Mittee tiiät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tarkemo
  • Aloitettu Aloitettu
Mie tykkään kyllä viljellä murretta missä sitten leuhotankin. Murre saa usein ihmisten suupielet kääntymään ylöspäin ja siinä onkin jo riittämiin syytä viljellä murresanoja siellä täällä.

Hassuja sattumuksia on kyllä matkan varrelle tullut aimo kasa. Parhaiten mieleen jäi kohtaus Pitäjänmäen juna-asemalla kesäaikaan: vesisade oli juuri lakannut ja aurinko pilkotti, linnut laulo ja oli tosi makea fiilis.
Meikä hymyili kilpaa auringon kanssa ja kuljin melkein hyppelehdtien läheisten tietyömiesten ohi kun yksi kysyi "Mikäs tyttöä noin hymyilyttää?".

Siihen minä sitten vastasin murteella sanoen: "Se on niin ihanaa kun ei sa'a ennää!". Miehen ilme oli näkemisen arvoinen... vähän nolotti kun tajusin mitä tuli sanottua "kirjakielellä".
:lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aapeli

tarkemolta mielenkiintoinen avaus. Kyllä murteet on suolaa. Itte olen huomannut että murteella puhuessa esim. työkeikoilla vaikkapa nyt sitten Helsingissä, ei ole mitään hätää (tai oikeastaan murretta ei edes puhuta, se vain on). Näin kirjoitettaessa murre kevenee, olisi outoa kirjoittaa puhetavalla. Pohjanmaan murre on aika vahvaa, murre jotenki riisuu keskustelusta turhan keikaroinnin ja hienostelun, "rooli-kielellä, sivityssanoilla" puhuminen alkaa kuulostaa naurettavalta.

Mutta naurettavinta meikästä on kuitenkin enklannin-kielellä suomenkielessä pöllöily, todellista nöyristelyä!. Joka paikkaan tungetaan enklischiä, cool --Hehhheeee...

Eikö suurin osa itseään "Stadilaiseksi" sanovista ole kuitenkin elintasopakolaisia savonmualta. :rolleyes: Mitä olen siellä liikkunut, niin siltä se ainakin kuullostaa.

Itselläni riippuu vähän tilanteesta, jos esim. selitän jotain asiaa vieraalle ihmiselle, tai isommalle joukolle niin tulee puhuttua enemmän kirjakieltä, tekee ilmaisusta jotenkin selkeämpää.
Myös kirjoitan(lähes) kirjakielellä, jotenkin murre-teksti tuntuu hölmöltä, vaikka normaalisti puhun Turun murretta, en kylläkään tyyliin Ilkka Nummisto.

Arska sanoi:
Eikö suurin osa itseään "Stadilaiseksi" sanovista ole kuitenkin elintasopakolaisia savonmualta. :rolleyes:

Näinhän ne monet muualta tulleet sanovat.
Tämä saattaa johtua siitä että kun helsinkiin muuttaneet tutustuvat opiskelun yms. merkeissä siihen kirjavaan porukkaan joka koostuu eri paikoista tulleista ihmisistä. Maalaiset tarvitsevat enemmän esim. opiskelijabileitä yms. rientoja joissa voivat luoda uuden tukiverkoston itselleen uudessa asuinympäristössään.

Itse olen 3. polven helsinkiläinen ja oma kaveri/tuttavapiirini koostuu pääosin syntyperäisistä helsinkiläisistä. Mitä vanhemmaksi tulen niin sitä enemmän tietenkin tutustuu mm. maalta ja ulkomailta tulleisiin ihmisiin.
Minusta on todella kivaa kun saadaan kaupunkiimme erilaisia ihmisiä ympäri valtakunnan ja maapallon. Kaikki yksilöt rikastuttavat omalla panoksellaan kaupunkikulttuuriamme. Vielä teini-iässä ajattelumaailmani oli juuri sitä "kehä ykkösen ulkopuolelle en mene" -tyyliä.

Nykyisin ehkä eniten hämää maalaisten asennevamma sitä kohtaan etten minä helsinkiläisenä saa olla aidosti ylpeä omasta synnyinseudustani. Jos menen Ypäjän nakkikioskille kertomaan kuinka Helsinki on niin mukava paikka niin äkkiä alkaa jengi ottamaan lämpöä. Jos olisin jostakin tohmajärveltä kotoisin niin useimpien mielestä olisi täysin oikeutettua/ymmärrettävää rakastaa tohmajärveä yli kaiken muun.

Ite oon Hesassa hillunut tollasen kaheksan vuotta ja eipä vissiin hirveesti oo murre päässy unohtumaan. En oo koskaan erityisen "leviää pohojammaata" puhunu mutta kyllä aina välillä esim. työkaverit pysähtyy ihmettelemään mitä tarkoitin jos joku erityisen pohjalaistyyppinen ratkaisu suusta tipahtaa.

Mitä tuossa edellä ihmiset tuumasi... Niin, eiköhän se kerro heikosta itsetunnosta jos pitää puhetyyliään (/ vaatetustaan tms.) muuttaa muiden ihmisten hyväksymisen saamiseksi.

Ai niin, oottekos muuten huomannu että Kotiteollisuuden rehellisen mie/sie -höpöttelyn ansiosta Etelä-Karjalan (vai oliko se näin, älkää lyökö jos muistin "aluekoodin" väärin...) murre tuntuu olevan nyt kovin suosiossa?

Lord sanoi:
...Maalaiset tarvitsevat enemmän esim. opiskelijabileitä yms. rientoja joissa voivat luoda uuden tukiverkoston itselleen uudessa asuinympäristössään.
...Mitä vanhemmaksi tulen niin sitä enemmän tietenkin tutustuu mm. maalta ja ulkomailta tulleisiin ihmisiin.
...Nykyisin ehkä eniten hämää maalaisten asennevamma sitä kohtaan etten minä helsinkiläisenä saa olla aidosti ylpeä omasta synnyinseudustani.
Menee vähän OT, mutta nuo tummennetut kohdat hieman ärsyttävät tällaista "maalta" tullutta. Miksi pitää puhua maalaisista? Ihan kuin koko muu Suomi kehän ulkopuolella olisi maaseutua. Mites Oulu, Kuopio tai Tampere? Ja tuosta helsinkiläisten ylpeydestä voin sanoa sen, että yleensä kaikki keskustelut aiheesta Helsinki vs. muut menee yleensä siihen, että (jotkut) stadilaiset uhoavat elättävänsä koko muuta Suomea. Sekös on todella rakentavaa keskustelua ja tervettä kotiseuturakkautta? Eikä minulla todellakaan ole mitään Helsinkiä vastaan, mukava paikka. En tosin haluaisi asua siellä.

Höh. Miuta ainaki hävettäis jos huomaisin jossain vaiheessa puhuvani tsadin slangia. Muutenkin niin pelleä suurin osa näistä syntyperäisistä tsadilaisista. Jokin itsetunto-ongelma niillä on sen murteensa kanssa, kun heti kehän ulkopuolelle mentäessä alkaa murre muuttumaan. Eikä pelkästään murteensa kanssa.

Oma murrehan on tuollasta itä-suomen (LPR) ja etelä-pohojammaan sekoitusta... Sen siitä saa kun ottaa emännän toiselta laidalta. Muutama tsadilainen on kyllä kattonut kieroon ku ollaan yhessä juteltu.

"Nyt mul on tarpeeks fyffee skruudaa snagaril' burgeri!" Good for you...

Kuka tarttuu provoon ensimmäisenä ja todistaa väitteen oikeaksi?

Olen miettinyt tota murreasiaa omalla kohdallani ja huomannut, että puhetapa riippuu hyvin paljon juttuseurasta. Jos juttelen kavereiden kanssa, niin helpommin tulee puhuttua mä ja sä -tyyliin, mutta annas olla jos juttelen perheeni tai sukulaisien kanssa, niin mie ja sie -murre sujuu kiitettävästi. En erikoisemmin mieti sitä, että miten pitäisi puhua, se tulee vain luonnostaan.

Joskus puheesta tulee sellaista murteiden sekasotkua, ettei kukaan voisi päätellä, että mistä olen kotoisin...

Murretta ei pidä hävetä. Itse puhun melkoista sekakieltä, jossa on murretta mukana vahvasti. Ja poikien kanssa oluen äärellä saattaa mennä täysin murteeksi...

rafael30 sanoi:
Höh. Miuta ainaki hävettäis jos huomaisin jossain vaiheessa puhuvani tsadin slangia. Muutenkin niin pelleä suurin osa näistä syntyperäisistä tsadilaisista.
...
Kuka tarttuu provoon ensimmäisenä ja todistaa väitteen oikeaksi?
Hohoo, provoon tarttuminenko osoittaa väitteesi oikeaksi? :lol2:

Vertaa jos joku kirjoittaisi:
Rafael30, olet idiootti. Tartu provooni niin osoitat väitteen oikeaksi. Idiootti. :rolleyes:

Mielenkiintoisia kommentteja ihmisiltä tullut. Itse olen savosta enkä häpeä puhua murrettani tsadin seudulla. Tosin viimeiset seitsemän vuotta täällä melko murteettomassa JKL:ssä ovat kyllä hävittäneet puheestani parhaimman savon viäntämisen, mutta hymyissä suin kuitenkin esim. pääkaupunkiseudun tuttavat huomauttelevat letkautuksista, joita murteella tulee viljeltyä.

Oma kokemus on kyllä saman suuntainen, että ympäristö tahtoo muokata tuota puhetta vaikka yrittäisi hieman vastaankin taistella. Vihaksi pistää edellä mainitut tyypit, jotka eivät ilkeä/uskalla puhua omaa murrettaan tietyissä porukoissa. EXäni kuului juuri tähän ryhmään ja varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena piirre tuli niin ärsyttävänä esiin, että aiheesta saatiin monet riidat aikaan :rolleyes:

Jaha..meikäläine onki taas aivan oma tapauksensa tässä asiassa. Pienenä poikana ollessa muutettiin sieltä KehäIII:sen sisältä tänne Itä-Suomeen..omasta mielestä paikallinen miesie-vääntö paloi kyllä hyvin kiinni, mutta siitä huolimatta nykyisinkin yhä useammat uudet tuttavuudet kysäsee keskustelun alkupuolella, notta et taida ihan täältäpäin olla. Ja etelässä vieraillessa paikallistetaan asuinpaikkani hyvinkin nopeasti tänne susirajalle :rolleyes: Go figure...

Corleone sanoi:
Menee vähän OT, mutta nuo tummennetut kohdat hieman ärsyttävät tällaista "maalta" tullutta. Miksi pitää puhua maalaisista? Ihan kuin koko muu Suomi kehän ulkopuolella olisi maaseutua. Mites Oulu, Kuopio tai Tampere? Ja tuosta helsinkiläisten ylpeydestä voin sanoa sen, että yleensä kaikki keskustelut aiheesta Helsinki vs. muut menee yleensä siihen, että (jotkut) stadilaiset uhoavat elättävänsä koko muuta Suomea. Sekös on todella rakentavaa keskustelua ja tervettä kotiseuturakkautta? Eikä minulla todellakaan ole mitään Helsinkiä vastaan, mukava paikka. En tosin haluaisi asua siellä.

Jos et sattunut huomaamaan niin käytin muutamassa kohdassa termejä "muualta tulleet" ja "helsinkiin muuttaneet".
Jos niiden lisäksi muutamassa kohdassa esiintyy termi "maalainen", niin on se kumma jos se häiritsee. Varsin iso osa kaupunkiimme tulijoista on kuitenkin maalaisia, mm. oma kihlattuni on kotoisin 2500 ihmisen pikku maalaiskunnasta. Yksi kolmesta kohdasta joissa tuo M-sana esiintyi oli esimerkki tohmajärven nakkikioskilta, ja kyllä tohmajärveläiset ovat maalta.
Aika turhaa väittelyä terminologiasta mutta kuitenkin niin hyvä esimerkki.

Lord sanoi:
Jos et sattunut huomaamaan niin käytin muutamassa kohdassa termejä "muualta tulleet" ja "helsinkiin muuttaneet".
Jos niiden lisäksi muutamassa kohdassa esiintyy termi "maalainen", niin on se kumma jos se häiritsee. Varsin iso osa kaupunkiimme tulijoista on kuitenkin maalaisia, mm. oma kihlattuni on kotoisin 2500 ihmisen pikku maalaiskunnasta. Yksi kolmesta kohdasta joissa tuo M-sana esiintyi oli esimerkki tohmajärven nakkikioskilta, ja kyllä tohmajärveläiset ovat maalta.
Aika turhaa väittelyä terminologiasta mutta kuitenkin niin hyvä esimerkki.
Esimerkki mistä? En tiedä mitä sinä tarkoitat, mutta kyllä todella monissa keskustelussa luokitellaan suomalaiset pääkaupunkiseudulla asuviin ja maalaisiin.Eipä maalainen mitenkään loukkaava sana ole, mutta kyllähän sillä tarkoitetaan jotain ihan muuta kuin oululaista tai turkulaista.
Terminologia on kaikessa keskustelussa yleensä aika tärkeässä osassa.Eri sananvalinnoilla voidaan antaa täysin erilainen mielikuva ihmisen asenteista.Mutta eipä viilata enempää.

toooota joo...
eiks tää stdin slangi sit oo niiq murretta olleskaan vai?? Kaikki muut murteet on sitte jees mut stadidin slangi ei oo murre. Aikas mielenkiintonen näkökanta teillä, aikas mielenkiintoinen....

Mua vi****i jo intissä ollessa ku sanottiin, ett murteessa ei ole mitään vikaa ja se ei haittaa komentokielessä, mutta slangia ei saa käyttää WTF!!

Selittäkääs joku fiksumpi mulle tämä asia silleen et stadin kundi sen kans hiffaa.

P.S Mun mielessä murteessa ei oo mitään vikaa.

P.P.S Kaikkein eniten yleensä ne jotka ei ole Helsingissä syntyneet huutelevat ja mainostavat Hesalaisuuttaan/Stadilaisuuttaan.

Kannatan myös murteita lämpimästi, erilaiset murteet ovat pirun iso rikkaus. Kun nyt on täällä pääkaupunkiseudulla asustellut ja kuulee jatkuvasti stadin slangia niin tuntuu tosi hyvältä jos välillä kuulee jonkun puhuvan kotiseudun murretta. Elikkäs turun kaunista kieltä tässä tapauksessa, ja mitä vahvempaa, sen parempaa.

Corleone sanoi:
Esimerkki mistä? En tiedä mitä sinä tarkoita....
<b>Nykyisin ehkä eniten hämää maalaisten asennevamma sitä kohtaan etten minä helsinkiläisenä saa olla aidosti ylpeä omasta synnyinseudustani. Jos menen Ypäjän nakkikioskille...</b>
Eli esimerkki maalaisten asennevammasta helsinkiläisten kotiseuturakkautta kohtaan. Ja tässä yhteydessä puhuin maalaisista ja itse alat vinkumaan että mitäs ne pienempien kaupunkien ihmiset ovat. En missään vaiheessa kutsunut esim. turkulaisia maalaisiksi!
Ja lopuksi vielä: mikä ihmeen kirosana se "maalainen" joidenkin mielestä on? Ei kai maalaisuus ole sen kummempa kuin kaupunkilaisuus? Ollaan kuitenkin sen verran pieni kansa ettei sitä nyt kannattais niin kauheesti kähistä keskenään kuka on mitäkin, vaan koitetaan ymmärtää toisiamme hiukan paremmin.

Phat sanoi:
Rafael30, olet idiootti. Tartu provooni niin osoitat väitteen oikeaksi. Idiootti. :rolleyes:

Ohoh... Odotin tosin jonkun itsetunto-ongelmaisen stadi-fanin kommenttia, mutta tajusinkin tuon pointin myötä olevani itse se idiootti... Toisaalta se nyt ei tullut yllätyksenä.

kahlaajalintu sanoi:
P.P.S Kaikkein eniten yleensä ne jotka ei ole Helsingissä syntyneet huutelevat ja mainostavat Hesalaisuuttaan/Stadilaisuuttaan.

Jaa enpäs tiedä, en ole ikinä kuullut kenenkään mainostavan olevansa esim. kolmannen polven tohmajärveläinen tai tamperelainen, mutta monille tuntuu olevan tärkeää miten monetta stadilaispolvea he edustavat.

Lord sanoi:
Eli esimerkki maalaisten asennevammasta helsinkiläisten kotiseuturakkautta kohtaan. Ja tässä yhteydessä puhuin maalaisista ja itse alat vinkumaan että mitäs ne pienempien kaupunkien ihmiset ovat.
Selvä. Luulin, että minun tekstini oli esimerkki jostakin.Siinä olet kyllä todella oikeassa, että ei pitäisi olla mitään vastakkainasettelua suomalaisten kesken, aikalailla samanlaisia ollaan kaikki. Valitettavasti esim. Ilta-Sanomien keskustelupalstalla on tällä hetkellä kaksi aiheeseen liittyvää keskustelua, joissa on todella älytöntä sotaa pääkaupunkiseudulla asuvien ja "maalaisten" välillä. Siellä esim. erään nimimerkin mukaan koko Suomi on täysin riippuvainen Helsingistä, mutta toisinpäin ei minkäänlaista riippuvuutta ole. Sitä keskustelua seuranneena tuo maalaishommakin taisi jäädä kaivelemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom