Jos tavoitteena ei ole se miltä peilistä näyttää, vaan monipuolinen suorituskyky, niin miten kannattaa treenata? Hyvä kuntohan vaatii voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Ja itsehän en treenaa kisoihin, vaan tavoitteena on käyttää oma potentiaali ja lahjakkuus hyödyksi mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti. Itse harrastan vähän kaikkea ja haluan olla kaikessa hyvä. Esim. Juoksussa (lyhyistä matkoista maratoneihin), uinnissa, sählyssä, keihäänheitossa, kuulantyönnössä, voimailussa, jääkiekossa jne.
Olen 183cm/91kg ja tässä jotain tuloksiani:
Penkki 115
Kyykky 120
Mave 170
Puol maraton 1.37
Maraton 4.04
Keihäs 50m
Kuula 12m
Uinti 100m 1:10
Cooper 3250m
Olen mielestäni painooni nähden voimatasoiltani (penkki, kyykky, mave) melko heikko.
Tässä tavanomainen viikkotreeni tällä hetkellä:
Maanantain: Penkki 4x5, Kyykky 4x5, Lisäpainodippi 3x10, Pystypunnerrus 3x8, Ojentajaliike 3x8.
Tiistai: Lisäpainoleuat 3x8-10, Kulmasoutu 3x8, hauiskääntö 3x8, Mave 4x5, Vatsat
Ke ja To yleensä lepo
Perjantai: Sama kuin maanantaina
Lauantai: intensiivistä sählyä
Sunnutai: uinti tai juoksu
Maanantai: Sama kuin edellisenä tiistaina
2-jakoinen ohjelma siis käytössä ja salikertoja 3 kertaa viikossa. Olen ajatellut, että jos tekisi joka tiistai kevyillä painoilla pitkää sarjaa..?
Crossfit mainostaa: "Lisää voimaa, kestävyyttä ja nopeutta", mutta olen todennut/kuullut että ei ole kovin optimaalinen tapa kehittää näitä ominaisuuksia,
vaan se on enemmänkin joku pissisten uusi trendi. Olenko väärässä? Itse käyttäisin näitä crossfit treenejä kunnon mittapuuna, enkä itse treeninä.
Mikä on siis peruskansalaiselle hyvä tapa treenata, kun ei treenata yhteen tiettyyn lajiin? Voiko voimaa ja kestävyyttä treenata päällekkäin, vai olisko suotavampaa
treenata kausittain?
Kertokaa ihmeessä omia treenaustapoja ja vinkkejä. Itse olen ainakin hieman ulapalla, kun kuulee aina erilaisia variaatioita näistä hyvistä treenitavoista.
Olen 183cm/91kg ja tässä jotain tuloksiani:
Penkki 115
Kyykky 120
Mave 170
Puol maraton 1.37
Maraton 4.04
Keihäs 50m
Kuula 12m
Uinti 100m 1:10
Cooper 3250m
Olen mielestäni painooni nähden voimatasoiltani (penkki, kyykky, mave) melko heikko.
Tässä tavanomainen viikkotreeni tällä hetkellä:
Maanantain: Penkki 4x5, Kyykky 4x5, Lisäpainodippi 3x10, Pystypunnerrus 3x8, Ojentajaliike 3x8.
Tiistai: Lisäpainoleuat 3x8-10, Kulmasoutu 3x8, hauiskääntö 3x8, Mave 4x5, Vatsat
Ke ja To yleensä lepo
Perjantai: Sama kuin maanantaina
Lauantai: intensiivistä sählyä
Sunnutai: uinti tai juoksu
Maanantai: Sama kuin edellisenä tiistaina
2-jakoinen ohjelma siis käytössä ja salikertoja 3 kertaa viikossa. Olen ajatellut, että jos tekisi joka tiistai kevyillä painoilla pitkää sarjaa..?
Crossfit mainostaa: "Lisää voimaa, kestävyyttä ja nopeutta", mutta olen todennut/kuullut että ei ole kovin optimaalinen tapa kehittää näitä ominaisuuksia,
vaan se on enemmänkin joku pissisten uusi trendi. Olenko väärässä? Itse käyttäisin näitä crossfit treenejä kunnon mittapuuna, enkä itse treeninä.
Mikä on siis peruskansalaiselle hyvä tapa treenata, kun ei treenata yhteen tiettyyn lajiin? Voiko voimaa ja kestävyyttä treenata päällekkäin, vai olisko suotavampaa
treenata kausittain?
Kertokaa ihmeessä omia treenaustapoja ja vinkkejä. Itse olen ainakin hieman ulapalla, kun kuulee aina erilaisia variaatioita näistä hyvistä treenitavoista.