Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisiko kukaan ystävällinen sielu selittää minulle miten 2001 Piaggio X9 500 (runko on sama kuin 125 ja 250 malleissa) satula irroitettaan. Mä oon löytänyt kaikenlaisia manuaaleja netistä mutta niistä puuttuu step by step ohjeet. Mulla on uudet nahat olkkarissa ja emäntä on luvannut laittaa uudet nahat paikalleen kunhan saisin satulan irti. Eihän se nyt voi olla rakettitiedettä mutta mä oon maailman epäteknisin ihminen niin en uskalla ruveta vaan kokeilemaan mitä tapahtuu jos irrottelen ruuveja. Mulla on muutama kuva otettuna sieltä sisältä mutta en saa nyt liitettyä niitä tähän mutta voin lähettää pyydettäessä. Luulis olevan tyyliiin kahden minuutin homma jos tietää mitä tekee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaisiko kukaan ystävällinen sielu selittää minulle miten 2001 Piaggio X9 500 (runko on sama kuin 125 ja 250 malleissa) satula irroitettaan. Mä oon löytänyt kaikenlaisia manuaaleja netistä mutta niistä puuttuu step by step ohjeet. Mulla on uudet nahat olkkarissa ja emäntä on luvannut laittaa uudet nahat paikalleen kunhan saisin satulan irti. Eihän se nyt voi olla rakettitiedettä mutta mä oon maailman epäteknisin ihminen niin en uskalla ruveta vaan kokeilemaan mitä tapahtuu jos irrottelen ruuveja. Mulla on muutama kuva otettuna sieltä sisältä mutta en saa nyt liitettyä niitä tähän mutta voin lähettää pyydettäessä. Luulis olevan tyyliiin kahden minuutin homma jos tietää mitä tekee.
Eikö se sarana ole kolmella ruuvilla kiinni?
 
Jep on. Mutta siinä keskellä on semmonen samanlainen pumppu kuin esim farkun takaluukussa joka pitää saada irti. Kaveri tiesi kertoa että se pumpun satulapää on kiinni ihan perussokalla joka pitää irroittaa, sit ne 3 ruuvia saa irti. Jos onnistun rikkomaan sokan uusia saa rautakaupasta penillä ja periaatteessa hakaneulankin voi taivuttaa siihen sokaksi.
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,5 MB · Katsottu: 368
Tässä tää emännän tekele. Ei sillä ollut hajuakaan mihin on ryhtymässä, mutta kun on tosi taitava käsitöissä sano mulle että kyllä mä sen teen .Musta lopputulos on oikein hyvä, erityisesti ottaen huomioon että se vihaa kaksipyöräisiä ja laitto noin uudet satulanahat pelkästä rakkaudesta. Pari ryppyy toki kuten kuvasta näkyy, mutta kun se on 15 vanha satula, on aika selvä että siihen on mahdoton saada täysin optimi kireyttä. nahat makso 79 euroa postikuluineen englannnista.
 

Liitteet

  • IMG_4320.JPG
    IMG_4320.JPG
    585,2 KB · Katsottu: 406
-97 vuoden 1.6 passatti muutaman kerran tehnyt niin, että ekalla lähteny käyntiin, mutta ei niin terävästi kuin normaalisti. Tämän jälkeen ajossa tasakaasulla havaittavissa pientä nykimistä, kiihdyttäessä myös ei ota yhtä herkästi kierroksia kuin normaalisti. Ajon jälkeen jos auton sammuttaa ja startttaa uudestaan, vika on hävinnyt. Osaako kukaan kertoa missä vika? Virtalukon pohja? Joku ilma anturi? Tämä ei siis jatkuva vika vaan välissä voi olla useampi päivä tai jopa viikko kun taas tulee ilmi.
 
Osaako joku suositella mihin toi Piaggio X9 kannattaisi viedä pääkaupunkiseudulla huoltoon? Huoltopisteitä on useita joten ilman suosituksia menee ihan arpomiseksi mihin vien sen huoltoon. Perus vuosihuolto on tarkoitus vain tehdä. Mä en esim. tiedä onko noiden huoltopisteiden hinnoittelussa eroa, saako halvalla hyvää, voiko viedä kenties huoltoon johonkin muuhunkin paikkaan kun viralliseen huoltopisteeseen jne...
 
-97 vuoden 1.6 passatti muutaman kerran tehnyt niin, että ekalla lähteny käyntiin, mutta ei niin terävästi kuin normaalisti. Tämän jälkeen ajossa tasakaasulla havaittavissa pientä nykimistä, kiihdyttäessä myös ei ota yhtä herkästi kierroksia kuin normaalisti. Ajon jälkeen jos auton sammuttaa ja startttaa uudestaan, vika on hävinnyt. Osaako kukaan kertoa missä vika? Virtalukon pohja? Joku ilma anturi? Tämä ei siis jatkuva vika vaan välissä voi olla useampi päivä tai jopa viikko kun taas tulee ilmi.

Tarkista että se moottorin ilmanotto putki on varmasti ehjä varsinkin ilmamassamittarin jälkeen. Kaikki alipaineletkut kannattaa käydä myös läpi.
Tarkista ja puhdista nokka-ja kampiakselin asentoanturit. Vikakoodit kannattaa myös lukea.
 
Kokeillaan tätäkin kautta.
Käytössä a-mersu vm.99. Käytin viime viikolla huollossa, bensaletku vuosi ja samalla vaihdettiin suodatin uuteen. Sain auton huollosta, seuraavana aamuna lähin liikenteeseen niin käsijarru ei meinannut lähteä pois päältä ja ohjaustehostin lakkasi toimimasta.
En käsitä O.O
 
Nyt kävi niin että ilmastoinnin kompurassa on vikaa ja autosähköliikkeestä tuumattiin, että sisäiset laakerit menossa, ei voi enää korjata eli uuden kompuran osto edessä.

Ajattelin, että voisikohan netistä löytää halvalla? Ebay:ta kun selaili niin jopa alle 200e vois saada kompuran, mutta pitäisi vähän tietää että sopiiko mikäkin aparaatti tähän omaan autoon.

Isot poijjat kuulemma vain googlaa tietyn varaosan valmistenumeron/sarjanumeron tjsp ja sillä löytyy aina oikea varaosa. Mutta miten tuon sarjanumeron saa selville, kun en viitsisi kompuraa vielä ottaa irti... ja mites kompuran merkki, miten selvittää mikä kompura autossa on nyt, ilman että sitä irroittaa?

Ja mites kun jos tilaa 200e kompuran niin tuleeko ongelmia tullin kanssa...?

Kyseessä siis Opel Astra H vm 2005 1.6 bensafarkku.
 
Nyt kävi niin että ilmastoinnin kompurassa on vikaa ja autosähköliikkeestä tuumattiin, että sisäiset laakerit menossa, ei voi enää korjata eli uuden kompuran osto edessä.

Ajattelin, että voisikohan netistä löytää halvalla? Ebay:ta kun selaili niin jopa alle 200e vois saada kompuran, mutta pitäisi vähän tietää että sopiiko mikäkin aparaatti tähän omaan autoon.

Isot poijjat kuulemma vain googlaa tietyn varaosan valmistenumeron/sarjanumeron tjsp ja sillä löytyy aina oikea varaosa. Mutta miten tuon sarjanumeron saa selville, kun en viitsisi kompuraa vielä ottaa irti... ja mites kompuran merkki, miten selvittää mikä kompura autossa on nyt, ilman että sitä irroittaa?

Ja mites kun jos tilaa 200e kompuran niin tuleeko ongelmia tullin kanssa...?

Kyseessä siis Opel Astra H vm 2005 1.6 bensafarkku.

Helpoiten varmaan löydät etsimällä auton tiedoilla eli merkki, malli, ikä ja kone. Hyvä olisi tietenkin tietää varaosanumero, jotta tietää varmasti sopivaksi. Kompuran valmistajalla ei ole mitään väliä. Tommoset kannattaa ostaa ainoastaan EU:n alueelta, todennäköisimmin Saksasta, niin ei tarvi maksaa tulleja, ja postit on edulliset.
 
Kusettaako valmistajat tasaisen paljon kulutustietoja, vai onko joku tiettävästi toistaan rehellisempi? Jos nyt vertaan vaikka audia ja kiaa jossa saman kokoinen moottori, toinen kertoo kuluttavansa keskimäärin 6 litraa ja toinen 7 litraa. Mitä muuta tuossa kannattaa tuijottaa kun tuota lukemaa jos haluaa mahdollisimman ekonomisesti kulkevan pelin? Onko mitään syytä ottaa enemmän kuluttava?
 
Kusettaako valmistajat tasaisen paljon kulutustietoja, vai onko joku tiettävästi toistaan rehellisempi? Jos nyt vertaan vaikka audia ja kiaa jossa saman kokoinen moottori, toinen kertoo kuluttavansa keskimäärin 6 litraa ja toinen 7 litraa. Mitä muuta tuossa kannattaa tuijottaa kun tuota lukemaa jos haluaa mahdollisimman ekonomisesti kulkevan pelin? Onko mitään syytä ottaa enemmän kuluttava?

Kannattaa kysellä vastaavan auton omistajilta foorumeilta paljonko ajoneuvo kuluttaa. Samalla moottorilla olevissa autoissa voi olla eroja esim jos kori on eri muotoinen ja painoinen. Yleistä on kyllä hieman alakanttiin ilmoittaa nuo kulutukset, tai ne on saatu optimaalisissa olosuhteissa todella kevyellä kuormalla.

Jos haluaa vähän kuluttavan pelin kannattaa katsoa pientä autoa pienellä moottorilla. Kannattaa miettiä auto oman käytön mukaan. Jos vedät paljon kärriä ei kannata ottaa 1.2 litraista poloa. Tai jos ajosi on pelkkää vähäistä kaupunkiajoa välillä työ-koti-kauppa ei kannata ottaa 4 litraista v8 bensaa. Itse omalla kohdallani olen suosinut disel farkkuja jotka olen laittanut sitten pakuksi. Halpa ajaa ja halvat verot.
 
Mitenkäs tuon hiukkassuodattimen pakollisuuden kanssa menee? Joka puolella näkyy mainostettavan poistopalveluilta yms. Trafin sivuilta kun katsoo rekisterinumerolla niin lukee punaisella "hiukkassuodatin tai vastaava: EI" mutta myynti-ilmoituksessa ei mitään mainintaa. Joutuuko tuosta vaikeuksiin tai maksumieheksi itse jos jää kiinni? Paskalta vehkeeltä vaikuttaa noin niinkun muuten, mutta en halua joutua maksamaan tuhansia sellaisen asennuksesta
 
Kannattaa kysellä vastaavan auton omistajilta foorumeilta paljonko ajoneuvo kuluttaa.
Toi on kyllä tosi vaikea aihe kun sellaista ei olekaan kuin todellinen kulutus. Se kun riippuu niin paljon siitä millaista ajoa on luvassa ja vielä enemmän siitä mitä on penkin ja ratin välissä. Mun autossa keskikulutus on siinä neljän litran paikkeilla, mutta ei ole temppu eikä mikään saada se kuluttamaan kuusi litraa sadalla, eikä se vaadi edes yritystä vaan vain osaamattoman kuljettajan jota ei taloudellisuus kiinnosta. Noin muutenkin mä olen onnistunut ajamaan jokaisella autollani pienempiä keskikulutuksia kuin mitä valmistajien "kusetetut arvot" antavat ymmärtää. Eli onko sekään sitten kusetusta ensinkään?

Eli jos haluaa tietää kumpi auto kuluttaa oikeasti vähemmän, niin täytyy melkein ajaa viikko molemmilla ihan itse ja verrata. Tai sit täytyy olla suuri otanta eri kuljettajien ajamista keskikulutuksista että voi sanoa mitään varmaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom