MMA-Blog - Tina Lähdemäki

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kamppailu-urheilussa vittuilu on välittämistä ja vahvistaa yhteishenkeä.

Tätä oon kyllä jääny kaipaamaan. Koitappa tuo vittuiluvälittäminen tuoda "normaaliin" elämään mukaan niin 90% kuvittelee asian täysin väärin.

Vaikka olenkin vanhanaikainen sovinistisika, joka ei ole koskaan hyväksynyt naisten rantautumista vapaaotteluun niin tsemppiä matsiin: Täysiä päälle ja paareilla pois!

JanneM tarkoittanee Karelehdon Evellä Aaltosen Niinaa? Vai olenko missannut jotain ja Eve on alkanut ottaa salaa vaparia?

Sori kun tulin pätemään ja mussuttamaan tällaisista joutavista. Hieno juttu kuitenkin, tsemppiä Tinalle matsiin!

Joo näin juuri. :D

Tätä oon kyllä jääny kaipaamaan. Koitappa tuo vittuiluvälittäminen tuoda "normaaliin" elämään mukaan niin 90% kuvittelee asian täysin väärin.

Vaikka olenkin vanhanaikainen sovinistisika, joka ei ole koskaan hyväksynyt naisten rantautumista vapaaotteluun niin tsemppiä matsiin: Täysiä päälle ja paareilla pois!

Liikut vain väärässä seurassa normielämässäsi ;)
Tsemppiä tytöille! Naisista lähtee paljon ellei enemmänkin kuin miehistä.
Pitää melkeen alkaa vaatia Tina fanipaitoja kun lukee tätä blogia.
Tackar!

Ps. Huippu päivityksiä.
Ei mitään sensurointia - Kaikki tai ei mitään!

Ja kaikki yhteen ääneen: "Mitä mä sanoin"

Kuten ahkerimmat lajin seuraajat varmaankin ovat jo huomanneet, otteluni Kujalaa vastaan on peruttu oman loukkaantumiseni vuoksi.

Otteluun valmistautuminen sujui viime viikkoon asti aivan normaaliin tapaan; joka toinen päivä olin varma, että minut kannetaan kehästä jalat edellä ja joka toinen päivä puhkuin kiukkua ja voitontahtoa. Näin unia ottelusta ja jokaisissa harjoituksissa kuvittelin miten hyvin tulisin ottelemaan. Tuttuun tyyliini jännitin aivan mielettömästi ja aina välillä tuli tuherrettua pienet itkutkin treeneissä. Luvassa olisi urani ensimmäinen kova ottelu, mutta olin varma, että pystyisin voittamaan.

Vanha olkapäävamma vaivasi koko valmistautumisen ajan, mutta joka päivä sanoin itselleni, ettei kipu oikeasti ole niin kovaa eikä se estä minua ottelemasta. Viimeisten kolmen viikon aikana alkoi kuitenkin olla vaikeaa edes itse uskoa omia puheitaan. Melko monta erää sparria tuli vedettyä yhdellä kädellä ja muutamat treenit keskeytyivät kokonaan kovan kivun vuoksi. Heräsin usein öisin kipuun ja pahimpina päivinä en treenin jälkeen pystynyt pukemaan takkia päälleni, heittämään reppua selkään tai nostamaan juomapulloa. Alkoi olla melko vaikeaa vakuuttaa itselleen olevansa elämänsä kunnossa, kun joutui sparrissa luovuttamaan, jos vahingossa teki katkarapua kipeälle puolelle. Halusin päästä kehään, halusin näyttää mitä osaan ja halusin voittaa, mutta en pystynyt unohtamaan ajatusta, että entä jos käsi ei kestäkään. Päätös ottelun perumisesta tuli, kun kävin pitkän vakavan keskustelun aiheesta 2. valmentajani kanssa. Hän puhui rauhallisesti ja täyttä asiaa, kuunteli minun kantani ja lopulta sanoi ääneen sen, mitä omissa sekavissa ajatuksissani oli pyörinyt; ”Sä et koskaan pysty antaa itelles anteeks, jos otat paskan matsin ja häviät, koska et ole kunnossa.”

Tiistai iltapäivällä aloin ilmoitella kaikille osallisille, että ottelua ei tule. Joillekin soitin ja joillekin laitoin vain tekstiviestin, koska en halunnut puhua aiheesta sen enempää. Vasta viimeisen viestin lähdettyä tajusin, mitä oli tapahtunut; ottelu oli nyt todella peruttu enkä voisi enää muuttaa mieltäni. Tuijotin puhelinta, johon alkoi piippailla vastauksia ja purskahdin itkuun. Kaikki lohduttivat minua, että nyt käden pystyy vielä korjaamaan, mutta muutaman viikon päästä tilanne olisi voinut olla toinen, tämä on osa tätä lajia, otteluita tulee vielä ja sinulla on kyllä aikaa. Kaikki varmasti tarkoittavat hyvää ja tiedän heidän olevan oikeassa, mutta en voi kieltää, etteikö nyt silti tuntuisi pahalta. Petin kaikki, jotka uskoivat minuun, kaikki, jotka kannustivat minua ja kaikki, jotka, halusivat nähdä minun ottelevan. Ennen kaikkea petin itseni. Tunne menee ajan kanssa ohi, varsinkin kun saan itseni kuntoon, mutta tällä hetkellä pettymys on valtava. :wall:

Nyt kun päätös on tehty eikä paluuta ole, pystyy itsekin jotenkin ymmärtämään miksi tämä ratkaisu oli ehkä ainoa oikea tällä hetkellä. Pystyin kestämään treeneissä aika paljon kipua ja puremaan hammasta, kun motivaationa toimi tuleva ottelu. Nyt kun treenejä ei tarvitse enää vetää väkisin loppuun asti, alkaa huomata miten kovaa kipu oikeasti oli. Ohjasin eilen eläkeläisille keppijumppaa ja sain nopeasti huomata, että monet +70-vuotiaille senioreille suunnatuista liikkeistä tuottivat minulle itselleni suuria vaikeuksia. En voinut kuin nauraa, kun eräs yli 90-vuotias mies koulutti minua kesken jumpan; ”Älä sinä plikka huolehdi musta, kyllä mää jaksan, mut lopeta sinä nyt ne painimiset ja mee vaikka voimisteluun.”

Nyt on vasta yksi kokonainen lepopäivä takana ja tiukkaa tekee jo. Päiväni pyörivät hyvin paljon vapaaottelun ympärillä ja rehellisesti sanottuna ei elämässäni paljon muuta olekaan. Lajitreeni on nyt vähintään kahden viikon ajan täyskiellossa ja päivät tuntuvat aivan käsittämättömän pitkiltä ja tylsiltä. Lepo on omaksi parhaakseni ja siitä on oikeasti pidettävä kiinni, mutta nyt minulla ei ole mitään tekemistä eikä mitään mihin purkaa energiaani. Voisin toki käydä puuhastelemassa jotain, mutta mikä treeni se on jos ei veri maistu suussa eikä keuhkoja polta?! Käy taas sääliksi kaikkia niitä, jotka joutuvat kestämään kun hieman häiritsevä ylivilkkauteni pääsee näyttämään täyden voimansa. :hyper:

Lopuksi kommentti yleisassistentiltani, joka oikolukee tekstini, korjaa tietokoneeni ja treenivaatteeni, tarjoaa ruokaa, kun oma tili on miinuksella, majoittaa tarvittaessa sohvalle, kuskaa lääkäriin ja tarvittaessa antaa äidillisiä ja ennen kaikkea järkeviä elämänohjeita; ”Mä suorastaan odotan sitä adhd Tinaa meille..Ja et sä Tina ketään petä perumalla tämän ottelun, päinvastoin, sä annat meille mahdollisuuden nähdä sut seuraavaksi kehässä ehjänä.”

Mielenkiinnosta kyselen että mitäs siellä olkapäässä tarkemmin ottaen on vikana? Oletko käynyt magneettikuvissa? Ja onko ennuste että hoituu pelkällä kuntoutuksella vai joudutko leikkaukseen?

Ohjasin eilen eläkeläisille keppijumppaa ja sain nopeasti huomata, että monet +70-vuotiaille senioreille suunnatuista liikkeistä tuottivat minulle itselleni suuria vaikeuksia. ...eräs yli 90-vuotias mies koulutti minua kesken jumpan; ”Älä sinä plikka huolehdi musta, kyllä mää jaksan, mut lopeta sinä nyt ne painimiset ja mee vaikka voimisteluun.”

no jopas oli törkeä miessovinisti! taitaa olla toivoton tapaus...

Toivotan toipumisia!

Voi vitsi!

En edes osaa kuvitella oloa mitä joudut läpikäymään, mutta toivotan voimia ja täydellistä paranemista.

Paljon voimia Tinalle itsensä paranteluun!
Oikein muuta en osaa sanoa ja kiitos blogista tämä on helmi.

Tuttu nimi iski silmään. Olen se joka huuteli kuntonyrkkeilyreeneissä et miten kaikki vihaa sua sen jälkeen. :D Pakko myöntää etten vihannu, mut mä halusin nyrkkeillä, en kuntonyrkkeillä.

Kuitenkin asiaan, luin kaks ekaa sivua ja nyt tuntuu et pakko päästä nukkumaan. Hienoa tekstiä! Meni kylmiä väreitä, hymyilytti ja hiukan jopa saatto silmä kostua. Ehen ole tunteellinen ollenkaan! ;) Älyttömästi tsemppiä sun uralle ja käydään vaikka joskus kahvilla tyttöjen kesken ku ei kovin kaukana taideta toisistamme asua!

Oli kovin tuttua tuo et tuntuu ettei oo muuta puheenaihetta ku reeni ja reeni ja reeni ja tietää et puhuu siitä liikaa, mutta ei osaa lopettaa.

Oot mahtava!!

Tunteita laidasta laitaan

Ottelun perumispäätöksen jälkeen onnistuin pitämään täyslepoa kokonaista neljä päivää, ennen kuin ylivilkkaus vei voiton. Ylimääräinen patoutunut energia teki minusta pahantuulisen ja keskittymiskykyni oli reilusti nollan alapuolella. Tein koko ajan jotain, mutta silti en saanut mitään tehtyä. En kyennyt keksimään mitään muuta järkevää tekemistä kuin treenaaminen. Edes omien kavereiden kanssa ei kiinnostanut viettää aikaa, koska kaikki keskustelut noudattivat samaa kaavaa;
- Pidät nyt vaan kunnolla taukoa ni saat ittes kuntoon...keskity opiskeluun…hanki vaikka poikaystävä... Mun tarvii nyt lähtee salille et kerkiin treeneihin ajoissa…
- Joo, bite me, meen kotiin potkii sohvan päätyä! Toivottavasti treenit on ihan pe****tä ilman mua...
Ei ole helppoa rakastaa Neiti Auringonpaistetta huonona päivänä. :D

Viikko sitten sunnuntaina sain siis tarpeekseni huilaamisesta, pakkasin kiukuspäissäni treenikassin ja kävelin itku kurkussa salille. Minun oli pakko päästä tekemään jotain, jotta saisin purettua ylimääräisen energiani ja pystyisin lopettamaan naurettavan kiukutteluni. Salille meneminen ensimmäistä kertaa ottelun perumisen jälkeen ei ollut helppoa, koska en olisi millään jaksanut selittää tilannetta kaikille erikseen. Ottelu oli peruttu ja se siitä, en halunnut puhua asiasta enkä todellakaan kaivannut päähän taputtelijoita. En ole kovin hyvä salaamaan tunteitani ja treenikaverini onneksi usein huomaavat koska taistelu-kääpiöllä on soraa shortseissa. Sen sunnuntai-illan sain riehua salilla monta tuntia aivan rauhassa ja hyvän hikoilun jälkeen minustakin tuli taas normaali ihan siedettävä oma itseni.

Salimme tiloihin kuuluu toiminnallinen kuntosali, jossa olen nyt viikon ajan tuhertanut omia kädettömiä treenejäni. Voimaharjoitukset ja jalkatreenit eivät todellakaan lukeudu henkilökohtaisiin suosikkeihini, mutta olosuhteiden pakossa niitä on nyt vain jaksettava tehdä. Kuntosalilla näen myös treenikavereita ja satunnaisesti osallistun lajiharjoitusten alkuverryttelyihin, jos ohjelmassa on temppukoulua. Yhden kerran jäin vahingossa omien venyttelyideni lomassa seuraamaan käynnissä olleita vapaaottelutreenejä. En varsinaisesti ollut kiinnostunut harjoituksista kunhan sivusilmällä satuin näkemään mitä muut tekivät. Kuuntelin puolella korvalla valmentajamme puhetta, kunnes yhtäkkiä jäädyin. Päivän tekniikkana oli MINUN tekniikkani. Tekniikka, jota MINUN oli tarkoitus käyttää ottelussani. Tekniikka, jota MINÄ olin hionut monta viikkoa ja joka toimisi takuu varmasti. Kyyneleet alkoivat taas valua poskilleni enkä kyennyt jäämään katsomaan kuinka kaikki muut tekivät MINUN tekniikkaani. Koin oloni loukatuksi ja samalla erittäin naurettavaksi. Oman lempitekniikan näkeminen muistutti kipeästi siitä mitä menetin, mutta se muistutti myös miten raivostuttavan kovapäinen olen. Kuka itkee nähdessään yksinkertaisen pystytekniikan?! Minussa todellakin on vielä taistelutahtoa jäljellä eikä tämä yksi loukkaantuminen estä minua vielä nousemasta kehään.

Vaikka ottelun peruminen ottaa edelleen koville, on fiilikseni jo hieman parantunut. Elämässä eivät nallekarkit aina mene tasan, joten on tultava toimeen sillä mitä saa. Menen ensi viikolla näyttämään olkapäätä ortopedille, missä toivottavasti selviää missä kunnossa käsi todella on. Toivon mukaan olkapäästä ei löydy repeämiä ja hoidoksi riittävät tulehduskipulääkkeet ja lepo. Olen sulkenut vakavamman vamman mahdollisuuden kokonaan pois mielestäni, koska koen sen edelleen asiana, jota ei vain voi sattua, ei minulle. Peukkuja pystyyn ja toivotaan, että herra Ortopedi-setä on minulle armollinen.

Taistelija koko sydämestään

En ole päivittänyt blogia nyt yli kuukauteen, koska on ollut vaikea keksiä mitä haluan sanoa. Minulla on miljoona ajatusta ja tunnetta ja monet itkut on itketty, mutta toisaalta minulla ei silti ole mitään sanottavaa. Lopulliseksi diagnoosiksi olkapäästäni jäi labrumin ruptuura eli suomeksi olkapäästäni on revennyt yksi olemattoman pieni rusto. Valitettavasti yksi tämän pienen ruston tehtävistä on pitää olkanivel sijoillaan ja leikkaus on ainoa hoitokeino vammaan. Vamma tietää myös taukoa ottelemiseen, mitä en ole ihan kokonaan vielä hyväksynyt. Päivittäin punnitsen mielessäni kestäisikö käsi vielä yhden vapaaottelumatsin ennen leikkausta tai edes yhden painimatsin, yhden nyrkkeilymatsin tai bjj:n SM-kilpailut. Vaikka vastaus on joka ilta se sama ei, silti pohdin asiaa joka aamu uudelleen. Viimeisen muutaman vuoden ajan vapaaottelu on ollut kaikki, mitä minulla on, joten on vaikea ajatella elämää ilman ottelemista tai ylipäätään onko edes elämää urheilun ulkopuolella.

Vamman myötä olen joutunut käsittelemään uusia tunteita, joita pelkkä urheileminen ei ole koskaan aiheuttanut. En ole koskaan edes ajatellut, että tällaista voisi sattua omalle kohdalle. Että joskus voi tulla vastaan se hetki, kun joutuu luopumaan siitä kaikkein tärkeimmästä, vaikka vain väliaikaisesti. Olen loukkaantumisen vuoksi sivussa ottelemisesta korkeintaan vuoden, mutta tällä hetkellä vuosi kuitenkin tuntuu koko loppuelämältäni. En ole huippuottelija, en erityisen menestynyt enkä edes kokenut, mutta silti tein ja teen sitä edelleen koko sydämestäni.

Tuleva ottelutauko on pakottanut minut miettimään uudelleen omaa asennettani niin urheilua, kilpailemista kuin treenaamistakin kohtaan. Jotkut ihmiset ovat niin luupäitä, että kaikki täytyy oppia kantapään kautta ja tämä on minun pakollinen oppituntini urheilusta. Halu otella, treenata ja menestyä on välillä ollut niin kova, että urheiluun liittyvät tunteet ovat sivuuttaneet sen vähäisenkin jäljellä olevan järjen äänen. Ei ole helppo sanoa, että olin väärässä ja ajoittain tein typeriä virheitä vain koska rakastan niin paljon sitä mitä teen. Menestyäkseen urheilijan on oltava mukana jok’ikisellä pienellä solullaan ja niin treenaamisen kuin kilpailemisenkin tulee herättää urheilijassa suuria tunteita. Voimakkaista tunteista huolimatta, on osattava tehdä myös järkiperäisiä ratkaisuja. Tässä sekä oman tunnemaailman hallinnassa minulla on vielä paljon opittavaa, mutta joka päivä ymmärrän ja oivallan pieniä uusia asioita. Nämä pienet, aivan minimaaliset, askeleet vievät minua koko ajan lähemmäs parasta mahdollista harjoittelua sekä sitä parasta mahdollista tasoa, jonka voin urheilijana saavuttaa. Joka päivä minusta tulee vähän parempi ja vähän vahvempi ottelija, olin sitten vempparyhmässä tai en.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huhtikuun vieraileva tähti: Eduardo Hernandez

16.4. salillemme saapui brasilialainen Eduardo Hernandez pitämään kahden viikon leiriä. Hernandez on bjj:n mustavyö, joten leiri painottuu hänen vahvuuksiinsa eli lukkopainiin sekä brasilialaiseen ju-jutsuun. Leirin ensimmäinen viikko on nyt takana ja olo sen mukainen. Minua sattuu ja särkee aivan joka puolelle, bjj-puku on hiertänyt ihoni rikki niin polvista, leuasta kuin kaulastakin ja vasempaan korvaani on hitaasti mutta varmasti alkanut muodostua ensimmäinen aivan pikkuinen rustottuma. Kaikesta huolimatta kuitenkin odotan innolla leirin toista viikkoa.

Harjoituksia leiri pitää sisällään kahdet päivässä eli yhteensä 12 harjoitusta viikossa. Kaunis violetti bjj-pukuni ei ole varmaankaan koskaan ollut niin kovassa käytössä kuin näiden kahden viikon aikana. Paini on edelleen heikkouteni vapaaottelussa, joten pitkä leiri tekee varmasti pelkkää hyvää heikolle painitekniikalleni. Pesen joka ilta kotona vähintään yhden koneellisen pyykkiä, en ehdi nähdä ystäviäni, kaikki koulutehtäväni tuntuvat jäävän rästiin ja olen jokaisella kurssillani joko jäljessä muista opiskelijoista tai muuten vain täysin kuutamolla kurssin aiheesta, mutta jos opin leirin aikana edes yhden tekniikan, se on ollut kaiken arvoista.

Tähän mennessä Hernandez on tehnyt hyvän vaikutuksen kaikkiin leirin osallistujiin. Hän ei puhu erityisen hyvää englantia, mutta jaksaa selittää ja näyttää tekniikat uudelleen niin monta kertaa, että jokainen ymmärtää. Hymy on miehellä herkässä eikä hän juuri perusta tiukkaa kuria, mikä sopii erityisesti minulle hyvin vilkkauteni puolesta. Energisyyteni on selvästi jäänyt myös Hernandezin mieleen, sillä oltuani kerran harjoituksissa pienen hetken hiljaa ja keskittynyt, hän tuli heti kysymään onko minulla kaikki hyvin tai onko minulla huono olo. On erittäin ihailtava piirre, että hän jaksaa huolehtia kaikista painijoista, vaikka sillä kertaa kyse tosiaankin oli vain siitä, ettei minulla poikkeuksellisesti ollut mitään sanottavaa.

Leirin parasta antia ovat ehdottomasti olleet ne painierät, joita on saanut ottaa itsensä Hernandezin kanssa. Hänen kanssaan edes violetin pukuni piilevät voimat eivät ole auttaneet ja vaikka kuvittelen aina olevani todella skarppina ja miettiväni tarkkaan jokaisen liikkeeni, painia ehtii kestää maksimissaan 15 sekuntia ennen kuin joudun taputtamaan johonkin lukkoon tai kuristukseen. En tiedä kävikö miehen minua sääliksi vai oliko hän aivan tosissaan sanoessaan yhden harjoituksen jälkeen ”Tina, your bjj skills are pretty good…..for a girl.” Päätin jättää lauseen kaksi viimeistä sanaa sekä mahdollisen sääli momentin huomioimatta ja olla vain onnellinen pienestä kohteliaisuudesta.

Jännää puskee

Olen tällä hetkellä siis julkisen terveydenhuollon puolella jonossa olkapään tähystysleikkaukseen. Jos en pienen pääni sisällä ole asiaa täysin väärin ymmärtänyt, käsittääkseni revennyt labrum kiinnitetään paikoilleen jonkinlaisten koukkujen tai vastaavien kanssa. Kädestä ei luvattu ihan uuden veroista, mutta paremman puutteessa tyydyn siihen, mitä saan. Jono on tuskaisan pitkä, mutta tällä hetkellä ei auta kuin odotella.

Käytän ottelemiseen tulleen tauon tekniikoiden ja voiman kehittämiseen sekä peruskunnon ylläpitämiseen. Kahden viikon takaisen leirin tosiaankin puhisin läpi rikkinäisen käden kanssa, mutta se ei tarkoita, ettenkö olisi koko ajan ollut täysin tietoinen vammasta. Tein kaikki harjoitukset omien tuntojeni mukaan ja niin, ettei harjoittelu missään vaiheessa aiheuttanut varsinaista kipua. Olen selkeästi pikkuhiljaa oppimassa jotain. Paino sanalla pikkuhiljaa. :thumbs:

Tänään alkoivat vapaaottelun SM-kisojen alkuottelut Kouvolan jäähallissa. SM-kilpailujen välierät sekä finaalit otellaan huomenna sunnuntaina 15.5. Viime vuonna pääsin itsekin osallistumaan ja kilpailuista tuli jopa vähän menestystä. Kevään aikana harkitsin useamman kerran osallistumista kisoihin olkapään vammasta huolimatta, koska koin Suomen Mestaruus tittelin puolustamisen erittäin tärkeäksi. Valmentajien sekä treenikavereiden kanssa juttelemisen jälkeen tulin kuitenkin tulokseen, että tittelin puolustaminen saa jäädä ensi vuoteen, vaikka päätös pahalta tuntuikin. Myöhemmin näin osallistujalistasta, ettei sarjassani olisi edes ollut muita ottelijoita, mikä helpotti kummasti omaa pettymystä sekä pahaa oloa. En siis menettänyt mitään ja olkapää kiittää.

Samaan aikaan vapaaottelun SM-kilpailujen kanssa käydään Jyväskylässä myös brasilialaisen jujutsun SM-kilpailut. Seurastamme lähti Jyväskylään suuri ryhmä ottelijoita niin valkovöisiin kuin sinivöisiinkin. Myös nämä kisat olisivat houkutelleet kovasti, koska mielestäni painini on kehittynyt sen verran, että kilpailuissa olisi voinut jopa voittaa matsin tai kaksi. Nämäkin kisat saavat kuitenkin odottaa ensi vuoteen. Seurastamme lähti toinen tyttö Jyväskylään kokeilemaan mihin tämän hetkiset taidot riittävät. Kilpailut ovat hänen ensimmäisensä. Vaikka en yleensä juuri jännitä muiden puolesta, nyt jännitys on lähes yhtä pahaa kuin omiin otteluihin valmistautuessa. Toivon niin kovasti, että tyttö menestyy ja harmittaa etten ole mukana kannustamassa, sillä hän on ehdoton suosikkini. Naisten ottelut alkavat vasta noin neljän aikaan iltapäivällä, mutta sydämeni hakkaa jo miljoonaa ja kädet hikoilevat. Lupasin pitää auttavan puhelimen linjat vapaina koko päivän, jos tyttö sattuu tarvitsemaan tukea tai tsemppiä. Pidän puhelinta koko ajan käden ulottuvilla enkä voi mennä edes vessaan ilman sitä. Saa nähdä joudunko vielä pakkaamaan puhelimen muovipussiin, jotta pääsen käymään suihkussa.

:offtopic:

28.4.2011 ilmestyneessä Apu-lehdessä oli juttua minusta ja Maiju Kujalasta, jos joku sattui huomaamaan tai jos lehden sattuu vielä jostain löytämään. Ja jos siis kiinnostaa juttua lukea. Kuvat ja teksti olivat ainakin omasta mielestäni asialliset ja kannessa ollut otsikko oli erittäin osuva "Kamppailulaji kesytti riiviötytön" :D

Onnittelut voittajille

Sekä vapaaottelun että brasilialaisen jujutsun SM-kilpailut ovat nyt takana, elikkä minun jännittelyni tältä keväältä on jännitetty. Vapaaottelun SM-kilpailuihin seurastamme ei saatu lähtijöitä, mutta brasilialaisen jujutsun puolella Porin Grappling Team, yhtään omaa seuraa ylistämättä, menestyi tapansa mukaan hyvin. Seuran yhteissaldo kilpailuista oli 4 kultaa, yksi hopea sekä yksi pronssi.

Seuramme toiselle naiselle ja kaikkien maskotille, Eini Inhalle, BJJ:n SM-kilpailut olivat ensimmäiset kilpailut ikinä. Kilpailuihin ei liittynyt hänen osaltaan suuria paineita, sillä varsinaisia tavoitteita ei ollut ja ottelutaktiikkana oli ”ottelu kerrallaan”. En päässyt itse Jyväskylään mukaan kannustamaan, joten sain tyytyä istumaan kotona puhelin kädessä tulostietoja odotellen. Tiesin, että naisten ottelut alkaisivat noin neljältä joten minun laskujeni mukaan kaikki ottelut olisi käyty viimeistään kuudelta. Kun kello alkoi lauantai-illalla lähennellä seitsemää, aloin jo pikkuhiljaa pihistä kiukusta, koska en saanut mistään mitään tietoa kilpailujen kulusta. Itse en pidä siitä, että minulle soitetaan kun olen kisareissulla, joten päätin antaa saman tilan myös Einille, vaikkei kotona jännittäminen mitään kivaa puuhaa ollutkaan. Hieman ennen seitsemää puhelin piippasi viestin merkiksi: ”Pääsin finaaliin, mut hävisin.vähän jäi paskan maku suuhun mut kohta helpottaa ku saan ruokaa.” Luin viestin monta kertaa ja vihdoin ymmärsin sen; minun pieni ihana Einini voitti hopeaa SM-kilpailuissa!!

Einin lisäksi valkovöisissä mitaleille pääsi myös Pasi Suonpää, joka tuli pronssille sarjassa -100,5kg. Teemu Koivisto voitti oman sarjansa -94,3kg sekä valkovöiden avoimen sarjan. Sinivöisissä mestaruudet Poriin toivat Jesse Urholin sarjassa -88,3kg sekä Riku Urholin sarjassa +100,5kg. Onnea mitalisteille! Onnittelut myös muiden seurojen menestyneille ottelijoille. :hyvä:

Erityismaininta vielä Riku Urholinille, joka auttoi minua kirjoittamaan kaikkien nimet ja painot oikein. Kun nyt vain ei olisi tullut mitään suurempia ajatuskatkoksia kesken kirjoittamisen....

Kiitos Grappling Team Pori

Olen monesti puhunut siitä, miten paljon vapaaottelu merkitsee minulle ja miten kovasti haluaisin menestyä ottelijana. Olen löytänyt oman paikkani kamppailu-urheilusta, olen uhrannut paljon ja olen valmis uhraamaan vielä enemmän, jos niiden uhrausten avulla voin päästä kokeilemaan mihin taitoni ja tahtoni riittävät. En ehkä koskaan tule olemaan yksi maailman huipuista, mutta minusta voisi kovalla työllä ja määrätietoisuudella ehkä tulla Suomen ykköstyttö.

Minulla on tämä yksi elämä, josta haluan ottaa kaiken irti ja yksi mahdollisuus tehdä asioita, joista olen haaveillut. Olen erittäin impulsiivinen, minulla on tapana elää hetkessä ja yleensä annan tunteideni viedä, mutta olen myös kykenevä tekemään tarkkaan harkittuja ratkaisuja. Talven ja kevään aikana aloin tosissani pohtia onko Pori se kaupunki, jossa voin päästä niin pitkälle kuin haluaisin päästä. Ajatuksena on aina ollut myös, että haluan nähdä maailmasta muutakin kuin Yyterin ja Kokemäenjoen. Kevään aikana löysin itselleni kämppäkaverin, jonka kanssa aloitimme kaikessa hiljaisuudessa yhteisen asunnon etsinnän. Olen pyrkinyt pitämään mahdollisimman matalaa profiilia, jotta saisin rauhassa ajatella ja suunnitella asioita itse. Toukokuun lopun lähestyessä moni asia on selkiintynyt ja on tullut aika julkistaa asia.

Kesäkuun alusta lähtien siirryn treenaamaan ja kilpailemaan Hyvinkään RNC:hen.

Omasta muutosta sekä RNC:hen siirtymisestä ilmoittaminen omalle seuralle oli erittäin vaikeaa. Päätin tehdä ilmoitukseni ohjaajien saunaillassa, koska tällöin paikalla olisivat kaikki ne, joita seuran vaihtoni koskettaa. Kuvittelin selviäväni asiasta muutamalla valmiiksi mietityllä lauseella sekä muutamalla vitsillä, mutta toisin kävi. Saadessani puheenvuoron, sain sanottua vain yhden lauseen ennen kuin pillahdin itkuun. Asian sanominen ääneen teki kaikesta raa’alla tavalla paljon todellisempaa. Ymmärsin vihdoin miten paljosta oikeasti luovun voidakseni kokeilla siipiäni vapaaottelussa. Teki kipeää sanoa hyvästit kaikille niille ihmisille, jotka ovat tähän asti olleet koko minun maailmani.

Tapahtui mitä tahansa, Porin Grapplig Team tulee aina olemaan se seura, josta olen lähtöisin ja jonka nimissä ottelin ensimmäisen otteluni. He ovat opettaneet minulle kaiken, mitä tällä hetkellä osaan ja heiltä opin, mitä hyvä yhteishenki voi todella tarkoittaa. En koskaan tule unohtamaan seuran jäseniä enkä sitä miten kovasti kaikki tekivät töitä auttaakseen minua menestymään. Grappling Teamissa on paljon lahjakkaita ja potentiaalisia painijoita, jotka haluavat menestyä ja jotka tulevat vielä pääsemään pitkälle. Vaikka en enää jatkossa ole samalla salilla seuraamassa heidän kehitystään, toivon heille kaikkea hyvää koko sydämestäni.

Kiitos Porin Grappling Team, Jaakko Räisänen, Seppo Vihelä, Pasi Mast, Sami Sistonen, Jesse ja Riku Urholin, Eini Inha, Robert ja Luukas Lindeman, Pekka Sevänen sekä kaikki muut.
:worship:

Pohdintoja bussissa nro 32

En yleensä harrasta uimista, koska en varsinaisesti viihdy uimahalleissa. Siellä on aina liikaa väkeä ja joku kuhnii edelläni tai vaihtoehtoisesti huutaa minulle, koska olen itse liian hidas. Koskaan ei ole hyvä. Tänään minulla oli töissä tunnin verran vapaata, jonka päätin edes yrittää käyttää uimiseen, koska tiesin altailla kuitenkin olevan hiljaista siihen aikaan. Minulla kävi niin sanotusti hyvä pulla, sillä altailla ei ollut ketään minun lisäkseni. Sain uida täysin rauhassa ja omaan tahtiini, ei ollut edes ketään nauramassa kun juttelin itsekseni. Tunnin pulikoimisen jälkeen totesin uimisen itse asiassa olevan melko mukavaa hommaa. Loukkaantumiseni jälkeen olen, omien sanojeni mukaan vähän, pulskistunut, minkä ansiosta pysyin hyvin pinnalla eikä tullut kylmäkään kun oli mukava rasvakerros lämmittämässä vatsaa ja takapuolta.

Palatessani töistä istuin tapani mukaan bussissa ikkunan vieressä pohtimassa ja ihmettelemässä maailman menoa. Bussin ajaessa Maantiekatua pitkin keskustaa kohti, bongasin kadun varrella olevalta penkiltä kaksi vanhaa deekua nauttimassa keväisestä ilmasta ja pussikaljasta. Deekuja katsellessani tajusin, että nämä ovat niitä pieniä asioita, joita minun tulee ikävä, ystävieni lisäksi tietenkin. Varmasti Hyvinkäältäkin löytyy deekuja, spurguja ja kylähulluja, mutta onhan Porin spurguissa kuitenkin aina asteen verran enemmän asennetta.

45:n bussissa vietetyn minuutin aikana ehdin myös kehittää itselleni lievän stressiperäisen muuttopaniikin. Hyvinkäällä asuvat ystäväni mahtuvat yhden käden sormiin tai tarkemmin sanoen yhteen sormeen, mikä tarkoittaa, että muuttomiehiä ei ole odotettavissa paikalle mitenkään sankoin joukoin. Yhdeksi, ja itse asiassa ainoaksi, apulaisekseni olen saanut neuvoteltua ammattilaisvapaaottelija Ville Yrjölän, jonka hyödyllisyydestä en kuitenkaan ole vielä täysin vakuuttunut, sillä hän on suurin piirtein 130cm pitkä ja painaa 40kg. Miltä näyttää ja ennen kaikkea mitä tapahtuu, kun kaksi nyrkillä tapettavan kokoista vapaaottelijaa yrittää kantaa kymmenen kertaa itsensä kokoista sohvaa portaita ylös neljänteen kerrokseen. Taitaa olla, että sohvani lopulliseksi sijoituspaikaksi jää kadunvarsi ja sielläkin se on pieninä palasina lievän turhautumisen jäljiltä. :wall:

Heh, hauskasta kirjoitettu tuosta muuttohommasta. Varovaisesti tosin kannattaa ottaa, kun "haukutaan" miesta pieneksi. Voi olla, etta saat kantaa sita sohvaa itseksesi. ;) Toisaalta taas Ville sisuuntuneena saattaa kantaa sen sohvan yksin. Mutta luulisin kylla blogikirjoituksen jalkeen muuttoapua loytyvan enemmankin. :)

Ville painaa about 70kg ja on erittäin hyvässä kunnossa joten jaksaa muuton paremmin kuin monet muut elä siitä huolehdi.

Eräs 34 vuotias kaverini (painoa 64kg ja pituutta 166cm) joka ei ole elämässään mitään liikuntaa harrastanut saati voimailua mitä nyt töissä hieman on fyysistä puolta mutta sitäkin vähän jaksaa muuttoapuna olla hyvin ja kantaa kaikki pesukoneet, sohvat ynm.
Kuitenkin tämä herra on tupakkia polttanut 12 vuotiaasta asti ja ryypiskellyt viikonloput 13-14 vuotiaasta asti.

Kyllä mies jaksaa normaalin muuton jos ei sairas ole. Tuohon voi laskea sitten tietty sairaalloisen huonon kunnonkin tietty jo.
Nykyaikana tosin tiedä sitten tuleeko jo tuollaisia "miehiä" jos lapsesta saakka on vain istumassa koneella ja homma jatkuu teininä ja nuorena aikuisena jotka sitten on oikeasti niin paskassa kunnossa että muuttokin on ylivoimaista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom