Oikeesti... Tietysti rahan käsitettä kun laventaa niin mikä tahansa on rahan luomista. Isoisä kertoi kultasuonesta Lapissa. Lavennan vain käsitettä rahasta koskemaan myös kaivamattomia kultakaivoksia perimätiedon pohjalta ja olen luonut rahaa ja kategoria M999 on nyt 50keuroa suurempi.
Todellisuudessa se on edelleen nollasummapeliä kun rahaa liikutellaan.
Jos mä lainaan sulle femman ja sä lainaat sen Peralle ja Pera lainaa sen mulle, niin kenellään ei kenenkään ulkopuolisen mielestä ole ostovoimaa paitsi mulla, jonka nettopositio on edelleen se sama femma.
Se, että jotkut likviditeettiluokat paisuvat tämän takia kertoo vain, miten raha systeemissä kulkee. Ja kyllä, mitä suuremmat ne heikomman likividiteetin luokat ovat, sitä sujuvammin raha kulkee ja allokoituu tehokkaammin (ainakin teoriassa). On kuitenkin
väittää, että tavallinen ei-pankkilaina (ts. vieraan pääoman ehtoinen sijoitus) mahdollistaisi jotain uutta ja ihmeellistä. Toki
se mahdollistaa sille lainanottajalle jotain mitä HÄN YKSILÖNÄ ei voi sillä hetkellä muuten toteuttaa, mutta yhtä hyvin se lainanantaja voisi itse toteuttaa saman asian. Mitään uutta ei siis mahdollisteta ja luoda, vaan varallisuutta vain allokoidaan paikasta a paikkaan b.
Jos lainan kuitenkin antaa pankki, mahdollistuu jotain mitä pankki ei voi yksin tehdä. Pankki, jolla on milli rahaa voi ostaa millin hintaisen talon, mutta jos se lainaa FRB:n mukaisesti maksimimäärän vaikka 10% vakavaraisuusvaatimuksella niin ne lainanottajat voivat ostaa 9 millin hintaista taloa.
Toisessa luodaan uutta rahaa joka voidaan käyttää heti, toisessa ei. See the difference?