Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei varmaan kaikilla, mutta monella kyllä lukee. Se nyt vain on jonkinlainen vastuuvapautuslauseke todennäköisesti. Ei mikään moottori niin paljoa vie jos se on oikeasti ehjä.

Niinpä. Useimmissa autoissa vaihdon välissä lisätään kerran tai ei ollenkaan?
 
Niinpä. Useimmissa autoissa vaihdon välissä lisätään kerran tai ei ollenkaan?

Noh monen suodattimen suodatuskyky laskee 10 000 kilsan jälkeen huomattavasti. Sekä usean öljyn ominaisuudet vähenevät noiden kilsojen usean kuumenemisen ja jäähtymisen takia. Eipä edes paikallinen merkkikorjaamo suositellut uusilllekkaan autoille mitään 20 000+ vaihtivälejä.

Itse käytän joka vehkeessä diesel Mobil1 Delvacia hintansa takia, myös bensa vehkeissä. Eipä ole kelkkakaan mennyt rikki. Vaihtoväli autossa 8-10 tkm.
 
Itselläni oli TDI Passatti aikaisemmin, ja sen long life huollon pituuksi oli kyllä selvä syy. Sitä 17€/litra maksavaa öljyä piti olla joka kuukausi kaatamassa lisää koneeseen. Ei ihan 1000km välein, mutta sanotaanko että litra per 4-5tkm. Paska kone.
 
Miten noilla rod:eilla voi ajaa ilman lokasuojia? Onko siinä syy että orkkis auto on niin vanha ettei lokasuojia tarvita, vai ottavatko pojat lokarit heti katsastuksen jälkeen pois ja laittavat seuraavaan katsastukseen?

Tätä olen ihmetellyt kun uudemmissa autoissa ollaan kovin tarkkoina että onko kulutuspinta yli kaaren.

Ps. 300tkm ajettu 90-luvun corollaan ei ole tarvinnut lisätä öljyjä 10tkm vaihtovälin aikana. Venttiilinvarrenkumit kunnossa.
 
Laitetaanpa muutama hölmö kysymys.
-Miksi takavedoissa tasauspyörästön lukko on hyödyllinen, mutta etuvedoissa ei niistä niin puhuta (onko sellaisia edes)? Meinaan harvemmin netissä on juttuja "Mistä X:ään [=joku etuvetoinen auto] tasauspyörästön lukko" jne.
-Onko ne avoautot lämpimänä kesäpäivinä oikeasti niin mukavia? Tämähän selviäisi toki kokeilemalla. Aina tulee mieleen "Mitenköhän niissä tuuli käy? Entä miten kova melu niissä on?", mutta varmaan moni miettii noita, joten varmaan monia avoja suunniteltaessa nuo on hyvin huomioitu. Onko siinä fiilistä?
 
Laitetaanpa muutama hölmö kysymys.
-Miksi takavedoissa tasauspyörästön lukko on hyödyllinen, mutta etuvedoissa ei niistä niin puhuta (onko sellaisia edes)? Meinaan harvemmin netissä on juttuja "Mistä X:ään [=joku etuvetoinen auto] tasauspyörästön lukko" jne.
-Onko ne avoautot lämpimänä kesäpäivinä oikeasti niin mukavia? Tämähän selviäisi toki kokeilemalla. Aina tulee mieleen "Mitenköhän niissä tuuli käy? Entä miten kova melu niissä on?", mutta varmaan moni miettii noita, joten varmaan monia avoja suunniteltaessa nuo on hyvin huomioitu. Onko siinä fiilistä?

Tasauspyörästön lukko on oikeestaan vähän erilainen kun varmaan tarkoittamasi "lukkoperä" joka tarkoittaa useimmiten taka akselin kitkalukkoa.
Toi kitkalukko tai miten ikinä onkaan toteutettu on aika harvinainen etuvetosissa, jonkinlainen löytyy ainakin uusimmasta Focus RS:stä.
Mutulla heittäisin että etuvetoseen on vaikea asentaa kitkalukkoa kun voimansiirron "perä" on vaihteiston sisällä Takavetoisessa se on aika helposti käsillä.


Olin itse skeptinen ennen avoautojen suhteen mutta ne olikin kivempiä kuin osas odottaa. On siinä fiilistä ajella mutkaista maisemareittiä ilman kattoa. Ainakin 1 sarjan bemarissa ajoviima etupenkeillä on kohtuullinen mutta yli tajaamanopeuksissa takapenkillä ei olekaan enää mukavaa, ainakaan pidemmillä hiuksilla. Asiaa helpottaa jonkin verran jos nostaa sivuikkunat ylös ja etupenkkien taakse asennettava tuuliverkko yhdistettynä sivuikkunoihin poistaa viiman kokonaan. Kuka sellaista sitten viitsii käyttää on toinen juttu.
Rättikatto päällä auto on mun mielestä rengasmelultaan aika samanlainen kuin vois kuvitella kovakattosen olevan, sade ropisee aika paljon kovempaa rättikattoon.
Erikoinen plussa rättikatossa on se ettei ainakaan sitä tutun 1-sarjan rättiä ole ikinä tarvinnut pestä yhtä hyvin kuin metallipintaa vaikka siinä olis ollut liinnunpaskaa, lähtenyt kuulemma todella helposti vähät liat.
 
Nojoo onhan lukkoperäkin tasauspyörästön lukko mutta niitä on erilaisia. Ei toi wikiartikkeli selitä kovin hyvin mitään, kuorma-autoissa on ainakin usein käsin kytkettävä 100% lukko eikä mikään kitkalukko.
 
^ Wattimäärä jaettuna käytössä olevilla volteilla. Eli jos kyseessä on henkilöauto 12V sähköillä ja laitat 2kpl normi 55W polttimoita niin 2x55=110/12V=9,16 eli 10A pitäisi riittää.
 
Mikähän voisi olla vikana kun ei tule kipinää? Autona Chevrolet Beretta 3.1 V6 koneella vuosimallista ei tietoa..

Yhteen sylinteriin vai kaikkiin? Tulppa, puola, virranjakaja tai ecu (jos on)

Edit. Vaikuttaa aika näpsäkältä peliltä. Harmi vaan et etuveto. Paljon tommonen hörppii menovettä?
 
Yhteen sylinteriin vai kaikkiin? Tulppa, puola, virranjakaja tai ecu (jos on)

Edit. Vaikuttaa aika näpsäkältä peliltä. Harmi vaan et etuveto. Paljon tommonen hörppii menovettä?

En oo tielle päässy vielä nii en tiedä :D tollasena projekti autona lähinnä oppimis mielessä, ja yhteenkään sylinteriin ei tule kipinää, käynti oli myös katkonaista ennen kuin kipinä hävisi kokonaan.
 
Hei kundit! Mun airpag valo on alkanut vilkkua,sulake oli ok. Kyseessä siis nissan p12. Onko kellään kokemusta tollasesta?
 
Hei kundit! Mun airpag valo on alkanut vilkkua,sulake oli ok. Kyseessä siis nissan p12. Onko kellään kokemusta tollasesta?

Vilkuttaako tasaisesti vai jotakin viestiä? jos vilkuttaa jotain viestiä esim 2 pitkää 2 lyhyttä 2 pitkää, tauko, niin googleta vikakoodin perusteella mistä johtuu. Tarkista kanssa airbagiin liittyvät liittimet ettei oo irronnu. Mulla irtos penkin alta airbagin liitin kun siirsin penkkiä eteenpäin ja alkoi vilkuttamaan sitä valoa. Korjaantui kun painoin liittimen taas pohjaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom