Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Golfit lienee vähän kalliimpia, mutta mites Kia Ceed tai Skoda Octavia?

Myydyimmät Henkilöautot (Ensirekisteröinnit) Suomi - Lokakuu 2011
Lähde: TraFi (Liikenteen turvallisuusvirasto)

1. TOYOTA AVENSIS - 521 myytyä autoa lokakuussa
2. SKODA OCTAVIA - 500
3. VOLKSWAGEN GOLF - 382
4. VOLKSWAGEN PASSAT - 348
5. FORD FOCUS - 229
6. KIA CEED - 227
7. OPEL ASTRA - 217
8. FORD MONDEO - 191
9. NISSAN QASHQAI - 185
10. VOLVO V70 - 182
 
Viimeksi muokattu:
Kumman arvo tulee nousemaan enemmän tulevan 10v aikana: 205 1,9 GTI Pösö vai Ford Sierra Cosworth 4wd vm 1990-->.

Siis kumman arvo tulee laskemaan vähemmän? :) Lienee molemmat 10v jälkeen melko arvottomia... eipä noissa ole mitään, mikä niiden arvoa nostaisi.
 
Uskoisin, että Fordin arvo nousee enemmän. Tämä perustan arvion siihen, että Cosworth ja Ford nimenä ovat kovemmassa suosiossa kuin pösö. Edellä mainitut asiat tekevät autosta haluttavamman ja takaavat laajemman ostajakunnan. Pösön puolesta puhuu toisaalta sen harvinaisuus(jos on alkuperäinen). Pösön kohdalla myös paljon merkitsee se, että kuinka hyvä kuntoinen auto on.
 
Vaihdoin talvirenkaat alle. Auto tuntuu hiukan puoltavan oikealle. Ostin auton pari kuukautta sitten ja sillä on ajokilometrejä n 1000. Tavlirenkaat ovat aivan uudet ja autossa on rengaspainevaroitin, mutta se ei varoita mistään.
 
Eiköhän hinnat ole jo pohjat nähneet. Esim. Saksassa molemmista alkuperäiskuntoisista saa maksaa jo yllättävän paljon.
Jos löydät jostain alkuperäisen ja hyväkuntoisen 205 gti:n ja sopii vielä omaan budjettiin niin sanon: OSTA.

Paha kyllä sanoa oikeasti kumman arvo tulee nousemaan enemmän. Mä veikkaisin kuitenkin tuota hothatch pösöä.
 
Uusi vertailu:

Kummasta tulee klassikko , vai molemmista: E36 M3 vai C36 AMG? Molemmat toistaiseksi teinien raiskaamia vehkeitä, joten pitäisi löytää ehdottomastai alkuperäiskuntoinen.
 
Vaihdoin talvirenkaat alle. Auto tuntuu hiukan puoltavan oikealle. Ostin auton pari kuukautta sitten ja sillä on ajokilometrejä n 1000. Tavlirenkaat ovat aivan uudet ja autossa on rengaspainevaroitin, mutta se ei varoita mistään.
pelkkä varoitin ilmoittaa vain jos paine putoaa alle määritetyn tason. eli saattaa olla paineet pielessä jos varoittimen raja on kaukana käytetystä rengaspaineesta. tai jos johonkin renkaaseen on lyöty liikaa painetta siitäkään ei tule varoitusta.
 
Jos softatulla autolla ajaa kolarin, niin voiko edes teoriassa vakuutusyhtiö evätä korvauksia. Siis teoriassa. Kyse "normaalista" tehonlisäksestä, esim 150hp--> 180hp.

Oli vaan asiasta juttua yhden saivartelijan kanssa. Tietysti auton voi muutoskatsastaa, mutta lienee aika turhaa..

Auton virittäminen eli tehojen nostaminen ei ole kiellettyä,nykyäänkään. Lastutuksella saatu 30:nen hevosvoiman lisäys on mahdollista vain hyvin harvoissa tapauksissa vaikka netissä niin väitetäänkin. 10-15 heppaa saadaan aika moneenkin kärryyn muttei sitäkään kaikkiin. Se ei siis ole mikään syy korvausten eväämiseen. Miten muuten vakuutusyhtiö yleensä saisi selvitettyä että kolaroidussa autossa on jokin lastu/softa? 30:nen hevosvoiman lisäys ei ole konkreettisesti edes kovin suuri eikä ainakaan niin suuri että se vaikuttaisi kolarin syntymiseen. Tämäkään ei siis puolla sitä että korvauksia evättäisiin.
 
Siis kumman arvo tulee laskemaan vähemmän? :) Lienee molemmat 10v jälkeen melko arvottomia... eipä noissa ole mitään, mikä niiden arvoa nostaisi.

Juuri näin. Molemmat ovat kyllä ihan basic-autoja. Gti-205 on perusauto johon on laitettu pikkasen tehokkaampi moottori kuin perus-205.een. Ralleissa voittaneen 205 GTI T16-version kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. No joo merkki on. Sierrahan tuli aikanaan Taunuksen tilalle. Cosworth-versio piti tehdä että saatiin persukonstruktio rallimaailmaan ja siitäkin sitten vielä neliveto-malli myöhemmin. Sierrakin siis ihan perusauto jonka neliveto-tekniikan kuluminen/viat syövät parinkymmennen vuoden jälkeen arvoa rotan lailla!

Itse en näe mitään syytä sijoittaa 205:een tai Sierraan rahoja. Molemmat ikääntyneitä,tekniikaltaan vanhentuneita autoja.
 
Auton virittäminen eli tehojen nostaminen ei ole kiellettyä,nykyäänkään. Lastutuksella saatu 30:nen hevosvoiman lisäys on mahdollista vain hyvin harvoissa tapauksissa vaikka netissä niin väitetäänkin. 10-15 heppaa saadaan aika moneenkin kärryyn muttei sitäkään kaikkiin. Se ei siis ole mikään syy korvausten eväämiseen. Miten muuten vakuutusyhtiö yleensä saisi selvitettyä että kolaroidussa autossa on jokin lastu/softa? 30:nen hevosvoiman lisäys ei ole konkreettisesti edes kovin suuri eikä ainakaan niin suuri että se vaikuttaisi kolarin syntymiseen. Tämäkään ei siis puolla sitä että korvauksia evättäisiin.

Tuo tehon kasvu softalla on aika autokohtainen, esimerkiksi Volvo S60, vakio 125hv, softalla 205hv, Karalan sivuilta lainattu

2.4D 2006 Volvo EDC16 92 kW/125 hv 300 Nm 151 kW/205 hv 460 Nm
 
Uusi vertailu:

Kummasta tulee klassikko , vai molemmista: E36 M3 vai C36 AMG? Molemmat toistaiseksi teinien raiskaamia vehkeitä, joten pitäisi löytää ehdottomastai alkuperäiskuntoinen.
Mahtaakohan tulla kummastakaan. Vanhempi E30 on tietääkseni hyväkuntoisena jo "klassikko".
 
Eikös esim E30 M3 oli ihan perusauto, mutta aika suolaset hinnat on tällä hetkellä alkuperäisyksilöissä.

Pyyntihinnat ja oikeasti myydyt ykslöt on kaksi eri asiaa... esim. nettiautossa 6kk sisään on/ollut 11 yksilöä, ainoastaan yksi myyty jossa on myyntihinta ilmoitettu. Muut todennäköisesti poistettu myynnistä kun ei ole mennyt kaupaksi. Voi siis pohtia onko hinnat kohdallaan...
 
Pyyntihinnat ja oikeasti myydyt ykslöt on kaksi eri asiaa... esim. nettiautossa 6kk sisään on/ollut 11 yksilöä, ainoastaan yksi myyty jossa on myyntihinta ilmoitettu. Muut todennäköisesti poistettu myynnistä kun ei ole mennyt kaupaksi. Voi siis pohtia onko hinnat kohdallaan...

Auta niitä myyjiä ja kerro, että teidän autot ovat lähes arvottomia, pyyntihinnat ovat vääriä.

Et kai luule, että tollaset autot vaihtavat omistajaa kuin perus Corolloilla..
 
Tiedän kyllä eron, kerroin vain karun faktan.. jos mietitään autoa arvoa, se on arvoton kunnes raha vaihtaa omistajaa. Ei ole merkitystä onko auton arvo "oikeasti" 100 000€ jos sitä kukaan ei osta. Ja en ole menossa ketään neuvomaan, eiköhän se itsekin tiedetä jos myyntiaika on 280 päivää ja sitten merkitään "ei myynnissä".

Ostatko auton talliin josta voi kehuskella mitä muut pyytävät myynnissä vastaavista vai oletko tilanteessa, että auto pitäisi saada muutettua rahaksi? jos mietitään jälkimmäistä niin tämän päivän pyynnit ovat aivat taivaissa... Selvä enemmistö jää myymättä, kertooko se, että auto on hinnoiteltu oikein? ei todellakaan, kysyntä nostaa hintaa, puute laskee... jos ei mene kaupaksi kohtuullisessa ajassa niin hinta on pielessä.

Tämä on ihan sama kaava kuin minkä tahansa hyödykkeen kanssa, kysyntä ja tarjota määrää hinnan.
 
Harrasteautot eivät ole likvidiä omaisuutta, se on selvä varmasti kaikille ostajille ja myyjille. Harrasteautojen myyntiajat ovat myös pitempiä kun käyttöautojen.

Onko muita malleja, missä pyyntihinnat ovat vääriä. Osaa pysyä niistä erossa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom