- Liittynyt
- 12.12.2005
- Viestejä
- 360
Nakutus? :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Krossipyörän sytytys ei säädy itsestään, joten se on aina samassa kohtaa riippumatta siitä mitä bensaa käytetään. 95 oktaanista käytettäessä saattaa tosin käydä niin, että moottori alkaa nakuttaa korkeilla kierroksilla. Ja nakutusta korkeilla kierroksilla on vaikea kuulla, mutta se on haitallista moottorille. Ja uudehkot autot osaavat itse välttää nakutusta. Siis jos polttoaine on liian vähäoktaanista, säädetään sytytystä myöhäisemmäksi niin, ettei nakutusta enää esiinny. Se taas tarkoittaa tehon laskua. 95 ja 98 oktaanisten polttoaineiden tehontuotossa on muuten hyvin vähän eroa, mutta noi auton lisälaitteet saa toista polttoainetta käytettäessä aikaan sen, että tehoja on pakko laskea ettei kone kilahda. Ymmärretty?. Krossipyöräni on ns. kisakone eli siinä on suuremmat puristukset kun normaaleissa autoissa, eikä silti ole mitään merkitystä laittaako 95 vai 98 bensiiniä mikä juuri vaikuttaa tähän puristuskestävyyteen. Mutta, uskoot ken mitä tahtoo..
Eikös sytytyksen ajoitusta itse säätävät moottorit kuitenkin pysty myöhäistämään sytytystä ja näin ollen sytytyshetkellä on korkeampi paine kuin esim. 95E:llä. Siis erohan on marginaalinen, mutta niin on myös tuo mainitsemasi ero palamisessa.
Jos samassa moottorissa testataan kahta polttoainetta niin uskon, että palamiseen tulee selvä muutos ainostaan silloin, kun moottorin ilman saantia muutetaan esim. vapaavirtaussuodattimella tai ahtimella. Hapen määrä ja air/fuel ratio on kuitenkin pääosassa tässä jos oletetaan, että kaikki muut muuttujat pysyvät samoina. Eikö?
Ei ehkä 95 ja 98 bensan välillä ole suurta eroa, mutta ainakin minä olen nähnyt miten TM:n tehdaspyörän kone menee paskaksi, kun Italialaisten bensojen mukaan säädettyä konetta ajettiin 95E:llä. Kone nakutti juuri tuolla yläkierroksilla (jälkiviisautta, koska sitä ei huomattu silloin) ja tuho oli männälle ja sylinterin kannelle lähes täydellinen. Tuolloin jouduttiin ongelma ratkaisemaan muuttamalla puristussuhdetta. Se tehtiin vaihtamalla silikoniset rengastiivisteet tavalliseen pahviseen kannentiivisteeseen ja näin palotilan koko saatiin muutettua. Eli aika pienistä eroista on kyse.Krossipyöräni on ns. kisakone eli siinä on suuremmat puristukset kun normaaleissa autoissa, eikä silti ole mitään merkitystä laittaako 95 vai 98 bensiiniä mikä juuri vaikuttaa tähän puristuskestävyyteen. Mutta, uskoot ken mitä tahtoo..
Olen kyllä hyvin skeptinen tästä ennenkuin toisin todistetaan. En jaksa millään uskoa, että bensan vaihto voisi pudottaa kulutusta noin paljon. Tossa on varmasti joku sellainen henkinen "taloudellisen ajon"-kohtaus takana. Siis ruvennut seuraamaan kulutusta ja samalla huomaamattaan ajaa taloudellisemmin.
Jep. Olihan tuolla noita muitakin tätä havaintoa vahvistavia kommentteja.Tokkopa se ajotapa on hirveesti muuttunut. Kirjaa on pidetty jo pitkän aikaa ennen kun edes koko v-power litku tuli myyntiin.
Tietäiskö kukaan mitään Skoda forumia tai vastaavaa mistä löytäisi apuja octavian täysin luokattomien kaiuttimien parempiin vaihtoon. Ei meinaa millään löytyä jakosuotimille paikkaa eikä oikeen viitsisi koko perhanan autoa purkaa tän takia...
Paskapuhetta, että normi autot kulkis paremmin 98 ku 95 bensalla, harhakuvitelma on se mikä tässä tapauksessa antaa pointsit 98:lle.
Palotapahtuma alkaa sylinterissä ennen aikojaan liian korkean puristussuhteen takia
Ei ehkä 95 ja 98 bensan välillä ole suurta eroa, mutta ainakin minä olen nähnyt miten TM:n tehdaspyörän kone menee paskaksi, kun Italialaisten bensojen mukaan säädettyä konetta ajettiin 95E:llä. Kone nakutti juuri tuolla yläkierroksilla (jälkiviisautta, koska sitä ei huomattu silloin) ja tuho oli männälle ja sylinterin kannelle lähes täydellinen. Tuolloin jouduttiin ongelma ratkaisemaan muuttamalla puristussuhdetta. Se tehtiin vaihtamalla silikoniset rengastiivisteet tavalliseen pahviseen kannentiivisteeseen ja näin palotilan koko saatiin muutettua. Eli aika pienistä eroista on kyse.
Suosittelen avaamaan sylinterinkannen ja katsomaan löytyykö vahinkoa. Ei oo iso homma ja parhaassa tapauksessa ei tarvi vaihtaa kuin tiivisteet.No voehan vittu. Oon just ite ajellu tässä 94-vuotisella 125-tm:lläni 95:lla. Ja oon jotain nakutusta kuulevinani nimittäin. Nyt äkkiä vaihto 98:siin ja toivoo :jälkiviisaushymiö: ettei mitään ole ehtinyt tapahtumaan.
Mutulla heittäisin, että pitää huomioida, jos turvatyyny on penkissä. Reiän koosta ja sijannista en sano mitään. Pikemmin sanoisin, että älä laita istuinsuojia ollenkaan.Teetetyt istuinsuojat tuntuvat maksavan nykypäivänä aikas reippaasti ja kun ompelutaitoa löytyisi lähipiiristä, tekisi mieli käyttää sitä hyväksi. Ongelma on etten tiedä miten pitäisi ottaa huomioon sivuairbagit istuimissa. Pitääkö niille jättää aukko ja mikä on aukon koko ja sijainti?
Autona on -04 golf variant firstline-varustelun peruspenkeillä. Kokemuksia?
Onko löysä jousitus joku jenkkiautojen tavaramerkki vai onko mun autossa iskarit vialla? Pari viikkoo sitte ostin tällasen ysäriluvun Cadillac STS:än ja siinä on jousitus löysä ku puolen minuutin muna. Joudun ajamaan sillä hidastetöyssyihin sellasta 20km/h mittarinopeutta. Vähän aikaa sitte paukahti keula maahan ku ostarin parkkipaikal oli tietyön takia sellanen töyssy ja ajoin siihen vahingos liian kovaa :curs:
Tyhmä kysymys:
Ajattelin ostaa auton ja en ole seurannut automaailman tapahtumia moneen vuoteen. Mikä olisi pieni ja näppärä vähäruokainen auto kaupunkiajoon? Olisi mukava, jos siinä olisi ilmastointi/luikkaudenesto/yms.
Tyhmä kysymys:
Ajattelin ostaa auton ja en ole seurannut automaailman tapahtumia moneen vuoteen. Mikä olisi pieni ja näppärä vähäruokainen auto kaupunkiajoon? Olisi mukava, jos siinä olisi ilmastointi/luikkaudenesto/yms.