Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Et varmasti tunnekaan. En yhtään epäile. Missäs näitä vesihuollon verkosto-osaajia koulutetaan? Vesihuoltoalan todellisia osaajia ei ihan samalla tavalla jaloissa pyöri ku jotain tradenomeja.

Mitä ihmeen tradenomeja ? Oon ilmeisesti tässä tutustumassa parhaillaan yhteen vesihuollon ammattilaiseen :)

Menee taas sun perinteiseksi saivarteluksi niin en mä jaksa, kun ei tää kuitenkaan mikään vesihuolto -ketju ole.

Tuohon muuhun en osaa ottaa kantaa, mutta isot tehtaat käyttää muuta vettä kuin kunnalliselta vesilaitokselta saatua. Mahdollisuuksien mukaan siis, kaikilla ei tietysti ole muuhun mahdollisuutta. Ja kierrättää sitä myöskin niin paljon kuin mahdollista, omien puhdistuslaitostensa kautta takaisin prosessiin.Elintarviketeollisuus tietysti paljon vähemmän kuin muu teollisuus.

E: Toistakymmentä vuotta tuli vesilaitoksilla pyörittyä, sekä kunnallisella että yksityisellä puolella.

Alleviivatussa

Mitä ihmeen tradenomeja ? Oon ilmeisesti tässä tutustumassa parhaillaan yhteen vesihuollon ammattilaiseen :)

Menee taas sun perinteiseksi saivarteluksi niin en mä jaksa, kun ei tää kuitenkaan mikään vesihuoto -ketju ole.

Ja mikä sua esim. vesilaitoksen toiminnassa kaivelee? Se, että se on julkisen puolen hommia?

Et jaksa = et osaa.

Vesihuoltolain mukaan vesilaitoksen tulee kattaa perimillään maksuillaan kaikki kulunsa ja investointinsa. Mut senhän sä tiesitkin vai mitä?

- - - Updated - - -

Alleviivatussa

Käyttää vähemmän = rajattu pois. Ok.

Ite sä sen vesilaitoksen otit esimerkiksi enkä minä ;)

Niin otin ja kovin sekin hiersi ku on "julkisen puolen" töistä kyse. Otin sen siks esimerkiks ku tiedän siitä ja sinä et.

ja sen takia, että täällä pistetään iloisesti nippuun virkamiehet, viranomaiset ja kaikki julkisen puolen työt vaikka teillä yksityisen puolen messiailla ei oo mitään käsitystä julkisen puolen hommista.

Niin otin ja kovin sekin hiersi ku on "julkisen puolen" töistä kyse. Otin sen siks esimerkiks ku tiedän siitä ja sinä et.

Ei mua hierrä se duuni vaan kyseenalaistan vesihuollon pomojen palkkatason suhteessa yksityisen puolen pomojen palkkatasoon. Ilmeisesti palkkataso on kovempi ja mielestäni yksityispuolen ammattitaitovaatimus on kuitenkin kovempi kuin tuon vesihuollon pomon. Sen takia että minä tiedän yksityisen puolen pomojen hommat ja vastuut ja sinä et.

e: palkkatason suhteutan siihen että ilmeisesti 4-5 teuroa olisi palkan leikkaus ja kuitenkin yksityisellä puolella alkaa pomoja pyörimään jo ihan 4-5 teuron liksoilla.

Ei mua hierrä se duuni vaan kyseenalaistan vesihuollon pomojen palkkatason suhteessa yksityisen puolen pomojen palkkatasoon. Ilmeisesti palkkataso on kovempi ja mielestäni yksityispuolen ammattitaitovaatimus on kuitenkin kovempi kuin tuon vesihuollon pomon. Sen takia että minä tiedän yksityisen puolen pomojen hommat ja vastuut ja sinä et.

Missä näitä yksityisen puolen vesilaitoksen johtajia tapaa?

Ja mitä näiltä yksityispuolen vesilaitosjohtajien vaaditaan enemmän ku julkisen puolen? Miten sä voit vertailla, kun sulla ei oo hajuakaan mitä kunnallisen vesilaitoksen johtaja tekee? Etkai vaan vertaile eri aloja ristiin?

Ja mitä näiltä yksityispuolen vesilaitosjohtajien vaaditaan enemmän ku julkisen puolen? Miten sä voit vertailla, kun sulla ei oo hajuakaan mitä kunnallisen vesilaitoksen johtaja tekee? Etkai vaan vertaile eri aloja ristiin?

Yleensä eri aloilla esimerkiksi tuotantopäälliköiden, johtajien, tj:n jne palkat pyörii aika samoilla tasoilla riippumatta alasta.

Yleensä eri aloilla esimerkiksi tuotantopäälliköiden, johtajien, tj:n jne palkat pyörii aika samoilla tasoilla riippumatta alasta.

Vastaatko kysymyksiin vielä? Vai menikö taas saivarteluksi? Et jaksa?

Eikös tuo ole aika ihmeellistä, kun kerta yritykset kuitenkin menestyvät ihan eri tahtiin? Tokihan palkka määrittyy tuottavuuden mukaan taloustieteen klassikoita mukaillen, ei vertailemalla :)

Vastaatko kysymyksiin vielä? Vai menikö taas saivarteluksi? Et jaksa?

No kun kerran ilmeisesti vesilaitoksen johtajan palkkaa ei voi verrata mihinkään muuhun johtajan palkkaan niin kerro millä perusteilla se palkka sitten määräytyy ? Voisin vaikka lyödä vetoa että joka kunnassa se vertautuu muihin kunnalla työskenteleviin johtajiin, alaisiin sekä esimiehiin eikä suinkaan esimerkiksi vesijohtoputken metrimäärään.

No kun kerran ilmeisesti vesilaitoksen johtajan palkkaa ei voi verrata mihinkään muuhun johtajan palkkaan niin kerro millä perusteilla se palkka sitten määräytyy ? Voisin vaikka lyödä vetoa että joka kunnassa se vertautuu muihin kunnalla työskenteleviin johtajiin, alaisiin sekä esimiehiin eikä suinkaan esimerkiksi vesijohtoputken metrimäärään.

Kai sä tiedät ku se on sun mielestä liikaa. Tietämättä kuitenkaan sen palkkaa tai tehtäviä...

Eikös tuo ole aika ihmeellistä, kun kerta yritykset kuitenkin menestyvät ihan eri tahtiin? Tokihan palkka määrittyy tuottavuuden mukaan taloustieteen klassikoita mukaillen, ei vertailemalla :)

Mitä korkeammalla huipulla on sen enemmän vaikuttaa tietysti firman menestys mutta jos jotain rivijohtajia otetaan niin kyllä ne varmaan enemmän määräytyy vastuualueen jne mukaan kuin firman menestyksen. Toki poikkeukset vahvistaa säännöt.

- - - Updated - - -

Kai sä tiedät ku se on sun mielestä liikaa. Tietämättä kuitenkaan sen palkkaa tai tehtäviä...

Ei kun kerro sä nyt. Selväksi on tullut ettei vesilaitoksen johtajaa voi verrata muuhun kuin toiseen vesilaitoksen johtajaan ja ilmeisesti heidän palkkakehityksensä on täysin irrallaan muusta kunnan palkkakehityksestä. Sähän se asiantuntija tässä olet, valaise meitä.

Mitä korkeammalla huipulla on sen enemmän vaikuttaa tietysti firman menestys mutta jos jotain rivijohtajia otetaan niin kyllä ne varmaan enemmän määräytyy vastuualueen jne mukaan kuin firman menestyksen. Toki poikkeukset vahvistaa säännöt.

Jos palkka määräytyy vastuun tai aseman tai muun tuottavuuteen liittymättömän attribuutin perusteella, miksi julkisella puolella pitäisi olla eri palkka? Ei kai tarkoitus ole viestittää työntekijälle, että nyt ollaan selvästi kehnommassa duunissa ja ko. henkilöltä odotetaan yksityistä sektoria heikompaa työpanosta. Jos palkka = tuottavuus, niin palkan alennus = tuottavuuden alennus :>

Jos palkka määräytyy vastuun tai aseman tai muun tuottavuuteen liittymättömän attribuutin perusteella, miksi julkisella puolella pitäisi olla eri palkka? Ei kai tarkoitus ole viestittää työntekijälle, että nyt ollaan selvästi kehnommassa duunissa ja ko. henkilöltä odotetaan yksityistä sektoria heikompaa työpanosta. Jos palkka = tuottavuus, niin palkan alennus = tuottavuuden alennus :>

Niin, no keskusteluhan on ollut siitä että julkisella puolella on paremmat palkat kuin yksityispuolella.

ps. jollain hinnottelisin kyllä 5 vuoden irtisanomissuojan palkkaan. Yksityisellä puolella moni olisi varmasti valmis ottamaan tuollaisen irtisanomissuojan vaikka palkka tippuisi.

Niin, no keskusteluhan on ollut siitä että julkisella puolella on paremmat palkat kuin yksityispuolella.

Valtiolla on, koska valtiolla on keskimäärin koulutetumpaa porukkaa töissä. Kunnallisella puolella taisi olla pienempi keskipalkka.

ps. jollain hinnottelisin kyllä 5 vuoden irtisanomissuojan palkkaan. Yksityisellä puolella moni olisi varmasti valmis ottamaan tuollaisen irtisanomissuojan vaikka palkka tippuisi.

No kuinkas moni pesti sisältää tällaisen ihmeellisyyden?

- - - Updated - - -

Ei kun kerro sä nyt. Selväksi on tullut ettei vesilaitoksen johtajaa voi verrata muuhun kuin toiseen vesilaitoksen johtajaan ja ilmeisesti heidän palkkakehityksensä on täysin irrallaan muusta kunnan palkkakehityksestä. Sähän se asiantuntija tässä olet, valaise meitä.

Vastaa ny vaan noihin mun kysymyksiin. Tää on erittäin viihdyttävää. Kerro lisää.

No kuinkas moni pesti sisältää tällaisen ihmeellisyyden?

Kaikissa yhdistetyissä kunnissa kuten esimerkiksi tässä minun.

- - - Updated - - -

Vastaa ny vaan noihin mun kysymyksiin. Tää on erittäin viihdyttävää. Kerro lisää.

Sä jo tyrmäsit mun vastauksen tähän palkan määräytymiseen niin kyllä sä nyt voisit valaista sitä ihan oikeesti. Tämä on ihan ensimmäinen duuni minkä olen kuullut mitä ei voi verrata mihinkään muuhun.

Joo ainahan se sun kanssa on kiva väitellä, ilo on molemmin puolista :)

Kaikissa yhdistetyissä kunnissa kuten esimerkiksi tässä minun.

- - - Updated - - -

Sä jo tyrmäsit mun vastauksen tähän palkan määräytymiseen niin kyllä sä nyt voisit valaista sitä ihan oikeesti. Tämä on ihan ensimmäinen duuni minkä olen kuullut mitä ei voi verrata mihinkään muuhun.

Joo ainahan se sun kanssa on kiva väitellä, ilo on molemmin puolista :)

Missä mä sanoin ettei voi verrata mihinkään muuhun?

Tässä vielä nää kysymykset jos unohdit:

Ja mitä näiltä yksityispuolen vesilaitosjohtajien vaaditaan enemmän ku julkisen puolen? Miten sä voit vertailla, kun sulla ei oo hajuakaan mitä kunnallisen vesilaitoksen johtaja tekee?

Julkisen sektorin ongelmahan on se, että nykymuotoisellaan siihen ei ole varaa. Tahtoo sanoa, että tarvii säästää. Ne palkat pitäisi kaikissa tehtävissä, jotka eivät kosketa suoranaisesti ihmisten turvallisuutta (suom. pelastus / poliisi / sairaanhoito, ehkä myös sen vesihuollonkin tietyt hommat) pudottaa sellaiselle tasolle, että yksinkertaisesti on varaa. Ne, joille ne liksat eivät kelpaa, voivat painua yksityiselle sektorille.

Erittäin merkittävä ongelma on ns. suojatyöpaikat. Julkisella sektorilla huonosta työntekijästä, riippumatta siitä, johtuuko se "huonous" heikosta tuottavuudesta tai vaikka ryyppäämisestä, on aivan helvetin vaikea päästä eroon. Organisaation talouden kannalta täysin kestämätöntä.

Se mitä julkinen sektori oikeasti tarvitsisi olisi ammattimiesten suorittamat helvetin isot YT-neuvottelut, joilla rakennettais joka vitun organisaatio taloudellisesti kestävälle pohjalle ja joka helvetin suojatyöläinen sais monoa. Kannattaa muistaa että siihen on ihan oikeasti syy, miksi joillekin isoille pampuille maksetaan helvetin isoja liksoja. Se johtuu siitä, että ne kykenee omalla osaamisellaan säästämään / tuomaan rahaa taloon moninkertaisesti sen liksansa.

Henkilökohtaisesti vituttaa ihan suunnattomasti näin stadilaisena, kun päiväkotien ruoka on aivan paskaa ja samaan aikaan arvon sosiaalijohtaja ostelee sadan tonnin kalusteita huoneeseensa koska ne on niin vitun feng söi. Eikä vaivautunut edes kilpailuttamaan. Ja tämän jälkeen saa ihan normaalisti jatkaa pestissään vailla huolen häivää.

Tänään oli muuten lehdessä jonkun Ay-lakinaisen haastattelu, jossa häneltä kysyttiin että voiko yksittäinen duunari halutessaan alentaa palkkaansa. Lakinaisen mukaan homma on ok, mutta TES:in minimin alle ei saa sopia liksaansa missään olosuhteissa. Eli suomeksi, jos yritys, jossa duunari x on töissä, on laman kourissa niin kusessa, että vaihtoehdot on joko a. antaa kenkää tai b. tarjota määräaikaisesti pienempää liksaa niin duunari x joutuu työttömäksi, koska joku saatanan ay-perkele on niin sopinut.

Back
Ylös Bottom