Volvo on tunnettu softakuristetuista autoista, eli tuo 2.4D on lähes sama motti kuin D5 jossa on vakiona 163/185hp. Tuo päälle 200 heppaa irtoaa helposti tuosta vehkeestä. Bensakoneissa 2.4 140hp ja 170hp ovat sama moottori, eli jopa vapariin saa "tehonlisäystä". Lähtökohdat pitää vain aina tietää.
Kun arvioidaan mitä autosta saadaan foftalla irti, pitää vain tutkia mikä turbo autossa on ja millaiset suuttimet... noilla perustiedoilla jos selviää hyvin mikä on softauksen potentiaali.
Monasti rajoittava tekijä on turbon tai suuttimien tuotto. Uusimmissa diisseleissä dpf alkaa rajoittamaan tehonnousua. Softalla useimmiten saa lisävoimaa sen 10-30hp, jos lähtökohdat on oikeat, potentiaalia voi olla paljon enemmänkin.
Oikein tehty softa ei tee mitään vikakoodeja, jos koodeja tulee, softa on susi. Itse olen softannut kaikki autoni ja aina vaihtanut softan toimittajaa, enkä pahaa sanottavaa ole löytänyt kunhan on aluksi selvittänyt, keneltä saa oikeasti toimivia softia. Kaikkien autojen menohalut ovat kellolla mitaten parantuneet 10-30%. Mitä tehokaampi on softattava aihio, sen pienemmäksi tehonnousu yleensä jää. Perus diisseleissä on usein potentiaalia melko isoonkin tehon kasvuun, esim. volkkarin 1.9tdi pd motit joissa kaikista saa softalla lisää noin 30-50hp.
Tässä hyvä linkki
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning.html , sivulla on tarinat softatuista autoista, lähtökohtaa ja lopputulos, eivätkä ole virtuaalihevosia