:provo: Mistä ihmeestä tämä twinien kovan väännön legenda oikein tulee?
En tiedä, onko kaikki mopojen rivikoneet "pareittain ampuvia", mutta jos sytytysjärjestys olisi vaikka autoista tuttu 1,3,2,4 niin silloinhan tuo väännön tuntu selittyisi sillä, että rivikoneessa olisi samassa ajassa puolet enemmän työtahteja samoilla kierroksilla. Vähän sama homma kuin 2t vs 4t.
 
No nyt sitten tuli testattua rata-ajoa Botniaringillä, ja on se vain helvetin hauskaa puuhaa :hyvä: n 50km tuli ajettua ja sitten tuli se fiilis että nyt on parempi ajaa varikolle :D Kaikki meni hyvin, en ollut hitain edes(johtuu varmaan siitä että radalla oli myös HD:ta) :) pyörä pysyi ehjänä ja kuski. Renkaan reunat nyt on vähän röpelöllä, mutta se nyt ei taida kovin vakavaa olla.
 
Vaikea sanoa mistä se legenda tulee, siltä se vaan ajossa tuntuu. :) Toki se että kampe on ihan helkkarin kevyt (ja alustan suunnittelussa on myös onnistuttu vimpan päälle hienosti vaikkei se nyt tähän vaikutakaan) tekee asiaa.

No en ehkä ihan tosissani tuota kysymystä esittänyt.. :)

Mutta toki pyörän luonteeseen vaikuttaa monet asiat ja numerot on todellakin vain numeroita. Joku Ducatin sf tehokäyrä kertoi kyllä paljon. Selvästi 2 huippuinen käyrä, välissä jopa melko reilu väännön lasku, mutta varmasti siinä ekan huipun tienoilla nykäisy kaasua kääntäessä on varsin tyydyttävä.

Arvatkaas muuten onko mulla lievästi kyrp* ottassa? Viime vuonnahan pyörä toimi hyvin, talvella purettiin, reilusti huonoksi menneitä venttiileitä. No kaikki korjattiin, mukamas paremmin kestävillä venttiileillä. Paskat, 3tkm ja pyörä ei lähde enää käyntiin, no nyt pyörä on ollut pajalla 4vkoa, eilen piti hakea, pyörä oli kasattuna odottamassa meikäläistä...hajotakseen (nokkaketjussa jotain mysteeristä) siinä pihalla ennenkuin ehdin paikalle.. Kesä on ollut pitkä ja kuuma ja meikäläinen on ajanut noin kuukauden. :curs: Luoja ei suonut mulle tänään ratapäivää. :(

Hauskinta tässä on vielä se, että olen ajatellut jo toisen pyörän hankkimista, radalle ja muuhun leikkimiseen. Mutta totesinpa sitten, että jos ostaisin toisen pyörän, niin ostaisin toisen busan ja siinä taas ei ole mitään järkeä.. :wtf:
 
Back
Ylös Bottom