Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Nakutus? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Palotapahtuma alkaa sylinterissä ennen aikojaan liian korkean puristussuhteen tai liian pienioktaanisen (harvemmin tämä..) bensan takia. Ei tee hyvää moottorille. Tai sitten venttiilit nakuttaa eli välykset ovat liian suuret.

Paskapuhetta, että normi autot kulkis paremmin 98 ku 95 bensalla, harhakuvitelma on se mikä tässä tapauksessa antaa pointsit 98:lle. Krossipyöräni on ns. kisakone eli siinä on suuremmat puristukset kun normaaleissa autoissa, eikä silti ole mitään merkitystä laittaako 95 vai 98 bensiiniä mikä juuri vaikuttaa tähän puristuskestävyyteen. Mutta, uskoot ken mitä tahtoo..
 
. Krossipyöräni on ns. kisakone eli siinä on suuremmat puristukset kun normaaleissa autoissa, eikä silti ole mitään merkitystä laittaako 95 vai 98 bensiiniä mikä juuri vaikuttaa tähän puristuskestävyyteen. Mutta, uskoot ken mitä tahtoo..
Krossipyörän sytytys ei säädy itsestään, joten se on aina samassa kohtaa riippumatta siitä mitä bensaa käytetään. 95 oktaanista käytettäessä saattaa tosin käydä niin, että moottori alkaa nakuttaa korkeilla kierroksilla. Ja nakutusta korkeilla kierroksilla on vaikea kuulla, mutta se on haitallista moottorille. Ja uudehkot autot osaavat itse välttää nakutusta. Siis jos polttoaine on liian vähäoktaanista, säädetään sytytystä myöhäisemmäksi niin, ettei nakutusta enää esiinny. Se taas tarkoittaa tehon laskua. 95 ja 98 oktaanisten polttoaineiden tehontuotossa on muuten hyvin vähän eroa, mutta noi auton lisälaitteet saa toista polttoainetta käytettäessä aikaan sen, että tehoja on pakko laskea ettei kone kilahda. Ymmärretty?

Edit:
Voidaan siis paremminkin sanoa niin, että 98 oktaaninen ei rajoita nykyaikaisen moottorin tehoa niin paljoa kuin 95 oktaaninen. On ehkä ymmärrettävämpää näin päin.
 
Eikös sytytyksen ajoitusta itse säätävät moottorit kuitenkin pysty myöhäistämään sytytystä ja näin ollen sytytyshetkellä on korkeampi paine kuin esim. 95E:llä. Siis erohan on marginaalinen, mutta niin on myös tuo mainitsemasi ero palamisessa.

Jos samassa moottorissa testataan kahta polttoainetta niin uskon, että palamiseen tulee selvä muutos ainostaan silloin, kun moottorin ilman saantia muutetaan esim. vapaavirtaussuodattimella tai ahtimella. Hapen määrä ja air/fuel ratio on kuitenkin pääosassa tässä jos oletetaan, että kaikki muut muuttujat pysyvät samoina. Eikö?

Marginaalinen ero, mutta ero kuitenkin:D , ja koskee Wanhoja moottorityyppejä, tai ainakin Jialing 125cc konetta :)

Uusissa autoissahan esim. Ford Focus ST225 antaa 95E bensalla 225hv ja kun tankataan 98E säätyy moottorinohjaus (fakta AutoBild 22/05) ja saadaan 12hv enemmän! Eli tyyppimerkinnänhän pitäis olla ST237... Ja kysymykseen vastaus on kyllä.
 
Krossipyöräni on ns. kisakone eli siinä on suuremmat puristukset kun normaaleissa autoissa, eikä silti ole mitään merkitystä laittaako 95 vai 98 bensiiniä mikä juuri vaikuttaa tähän puristuskestävyyteen. Mutta, uskoot ken mitä tahtoo..
Ei ehkä 95 ja 98 bensan välillä ole suurta eroa, mutta ainakin minä olen nähnyt miten TM:n tehdaspyörän kone menee paskaksi, kun Italialaisten bensojen mukaan säädettyä konetta ajettiin 95E:llä. Kone nakutti juuri tuolla yläkierroksilla (jälkiviisautta, koska sitä ei huomattu silloin) ja tuho oli männälle ja sylinterin kannelle lähes täydellinen. Tuolloin jouduttiin ongelma ratkaisemaan muuttamalla puristussuhdetta. Se tehtiin vaihtamalla silikoniset rengastiivisteet tavalliseen pahviseen kannentiivisteeseen ja näin palotilan koko saatiin muutettua. Eli aika pienistä eroista on kyse.
 
Olen kyllä hyvin skeptinen tästä ennenkuin toisin todistetaan. En jaksa millään uskoa, että bensan vaihto voisi pudottaa kulutusta noin paljon. Tossa on varmasti joku sellainen henkinen "taloudellisen ajon"-kohtaus takana. Siis ruvennut seuraamaan kulutusta ja samalla huomaamattaan ajaa taloudellisemmin.

Tokkopa se ajotapa on hirveesti muuttunut. Kirjaa on pidetty jo pitkän aikaa ennen kun edes koko v-power litku tuli myyntiin.
 
Tietäiskö kukaan mitään Skoda forumia tai vastaavaa mistä löytäisi apuja octavian täysin luokattomien kaiuttimien parempiin vaihtoon. Ei meinaa millään löytyä jakosuotimille paikkaa eikä oikeen viitsisi koko perhanan autoa purkaa tän takia...
 
Tietäiskö kukaan mitään Skoda forumia tai vastaavaa mistä löytäisi apuja octavian täysin luokattomien kaiuttimien parempiin vaihtoon. Ei meinaa millään löytyä jakosuotimille paikkaa eikä oikeen viitsisi koko perhanan autoa purkaa tän takia...

Ja ultimatevw:stä löytyy melkein enemmänkin tietoa skodasta... http://www.ultimatevw.com/keskustelu/

Toisekseen, löytyy myös skodafoorumi, isokin sellainen http://www.briskoda.net/forums/ tuolta löydät kaikkeen skodaan liittyvään ratkaisun.
 
Paskapuhetta, että normi autot kulkis paremmin 98 ku 95 bensalla, harhakuvitelma on se mikä tässä tapauksessa antaa pointsit 98:lle.

Vahvistan myös omassa autossani että 98:lla on parempi alavääntö verrattuna 95, 98 ja vpowerin välillä en todennut mitään eroa.

Itsekin vaihdoin 98 --> 95 kahden tankin ajaksi tutkiakseni miten vaikuttaa kulutukseen. Kulutukseen ei ollut vaikutusta mutta kun palasin takasin 98:n pariin niin huomasin "selvän" eron alaväännössä, yläkierroksilla en todennut muutosta.

Palotapahtuma alkaa sylinterissä ennen aikojaan liian korkean puristussuhteen takia

Nakutuksen tapahtuessahan sytytystä myöhäistetään joka estää nakutuksen, jos asia olisi noin kuin sanot niin sytkän myöhästämisellä ei olisi vaikutusta polttoaineen syttymiseen.

Nakuttaessa polttoaine on jo saanut kipinän jolloin palotapahtuma on alkanut sylinterin yläosassa mutta liian pienen oktaaniluvun takia polttoaine ei kestä puristusta vaan syttyy myös esim sylinterin pinnalla oleva polttoaine, jolloin nämä kaksi räjähdystä törmäävät toisiinsa ja alkaa kuulua nakutusta.

Tuossa saattaa olla joitakin sanamuotovirheitä mutta on kuitenkin lähempänä nakutuksen totuutta.
 
Istuinsuojat turvatyynypenkeissä?

Teetetyt istuinsuojat tuntuvat maksavan nykypäivänä aikas reippaasti ja kun ompelutaitoa löytyisi lähipiiristä, tekisi mieli käyttää sitä hyväksi. Ongelma on etten tiedä miten pitäisi ottaa huomioon sivuairbagit istuimissa. Pitääkö niille jättää aukko ja mikä on aukon koko ja sijainti?

Autona on -04 golf variant firstline-varustelun peruspenkeillä. Kokemuksia?
 
Ei ehkä 95 ja 98 bensan välillä ole suurta eroa, mutta ainakin minä olen nähnyt miten TM:n tehdaspyörän kone menee paskaksi, kun Italialaisten bensojen mukaan säädettyä konetta ajettiin 95E:llä. Kone nakutti juuri tuolla yläkierroksilla (jälkiviisautta, koska sitä ei huomattu silloin) ja tuho oli männälle ja sylinterin kannelle lähes täydellinen. Tuolloin jouduttiin ongelma ratkaisemaan muuttamalla puristussuhdetta. Se tehtiin vaihtamalla silikoniset rengastiivisteet tavalliseen pahviseen kannentiivisteeseen ja näin palotilan koko saatiin muutettua. Eli aika pienistä eroista on kyse.

No voehan vittu. Oon just ite ajellu tässä 94-vuotisella 125-tm:lläni 95:lla. Ja oon jotain nakutusta kuulevinani nimittäin. Nyt äkkiä vaihto 98:siin ja toivoo :jälkiviisaushymiö: ettei mitään ole ehtinyt tapahtumaan.
 
No voehan vittu. Oon just ite ajellu tässä 94-vuotisella 125-tm:lläni 95:lla. Ja oon jotain nakutusta kuulevinani nimittäin. Nyt äkkiä vaihto 98:siin ja toivoo :jälkiviisaushymiö: ettei mitään ole ehtinyt tapahtumaan.
Suosittelen avaamaan sylinterinkannen ja katsomaan löytyykö vahinkoa. Ei oo iso homma ja parhaassa tapauksessa ei tarvi vaihtaa kuin tiivisteet.
 
Teetetyt istuinsuojat tuntuvat maksavan nykypäivänä aikas reippaasti ja kun ompelutaitoa löytyisi lähipiiristä, tekisi mieli käyttää sitä hyväksi. Ongelma on etten tiedä miten pitäisi ottaa huomioon sivuairbagit istuimissa. Pitääkö niille jättää aukko ja mikä on aukon koko ja sijainti?

Autona on -04 golf variant firstline-varustelun peruspenkeillä. Kokemuksia?
Mutulla heittäisin, että pitää huomioida, jos turvatyyny on penkissä. Reiän koosta ja sijannista en sano mitään. Pikemmin sanoisin, että älä laita istuinsuojia ollenkaan.
 
Tyhmä kysymys:

Ajattelin ostaa auton ja en ole seurannut automaailman tapahtumia moneen vuoteen. Mikä olisi pieni ja näppärä vähäruokainen auto kaupunkiajoon? Olisi mukava, jos siinä olisi ilmastointi/luikkaudenesto/yms.
 
Onko löysä jousitus joku jenkkiautojen tavaramerkki vai onko mun autossa iskarit vialla? Pari viikkoo sitte ostin tällasen ysäriluvun Cadillac STS:än ja siinä on jousitus löysä ku puolen minuutin muna. Joudun ajamaan sillä hidastetöyssyihin sellasta 20km/h mittarinopeutta. Vähän aikaa sitte paukahti keula maahan ku ostarin parkkipaikal oli tietyön takia sellanen töyssy ja ajoin siihen vahingos liian kovaa :curs:
 
Onko löysä jousitus joku jenkkiautojen tavaramerkki vai onko mun autossa iskarit vialla? Pari viikkoo sitte ostin tällasen ysäriluvun Cadillac STS:än ja siinä on jousitus löysä ku puolen minuutin muna. Joudun ajamaan sillä hidastetöyssyihin sellasta 20km/h mittarinopeutta. Vähän aikaa sitte paukahti keula maahan ku ostarin parkkipaikal oli tietyön takia sellanen töyssy ja ajoin siihen vahingos liian kovaa :curs:

vakio-ominaisuus. jos autosi on kunnossa niin pystyt kääntämään myös vähän rattia ilman että mitään tapahtuu :D
 
Tyhmä kysymys:

Ajattelin ostaa auton ja en ole seurannut automaailman tapahtumia moneen vuoteen. Mikä olisi pieni ja näppärä vähäruokainen auto kaupunkiajoon? Olisi mukava, jos siinä olisi ilmastointi/luikkaudenesto/yms.



Toyota Yaris
 
Tyhmä kysymys:

Ajattelin ostaa auton ja en ole seurannut automaailman tapahtumia moneen vuoteen. Mikä olisi pieni ja näppärä vähäruokainen auto kaupunkiajoon? Olisi mukava, jos siinä olisi ilmastointi/luikkaudenesto/yms.

Skoda fabia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom