Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikkihiirikysymys:
Mulla on madallettu auto ja tänään erehdyin ajamaan n. 800m per suunta soratietä. Kävelyvauhtia menin äärimmäisen varovasti ja välttelin kiviä ja möykkyjä mutta kovasti raapi ja rahisi pohja silti, aurasi soraa oikein kunnolla. Onko tämä vaarallista vai kuumottelenko turhaan, onko syytä pelätä että joku poksahtaa jos tulevaisuudessakin sorateitä joskus joudun
ajelemaan?
Puskuri ei siis auraa vaan auton pohja raapii soraa, n. 7-8cm on maavaraa.
Nimimerkillä syksyllä muutto edessä ja talo 2km pitkän soratien päässä.
Joo, pitää joko nostaa tuota, laittaa ilmajousitus tai ruveta säilyttämään muualla, luopua kun ei raaski.Jos kuullostaa että kovasti raapii niin en itse lähtökohtaisesti jaksaisi kuunnella sitä raavintaa päivittäin, jos kyse on kotipihan tiestä. Sanotaan näin että tuskin ainakaan hyvää tekee päivittäin kivikossa metalliosia hiotuttaa, varmasti nopeuttaa pohjan ruostumista. En kuitenkaan usko että siellä ensimmäisenä ottaa kiinni sellaiset osat jonka johdosta matka voisi jäädä kesken, ellei sitten auton suunnittelijalla ole käynyt suunnitteluhärö...
Volvo V50/S40?
Tämmösen kans on tullu pariin otteeseen touhuttua : https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/telwin-drive-13000-12v-apukaynnistin-power-bank-virtapankkiAuto hyyty pakkasessa, koska kasko Iffiltä ni hinausfirman ukko ajo paikalle ja löi auton käyntiin laakista, vehe oli semmonen tablettia isompi ja paksumpi muttei mikään semmonen kannettavan akun tyylinen mitä aiemmin käytettiin.
Millanen kannattaa ostaa ja mistä?
Jos starttipilottia tarkoitat, niin se väljistää konetta pidemmällä käytöllä ja sitten ei enää ilman sitä lähdekkään käyntiin. Jos sitä haluaa käyttää, niin pistä imusarjasta tyyliin sisään ja jos moottori vaan pyörii pitäis sen lähteä aika nätisti käyntiin.Eipäs meinannut diesel lähteä -15c käyntiin kun oli viikon seissyt. Akku on uusi joten virtaa on, ilmeisesti yksi hehkuista on pimeänä ja menee kyllä takuun piiriin. Mutta jos tässä olisi jossain metsässä ollut ilman puhelinta, niin olisi harmittanut. Niitähän on sellaisia käynnistysspray aineita tai mitä lie. Auttaako ne tällaiseen ongelmaan, miten niitä käytetään ja onko satunnaisesti käytettynä moottorille haittaa?
En tiedä onko haittaa, mutta itsellä Citroen berlingo 1,9D VM 2000 ja aivan armottoman paska lähtemään käyntiin pakkasella, jos vähänkin yli 10 pakkasta ni ilman defaa ei onnistu. Kuitenkin -29 asteen pakkasessa tuolla käynnistyssprayllä saa moottorin käyntiin ekalla.Eipäs meinannut diesel lähteä -15c käyntiin kun oli viikon seissyt. Akku on uusi joten virtaa on, ilmeisesti yksi hehkuista on pimeänä ja menee kyllä takuun piiriin. Mutta jos tässä olisi jossain metsässä ollut ilman puhelinta, niin olisi harmittanut. Niitähän on sellaisia käynnistysspray aineita tai mitä lie. Auttaako ne tällaiseen ongelmaan, miten niitä käytetään ja onko satunnaisesti käytettynä moottorille haittaa?
Suomessa käsitykseni mukaan ei ole raakaöljyn jalostustoimintaa kuin Nesteellä ja esim ST1/Shell/ABC laivaa fossiiliset polttoaineet ruotsi/norja/tanska akselilta, joten kilpailu on lähinnä nimellistä polttoaineissa. Kauppa käy tasaisena ja pienillä nopeilla hinnan pudotuksilla pidetään loppukäyttäjät riittävän tyytyväisinä.Varmaan tänne kuuluu: Osaako joku selittää millä ihmeen logiikalla polttonesteiden hinnat nykyään elää? Kysynnän ja tarjonnan laki, joo, jne, mutta kun tuntuu menevän tuommoista ihme aaltoliikettä mitä mun järki ei osaa selittää; Viikon välein ne hyppää parikymmentä senttiä, ja sitten alkaa hitaasti laskemaan samaan hintaan kuin ennen pomppua, pysyy siinä alhaisimmassa pisteessä vajaan päivän - pari päivää ennen uutta pomppua.
Otetaan esimerkiksi diesel: 8.3. oltiin samoissa lukemissa kuin nyt, 2.10snt/litra, josta se laski eiliseen iltaan mennessä hitaasti 1.87snt hintaan. Tänään aamulla oli vielä paikallisella tuolla hinnalla, kunnes päivällä nousi yhtäkkiä 2,11snt hintaan. Tätä on nyt ties kuin pitkään jatkunut sen jälkeen kun tultiin viime kesän huippulukemista alas.
Ei sillä etteikö ottais kaaliin jo muutenkin nää hinnat, mutta perkele kun tää sykli saa aikaan sen et kaikki rynnii samoihin aikoihin sinne tankille.
Varmaan tänne kuuluu: Osaako joku selittää millä ihmeen logiikalla polttonesteiden hinnat nykyään elää? Kysynnän ja tarjonnan laki, joo, jne, mutta kun tuntuu menevän tuommoista ihme aaltoliikettä mitä mun järki ei osaa selittää; Viikon välein ne hyppää parikymmentä senttiä, ja sitten alkaa hitaasti laskemaan samaan hintaan kuin ennen pomppua, pysyy siinä alhaisimmassa pisteessä vajaan päivän - pari päivää ennen uutta pomppua.
Otetaan esimerkiksi diesel: 8.3. oltiin samoissa lukemissa kuin nyt, 2.10snt/litra, josta se laski eiliseen iltaan mennessä hitaasti 1.87snt hintaan. Tänään aamulla oli vielä paikallisella tuolla hinnalla, kunnes päivällä nousi yhtäkkiä 2,11snt hintaan. Tätä on nyt ties kuin pitkään jatkunut sen jälkeen kun tultiin viime kesän huippulukemista alas.
Ei sillä etteikö ottais kaaliin jo muutenkin nää hinnat, mutta perkele kun tää sykli saa aikaan sen et kaikki rynnii samoihin aikoihin sinne tankille.
Taisi olla tiistai tai keskiviikko jolloin tutkitusti työsuhdeautoilijat(vapaa autoetu) yleisimmin tankkaavat, hinnalla ei ole merkitystä joten silloin on hyvä hieman nostaa hintoja ja kerätä parempi kate. Sitten pudotellaan takaisin "normi" hintoihin.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008244136.htmlHinnat poikkeavat keskiviikkoisin ja torstaisin selvästi muista päivistä Tiistaisin bensiini on ollut keskimäärin seitsemän senttiä halvempaa kuin keskiviikkoisin.
Juu, ei oo muutosta tullu sen suhteen.Mites se nykyään menee yksityisten firmojen parkkisakkojen kanssa, vieläkö ne pystyy helposti kiistämään "en oo pysäköinyt, teidän pitää todistaa kuka on kuski"-tyylillä?