Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeiles googlettaa chevrolet astro 1989 height

No niin nyt se löyty noin selkeesti.. Hain vaan väärillä sanoilla..:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eroaako diesel- ja bensakoneiden turbot jotenkin?
eli toimisikohan naftakoneen turbo bensakoneessa?

ja mistä tietää peltisatsin väännöntuoton, eli meneekö yläkierroksille vai alakierroksille?
 
eroaako diesel- ja bensakoneiden turbot jotenkin?
eli toimisikohan naftakoneen turbo bensakoneessa?

ja mistä tietää peltisatsin väännöntuoton, eli meneekö yläkierroksille vai alakierroksille?

Toimii. Ahtimen mitoitus on oma lukunsa.

Pakosarjan mitoitukseen löytyy laskukaavoja (esim. netistä tai alan kirjallisuudesta).
Kaavoissa ongelmana on yleensä se, että pitäisi tarkastella koko moottoria, ei pelkkää pakosarjaa. Kaavoja voi pitää suuntaa antavina.
Todellisen vääntömomentin ja tehon saa selville dynamometrissä mittaamalla.
 
1.34 taitaa olla myös käytössä (autoissa) :) Jostain syystä riippuu minkä tuottamaa tehoa konvertoidaan.

Kyllä se mun mielestä on ollut 1,36. Sitten kun googletin niin joku ensimmäinen muuntaja ilmoitti, että hevosvoimien kerron olisi ~1,36 ja horsepowerin ~1,34.

Onko kenelläkään tietoa mistä tuo johtuu? Onko suomenhevoset sitten vähän heikompia, kun niitä tarvittan enemmän.

Mutta näyttää kuitenkin yleisemmin olevan käytössä tuo ~1,36 kerroin.
 
Niin kuin monessa muussakin mittayksikössä, jenkeillä on tässäkin tapauksessa omat mittansa.

Jenkkien Mechanical horsepower on 0.74569987158227022 kW
Euroopassa on käytössä Metric horsepower joka on 0.73549875 kW

Joten jenkkien yksiköissä 1 kW = 1,341 hv
kun taas eurooppalaisittain 1 kW = 1,3596 hv

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
 
miks mun auto on niin paska ajettava? :urjo:

Normaalisti kun ajelee kaupungilla niin menee kun unelma; reagoi tosi nopeasti ohjaukseen ja menee sinne mihin käsketään, mutta kun ajetaan lujaa, niin on epävakaa. Keula kevenee 170 jälkeen ja muutenkin meno on huteraa. Pelotti ajaa 200 autobahnalla. Kun ajaa lujaa mutkaan niin tuntuu kun yliohjais (juuri sillä hetkellä kun käännetään sisään) ja pelottaa että kohta näkee perän ohittavan keulan.

Toiset kenellä on samanlainen, niin kehuu että on tosi hyvä ajaa ja menee 220:ssäkin kun juna, vakioalustalla. Ja mulla pitäisi olla parempi kun on sentään tehtaan urheilualusta :itku:
Montun jälkeen tuntuu kuin pyörä jäisi värisemään hiukan liian pitkäksi aikaa. Jos nopeassa mutkassa on ura/hyppyri koko kaistan poikki niin keula hyppää siinä selvästi muutaman senttiä sivulle.
Alkuperäiset renkaat/vanteet on alla ja on käyty liikkeessä tarkastuttamassa ja säädättämässä pyöränkulmat.
Jos olis käytetty auto, niin sanoisin että loppuunkuluneet iskarit, tai jos ne olisi uudet, niin ei sovi yhteen jousien kanssa, mutta ei oikein jaksa uskoa noihin teorioihin nyt. Etenkin kun on kyseessä uusi auto, BMW.
 
miks mun auto on niin paska ajettava? :urjo:

Normaalisti kun ajelee kaupungilla niin menee kun unelma; reagoi tosi nopeasti ohjaukseen ja menee sinne mihin käsketään, mutta kun ajetaan lujaa, niin on epävakaa. Keula kevenee 170 jälkeen ja muutenkin meno on huteraa. Pelotti ajaa 200 autobahnalla. Kun ajaa lujaa mutkaan niin tuntuu kun yliohjais (juuri sillä hetkellä kun käännetään sisään) ja pelottaa että kohta näkee perän ohittavan keulan.
Onko pakko ajaa miljoonaa jos pelottaa? :jahas:

Toiset kenellä on samanlainen, niin kehuu että on tosi hyvä ajaa ja menee 220:ssäkin kun juna, vakioalustalla. Ja mulla pitäisi olla parempi kun on sentään tehtaan urheilualusta :itku:
Joko he puhuvat paskaa tai teillä on erilainen käsitys siitä, mitä sanat "hyvä ajaa" tarkoittavat.

Montun jälkeen tuntuu kuin pyörä jäisi värisemään hiukan liian pitkäksi aikaa.
Ei ihme, jos vedät täysillä monttuun.

Jos nopeassa mutkassa on ura/hyppyri koko kaistan poikki niin keula hyppää siinä selvästi muutaman senttiä sivulle.
Jos mutkassa on "hyppyri" niin eikö ole luonnollista, että keula hyppää? Todennäköisesti hyppää "sivulle", koska auto menee suoraan mutkaan nähden, kun renkaat ei osu maahan. Lisäksi monissa autossa ei tarvi olla kuin 205 leveät renkaat ja urat tiessä ovat ikäviä.
 
Komppaan vähän JoAT:ia, _kaikkien_ autothan ovat
_aina_ junia 220 vauhdissa Esson baarissa.

Tuosta kuvaamastasi ajokäytöksestä:
- keulan keveneminen on suht. normaalia, aerodymiikan lakeja ei pelkällä
markkinointipuheella kumota. Ei välttämättä vikaa

- yliohjautuvuuden tuntu voi olla ihan normaalia, bimmereissä on painojakauma lähellä 50 - 50 suhdetta. Tästä seuraa se, että takana oleva massa myös tuntuu. Olethan varma, että ohjausliikkeesi ovat riittävän hillittyjä etkä vaikeuta tilannetta esim. nostamalla kaasua tai jarruttamalla liian myöhään? Ei välttämättä vikaa. Myös renkailla voi tässä olla yllättävän iso vaikutus.

- Keulan siirtymät ja pyörien värinät voivat myös olla täysin normaalia. Jousituksen vaimennuskyvyn - ensisijainen ja toissijainen - kannalta optimaalinen pyörä-iskari-jousi-kori kombo kun harvoin on se levein matalaprofiili suurimmalla mahdollisella vanteella + madallusjousi

Jos aidosti tuntuu siltä että vankkurisi ajokäytöksessä on jotain
vialla niin kävele rohkeasti pajalle kysymään.

Mikä peli ja millaisella rengastuksella muuten on kyseessä?
 
Tuosta kuvaamastasi ajokäytöksestä:
- keulan keveneminen on suht. normaalia, aerodymiikan lakeja ei pelkällä
markkinointipuheella kumota. Ei välttämättä vikaa

- yliohjautuvuuden tuntu voi olla ihan normaalia, bimmereissä on painojakauma lähellä 50 - 50 suhdetta. Tästä seuraa se, että takana oleva massa myös tuntuu. Olethan varma, että ohjausliikkeesi ovat riittävän hillittyjä etkä vaikeuta tilannetta esim. nostamalla kaasua tai jarruttamalla liian myöhään? Ei välttämättä vikaa. Myös renkailla voi tässä olla yllättävän iso vaikutus.

- Keulan siirtymät ja pyörien värinät voivat myös olla täysin normaalia. Jousituksen vaimennuskyvyn - ensisijainen ja toissijainen - kannalta optimaalinen pyörä-iskari-jousi-kori kombo kun harvoin on se levein matalaprofiili suurimmalla mahdollisella vanteella + madallusjousi

Jos aidosti tuntuu siltä että vankkurisi ajokäytöksessä on jotain
vialla niin kävele rohkeasti pajalle kysymään.

Mikä peli ja millaisella rengastuksella muuten on kyseessä?

Jeps, kyllähän keula kevenee, se on vain nopeudesta kiinni. Nyt se tuli kuitenkin yllättävän aikaisin vastaan.

Mitä tulee siihen leveimpään renkaaseen, niin valitsin pienimmän ja kapeimman renkaan mitä autoon saa, eli 205/55/16 peltivanteella ihan sen takia, ettei tulisi ikävä ajettava :curs:

Yleensähän autot tehdään hiukan aliohjaaviksi, ettei lähde käsistä. Tätä ei saa aliohjaamaan millään.

Ohjausliikkeet on hillittyjä, jos ei olisi, niin hullusti kävisi. Saas nähdä miten liukkailla mennään, silloin on kuitenkin vauhdit paljon pienempiä.
Helpoin olisi kun pääsisi ajamaan toista samanlaista...
 
miks mun auto on niin paska ajettava? :urjo:
Montun jälkeen tuntuu kuin pyörä jäisi värisemään hiukan liian pitkäksi aikaa. Jos nopeassa mutkassa on ura/hyppyri koko kaistan poikki niin keula hyppää siinä selvästi muutaman senttiä sivulle.
Alkuperäiset renkaat/vanteet on alla ja on käyty liikkeessä tarkastuttamassa ja säädättämässä pyöränkulmat.
Jos olis käytetty auto, niin sanoisin että loppuunkuluneet iskarit, tai jos ne olisi uudet, niin ei sovi yhteen jousien kanssa, mutta ei oikein jaksa uskoa noihin teorioihin nyt. Etenkin kun on kyseessä uusi auto, BMW.

Uusikin iskari voi olla viallinen, kannattaa tarkistaa.
 
mobile.de:ssä myytävissä autoissa on paljon "VAT reclaimable" -autoja. Mitä se tarkoittaa? Kolarikorjattua (lunastukseen kertaalleen ajettua)?
 
mobile.de:ssä myytävissä autoissa on paljon "VAT reclaimable" -autoja. Mitä se tarkoittaa? Kolarikorjattua (lunastukseen kertaalleen ajettua)?

Eikös toi ole että paikallinen jo maksettu arvonlisävero on palautettavissa jos auto menee vientiin?

Tai sitten olen ihan pihalla ja keksinyt koko jutun itse.
 
Myykö Suomessa joku firma Infinitejä? Nyt on tullu Rovaniemelle tämän vuoden aikana vissiinkin kolme FX-sarjalaista
infiniti-fx45_01.jpg


Mitä luulette, että paljonko tuommoselle tulee hintaa jos ovat itse tuoneet tai tilanneet ulkomailta?
 
Jeps, kyllähän keula kevenee, se on vain nopeudesta kiinni. Nyt se tuli kuitenkin yllättävän aikaisin vastaan.

Mitä tulee siihen leveimpään renkaaseen, niin valitsin pienimmän ja kapeimman renkaan mitä autoon saa, eli 205/55/16 peltivanteella ihan sen takia, ettei tulisi ikävä ajettava :curs:

Yleensähän autot tehdään hiukan aliohjaaviksi, ettei lähde käsistä. Tätä ei saa aliohjaamaan millään.

Ohjausliikkeet on hillittyjä, jos ei olisi, niin hullusti kävisi. Saas nähdä miten liukkailla mennään, silloin on kuitenkin vauhdit paljon pienempiä.
Helpoin olisi kun pääsisi ajamaan toista samanlaista...

Ellen ole väärässä niin radallahan nimenomaan jarrutetaan iha tosi reilusti että voidaan vetää kaasulla mutka läpi, ja sitten saaa seuraavalle suoralle paremman nopeuden, kun kiihdyttää pidempää, toinen on miten sen selittäisi liimalla ajo, eli vedetään mutkaan jarrun kanssa että saadaan painoa keulalle.. ainakin ite on tullut opeteltua ajamaan mettäpätkillä mutkat jarrun ja
kaasun kanssa että saa ohjautumaan mutkan paremmin, että säilyy pito.

voin toki olla ihan hel"¤¤tin väärässä, kun en ole koskaan kisaa ajanut, amatööri.. rahanpuutteesta:)
 
Itellä on tuommonen vm.80 ta72, 1.8 dx corolla.
Siinä on ilmapumppu joka ottaa remmistä voimaa ja siitä ei mene muita letkuja kuin 1 letku ilmanpuhdistajalle ja pumpun takana suodatin.
Mikä idea tuommosella laitoksella on kun ei tuota oikeen turboonkaan voi verrata eikä ole missään tullut ennen vastaan:S
 
Ellen ole väärässä niin radallahan nimenomaan jarrutetaan iha tosi reilusti että voidaan vetää kaasulla mutka läpi, ja sitten saaa seuraavalle suoralle paremman nopeuden, kun kiihdyttää pidempää, toinen on miten sen selittäisi liimalla ajo, eli vedetään mutkaan jarrun kanssa että saadaan painoa keulalle.. ainakin ite on tullut opeteltua ajamaan mettäpätkillä mutkat jarrun ja
kaasun kanssa että saa ohjautumaan mutkan paremmin, että säilyy pito.

voin toki olla ihan hel"¤¤tin väärässä, kun en ole koskaan kisaa ajanut, amatööri.. rahanpuutteesta:)

Tuo keulan keveneminen oli esillä suoraa ajamisen yhteydessä.

Vasenta jalkaa kaiketi käytetään kolmesta syystä:
1) tehoalueen säilyttämisen takia
2) painon siirto, kääntämisen helpottaminen eli taitto
3) sitominen

Toimiva ja suositeltava tekniikka sinänsä, tosin eri autoissa
saavutettava hyöty vaihtelee.

Varsinkaan nykyiset isot, raskaat etuvetoiset eivät tuota
ABS-järjestelmineen varsinaisesti rakasta.
Sitomaan pystyy vähän, jos kyseessä on turbodiesel
tehoaluetta voi yrittää säilyttää mutta taittaminen on aika
hankalaa tai mahdotonta, paremman tuloksen saa nopeilla
vedon muutoksilla.

Nythän oli kyse bimmerista ja takavetoisessa ainoa järkevä syy
taitaa olla tuo tehoalueen säilyttämiseen pyrkiminen.
Sellainen perinteinen confidence jab jossain nypyllä tietysti
tulee kysymykseen jos ei halua vetoa katkaista. Tosin
jotenkin tuppaa käymään niin, että jos sitä täytyy
vakauttaa se kaasujalka siellä polkimella taitaa käydä.

Suljetut alueet sinne säädetyillä autoillaan ovat luonnollisesti
oma asiansa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom