Monipuolinen suorituskyky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Craig
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Crossfitin idea on hyvä, mutta treenit eivät todellakaan edes lähellekään optimaalisesti kehittäviä. Juuri ja juuri uskallan niitä edes kehittäviksi sanoa. En todellakaan suosittele. Tee itse omat ohjelmasi.

Itse pääsin suhteellisen hyvään kuntoon, kun vain jaksoi panostaa. Eli kesällä 2-3x 15 kilsan lenkki ja 4x salitreeniä per viikko. Talvella noi voi kätevästi yhdistää samaan treeniin. Kaloreitakin meni 4500 päivässä. Lopputuloksena oli 97 kiloa elopainoa ja cooper 2900. Puoli maraton meni aikaan 1.47. Aika jees näin astmaatikolle.

Pitäis ens kuussa taas alkaa panostamaan tohon aerobiseen, kun ei kesällä jaksanut eikä pystynyt.

En kyllä Crosfittiin itse menisi. Onhan se varmasti hyvä jos haluaa vähän kaikkea. Monet yleensä haluavat panostaa yhteen asiaan. Voimaharjoittelussa yleensä joko maksimaaliseen lihaskasvuun tai voimaan. Molempia kokeileena itse tykkään enemmän voimapainotteisesta treenistä ja mitä kaksi kaveria jotka ovat Crossfit treeneissä muutaman vuoden jo käyneet niin on hoikkia ja suht kiinteitä kavereita. Kuitenkin ilman kummoistakaan lihasmassaa taikka voimaa.

Joo ei kun 2x salin hintanen. Laitteisto kuitenkin varmaan 3x halvempi

Siellä taitavat kuitenkin kaikki treenit olla ohjattuja, mille joku voi laittaa myös arvoa.

Varmaan parhaaseen tulokseen (=parhaiten omia tavoitteita vastaaviin) pääsee jos laatii itse ohjelman, JOS OSAA. Muussa tapauksessa kannattaa kysyä neuvoa ja/tai hakea vaikutteita valmiista, hyviksi tiedetyistä treeneistä.

Jos paini tai vastaava ei kiinnosta, niin mites voimistelu? Ovat nimittäin kilpavoimistelijat aika hyviä esimerkkejä hyvästä ja monipuolisesta kunnosta.

... Samoin jos valmentajalla on Puntti//kamppailu/urheiluhierojan tausta uskaltaisin väittää aika suorilta että treenit ovat hyviä..
...
Valitettavasti nuo eivät takaa yhtään mitään. Etenkään mikään hieroja tai edes fysioterapeutin koulutus. Eikä kamppailu- tai punttitausta tee ihmisestä hyvää valmentajaa tai kerro esim. olympianostojen osaamisesta mitään. Vielä vähemmän nämä "XXX hurahti crossfitiin 2010 ja on sertifioitu crossfit-valmentaja". Vähintään itse vaatisin, että salilla on valmentajana joku entinen/nykyinen painonnostaja, jos siellä olympianostoja tehdään. Tai sitten pitää muuten olla aika perhanan vakuuttava. Ja valmennuksesta vastaavalla/ohjelmoijalla tulisi olla jotain näyttöjä siitä osaamisesta, eikä vain jotain viikonloppukurssia.

Etenkin, jos siis olet valmis maksamaan kymmeniä tai satakin euroa kuukaudessa siitä, että saat ohjattua harjoittelua.

Jos tavoitteet eivät ole olympianostojen osaamisessa - mikä toki ei olisi huonompi tavoite sekään - ei varmaan kannata käyttää aikaa ja energiaa niihin. Crossfit-trendissä ei itseä häiritse juuri muu, kun tuo olympianostojen tuputtaminen tavantallaajille, maailmassa kun on aika paljon huomattavasti helpompia liikkeitä joilla ehtii aika pitkälle siinä ajassa kun painonnoston tekniikkaa reenaa.

Ja aloittajan reenithän näyttää jo tollasenaan varsin voimapainotteisilta, kolmesti viikkoon sali, yksi aerobinen ja yksi "laji", eli jos voimaa ei tartu pitää varmaan alkaa tarkemmin miettimään mitä sielä salilla tekee. Voimailulajit-puolelta löytyy tukuttain vaihtelevan laatuista keskustelua.

Valitettavasti nuo eivät takaa yhtään mitään. Etenkään mikään hieroja tai edes fysioterapeutin koulutus. Eikä kamppailu- tai punttitausta tee ihmisestä hyvää valmentajaa tai kerro esim. olympianostojen osaamisesta mitään. Vielä vähemmän nämä "XXX hurahti crossfitiin 2010 ja on sertifioitu crossfit-valmentaja". Vähintään itse vaatisin, että salilla on valmentajana joku entinen/nykyinen painonnostaja, jos siellä olympianostoja tehdään. Tai sitten pitää muuten olla aika perhanan vakuuttava. Ja valmennuksesta vastaavalla/ohjelmoijalla tulisi olla jotain näyttöjä siitä osaamisesta, eikä vain jotain viikonloppukurssia.

Etenkin, jos siis olet valmis maksamaan kymmeniä tai satakin euroa kuukaudessa siitä, että saat ohjattua harjoittelua.

No aika usein pitkän linjan urheilijat tietävät mitä ihmisen kropalla voi tehdä ja mit'ä ei, Urheiluhierojat taas kohtaavat vammoja joita syntyy vääristä tekniikoista jonka takia usein he ovat ylitarkkoja liikeratojen kanssa..
Ja huomattavasti ennemmin mä tollaselle salille menen kuin salille jossa valmentaa ihminen joka aloitti c.fitin alkeiskurssilla 2vuotta sitten ilman mitään urheilutaustaa tai tietoa ihmisen lihasten toiminnasta. Vaikkei se mitään takaakkaan.

Jännä muuten että c-fittiä mollataan sen takia että liikkeet tehdään väärin, kuitenkin hemmetin usein salilla näkee normi punttipenttien tekevän liikkeet päin persettä ja taitaa punttisali olla se yksi suurimmista vammauttajista harrastusten puolella, Voisi varmaan melkein suositella 90% ihmisistä ettei menisi kuntosalillekkaan ettei vaan satu mitään.

No aika usein pitkän linjan urheilijat tietävät mitä ihmisen kropalla voi tehdä ja mit'ä ei, Urheiluhierojat taas kohtaavat vammoja joita syntyy vääristä tekniikoista jonka takia usein he ovat ylitarkkoja liikeratojen kanssa..
Ja huomattavasti ennemmin mä tollaselle salille menen kuin salille jossa valmentaa ihminen joka aloitti c.fitin alkeiskurssilla 2vuotta sitten ilman mitään urheilutaustaa tai tietoa ihmisen lihasten toiminnasta. Vaikkei se mitään takaakkaan.

Jännä muuten että c-fittiä mollataan sen takia että liikkeet tehdään väärin, kuitenkin hemmetin usein salilla näkee normi punttipenttien tekevän liikkeet päin persettä ja taitaa punttisali olla se yksi suurimmista vammauttajista harrastusten puolella, Voisi varmaan melkein suositella 90% ihmisistä ettei menisi kuntosalillekkaan ettei vaan satu mitään.

Kyllä punttipenojen väärästä tekniikasta aika paljon käydään keskustelua. Punttisali on yksi turvallisimmista lajeista se on fakta. Tunnetko paljon sunnnuntai kävijöitä, joille oikeasti on sattunut jotain.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä punttipenojen väärästä tekniikasta aika paljon käydään keskustelua. Punttisali on yksi turvallisimmista lajeista se on fakta. Tunnetko paljon sunnnuntai kävijöitä, joille oikeasti on sattunut jotain.

Sanotaanko näin että tiedän omasta punttipiiristäni ketkä ovat käyneet vuosia salilla tasan 1 ihmisen jolta ei ole operoitu kirurgisesti mitään ;) Mulla polvi leikattu, olkapäät olisivat tarvinneet puukkoa.. Kaverilla leikattu polvesta olkapäihin asti suunnilleen kaikki, toisella kaverilla leikattu kertaalleen olkapää.. 1 sunnuntai kävijä lopetti just saliharrastuksen kun "niskasta" hajosi jotain .. Ja en kyllä usko sun faktaasi, olen nimittäin varma että pystyn kaivamaan netistä tilaston jossa todetaan punttisalin olevan 1 suurimmista miesten urheiluvammoja aiheuttavista paikoista.

Ja vaikka punttipenojen vääristä tekniikoista keskustellaan silti nää samat penat painaa vuodesta toiseen samalla tyylillä ihmetellen miksi paikat ei kestä.

Sanotaanko näin että tiedän omasta punttipiiristäni ketkä ovat käyneet vuosia salilla tasan 1 ihmisen jolta ei ole operoitu kirurgisesti mitään ;) Mulla polvi leikattu, olkapäät olisivat tarvinneet puukkoa.. Kaverilla leikattu polvesta olkapäihin asti suunnilleen kaikki, toisella kaverilla leikattu kertaalleen olkapää.. Ja en kyllä usko sun faktaasi, olen nimittäin varma että pystyn kaivamaan netistä tilaston jossa todetaan punttisalin olevan 1 suurimmista miesten urheiluvammoja aiheuttavista paikoista.

Sunnutai kävijöistä? Taustalla on yleensä juuri joku pomppimis laji joka pamahtaa salilla. Juostu pallon perässä tai heitetty olkapäät pilalle. itse alotin salilla ja loukkaantumisia ei ole. Kilpailen sm tasolla.

Sunnutai kävijöistä? Taustalla on yleensä juuri joku pomppimis laji joka pamahtaa salilla. Juostu pallon perässä tai heitetty olkapäät pilalle. itse alotin salilla ja loukkaantumisia ei ole. Kilpailen sm tasolla.

No joo mullakaan ei hirveästi ole sunnuntai kävijöitä tuttuna kun ystäväpiiri koostuu lähinnä urheilijoista..
Mutta väitän edelleen faktana että perus Suomalaisen miehen mielenlaatu+punttisali ja neuvojen kelpaamattomuus aiheuttavat vähän saatanasti vammoja. Mäkin aloitin salilla ja olen sitä katunut paljon ;) juurikin siitä syystä ettei ollut järkeä siloin.

Vuonna 2009 vaarallisimmat lajit olivat:

1. Salibandy (9-13)

2. Jalkapallo (6-10)

3. Jääkiekko (6-9)

4. Lentopallo (5-9)

5. Ratsastus (3-5)

6. Juoksu (3-4)

7. Aerobic (3-4)

8. Kuntosaliharjoittelu (3-4)

9. Hiihto (1-2)

10. Kävely (1)

"Suomalaiset tapaturmien uhreina", 2010
Suluissa vammojen määrä/1000 harrastettua tuntia.

Vähän nyt jäi auki, että mikä se oikea tavoite tässä on? Tuollaiseen "paremmassa kunnossa monipuolisesti eri lajeissa" on aika mahdotonta antaa mitän kovin tarkkaa apua.

Joka tapauksessa näyttäisi siltä, että punttitreeni saa aivan kohtuuttoman paljon huomiota. Voimatasot näyttää olevan jo nyt sen verran hyvät, että monien lajien tulosparannukset ovat mahdollisia ilman lisävoimaakin.

Aivan ensimmäisenä nyt kuitenkin tulisi tehdä pidemmän ajan suunnitelma, jossa vuoden treenit jaetaan erilaisiin harjoituskausiin. Kausittainen treenaus eri ominaisuuksia kehittäen on kuitenkin huipputasolla lajissa kuin lajissa se nykyaikainen valinta. Silloinhan et tule olemaan ympäri vuoden aina yhtä loistavassa kunnossa, mutta pitkällä aikavälillä kehitys lienee selvästi parempaa. Lisäksi harjoituksiin tulisi lisätä huomattava määrä valitsemiesi lajien tekniikkaharjoituksia. Keihäs ei lennä pidemmälle penkkaamalla, eikä uinti nopeudu kyykkäämällä.

Itse suunnittelisin peruskuntokauden, maksimivoimakauden ja mahdollisesti nopeusvoimankin. Edellisen ominaisuuden saavutettu taso pyritään ylläpitämään siirryttäessä uuden ominaisuuden kauteen. Yhdistele harjoituksissa tekniikkaa ja voima-/kestävyysharjoituksia jos treenitunteja on viikossa rajallinen määrä. Kausita myös eri lajit. Opit varmasti paremmaksi uimariksi jos keskityt välillä uintiin ihan tosissasi muutaman viikon ajan. Samalla kun uinti saa normaalia suuremman huomion, pyri silti ylläpitämään muissa lajeissa jo saavuttamasi taso.

Ideana siis kausittaa sekä eri yleisominaisuudet, että lajit. Kehitys haetaan kuhunkin ominaisuuteen erikseen sen omalla kaudella ja sen jälkeen pyritään ylläpitämään saavutettu taso.

No joo mullakaan ei hirveästi ole sunnuntai kävijöitä tuttuna kun ystäväpiiri koostuu lähinnä urheilijoista..
Mutta väitän edelleen faktana että perus Suomalaisen miehen mielenlaatu+punttisali ja neuvojen kelpaamattomuus aiheuttavat vähän saatanasti vammoja. Mäkin aloitin salilla ja olen sitä katunut paljon ;) juurikin siitä syystä ettei ollut järkeä siloin.

Itse pidän punttisalia turvallisena lajina. Ei voimaa - ei rautaa - ei loukkaantumisia. Se on ihan sama miten sitä 40 kilon rinnalle vetoo tekee. Ei siinä käytännössä satu mitään. Sillä voi vaikka tehdä mitä leikkejä niinku c.fitissä tarkotus onkin.

Henkilökohtaisesti täytyy tunnustaa, että otettuani crossfitin WODeja ja liikkeitä perustreeniin lisäksi on mun tulokset lähtenyt nousuun. Lähinnä juuri aerobisella puolella, mikä heijastuu tottakai muuhunkin suorituskykyyn. Sanonta "vaihtelu virkistää" pitää paikkansa, oon saanut kunnon piristysruiskeen koko tähän treenitouhuun kun olen oppinut uusia taitoja ja liikkuvuus parantunut.

Ja onhan se hienoa ku näin "vanhalla" iällä oppii taas käsillä seisonnan :D

Itsellä tavoitteena on myös olla tuollaisessa "all-around" kondiksessa. Koska mulla ei ole treenien suhteen erityisempiä tavoitteita, pidän asiat yksinkertaisina. Punttitreeni koostuu arskan kuusikosta, jossa välillä vaihtelen sarjapituuksia ja -painoja. Aerobinen puoli koostuu intervallityyppisistä juoksulenkeistä (HIIT-hengessä) sekä lätkä&potkupallovuoroista. Kestävyysharjoittelu ei sinänsä ole ollut koskaan mun juttu, joten sen suhteen mulle riittää silloin tällöin 1.5h painijumpat. Välillä painotan enemmän aerobista puolta puntin kustannuksella ja päinvastoin. Fiilispohjalta.

Tällä reseptillä olen mielestäni kohtuu kunnossa: 182/93, suht vähillä laardeilla, ei mitattu mutta 6päk näkyy. Penkissä meni kesällä 130kiloa, myötäoteleukoja menee 20. Cooper-tulos parin vuoden takaa 2700, jonka veikkaan olevan nytkin aika lähellä sillä juoksulenkeillä pystyn pitämään helposti viiden minuutin kilometrivauhtia pururadalla. Niin, ja ikää on lähemmäs 40v. Tällä systeemillä jatketaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Koulun jakso määrä aika pitkälti mun viikon treenipäivät. To ja Ke ovat nyt lepoja, koska on koulua kasiin asti.

Mutta nyt alkaa aueta. Treenaan alku syksyn voimaa ja loppu syksyn nopeusvoimaa, eli suurin piirtein samalla setillä millä nyt mennään. Talvella sitten jääkiekon ja puntin sekoitusta. Keväällä alan juoksemaan ja käyn puntilla 1-2 kertaa viikossa, sekä uimisen vesien lämmettyä (puolmara ja thriatlon treeni).

Ja mun on tietysti vaikea tehdä tarkkaa suunnitelmaa, kun tulee harrastettua ja touhuttua mitä millonkin.

Ja ihan mielenkiinnostakin kyselin tätä optimaalista treenaustapaa, että saa itte vähän osviittaa miten kannattaisi treenata ja pystyisi pyrkimään siihen, vaikka lajeja on paljon ja aikaa rajallisesti.

Suositut

Back
Ylös Bottom