Moccamaster-kahvinkeitin

Sihteerit ne kahvit keittää, ehkä kaikki sihteerit on vaan surkeita kahvinkeittäjiä. Musta tuo on kertakaikkiaan iljettävää ja tulee vaan paha olo. Unohtui tossa lomien jälkeen olla koskematta tohon kahviin, päivä pilalla. Vedetään sitten tota teetä vaan...

Musta tämä threadi on vaan outo, sillä paskin kahvi mitä mä eläissäni olen juonut on nimenomaan Moccamasterista valutettu. Ja muut vaan ylistävät. Outoa.

No sinne ei sitä kahvia voi kuitenkaan tunkea samalla tavalla kuin peruskeittimiin, joten syy löytyy usein tästä. Porukoille ostin 'Masterin viime jouluna ja sen jälkeen saanut olla kouluttamassa oikeaoppista annostelua... Eli RTFM.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moccamasterin kahvi on pahaa. Viime työpaikassa sama juttu - Moccamaster pilaa vaikka Presidenttikahvin. Kuvottavaa, voisittepa haistaa tätä. Parempaa kahvia saisi normaalilla kahvikeittimellä jotain First Price-brändiä valuttamalla.

Saahan tolla Moccamasterillakin paskaa aikaan jos annostelee kahvin väärin. Moccamasterin kanssa käytettävä ehdottomasti sen mukana tulevaa kahvimittaa ja annosteltava kaffea 1 mitta per 2 kuppia vettä. Muuten tulee shittiiä.

Moccamasterilla ku keittelee residentistä ni pitää laittaa vähä vähemmän kuin juhlamokkelia. Jos laittaa molempia puruja samassa suhteessa ni residentistä ei saa hyvää, koska se on vahvempaa.

Mutta kertokaahan viisammat tuon Moccamasterin puhdistusohjeet. Ohjekirjanmukaan 0,5 litraa väkiviinaetikkaa ja 0,5 litraa vettä ja tämä seos keitetään läpi ja sen jälkeen keitellään useasti pelkkää vettä läpi. Onko tuo tosiaankin noin että 0,5 litraa tuota väkiviinaetikkaa? Ettei vaan olis joku virhe ja tarkoituksena olisi luke, että 0,5 dl? Nippelitiedon osaava serkkuni kertoi, että tuolla keski-euroopassa tuo väkiviinaetikka on paljon miedompaa kuin Suomessa. Pelkään vaan, että suomentaja on vaan suomentanut suoraan ja tämmönen asia on jäänyt huomioimatta. Kuhan en vaan pilais keitintäni!
Ei sitä keitintä hajalle/pilalle saa, vaikka käyttäisi raakaa etikkaa.
Sihteerit ne kahvit keittää, ehkä kaikki sihteerit on vaan surkeita kahvinkeittäjiä. Musta tuo on kertakaikkiaan iljettävää ja tulee vaan paha olo. Unohtui tossa lomien jälkeen olla koskematta tohon kahviin, päivä pilalla. Vedetään sitten tota teetä vaan...
Joko se jo aikaisemmin mainittu annostus, tai sitten kahvinkeitintä ei ole pesty ikinä. Nuo moccamasterit kestävät jotakuinkin maailman tappiin asti, niin voi kuvitella sitä kahvin makua, kun keitintä on käytetty 3-10 kertaa päivässä 20 vuoden ajan.
Kuvottavaa, voisittepa haistaa tätä.
Ainakin viittaisi siihen pesemättömyyteen ja härskiintyneeseen kahvirasvaan.

Musta tämä threadi on vaan outo, sillä paskin kahvi mitä mä eläissäni olen juonut on nimenomaan Moccamasterista valutettu. Ja muut vaan ylistävät. Outoa.
Vai olisiko oma kahvimakusi vain valtavirrasta poikkeava?;)

Viimeksi muokattu:
Ei sitä keitintä hajalle/pilalle saa, vaikka käyttäisi raakaa etikkaa.
Joko se jo aikaisemmin mainittu annostus, tai sitten kahvinkeitintä ei ole pesty ikinä. Nuo moccamasterit kestävät jotakuinkin maailman tappiin asti, niin voi kuvitella sitä kahvin makua, kun keitintä on käytetty 3-10 kertaa päivässä 20 vuoden ajan.

Vai olisiko oma kahvimakusi vain valtavirrasta poikkeava?;)

Mun kahvimaku on impeccable, ei siinä voi ongelma olla :D

Ihan uudelta tuo laite näyttää, mutta en mene sanomaan kuinka uusi se oikeasti on. Ei sitä kuitenkaan kukaan koskaan tule putsaamaan, nää teräsvatsaäijät täällä varmaan voisi juoda vaikka mitä myrkkyä. Oli vaan pakko reagoida kun itse voin pahoin Moccamaster-kahvista, ja täällä vaan hehkutetaan. Jatkossa tosiaan työpaikalla juon teetä tai haen ruokalasta kahvini. Siellä on hyvää kahvia, eikä varmana ole millään Moccamasterilla tehty vaan jollain teollisuusvärkillä. Paaljon parempaa :)

Mokkamaster vaatii tumma paahtoista kahvia. Juhla mokasta tulee masterilla kitkerää litkua.
8329fef583b8a0af4942989a069eb6fbb500b87c.png

Tosta tummasta presidentillä tulee hyvää kahvia. Joskus oon keittänyt espresso purustakin kahvi, siis mokkamasterilla, ja ihan hyvää oli.

Kahvissa vaikuttaa paljon mihin keittimeen ja vahvuuteen on tottunut. Ei mokkamasterin kahvi välttämättä maistu hyvältä, jos on aina juonut muilla keittimillä keitetyä.

Moccamaster on kyllä keitinten keitin. Parhaat sumpit on kyllä tavallisesti keitetty "the koneella". Olen kyllä myös juonut kauheinta kuraa, joka on todistetusti valmistettu Moccamasterilla. Työpaikoiltahan noita keittimiä löytyy, mutta ne eivät aina pääse oikeuksiinsa, koska niitä ei putsata koskaan ja amatööriä ei pitäisi Moccamasterin rattiin päästää muutenkaan. Kaffenkeitossa on myös tärkeä homma, että vettä ei annostella koneeseen sillä keittimen omalla pannulla, vaan esim puhtaalla kupilla tms, josta ei varmasti liukene rasvoja.

Kaffenkeitossa on myös tärkeä homma, että vettä ei annostella koneeseen sillä keittimen omalla pannulla, vaan esim puhtaalla kupilla tms, josta ei varmasti liukene rasvoja.

Toi on just se suurin virhe mihin amatöörit sortuvat sen lisäksi että mittaavat ne kaffepurut väärin. Juu ja muistakaa sekoittaa valmis kaffe ennen mukiin kaatoa.

Hoi CD-mallin omistajat!

Saattaa olla typeräkin kysymys, mutta menkööt...
Kysyisin kaikilta teiltä, keillä on Mocciksen CD-malli (35-vuotisjuhlaversio), seuraavaa:

Kummin päin teillä toimivat niin päävirran kuin keitinlevynkin virtakytkimet? Tuli tuossa samainen malli hankittua ja ainakin tässä yksilössä laite on päällä kun kytkin on painettu sisään yläosastaan eli päinvastaiseen suuntaan kuin laitteen rungossa alhaalla oleva ON-merkintä antaa olettaa. Sama pätee myös keitinlevyn tehokytkimeen eli täysi teho (kytkimen valo palaa) on päällä kun kytkin on painettu sisään ylhäältä vaikka +-merkintä on alareunassa. Tässä on mielestäni selkeä harhauttava toimintaperiaate. Vai onko kytkimeen tehty kytkentävirhe tehtaalla kokoonpanovaiheessa, jolloin kytkin toimiikin juuri päinvastoin kuin kuuluisi? Tähän oletukseen viittaisi sekin, että myyntipakkauksestaan pois otettaessa kytkimet olivat juurikin yläasennossaan, jonka olettaisi olevan OFF-asento. Ihmetys olikin suuri, kun työnsin pistokkeen ensi kertaa seinään ja keitin lähtikin päälle vaikka olin aivan varma, että pakasta vedettäessä ei laite voi eikä saa käynnistyä ilman, että kytkimiin olisi koskettu ennen sitä :wtf:

Joten kertokaahan arvon CD-mallin omistajat: Onko toimintaperiaate todella näin hullunkurinen vai olisiko syytä kiikuttaa laite samoin tein takaisin liikkeeseen? :)

Moccamaster doesn't make a slightest fucking difference.

Aivan jonninjoutavaa paskaa ylistää jotain mokkamasterin keisariutta. Anoppilassa olen juonut lukemattomia moccamaster-mukeja milloin kenenkin keittämänä, samoin töissä. Kahvia.

Juon baareissa suurkeittiökeittimien valuttamaa kahvia. Kahvia. Huoltoasemilla on joskus samanlaisia keittimiä, joskus automaatit valmistavat kahvia. Kahvia.

Metsällä passissa termospullosta kahvia. Kaveri on tötteröyksissään sekoittanut siihen maidon ja sokerin valmiiksi. Voi perkele. Kahvia.

Nokipannukahviin lappilainen aivan käsittämätöntä murretta puhuva ystäväni ripustaa suolaa, vitun suolaa kahviin! Voi jumalauta. No, kahvia oikein, eikä muusta väliä, kun kaira kukkii ympärillä.

Joskus maistuu paremmalta, joskus huonommalta. Väitän, että Moccamaster sinne tai tänne - varsinaisesta kahvielämyksestä se ei vielä takaa yhtään mitään. Siitä riippuu niin moni muukin asia kuin pelkkä keitin, kahvin annostus, veden lämpötila tai pannun erittämä rasva.

Me ostettiin vanhan mokkamasterin tilalle se uus termarimalli. On muuten todella paska, ei todellakaan keitä tarpeeksi kuumaa kahvia, eikä myöskään pidä sitä lämpimänä. ihan huuhaa juttu.

Jotain noi puhui että pitäis aina tavallaa esilämmittää se keitin, ja keittää vettä ennen varsinaista kahvinkeittoa, mut kenellä nyt tommoseen on aikaa aamukiireessä,hitto sentään.
Aika nopeesti lens toi termarikeitin kaappiin,ja kaivettiin vanha mokkis takaisin. Ei ois pitäny ostaa tota termarimallia.

Me ostettiin vanhan mokkamasterin tilalle se uus termarimalli. On muuten todella paska, ei todellakaan keitä tarpeeksi kuumaa kahvia, eikä myöskään pidä sitä lämpimänä. ihan huuhaa juttu.

Jotain noi puhui että pitäis aina tavallaa esilämmittää se keitin, ja keittää vettä ennen varsinaista kahvinkeittoa, mut kenellä nyt tommoseen on aikaa aamukiireessä,hitto sentään.
Aika nopeesti lens toi termarikeitin kaappiin,ja kaivettiin vanha mokkis takaisin. Ei ois pitäny ostaa tota termarimallia.

Tottakai termarimalli viilentää kahvin. Ku ei siinä ole mitään vastusta lämmittämässä ja termari itsessään jo viilentää enemmän kuin pelkkä kylmä lasikannu.

Onhan se hieman epäkäytännöllinen jokapäiväiseen käyttöön.

Pressokeitin vaan käyttöön.

Tottakai termarimalli viilentää kahvin. Ku ei siinä ole mitään vastusta lämmittämässä ja termari itsessään jo viilentää enemmän kuin pelkkä kylmä lasikannu.

Onhan se hieman epäkäytännöllinen jokapäiväiseen käyttöön.

Pressokeitin vaan käyttöön.

No mistä tommosia voi tietää etukäteen :nolo:

luultiin et siin ois ollu joku levy alla mikä kuumentaa kans sitä kahvia, mut ei ollu. Ois voinu tietysti tutkia pikkusen paremmin ennen ostamista:D

Nyt ku pidin näin hyvän myyntipuheen ni ei kukaa haluais ostaa vähänkäytettyy termarimokkamasteria? haha

Kaffenkeitossa on myös tärkeä homma, että vettä ei annostella koneeseen sillä keittimen omalla pannulla, vaan esim puhtaalla kupilla tms, josta ei varmasti liukene rasvoja.

En oo mikään asiantuntija mutta ihmettelen millä siitä pannusta nyt mitään rasvoja irtoaa jos sitä nyt yhtään säädyllisin väliajoin pestään? Hifi ön tietysti hifiä mutta eikö ne rasvat siitä pannusta irtoa sitten kun kahvi on suodatuksen jälkeen lorissut pannuun :wtf:

Itte oon jonkin aikaa keitellyt kahvit OBH:n perkolaattorilla --> ei huono muttei mikään huippukaan! Nyt taas tämän ketjun lukemisen jälkeen taitaa olla aika marssia kauppaan hakemaan Moccamasteri. Hyvää kahvia tekee aina mieli mutta tuo perkolaattori vielä joku aamu lentää seinään kun menee hermot kaikkien ärsyttävien kilkkeiden kanssa! Ei siis mikään käyttäjäystävällisin vaihtoehto...

Mitenkäs tosiaan itse jauhettujen papujen keittäminen moccamasterilla? toimiiko?

Veden lämpötila näyttää olevan todella tärkeä tässä kahviasiassa. Oletettavasti normaalilla keittimellä vesi on liian kuumaa. Ei se hirveän montaa astetta kerkeä jäähtymään sen jälkeen kun se on höyrystynyt ennen kuin se on purujen seassa.

Mitenkäs tosiaan itse jauhettujen papujen keittäminen moccamasterilla? toimiiko?

Hyvin skulaa, kun osaa vaan tuon karkeuden ja määrän säätää itselleen sopivaksi.

Se termari pitää nimenomaan huuhdella ensin kuumalla vedellä vaikka hanasta, että se kahvi pysyy lämpimänä. Meillä on mökillä sellanen kans, eikä sillä muutoin saa kuumaa kahvia. Taitaa jopa ohjeissakin lukea.

Meillä on ollu termarimalli useamman vuoden ja ite oon pitäny siitä. Arki aamusin ei tuu kotona juotua kahvia niin ei haittaa ja sitku tuun himaan niin heti aluks laitan hanasta niin kuumaa vettä kun tulee termarin täyteen->purut suodattimeen ja vedet keittimeen ja sitten kaadan termarista vedet pois ja keitin käyntiin.

Kirjoitin aikaisemmin tähän threadiin, että KB741 ei keitä tarpeeksi kuumaa kahvea, mutta nyt laite tuli huollosta - pannu vaihdettuna. Kuumaa keittää. :P Esilämmitin pannun tosin keittämällä sen täyteen vettä.

Meillä on ollu termarimalli useamman vuoden ja ite oon pitäny siitä. Arki aamusin ei tuu kotona juotua kahvia niin ei haittaa ja sitku tuun himaan niin heti aluks laitan hanasta niin kuumaa vettä kun tulee termarin täyteen->purut suodattimeen ja vedet keittimeen ja sitten kaadan termarista vedet pois ja keitin käyntiin.

Itse en käytä keitintä enää ollenkaan. Termari on kyllä käytössä. Kahvit keitän 20€:n pressokeittimellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom