Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Eikä saata, koska mihinkään kulmien säätöihin ei kosketa, eikä tukivarsia väännellä solmuun.

Näinhän se yleensä on mutta jos ei ole paljoa autoja nostellut tunkin kanssa on aina mahdollista että tunkkaa autoa jostan tukivarresta tai poikittaistuista jolloin hyvinkin saattaa pyörien asentokulmat muuttua. Kun vaikka renkaita vaihtaa ja niin joskus "teen itse ja säästän"-ajatus voi koitua kalliimmaksi kuin piti! :)

Epäilen että vasta kun renkaissa on paine-eroa yli 0.5 Baria niin silloin vasta se voi vaikuttaa ohjausken puoltamiseen. Jos kyseessä on hyvin matalaprofiilinen rengas ehkä pienempikin paine saattaa riittää. Mulla esim. yksi edellisistä autoistani päästi ilmaa pihalle tasaisesti ja parin viikon välein kun paine oli toisesta eturenkaasta pudonnut yhteen Bariin se alkoi ohjausta puoltamaan. Normaalipaine ko. kumissa oli 2.1 Bar. Tämä siis omakohtainen kokemus. :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
M3 on jokseenki perus 300-sarjalainen johon on tehty valmistajan toimesta säädöt/palikat joilla suorituskyky on saatu nousemaan selvästi vakiosta.
Ei aivan perus 3 sarjalainen. Korinosista vain ovet ja konepelti on samat kuin perusmallissa. Tekniikasta puhumattakaan.
 
Ei aivan perus 3 sarjalainen. Korinosista vain ovet ja konepelti on samat kuin perusmallissa. Tekniikasta puhumattakaan.

Bemarin piti vastata haasteeseen joskus 80-luvulla Touring car-luokkaa ajavalle Meredes Benzille jollain automallilla ja helpoiten se kävi muuttamalla 300-sarjan perheauto tehokaammaksi. Sarjan autoista tuli valmistaa myös katulaillisia luokittelumalleja jolloin niihin laitettiin tehokkaampi kone ja koria kevennettiin ja taisi siinä olla leveämpää alustaakin. Ihan tarkkaan en enää muista kun aikaa on jo niin paljon noista vuosista mutta jotenkin noin se taisi mennä. Nyky-M3 on tietty ihan jotain muuta.
 
Kysymys Webaston/Eberin käytöstä. Yleisesti suositellaan, että lämmityksen jälkeen ajettu matka olisi kestoltaan yhtä pitkä kuin lämmitykseen käytetty aika, akun latautumisen takia. Eli esim. jos lämmität 30min niin ajat 30min sen jälkeen.

Kysymys kuuluukin, että tarkoitetaanko tuossa sitä, että tuo täytyy tehdä ennen kuin webastoa "voi/kannattaa" käyttää uudelleen, vai jos ajaa lyhyemmän matkan, auto ei lähde enää välttämättä käyntiin ilman webastoa?

Tarkoitan tässä esimerkiksi sellaista tilannetta, että lämmitän 30min aamulla webastoa, jonka jälkeen ajan 5min matkan päiväkodille, jossa tietysti sammutan auton ja vien lapsen päiväkotiin. Tämän jälkeen jatkan matkaani (käyttämättä webastoa ennen ajoa) työpaikalle n. 25min. Duunipaikalla taas webasto päälle iltapäivällä 30min ennen lähtöä.


Toimiiko ylläoleva yhtälö, kerkeääkö akku latautua? Mulla ei siis vielä ole webastoa, mutta seuraavaan autooni ajattelin sen laitattaa, koska taloyhtiö on kieltänyt sisätilalämppärien käytön tolppien heikkouden tms. takia.
 
Kysymys Webaston/Eberin käytöstä. Yleisesti suositellaan, että lämmityksen jälkeen ajettu matka olisi kestoltaan yhtä pitkä kuin lämmitykseen käytetty aika, akun latautumisen takia. Eli esim. jos lämmität 30min niin ajat 30min sen jälkeen.

Kysymys kuuluukin, että tarkoitetaanko tuossa sitä, että tuo täytyy tehdä ennen kuin webastoa "voi/kannattaa" käyttää uudelleen, vai jos ajaa lyhyemmän matkan, auto ei lähde enää välttämättä käyntiin ilman webastoa?

Tarkoitan tässä esimerkiksi sellaista tilannetta, että lämmitän 30min aamulla webastoa, jonka jälkeen ajan 5min matkan päiväkodille, jossa tietysti sammutan auton ja vien lapsen päiväkotiin. Tämän jälkeen jatkan matkaani (käyttämättä webastoa ennen ajoa) työpaikalle n. 25min. Duunipaikalla taas webasto päälle iltapäivällä 30min ennen lähtöä.


Toimiiko ylläoleva yhtälö, kerkeääkö akku latautua? Mulla ei siis vielä ole webastoa, mutta seuraavaan autooni ajattelin sen laitattaa, koska taloyhtiö on kieltänyt sisätilalämppärien käytön tolppien heikkouden tms. takia.

Kokeilemalla selviää riittääkö virta. Laita c-teck laturi, joka lataa kun auto on kotona tolpassa.
 
Kysymys Webaston/Eberin käytöstä. Yleisesti suositellaan, että lämmityksen jälkeen ajettu matka olisi kestoltaan yhtä pitkä kuin lämmitykseen käytetty aika, akun latautumisen takia. Eli esim. jos lämmität 30min niin ajat 30min sen jälkeen.

Kysymys kuuluukin, että tarkoitetaanko tuossa sitä, että tuo täytyy tehdä ennen kuin webastoa "voi/kannattaa" käyttää uudelleen, vai jos ajaa lyhyemmän matkan, auto ei lähde enää välttämättä käyntiin ilman webastoa?

Tarkoitan tässä esimerkiksi sellaista tilannetta, että lämmitän 30min aamulla webastoa, jonka jälkeen ajan 5min matkan päiväkodille, jossa tietysti sammutan auton ja vien lapsen päiväkotiin. Tämän jälkeen jatkan matkaani (käyttämättä webastoa ennen ajoa) työpaikalle n. 25min. Duunipaikalla taas webasto päälle iltapäivällä 30min ennen lähtöä.


Toimiiko ylläoleva yhtälö, kerkeääkö akku latautua? Mulla ei siis vielä ole webastoa, mutta seuraavaan autooni ajattelin sen laitattaa, koska taloyhtiö on kieltänyt sisätilalämppärien käytön tolppien heikkouden tms. takia.

Jos akku on kunnossa niin pitäis virran riittää. Ainakin jos ajat silloin tällöin muutakin ajoa kuin nuo työmatkat.

Ja Webastosta sen verran vielä, että kokemusta sen käytöstä nyt parin kuukauden ajalta, ja on kyllä ihan saakelin hyvä keksintö.
Töihin tai töistä kun lähtee, niin auto on lämmin ja ikkunat sulat:haart:
 
Tarkoitan tässä esimerkiksi sellaista tilannetta, että lämmitän 30min aamulla webastoa, jonka jälkeen ajan 5min matkan päiväkodille, jossa tietysti sammutan auton ja vien lapsen päiväkotiin. Tämän jälkeen jatkan matkaani (käyttämättä webastoa ennen ajoa) työpaikalle n. 25min. Duunipaikalla taas webasto päälle iltapäivällä 30min ennen lähtöä.
Tuon lainaamasi säännön mukaan tämä on ok. Ei kyse ole niinkään siitä vetääkö webasto saman tien akun tyhjäksi (sen huomaa varsin helposti), vaan kumuloituvasta käytöstä. Meneekö esim viikkotasolla latauksen määrä tasoihin purun kanssa.
 
Mikäs virka noilla "koiranluilla" on autossa? Itselläni on V40 farkku Volvo ja ne on lonksuneet jo jonkin aikaa. Yöllä yhdessä kaarteessa kävi pieni pamaus edessä ja nyt lonksuu joka paikassa, kun kääntää rattia. Mitähän tässäkin nyt tekisi, autojen tuntemus on todella heikko...
Ne on kallistuksenvakaajan yhdystangot. Ilman niitä kallistuksenvakaaja ei toimi. Kallistuksenvakaaja taas on tanko, joka kulkee auton alla pyörän ripustuksesta toiseen. Kun kaarteessa toinen puoli autosta tuppaa laskemaan ja toinen nousemaan, jännittyy kallistuksenvakaaja ja pakottaa toistakin puolta laskemaan. Näin niin kuin lyhykäisyydessä. Se huomaako koko kallistuksenvakaajan puuttumista tavallinen jamppa ollenkaan riippuu taas ajotavasta, oman auton käytöksen tuntemisesta ja kallistuksenvakaajan jäykkyydestä. Perusajossa periaatteessa aika turha kapistus, mutta kyllä ne osat täytyy kunnossa olla, kun ne on siinä autossa suunniteltu olemaan.
 
Jotain jäähdytinnesteitä ei saanut sekoittaa keskenään. Saabissa on keltaista ja mulla on pullo sinistä ja punaista. Voinko lisätä toista näistä?
 
Ehkei vihreä väri ole kaikkein paras myydä, mutta esimerkiksi uudessa mazda 2:ssa kyseinen väri on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom