Monipuolinen suorituskyky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Craig
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos tavoitteena ei ole se miltä peilistä näyttää, vaan monipuolinen suorituskyky, niin miten kannattaa treenata? Hyvä kuntohan vaatii voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Ja itsehän en treenaa kisoihin, vaan tavoitteena on käyttää oma potentiaali ja lahjakkuus hyödyksi mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti. Itse harrastan vähän kaikkea ja haluan olla kaikessa hyvä. Esim. Juoksussa (lyhyistä matkoista maratoneihin), uinnissa, sählyssä, keihäänheitossa, kuulantyönnössä, voimailussa, jääkiekossa jne.

Olen 183cm/91kg ja tässä jotain tuloksiani:

Penkki 115
Kyykky 120
Mave 170
Puol maraton 1.37
Maraton 4.04
Keihäs 50m
Kuula 12m
Uinti 100m 1:10
Cooper 3250m

Olen mielestäni painooni nähden voimatasoiltani (penkki, kyykky, mave) melko heikko.

Tässä tavanomainen viikkotreeni tällä hetkellä:

Maanantain: Penkki 4x5, Kyykky 4x5, Lisäpainodippi 3x10, Pystypunnerrus 3x8, Ojentajaliike 3x8.
Tiistai: Lisäpainoleuat 3x8-10, Kulmasoutu 3x8, hauiskääntö 3x8, Mave 4x5, Vatsat
Ke ja To yleensä lepo
Perjantai: Sama kuin maanantaina
Lauantai: intensiivistä sählyä
Sunnutai: uinti tai juoksu
Maanantai: Sama kuin edellisenä tiistaina

2-jakoinen ohjelma siis käytössä ja salikertoja 3 kertaa viikossa. Olen ajatellut, että jos tekisi joka tiistai kevyillä painoilla pitkää sarjaa..?

Crossfit mainostaa: "Lisää voimaa, kestävyyttä ja nopeutta", mutta olen todennut/kuullut että ei ole kovin optimaalinen tapa kehittää näitä ominaisuuksia,
vaan se on enemmänkin joku pissisten uusi trendi. Olenko väärässä? Itse käyttäisin näitä crossfit treenejä kunnon mittapuuna, enkä itse treeninä.

Mikä on siis peruskansalaiselle hyvä tapa treenata, kun ei treenata yhteen tiettyyn lajiin? Voiko voimaa ja kestävyyttä treenata päällekkäin, vai olisko suotavampaa
treenata kausittain?

Kertokaa ihmeessä omia treenaustapoja ja vinkkejä. Itse olen ainakin hieman ulapalla, kun kuulee aina erilaisia variaatioita näistä hyvistä treenitavoista.

Hyvä kuntohan vaatii voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta.

Kuulostaa tosi paljon crossfitilta

Crossfit mainostaa: "Lisää voimaa, kestävyyttä ja nopeutta", mutta olen todennut/kuullut että ei ole kovin optimaalinen tapa kehittää näitä ominaisuuksia,
vaan se on enemmänkin joku pissisten uusi trendi. Olenko väärässä?

Olet väärässä. Kaiken voi aina tehdä väärin, mutta jos teet liikkeet oikein niin varmasti kehität noita kaikkia osa-alueita paremmin kuin "normaalilla" salitreenillä. Mene kokeilemaan äläkä usko kaikkea mitä väitetään. Osa ihmisistä pitää crossfittiä aivan surkeana, mutta he eivät ole koskaan sitä kokeilleet.

Voit myös googlata asiaa ja huomaat, että kyllä tuo toimii.

Olen yleensä aika skeptinen ton crossfitin suhteen, mutta jos siellä opetetaan painonnostoliikkeet edes suht hyvin niin se voisi olla sun tapauksessa hyvä. Käsittääkseni aika hintavaa, mutta ei vaadi omaa aivotoimintaa tai kokemusta, kun ne niiden harjoitukset on käsittääkseni ohjattuja.

Muutama viikko sitten joku C-fit sali mainosti kyykkykoulua Laura Niemelä oli ohjaajan nimi.. Noissa c-fit saleissa on ihan törkeän paljon eritasoisia niinkuin kaikissa muissakin lajeissa,.

edit: meni nimet sekaisin Anna vuohijoki veti kyykky seminaarin ja Laura Niemelä painonnosto leirin.

..mutta jos teet liikkeet oikein niin varmasti kehität noita kaikkia osa-alueita paremmin kuin "normaalilla" salitreenillä. ...
No höpönlöpön. Tekemällä oman ohjelman, pystyy varmistamaan tasaisen harjoituksen kaikille osa-alueille. Ei siihen crossfit-salia tarvitse, että voi tehdä liikkeet alkavalla minuutilla. Tai jos haluaa panostaa voimaan, niin pistää sitten painot, toistot ja palautukset sen mukaisesti. Kysehän on vain siitä mitä haluaa tehdä. Vaihtelee painopistettä vaikka viikottain. Tosiaan crossfit-salit ovat varsin hintavia eikä valmennuksen tasosta ole mitään takuuta.

vaan se on enemmänkin joku pissisten uusi trendi. Olenko väärässä?
Olet täysin oikeassa. :D

Olen yleensä aika skeptinen ton crossfitin suhteen, mutta jos siellä opetetaan painonnostoliikkeet edes suht hyvin niin se voisi olla sun tapauksessa hyvä.

Kyllä vaan :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos tavoitteena ei ole se miltä peilistä näyttää, vaan monipuolinen suorituskyky, niin miten kannattaa treenata? Hyvä kuntohan vaatii voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Ja itsehän en treenaa kisoihin, vaan tavoitteena on käyttää oma potentiaali ja lahjakkuus hyödyksi mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti. Itse harrastan vähän kaikkea ja haluan olla kaikessa hyvä. Esim. Juoksussa (lyhyistä matkoista maratoneihin), uinnissa, sählyssä, keihäänheitossa, kuulantyönnössä, voimailussa, jääkiekossa jne.

Olen 183cm/91kg ja tässä jotain tuloksiani:

Penkki 115
Kyykky 120
Mave 170
Puol maraton 1.37
Maraton 4.04
Keihäs 50m
Kuula 12m
Uinti 100m 1:10
Cooper 3250m
Joo, kyllä noi punttiliikkeet on jäljessä aika paljon tuohon kropan painoon, kun katsoo noita kestävyyspuolen tuloksia. 91kg sällille noi maratonit ja cooper on vallan hyviä. Ootko tehny mitään omapainoharjoitteita? Muscle-uppia, dragon flagia, human flagia, renkailla erimoisia levereitä, jne? Sieltä varmaan löytyy haastetta jollet oo aikaisemmin core-juttuja tehny. Jos liikkuvuutta oot jo nyt treenannut niin ei pitäisi kankeudenkaan hidastaa noiden tekoa. Oman kehon hallinta on kyllä osa sitä monipuolista suorituskykyä vaikket sitä maininnutkaan.

Tuota Morkelin videota katsellessa tulee väkisin mieleen miten paljon paremmin noikin sällit tahkoais tulosta jos olis tekniikat kunnossa... tommonen touhu vain varmistaa ettei sitä oikeaa tekniikkaa ikinä enää opi kun tehdään päin helvettiä satoja ja tuhansia toistoja. Sitä ei hyväkään valmentaja pysty korjaamaan kuin pitkän ajan kanssa - pitemmän mitä olis kestäny alunperin opetella oikein.

Se mikä jaksaa ainakin mua ihmetyttää crossfitissä on se miten vähän loukkaantumisista puhutaan sen yhteydessä.

Olet täysin oikeassa. :D

Jee taas yksi thread luisumassa Juupas eipäs väittelyksi :)

Jos itse etsisin C-fit salia tutkisin ensin valmentajan taustat, Jos vaikkapa valmentaja on moninkertainen Suomenmestari painonnostossa uskoisin että tekniikoihin keskitytään hartaudella.. Samoin jos valmentajalla on Puntti//kamppailu/urheiluhierojan tausta uskaltaisin väittää aika suorilta että treenit ovat hyviä..

Jos taas saleja isännöi ihmiset joiden tieto taito taso on keskiverto pakkislaisen luokkaa ;) pysyisin tosi kaukana.

Kannattaa keskittyä yhden ominaisuuden kehittämiseen kerralla imo. Esim voimailet joitakin kuukausia ja samalla ylläpidät tehoja muissa osa-alueissa. Ton jakson jälkeen sit vaikka pari kuukautta juoksemista ja samalla ylläpidät tehoja voimailussa jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omapainoharjoitteet kyllä kiehtovat, mutta en ole niitä sen pahemmin koittanut. Tollanen muscle uppeilu vaikuttaa kovalta, tarvii yrittää.
Ribosomin mietteet kuulostaa järkeviltä.

Ite tota crossfittiä itekseen kaverin kanssa koitettu, mutta ei se oikee tuntunut järkevältä kehityksen kannalta. Hapenottokykyä (?)
se tuntuisi vaan treenauttavan. Luulisi että WODit saa paremmiksi kun voimailee WODiin kuuluvia liikkeitä. Siinä tulee tavallaan samalla kestävyyttä siihen touhuun kun painot pysyvät WOD:eissa vakiona.

Oon kyllä ihmetelly, että miten v*tussa mä voin painaa 91kg, kun en läskikään ole, mutta en viimosen päälle kireäkään toki. Oisko vaa'assa vika...:D

Nuo cooperit ja marat on juostu varmaa about 89 painosena. Ja suorituksista 60% on ollut kuntoa, loput veteraanipapalta perittyä sisua :D. Lähes kaikki tulee maaliin ihan kohtuu hyvävointisen näköisinä, mut mä oon aina ihan paskana.

En todellakaan oo mikään crossfitin puolestapuhuja, mut kyllä toi kuulostais siltä, että kannattaa käydä sen alkeiskurssin verran tutustumassa. Tuossa on tietty sit hyvä muistaa, että monipuolisuus vaatii kompromisseja.

Itsellä kanssa ideologisesti suorituskyky on se juttu. Ja olen kanssa määrittänyt kolmeksi peruskiveksi voiman, kestävyyden ja liikkuvuuden. Voima on maksimivoimaa, kestävyys mailin juoksu ja liikkuvuus on pelkkää puhetta jolle en tee mitään:). Millaisia tavoitteita sinulla on liikkuvuuden suhteen?

Itselle mieleen tulee tempaukseen kykeneminen mikä vaatii jo jonkin verran liikkuvuutta. Spagaatti voisi olla tavoite. Tai vaikka joogaamisesta olisi mahdollista kehittää liikkuvuutta. Crossfit ei varmasti ole optimaalinen tapa kehittää eri ominaisuuksia mutta se on parempi kuin pelkkä salilla ja lenkillä käyminen jos paikan pitäjiltä löytyy tietotaitoa.

Crossfitti vois olla ihan jees ellei siellä ois sitä fingelska-bro-pelleilyä ja kaikenmaailman motivaatiojulistehenkeä. Eikö vois puhua vaan "päivän harjoítuksesta" eikä mistään helkkarin "WORKOUT OF THE DAY FOR THE MOST BADASSES AND THE MOST FITTEST PERSONS IN THE WORLD ARRRGGGH!!111"...

Eikö voitais vaan treenata ja sitten vaikka jättää se uhoaminen jonnekin nettiin niiden EI KIPUU EI VOITTOO! -juttujen kanssa.

Edit: ja eikö ne voi siellä salilla laittaa sen verta nyt lämpöä päälle ettei aikuisten miesten tarttis shortsien alle laittaa sukkahousuja.

Edit2: ja eikö sitä helkkarin salia voi kutsua saliksi eikä BOKSIKSI. prkl!

Kyllä Turussa ainakin löytyy hyviä crossfit saleja ja en nyt tuosta hintavasta tiedä. 60e/kk, ei mitään liian suurta riistoa mielestäni

Millaisia tavoitteita sinulla on liikkuvuuden suhteen?

Tavoitteena on tällä hetkellä vähintää ylläpitää nykyistä liikkuvuutta ihan perus venytyksillä. Tietty liikkeetkin sitä ylläpitää. Spagaatti on kova tavoite, ehkä liiankin kova näiden muiden tavoitteiden joukossa. Ei kyllä saisi vähätellä liikkuvuutta, mutta tuppaa kummasti jäämään taka-alalle...

5 epämääräistä treeniä viikossa ei kyllä riitä tavoitteeseesi. Ja jos olet jo pidempään jatkanut noita samoja harjoitteita, kehityskään ei luultavasti ole parasta mahdollista. Kannattaa jakaa omat harjoittelut erilaisiin kausiin vaikka et kilpailekkaan.
Esimerkiksi peruskunnon ja -voiman kauteen, vauhtikestävyyden ja räjähtävän voiman kauteen, maksimisuoritusten kauteen ja palauttavaan kauteen.
Tai sitten vaikka parin kuukauden voimakauteen, jolloin vain ylläpidät kestävyyttä, ja parin kuukauden kestävyyskauteen, jolloin vain ylläpidät voimatasoja.
Ja viikossa kannattaa varata myös muutamia tunteja lihashuoltoon: venyttelyyn, hierontaan ja palauttaviin harjoituksiin.

Paini ja muut kaksinkamppailulajit ei meikäläistä kiinnosta kyllä pätkän vertaa :D
Ei helvetti nyt tarvii ihan tosissaan harkita tota alkeiskurssia, ihan vaan (kännis) ja läpäl. Ei kestäis ku 4 viikkoa ja ei tie vaik joku tsirpula tarttuis sitä kautta haaviin?
Eipä sitä touhua tarvi sit jatkaa, jos siltä tuntuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom