Mittee tiiät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tarkemo
  • Aloitettu Aloitettu
Mua ketuttaa, kun puheesta ei enää tunnista, mistä on kotoisin :(
Täällä tuppukylässä multa aina kysytään, että mistä sä oot kotoisin ja kun meen kotiin Helsinkiin ja tapaan jotain vieraita ihmisiä, niin nekin kysyy, että mistä sä oot!!! Prkl..

Mulle tarttuu murteet vissiin vähän liiankin hyvin... Serkku, jonka kanssa olen paljon tekemisissä puhuu aitoa savoa, sieltä saanut kivoja vaikutuksia :D Exä oli oululainen, sieltä on jäänyt näät päälle.. :rolleyes:
Täällä Länsi-Suomessa oon oppinut muutamia uusia sanoja ja kyllä, kysymyssana "Missä" on vaihtunut "Mihnä"ksi... O-ou, oon sekakielinen. "Mihnä nää oot?" :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asuin kesän Helsingissä, tein asiakaspalvelutyötä ja oikeasti tuli eka kertaa kielimuuri vastaan. Olen Kainuusta kotoisin enkä todellakaan ole juuri koskaan missään erityisemmin kuullut stadin slagia joten sen ymmärtäminen aiheutti ongelmia. Eräskin asiakas kysyi minulta eräänä päivänä "Oletko sä finski?" ja minä tuijotin sitä kohteliaasti pitkän aikaa suu auki täysin kärryiltä pudonneena. Piti pyytää asiakasta toistamaan lauseensa ehkä 4-5 kertaa ennen kuin tajusin, mitä hän halusi sanoa. Asiakkailta muuten puuttui jonkin verran kärsivällisyyttä tässä tilanteessa. Moni oikeasti suuttui, kun en ymmärtänyt mitä he haluavat sanoa:rolleyes: Oli hieman turhauttavaa välillä, koska kuulen muutenkin todella huonosti puhetta meluisessa ympäristössä ja työpaikkani oli todella meluinen.

Jyväskylässä neljättä vuotta asuvana alkaa tuo oma murre jo kadota vähitellen.

Murteet on hienon kuuloisia, sen takia on paha jos ne jyrätään.

Kyllähän kieli muuttua saa, ei siinä mitään, mutta sen täytyy olla luonnollista tietenkin.
Kaikki keinotekoinen kuulostaa naurettavalta enemmin tai myöhemmin, eli jos muuttaa puhetapaansa kuin taikaiskusta ja heti takaisin kun tilanne omasta mielestä vaatii, on se verrattain huvittavaa.

Mä kyllä väitän, ettei savolainenkaan saa väännettyä metsästäjänleikkeestä mehästäjänleikettä. Enintään mehtästäjänleike. (Että mä vihaan ku murretta osaamattomat yrittää vääntää....)

Mehtästäjänleike?? Mie tilloisin kyllä mielluummin metättäjänleikkeen...Tosin eihän tää PKR mikkään savo ookkaan.

Jaa-ah, ite asun helsingissä ja väännän tuota ihmeellistä kieltä mitä takapaljussa nimeltään pieksämäki tuli puhuttua 15 vuotta... Enpä ole ainakaan tuolla mitään erityisen typerää kuvaa itestäni onnistunu vielä antamaan, mutta kaipa se aika vielä koettaa..

Mitä etelämmäs meen, ni sitä enemmä molotan. Erityisesti jos tullee käytyä Helsingissä vaikka syömäsä, ni nuita kavereita vähä nolottaa ku tillaan lihhaa, kannaa tai kallaa valakosipulilla, mut en juo maitua. Se Helsinki o muutenki vähä ihimeelline paikka, ku ei siellä saa kävellä lompakko käessä.

Oulu ikkuisesti, ikkuisesti Oulu.

Mulla on just päinvastainen ongelma. En ole oikein mistään kotoisin joten "omaa murretta" ei sellaisenaan ole. Sen sijaan kun vietän vähänkin pidempään selkeästi murretta puhuvan kanssa tarttuu se omaan kieleen todella nopeasti. Samalla lailla USAssa asuessa vaihtui englannin aksentti briteistä jenkkiversioon samantien.

Mitä etelämmäs meen, ni sitä enemmä molotan. Erityisesti jos tullee käytyä Helsingissä vaikka syömäsä, ni nuita kavereita vähä nolottaa ku tillaan lihhaa, kannaa tai kallaa valakosipulilla, mut en juo maitua. Se Helsinki o muutenki vähä ihimeelline paikka, ku ei siellä saa kävellä lompakko käessä.

Oulu ikkuisesti, ikkuisesti Oulu.

Hyvä!

Piä toi asenne, ehkä joskus hesassa nolostutamme samassa ravintolassa kumpikin omia kavereitamme.

No kyllähän tuota savvoo tulloo huasteltua aeka laella jos isolle kirkolle männäp paakauttaa. Ee sillä että siitä mittää haettoo oes mutta ohan se vua niin lupsakkata tietee missee ne juuret immeesellä on. Vae mitä? Eeköhän myös vua huastella kukin niinkun parraaks nähhään vaekka nenähommiksi mäniskin. Mittee?

Savo kyllä näyttää kirjotettuna melkein ihan omalta kieleltään ;)

No kyllähän tuota savvoo tulloo huasteltua aeka laella jos isolle kirkolle männäp paakauttaa. Ee sillä että siitä mittää haettoo oes mutta ohan se vua niin lupsakkata tietee missee ne juuret immeesellä on. Vae mitä? Eeköhän myös vua huastella kukin niinkun parraaks nähhään vaekka nenähommiksi mäniskin. Mittee?

Savo kyllä näyttää kirjotettuna melkein ihan omalta kieleltään ;)

Monesti nähnyt tuota tekstiä ja koittanut jopa jotain sarjistakin lukea, niin iskee ääretön vitutus..
Tuosta ei saa mitään selvää ja muutenki semmosta möngerrystä tuo kieli.
Ei pahalla teitä kohtaa. :D

pari vuotta täällä pikitien päässä viettänyt ja itsellä kyllä puhe väkisin muokkaantuu hieman riippuen kenen kanssa asioin..lähinnä tosin vain sen takia jotta tulisi ymmärretyksi. täällä pk-seudulla en kyllä punastele jos savon murteesta sanoja puskee väliin.kuitenkaan koskaan ihan vanahankansan savvoo ku ennoo viäntäny vaikkakin 19 elämäni ensimmäistä vuotta savon sydämessä vietinkin. mutta heti kun savonmaalle matkatessa vanhempien luo pääsen lahden yläpuolelle niin pidän huolen ettei vahingossakaan tule mitään paskastadinslangi sanoja suusta..isäntä antais selkään samantien :D kieltämättä nää kehä1 ihmeet osaavat olla naurettavia stadi versus maalaiset keskusteluillaan mutta toisaalta huvittavaa kuulla mitenkä oma murre tarttuu keskustellessa näihin 54.polven stadilaisiin kuin purkka tukkaan xD

ja kieltämättä mua kyllä rassaa tuo sana "maalainen"..ei meillä oo koskaan ollu lehmiä,peltoa,traktoria eikä vanhemmat ole koskaan saaneet elantoaan maanviljelystä vaikka alta 100 000 asukkaan kunnasta olen lähtöisinkin. yhtälailla mä olen hesaaalaisille maalainen kuin helsinkiläiset esimerkiksi tukholmalaisille.

ja kieltämättä mua kyllä rassaa tuo sana "maalainen"..ei meillä oo koskaan ollu lehmiä,peltoa,traktoria

No mitteepä tuolla on väliä? En ou itekkään mualta alakujjaan kotosin (ite asiassa kun nyt kelloon niin minähän asun nykyään enempi mualla tiälä kehyskunnassa kun kotiseevulla). Jotenka elä sinä kuule anna tuon rassata.

Minen ossoo ressata savolaesuuen vähenemisestä. Sen tietää, että ku par lausetta ees suapi huastaa toesen savokin kera, nii viäntyy murreki kohilleen just soppelisti. Huomoon tämän jo äetin kanssa puhhuissa, suati sitten, jos vielä vanahempien sukulaesten kanssa puhhuu. Savo on kumminnii äedinkieli, nii ee se mihinkää ikinä lähe. Ukko voepi lähtee savosta, vuan savo ee lähe ukosta ikinä! :D

Tosin kerkes mulla tarttua oolustahhii joetaen juttuja, niinku nää ja lähtään ja joskus uhalla sanon "Potkia pallua, juua maitua, ikkunasta tullee valua ja ajjaa autua.", vuan ee ne luonnostaan rennosti tuu, pittää vähä yrittää. Sama homma o Mansen murteen kanssa, ee tuu vielä ollenkaa luonnostaan, ku ihan muutama juttu. Ärrä o vielä palijo terävämpi, ku saes manselaesella olla. Vaan aijjan kanssa pikkuhilijoo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom