Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt saattaa tulla ostetta dorkampi kysymys, mutta here we go.

Jos autossa on neliveto ja nelivetoon tule vikaa, niin muuttuuko auto etuvetoiseksi? Ai miksi moinen kysymys? Koska kaverini oli menossa ostamaan uutta autoa ja oli tarjoamassa vaihdossa neliveto A3:sta. Automyyjä kävi koeajolla ja totesi, että nelivedossa on vikaa.. sutii paljon jne. Onko tuo pakko korjata vai voiko ton jättää korjaamatta ja näin ollen auto toimii "kaksivetoisena"? Jos ei, niin missä hintahaarukassa tommosen kanssa liikutaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos autossa on neliveto ja nelivetoon tule vikaa, niin muuttuuko auto etuvetoiseksi? Ai miksi moinen kysymys? Koska kaverini oli menossa ostamaan uutta autoa ja oli tarjoamassa vaihdossa neliveto A3:sta. Automyyjä kävi koeajolla ja totesi, että nelivedossa on vikaa.. sutii paljon jne. Onko tuo pakko korjata vai voiko ton jättää korjaamatta ja näin ollen auto toimii "kaksivetoisena"? Jos ei, niin missä hintahaarukassa tommosen kanssa liikutaan?

Käsittääkseni näissä autoissa on käytössä 90:10 järjestelmä, eli siis 90% vedosta perustilassa on etupyörillä ja 10% takapyörillä. Ajoneuvo sitten itse tarvittaessa ohjaa takapyörille enemmän vetoa jos kokee sen tarvittavaksi ja tämän tekee erillaiste sähköhärvelien ja monilevy kytkimen läpi. Nopealla google haulla porukalla oli tyyppivikana pumppu hajonnut sieltä. Tämä jos on rikki niin ei kannata hirveästi ajella koska voi vissiinki rikkoa muutakin.
 
Onko sisätilan lämppärille helppo homma asentaa johtosarja ja pistoke sisälle?
Lohkolämmitin ja sisätilan lämppäri siis löytyy jo, mutta haarotusta ei ole tehty.
 
Onko sisätilan lämppärille helppo homma asentaa johtosarja ja pistoke sisälle?
Lohkolämmitin ja sisätilan lämppäri siis löytyy jo, mutta haarotusta ei ole tehty.

Jos yhtään pysyy työkalut kädessä niin todella helppo homma. Haaroistus sarjan vain ostaa sopivan ja vetää johdon konehuoneesta hyttiin. Tulipellistä vain etsittävä reikä johdolle. Hanskalokeron takana ollut useissa omissa autoissani.
 
Nyt saattaa tulla ostetta dorkampi kysymys, mutta here we go.

Jos autossa on neliveto ja nelivetoon tule vikaa, niin muuttuuko auto etuvetoiseksi? Ai miksi moinen kysymys? Koska kaverini oli menossa ostamaan uutta autoa ja oli tarjoamassa vaihdossa neliveto A3:sta. Automyyjä kävi koeajolla ja totesi, että nelivedossa on vikaa.. sutii paljon jne. Onko tuo pakko korjata vai voiko ton jättää korjaamatta ja näin ollen auto toimii "kaksivetoisena"? Jos ei, niin missä hintahaarukassa tommosen kanssa liikutaan?

Frendillä 2010 Audi a3 ja siitä meni Haldexin kytkin paskaksi, on muuten just nyt pajalla ja hintalapulla arviota 4700e. Kyllähän se kulkee, eikä sulalla ees huomannut eroa, ei antanut koodeja. Liukkailla sitten selvisi.
 
Joku aika sitten tuli eräältä ohjelmointeja tekevältä firmalta juttu jossa kerrottiin et dpfiä sun muita aletaan leimalla syynäämään eli sen poistoa nyt ei ainakaan suositella.
http://moonlightmotorsport.fi/artikkeli/dpf-suodattimien-tarkistus-katsastuksen-yhteydessä

Täytynee ostaa putkenpätkä ja iskeä se kiinni, ohjelmoida DPF pois ja ruuvata aina dpf katsastukseen niin ongelma ratkaistu. BMW 120d kyseessä 177hp koneella ja automaattina. Yksi asia vielä askarruttaa - jotkut softaajat päivittävät samalla laatikon ohjelmoinnin ja jotkut eivät, esim. Celtic tuning joka lupaa varsin messeviä teholukemia. No, täytynee jatkaa asian selvittelyä. Ennen kevättä softan eroa nyt ei pääse varmaan edes toteamaan, vaikka sen laittaisikin.
 
Matkanteko loppui lyhyeen - ja onneksi loppuikin jo pihalla. Jousi oli katkennut ja leikkasi renkaan lähes kauttaaltaan irti.

IMG_0605.JPG


Tyhmä (ei ihan todellinen) kysymys: Tällä ei vissiin enää voi ajaa tai ainakin ajo-ominaisuudet poikkeavat luvatuista? :)
 
Vaihdoin pari päivää sitten kesärenkaat alle. Huomasin että repsikan puolelta kuuluu sellaista laahaavaa vinguntaa/ulinaa kun ajaa 120kmh tai kovempaa, pelkästään ääni ei kuitenkaan täristä. Mistähän tuo voisi johtua? Tuskin on laakerit kun sen kuulee vasta noin kovassa vauhdissa. Talvirenkailla ei ollut mitään ongelmaa. Sekä talvi- että kesärenkaat on alumiinivanteilla. Samoilla pulteilla pistin kiinni, en ainakaan löytänyt autosta toisia pultteja (ostin auton käytettynä tammikuussa, joten ensimmäistä kertaa tuli eteen), Huomenna auto menee kuntotarkastukseen, mutta tuskin tuohon ongelmaan löytävät mitään. Renkaiden kuviokin on sellainen että pyörimissuunnalla ei pitäisi olla merkitystä, renkaissakaan ei mitään merkintää.

Talvirenkaita irroittaessa pari rengasta oli aika jumissa keskiöpultissa. Piti kevyesti kopauttaa vaikka näytti olevan hyvissä rasvoissa.

Auto on A4 2009 ja 18" 225mm matalaprofiilit nuo renkaat jos jotain merkitystä. Hyvin muuten huomaa noilla matalaprofiileilla kuinka paskassa kunnossa tiet on taas talven jäljiltä. Urilta kun ohjaa sivuun sileämmälle kohdalle niin eargasm joka kerta...
 
Vaihdoin pari päivää sitten kesärenkaat alle. Huomasin että repsikan puolelta kuuluu sellaista laahaavaa vinguntaa/ulinaa kun ajaa 120kmh tai kovempaa, pelkästään ääni ei kuitenkaan täristä. Mistähän tuo voisi johtua? Tuskin on laakerit kun sen kuulee vasta noin kovassa vauhdissa.

Vika voi kyllä olla myös laakerissa, itselläniki yhdessä autossa vaati aluksi kovan vauhdin että kuului mutta myöhemmin ääni alkoi kuulua myös hiljaisemmassa vauhdissa.
 
Mazda 3 omistajat hoi. Merkkiliike kun ei suostunut yhteistyöhön, niin kysäistäänpä täältä. Mitä öljyä Mazda 3 vm 2006 pitää laittaa? Manuaalissa lukee:

API SL tai ACEA A3/A5 (esimerkiksi alkuperäinen Mazda dexeliä -öljy) 5w30
API SL tai ACEA A3 (esimerkiksi alkuperäinen Mazda dexeliä -öljy) 10w40
Ja edelliseen on vielä lisätty 5w20 ilman tuota Mazda dexeliä -öljy selostetta

Mitä noista siis?

60tkm huolto tulossa ja ilmeisesti paikallista merkkiliikettä ei raha kiinnosta niin kiikutan sen muualle. Kaikki muut huoltoa vaativat onkin tässä jo melkein selvitelty, mutta tuo öljy nyt vielä kiinnostaisi. En ymmärrä noista API yms koodikielistä yhtään mitään.
 
Mazda 3 omistajat hoi. Merkkiliike kun ei suostunut yhteistyöhön, niin kysäistäänpä täältä. Mitä öljyä Mazda 3 vm 2006 pitää laittaa? Manuaalissa lukee:

API SL tai ACEA A3/A5 (esimerkiksi alkuperäinen Mazda dexeliä -öljy) 5w30
API SL tai ACEA A3 (esimerkiksi alkuperäinen Mazda dexeliä -öljy) 10w40
Ja edelliseen on vielä lisätty 5w20 ilman tuota Mazda dexeliä -öljy selostetta

Mitä noista siis?

60tkm huolto tulossa ja ilmeisesti paikallista merkkiliikettä ei raha kiinnosta niin kiikutan sen muualle. Kaikki muut huoltoa vaativat onkin tässä jo melkein selvitelty, mutta tuo öljy nyt vielä kiinnostaisi. En ymmärrä noista API yms koodikielistä yhtään mitään.

Jos talvellakin meinaa ajella niin aina se tuommoinen 5W-alkuinen on varmempi valinta, notkeampaa kylmissä keleissä. Lisänä nuo ovat yleensä jo täyssynteettisiä, kun 10W-40 luokituksella ovat isolta osin vielä mineraaliöljyjä/osasynteettisiä.
 
Jos talvellakin meinaa ajella niin aina se tuommoinen 5W-alkuinen on varmempi valinta, notkeampaa kylmissä keleissä. Lisänä nuo ovat yleensä jo täyssynteettisiä, kun 10W-40 luokituksella ovat isolta osin vielä mineraaliöljyjä/osasynteettisiä.

Kiitosta! Olin jo kylläkin ostamassa tuota 5w, mutta sain kuulla että nykyautoissa pitää olla erittäin tarkkana tuon öljyn kanssa niin piti varmistaa. Tarkoitat varmaan tuoa 5w30 etkä 5w20?
 
Öljyvalmistajien verkkosivuilta löytyy yleensä oil selector, jolla pitäisi löytyä sopiva öljy autollesi. Yleensä uudempiin autoihin valitaan suosituksista niitä notkeampia öljyjä parhaan voitelun varmistamiseksi. DPF-autoissa kuuluu käyttää tuhkautumatonta öljyä.

Vanhemmissa autoissa monet vaihtaa paksumpiin öljyihin minimoidakseen sisäiset tai ulkoiset öljyvuodot. Vanhassa moottorissa esimerkiksi venttiilinnostimen hydraulinen välyksenkorjaus saatta falskata notkeilla öljyillä, jolloin tyhjäkäynnillä kuuluu venttiilin naputusta.
 
Vm. 2010 Caddy --> mikä on rekisterikilven valon sulake? Ohjekirja ei ohjeista, eikä googlella ole löytynyt.
 
Öljyvalmistajien verkkosivuilta löytyy yleensä oil selector, jolla pitäisi löytyä sopiva öljy autollesi. Yleensä uudempiin autoihin valitaan suosituksista niitä notkeampia öljyjä parhaan voitelun varmistamiseksi. DPF-autoissa kuuluu käyttää tuhkautumatonta öljyä.

Vanhemmissa autoissa monet vaihtaa paksumpiin öljyihin minimoidakseen sisäiset tai ulkoiset öljyvuodot. Vanhassa moottorissa esimerkiksi venttiilinnostimen hydraulinen välyksenkorjaus saatta falskata notkeilla öljyillä, jolloin tyhjäkäynnillä kuuluu venttiilin naputusta.

Noni tää oli tosi hyvä vinkki. Kävin Mobilin kotisivuilla ja siellä suositeltiin Mobil Super 3000 XE 5W-30. Elikkä tuota seuraavalla kerralla sitten.
 
Peugeot 207:ssä toinen takarengas "vispaa" epätasaisella alustalla. Korjaamolla sanottiin, että taka-akselissa on löysää ja se pitää vaihtaa. Kuulostaako toi järkevältä? Eikö akselissa ole mitään "kiristyssydeemiä" tms.?
 
Peugeot 207:ssä toinen takarengas "vispaa" epätasaisella alustalla. Korjaamolla sanottiin, että taka-akselissa on löysää ja se pitää vaihtaa. Kuulostaako toi järkevältä? Eikö akselissa ole mitään "kiristyssydeemiä" tms.?
Eikö 207 ole ihan kierrejouset takana? vanhemmista pösöistä menee akseli vaihtoon mutta eiköhän tuosta selviä puslien tai laakerin vaihdolla.
http://www.ebay.co.uk/itm/REAR-AXLE-ARM-BUSH-FOR-PEUGEOT-207-ALL-MODELS-5131E9-5131F0-/221031367373
 
siis jos 207 niin 2006 tai uudempi. en ole kyllä nähnyt 207 missä on vääntösauvajousitus. 206 kyllä löytyy. en kyllä löytänyt netistäkään kuin jonkun kiinan mallin mistä löytyy.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom