Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Vai onko nykyvehkeissä vararengas mitoitettu niin että pyörimiseroa ei juuri tule eikä järjestelmä ala jarruttelemaan poikkeavan pyörän takia?

Muistaakseni tutullani heitti kaikki maholliset ohjaamise apulaitteet vikatilaan kun yksi vetävistä pyöristä oli pienempi, ja kun auton käynnisti uudelleen niin ne resettas.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Emäntä osti 7400 eurolla liikkeestä auton, joka viikko oston jälkeen alkoi kiukutella. Vietiin korjaamolle jossa auto 2 viikkoa vietti (pitkä aika yrittäjälle olla ilman autoa), kuntoon tuli 3000 euron laskun kera.

Autoliike kiistää vastuunsa, sanovat että olisi heihin pitänyt ottaa yhteyttä ennen korjaamolle vientiä. Minä oletin silloin että hehkujen vaihdolla tulee kuntoon niin enpä noin pienen asian takia viitsinit myyjälle soittaa mutta isompi remppa oli kyseessä. Soitin toki samantien kun selvisi että mistä on kyse.

Mitä tässä kannattaa tehdä? Vituttaa kun 7400 eurolla ostettiin autoliikkeen mukaan täysin toimiva ja hyväkuntoinen auto ja saikin 3 kiloa laittaa lisää että pystyy edes ajamaan, silti auton myyjä väittää että ei heidän vika ole.
 
Miksi melkein kaikki uudet citymaasturit ovat dieseleitä? Onko sillä edes väliä? Ajan itse aika vähän, lähinnä kauppareissuja.
 
Emäntä osti 7400 eurolla liikkeestä auton, joka viikko oston jälkeen alkoi kiukutella. Vietiin korjaamolle jossa auto 2 viikkoa vietti (pitkä aika yrittäjälle olla ilman autoa), kuntoon tuli 3000 euron laskun kera.

Autoliike kiistää vastuunsa, sanovat että olisi heihin pitänyt ottaa yhteyttä ennen korjaamolle vientiä. Minä oletin silloin että hehkujen vaihdolla tulee kuntoon niin enpä noin pienen asian takia viitsinit myyjälle soittaa mutta isompi remppa oli kyseessä. Soitin toki samantien kun selvisi että mistä on kyse.

Mitä tässä kannattaa tehdä? Vituttaa kun 7400 eurolla ostettiin autoliikkeen mukaan täysin toimiva ja hyväkuntoinen auto ja saikin 3 kiloa laittaa lisää että pystyy edes ajamaan, silti auton myyjä väittää että ei heidän vika ole.
Ostettiinko auto yksityisenä vai "firmalle"?
Yksityisenä riitautat kuluttajasuojan kautta.
 
Ostettiinko auto yksityisenä vai "firmalle"?
Yksityisenä riitautat kuluttajasuojan kautta.
Yksityisenä.

Autoliike väittää että remontti oli korjaamon töpeksintää, että korjaamo oli katkaissut hehkut sisään ja sen takia jouduttiin kansi koneistamaan. Korjaamo taas sanoo että kaksi hehkua oli valmiiksi poikki, nii ei tässä tiedä että kumman vika oikeasti edes oli.

Kuluttajansuoja-asiamieheen on oltu yhteyksissä kyllä.
 
Miksi melkein kaikki uudet citymaasturit ovat dieseleitä? Onko sillä edes väliä? Ajan itse aika vähän, lähinnä kauppareissuja.

Isommat autot tarvii paljon vääntöä kulkeakseen kevyesti. Tätä löytyy joko turbodieselistä tai isosta bensamoottorista. Ensimmäisenä mainittu kulkee paljon edullisemmin.
 
Miksi melkein kaikki uudet citymaasturit ovat dieseleitä? Onko sillä edes väliä? Ajan itse aika vähän, lähinnä kauppareissuja.

E-eihän. Jos uutena ostaa niin kai kaikista löytyy bensaversiokin? Käytettynä Qashqaita näyttää olevan runsaasti bensana, Mitsun ASX:ää samoin, kaikki Suzukit ja eiköhän Kialta ja Hyundailta löydy kanssa.

Tuntuu kyllä että uusia autoja ei osta nykyään kuin kaupparatsut. Parisataa tuhatta rullattuja dieseleitä on kaupat väärällään, mutta yritäpä katsella alle 60tkm ajettua bensa-autoa...

Autoliike kiistää vastuunsa, sanovat että olisi heihin pitänyt ottaa yhteyttä ennen korjaamolle vientiä.
Autoliike on ihan oikeassa, mutta jälkiviisasteluahan tämä. Jonkinlaista puolivälin ratkaisua toki kannattaa yrittää.
 
Onkos täällä kokemuksia korjaamon tekemän maalaustyön laittamisesta takuuseen? Itselläni on tilanne se että viime keväänä ovien alareunat hiottiin, kitattiin ja maalattiin korjaamon toimesta ja ne ovat jo nyt alkaneet kukkia uudestaan. Löysin kilpailu ja kuluttajaviraston sivuilta korjauksen takuuehdoista kohdan Maalaustakuun ehdot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...ot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/ . Tuolla sanotaan että takuu olisi 12 kuukautta. Onko kukaan vääntänyt tämmöisen asian tiimoilta korjaamon kanssa?
 
Onkos täällä kokemuksia korjaamon tekemän maalaustyön laittamisesta takuuseen? Itselläni on tilanne se että viime keväänä ovien alareunat hiottiin, kitattiin ja maalattiin korjaamon toimesta ja ne ovat jo nyt alkaneet kukkia uudestaan. Löysin kilpailu ja kuluttajaviraston sivuilta korjauksen takuuehdoista kohdan Maalaustakuun ehdot: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita...ot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot-1.1.2007/ . Tuolla sanotaan että takuu olisi 12 kuukautta. Onko kukaan vääntänyt tämmöisen asian tiimoilta korjaamon kanssa?

Tarkoitus ei ole vittuilla, mutta mitä sitten odotit? Oven saumojen ruostumista ei saumoja avaamatta pysty kukaan maalari korjaamaan niin etteivät ne rupeaisi kukkimaan 6kk-2v päästä uudelleen. Hionta, kittaus ja maalaus toimii auton myyntitarkoitukseen, mutta pysyväluontoinen korjaus se ei missään tapauksessa ole. Mikäli haluaa alkuperäistä vastaavan lopputuloksen on ovi joko purettava (kaikki saumat avattava, hiekkapuhallettava ym.) tai ostettava kokonaan uusi ovi. Käytännössä kuitenkin uusi ovi tulee lähes aina monin kerroin halvemmaksi.

Toki aina kannattaa yrittää jos maalari tekisi homman "takuuseen" uudelleen, mutta ei se lopputulos siitä sen pysyvämmäksi muutu.
 
Joo se on tuo ruosteen poistaminen ja peltien maalaaminen kovasti vaikeaa hommaa. Vaikka ruostetta kuinka hioisi, laittaisi ruosteenestomaalit ja muut maalit päälle niin sieltä se ruoste vaan alta tunkee esiin nopemmin kuin uskoisi. Kunnon hiekkapuhallus on ainoa tapa edes yrittää saada ruoste pois pysyvästi. Myyntikorjaukset tietty asia erikseen.
 
Auton etupuskuri on alapuolelta halki. Ajattelin liimailla sen kasaan. Laittaa päälle muovikittiä, hioa sen ja laittaa sitten päälle jotain hopeanväristä maalia. Tuo paikka on siis sellainen ettei siitä paljoa näy pienet sävyerot. Mutta millaisella maalilla nuo puskurin kohdat kannattaa maalata? Mikä maali käy muoville ja kestää auton keulassa / alla? Kyseessä on siis vanha auto, jossa haluan vain vähän fiksailla ettei näytä niin törkeältä eikä puskuri lähde enempää halkeamaan.
 
Auton etupuskuri on alapuolelta halki. Ajattelin liimailla sen kasaan. Laittaa päälle muovikittiä, hioa sen ja laittaa sitten päälle jotain hopeanväristä maalia. Tuo paikka on siis sellainen ettei siitä paljoa näy pienet sävyerot. Mutta millaisella maalilla nuo puskurin kohdat kannattaa maalata? Mikä maali käy muoville ja kestää auton keulassa / alla? Kyseessä on siis vanha auto, jossa haluan vain vähän fiksailla ettei näytä niin törkeältä eikä puskuri lähde enempää halkeamaan.

Hyvin varustetusta varaosa liikkeestä yleensä saa auton värikoodilla vastaavaa spraymaalia, tollaseen paikkaan varmaan ihan tarpeeksi pätevä vaihtoehto. Päälle voi sitte vielä jtn lakkaa suihkua jos huvittaa/jaksaa.
 
Liimalla tuskin pysyy permatexillä ehkä. hitsaamalla ja tai kuumaniittaamalla. pohjalle kannattaa laittaa muovipohjamaali jos haluaa ettei lähde lastuina irti. kuumanittaus sarjan saa halvimmallaan 120€ (biltemasta nimellä pinninaulain?) motonetistä hot stapler 170€ tosin kannattaako yhden puskurin takia ostaa.
 
Työkaluissa sattuu oleen se hyvä, että tulee toinenkin kerta kun sitä tarvitsee. Joskus.

Enpä ole ennen tuollaista pinninaulainta edes nähnyt. Näyttää pätevälle vehkeelle. Heti tiedän että ois useampi käyttökerta kun ostais talliin pölyttyyn.
 
Liimalla tuskin pysyy permatexillä ehkä. hitsaamalla ja tai kuumaniittaamalla. pohjalle kannattaa laittaa muovipohjamaali jos haluaa ettei lähde lastuina irti. kuumanittaus sarjan saa halvimmallaan 120€ (biltemasta nimellä pinninaulain?) motonetistä hot stapler 170€ tosin kannattaako yhden puskurin takia ostaa.
Jos ei oo liimaamisesta kokemusta niin tuskin kannattaa huudella?
2k epoksiliima, vaikka 3m tai wurth ja korjauksesta tulee yhtä luja kuin uusi, jos homman tekee kunnolla.
Noilla niiteillä saa ihan hyvin heppiin jos pahasti halki, mut sen päälle ehdottomasti vielä liima molemmin puolin.
Ammattilaiset nykyisin korjailee liimalla puskureita, tosi harvoin enää muovihitsataan kun se tuppaa sit jäämään liian kovaksi ja halkee helposti.

Ja puskureihin käy ihan samat maalit kuin pellille, jokin tartunta-aine pitää vissiin laittaa ainakin uusissa puskureissa
 
Vaimolla jäi autoa parkkeeratessa käsijarru pois ja vaihde vapaalle. Arvata saattaa mitä seurauksena, puskuri, lokari, konepelti ja umpio paskaksi talon seinään.

Miten lie vakuutusyhtiön kanta tällaiseen keissiin kaskon kanssa?

Justiin pahimmoilleen helatorstaita vasten että yhteyden vakuutusyhtiöön saa vasta perjantaina, sinne asti nyt saa kelailla paljonko menee persnetoksi tämän kertainen tölväily :mad:
 
Vaimolla jäi autoa parkkeeratessa käsijarru pois ja vaihde vapaalle. Arvata saattaa mitä seurauksena, puskuri, lokari, konepelti ja umpio paskaksi talon seinään.

Miten lie vakuutusyhtiön kanta tällaiseen keissiin kaskon kanssa?

Justiin pahimmoilleen helatorstaita vasten että yhteyden vakuutusyhtiöön saa vasta perjantaina, sinne asti nyt saa kelailla paljonko menee persnetoksi tämän kertainen tölväily :mad:
Jos sulla täyskasko on nii pitäis mennä kolariturvan piikkiin, omavastuun toki maksat ja kaskon bonukset tippuu.

Vakuutusalalla itse työskentelen ja ainaki mun edustamassa yhtiössä noin on.
 
Vaimolla jäi autoa parkkeeratessa käsijarru pois ja vaihde vapaalle. Arvata saattaa mitä seurauksena, puskuri, lokari, konepelti ja umpio paskaksi talon seinään.

Miten lie vakuutusyhtiön kanta tällaiseen keissiin kaskon kanssa?

Justiin pahimmoilleen helatorstaita vasten että yhteyden vakuutusyhtiöön saa vasta perjantaina, sinne asti nyt saa kelailla paljonko menee persnetoksi tämän kertainen tölväily :mad:

Ei saisi nauraa, mutta on pakko :hyper:Sori siitä!

Osta vaimolle automaattivaihteinen auto, ei lähde avaimet irti virtalukosta, jos ei ole parkkivaihde päällä.

Ei vais. Kai se kasko korvaa autolle aiheutuneet vahingot, jos on sellainen kaskoluokka valittuna, joka korvaa myös itse aiheutetut vahingot, eli siis varmaan tässä tapauksessa täyskasko. Tuskin muuten saat penniäkään.
 
Joo on kasko kolariturvalla. Lähinnä tuo lauseke korvauksen evääminen "varomattomasta käsittelystä johtuen" alkoi heti lähtöjään mietityttämään. Mutta koskeeko tuo termi sitten ennemminkin ylinopeuksia, rattijuopumuksia yms..

On nämä tympeitä asioita hoitaa, mutta onneksi ei jäänyt ketään karkulaisen alle kun hurautti jalkakäytävän yli.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom