Moccamaster-kahvinkeitin

Kokeilin tuota Kaffan 3.3:sta ja harvoin erottaa noin paljon makuja yhdessä ja samassa espressossa. Kaffecentralenin peruskama tuntui todella tylsältä tuon jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tilasin tästä Moccamaster mittalusikan. Lisäksi tuollaisen teräksisen ja vähän muutakin kamaa, mm. lämpömittarin -50 - +300 asteikolla kokkailuja varten.

http://www.crema.fi/fi/products/moccamaster/parts.html

Tuosta suositeltavia esim. aromikansi jos sellaista ei omassa moccamasterissasi ole, vain 6 euroa:

moccamaster-mixing-lid-kb741.jpg

Mylly 400 euroa, pavut 8 euroa 250gr...

Toi Kitchenaidin mylly mikä Mikelläkin on 159e pixmaniasta. Jos malttaa odottaa vähän aikaa toimitusta,
niin mielestäni hintansa väärti.

Pavut irtoo edullisesti ulkomailta ja usein paljon tuoreempina kuin suomesta. Crema pyytää kyllä noista
tuorepaahdetuista melkoista kiskurihintaa...

Että ei nuo nyt ihan noin kalliita oo mitä väitit ;) (sillä edellytyksellä ettei lähimmästä lafkasta pidä
hakea kamaa)

E: joku tossa jo höpisikin ylempänä noista Kitchenaidesta...

Viimeksi muokattu:
Hifistely piristää kummasti päivää, onko kukaan testannut noita erilaisia suodatinpusseja MM kanssa? Näytti kaupanhyllyllä olevan tarjolla pusseja joista vesi valuu hitaammin tai nopeammin. Näillä mitään vaikutusta makuun, vai onko ns normaalipussi tässäkin tapauksessa paras?

Nosteaanpas tätä kahvinatsien omaa ketjua hieman, sillä tein tänään aika mielenkiintoisen havainnon.

Kaivoin tämän ketjun innoittamana kaapin pohjalta Moccamasterin oman kahvimitan ja aloin käyttämään sitä. Käsittääkseni tuo on kahden kupin mitta, eli yksi mitallinen kahvia kahta kupillista kohti. Mielestäni kahvi oli sen jälkeen parempaa ja olenkin nyt jatkanut tuon mitan käyttöä iloisesti. Tänään aamulla kahvia keitellessäni päätin tehdä hieman tiedettä ja vertasin Moccamasterin kahvimitan tilavuutta tuollaiseen normaaliin "yhden kupin" mittaan. Mittojen tilavuus oli täysin sama.

Aikaisemmin olen siis pistänyt tuplamäärän puruja nykyiseen verrattuna ja en edes tajunnut kahvin olevan laihempaa, ennen kuin nyt. Istun tässä kahvikuppi edessäni ja nyt sitä juodessani mietin että voisihan tämä olla hieman vahvempaakin, vaikka mitään lirua tämä ei missään tapauksessa ole.

En nyt oikein tiedä mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella, tunnen olevani jotenkin eksyksissä.

Mulla on toi kb40 malli ja siinä on tippalukoton suodatinteline. Mietin, että kävisköhän toi manuaalinen tippalukkoversio siihen. Kenelläkään kokemuksia?
moccamaster-filter-jug-manual-drop-small.jpg

Edit: Täytyi oikein testata itsekkin toi moccamasterin oman mitan koko Pellekasan huomion jälkeen. Lopputulos: on noin 1,5 kertaa toi yhden kupin mitta, mitä oon käyttäny. Todennäköisesti jatkan edelleen sen käyttöä.

Kaapista sattuu löytymään muutamia erilaisia kahvimittoja, joita tuossa aikani kuluksi vertailin. Näyttäisi tosiaan siltä, että moccamasterin kahvimitta on abouttia tuon 1,5x tuollaisen muovisen perusmitan kokoinen. Tuo aiemmin käyttämäni kahvimitta on kuitenkin täsmälleen saman kokoinen kuin Moccamasterin mitta.

Näemmä kannattaa katsoa että minkälaisela mitalla kahvinsa annostelee.

edit: Itselläni on tuo KB741 Clubline-malli jossa on manuaalinen tippalukko. Pikaisella googletuksella tuo pidike ja tippalukon alaosa näyttäisi olevan hieman erilainen tuossa KB40-keittimessä kun omassani. Crema.fi kuitenkin kertoo, että tuo tippalukollinen suodatinsuppilo kävisi KB-sarjan keittimiin, mene tuosta nyt sitten sanomaan.

Se voi olla, ettei käy. Ehkä vähän isompi toi tippalukollinen. Pitäis päästä tekemään vertailua. On vaan ärsyttävää kun etenkin, jos keittää yhtään enempää kahvia pitää odotella aika kauan ettei se tiputtele tohon levylle ku ottaa pannun pois alta.

Toisaalta noita telineitäkin myydään erikseen, mites jos vaihtais sen koko paskan? Hintaa tulis reilu pari kymppiä tuolle suodatinsuppilon telineelle ja itse suppilolle. Sitte vielä tuo sekoitinsuppilo siihen kannuun niin avot. Pimp your Moccamaster.

Aivan. Jos se vaan korkeudesta sopii ja muuten käy. Täytyykin suorittaa tarkempaa tutkimusta ja mittauksia seuraavan kerran kun porukoilla käy, niillä kun on tollanen tippalukkoversio. Sekoittava kansi mulla tossa jo onkin.

Tuo halvin moccamasteri on muuten sitten matalampi kuin tuollainen telineellinen malli. Itellä on manuaalinen tippalukko, mutta en sitä käytä, koska se tuppaa päästämään tippoja läpi.

Toinen vittumainen homma tossa tippalukossa on se, että sen asettaminen puoliteholle on välillä yllättävän hankalaa. Muutamanki kerran käyny silleen että mukamas pistäny sen puoliväliin mutta lukko onki kokonaan kiinni.. Sitte 20min päästä havahtunu siihen että se vesi on lillunu siellä purujen seassa koko ajan..

Se tossa on vaarana. Mullakin kävi kerran porukoilla kahvia keittäessä niin, että jostain syystä vaan unohdin säätää sen lukon ja tietysti oli kiinni. Onni oli, että tuli keitettyä sen verran vähän, että just sopi sinne suppiloon eikä valunu yli.

entinensalimies: Mulla siis on tollanen telineellinen malli, missä ei vaan oo tippalukkoa. Toi on kyllä vaan 8 kupin keitin niin saattaa hyvinkin olla, että se tippalukkosysteemi ei tohon mahdu, vaikka suppilon koko on aikalailla sama..

Itsekin hommasin tuon alkuperäisen kahvimitan ja se on tosiaan 1.5 kertaa aiemmin käyttämäni mitan verran. Samalla vaihdoin kahvilaadun tummapaahtoiseen (presidenttiin) ja kyllähän tuon eron huomaa. Tuota oikeaa mittaa käytettäessä kahvista ei tule myöskään kitkerää. Kitkeryyttä vähensi myös Moccamasterin perusteellinen n. 2h kestänyt puhdistus. Aika järkyttäviä ruskeita räkäpalleroita tuo kahvinkeittimen puhdistusaine sai irti sieltä sisuskaluista. Semmoista puolikkaan herneen kokoista kakkakikkaretta irtosi vaikka kuinka. Keitintä kannattaa kääntää ylösalaisin ja ravistella hieman niin ne pallerot tulevat juoksuputken irroituksen jälkeen siitä putkilosta. Tuolla oli noin 10 vuoden paskat sisällä.

Putsasin tuon siis kaupasta ostetulla nestemäisellä puhdistusaineella 2 kertaa. Lisäksi puolella litralla etikkaa ja vielä päälle lähes purkillisella ruokasoodaa. Teräksisen juoksuputken putsasin irroittamalla siitä kumitulpat ja työnsin hammasharjan avulla pesusienen siitä läpi ja päälle vielä astianpesukoneeseen.

En myöskään aio enää käyttää kahvipannua siihen että laitan sillä vettä keittimeen. Vettä varten on oma muovikannunsa nyt.

Mikä idea tossa on, että kaadetaan erillisellä kannulla? Pitää vesisäiliön puhtaana? Tuskin se kauheesti kahvin makuun voi vaikuttaa?

Yleensä puhdistan keittimen siihen tarkoitetulla aineella. Kerran kuitenkin putsasin etikalla, ja sen jälkeen keitin on alkanut pitämään vitunmoista hurinaa.:D

Siitä kahvipannusta voi käsittääkseni irrota rasvoja ja muuta jotka kerääntyy ajan kanssa sinne keittimeen -> paskaa kahvia.

Ite justiin ajoin kanssa ton clean drop-puhdistusaineen tosta läpi. Ei sieltä irronnu mitään ihmeempää, mutta rupes siinä vesisäiliössä näkymään vähän kalkkikertymä, se on ihan hyvä merkki siitä, että pitäs puhdistaa.

Tekeekö noi puhdistusaineet parempaa jälkeä kuin etikka? Etikalla lähtee kyllä kalkit, mutta ei oo kyllä koskaan mitään ruskeita palleroita lähtenyt, niin kuin Hupella tuolla puhdistusaineella, vaikka olen kyllä keitintä heilutellut ylösalaisin. Voi kyllä johtua siitä, että itse vuoden-kahden välein olen ton putsaillut.

Tekeekö noi puhdistusaineet parempaa jälkeä kuin etikka? Etikalla lähtee kyllä kalkit, mutta ei oo kyllä koskaan mitään ruskeita palleroita lähtenyt, niin kuin Hupella tuolla puhdistusaineella, vaikka olen kyllä keitintä heilutellut ylösalaisin. Voi kyllä johtua siitä, että itse vuoden-kahden välein olen ton putsaillut.

Joo,ei kannata kymmentä vuotta olla pesemättä,Tykkään että etikka ja sooda yhtä tehokkaita IMO

Itse putsaan keittimen parin kuukauden välein tuollaisella puhdistusaineella ja tuntuu pysyvän puhtaana. Etikkaakin tullu testattua mutta siittä tulee niin järkyttävä haju että mielummin käytän noita puhdistusaineta ja eipä noilla puhdistavoilla taida hintaeroakaan olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom