Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Wau, täällä on keksitty myötäsyklinen talouspolitiikka uudelleen. Lopputulema:

6p71hy.jpg

Eikös me tästä narrinsonford kerran jo päästy melkein yhteisymmärrykseen. Valtion elvytys taloutta kohentavin investoinnen on hyvä asia, valtion "elvytys" liian suurella tehottomalla julkisella sektorilla on huono asia.

Muussa tapauksessahan voitaisiin vain kaikki palkata valtiolle sekä nostaa palkat niin suuriksi että hups, koko talouden taantuma ongelma olisi ratkaistu.

Ja tätä ongelmaa ei nyt ratkaista niiden yksittäisten esimiesten päässä. Tarvitaan isompi rakenteellinen muutos, eli suomeksi laitetaan ammattimiehet saneeraamaan niin että saadaan talous plussalle ja talossa on vain ne, joita oikeasti tarvitaan. Niille, joita oikeasti tarvitaan, voidaan maksaa juuri sellaista liksaa, jolle on varaa. Ja kun näitä turhia kavereita ei ole, voidaan ehkä jopa maksaa niille tarpeellisille kavereille parempaa liksaa. Oho.

Esimerkkiä karkealla tasolla on helppo ottaa Uudesta-Seelannista. Terveydenhoitoon vaikutteita voisi ottaa Hollannista. Sen jälkeen kun koneisto on kunnossa, voidaan alkaa opiskelemaan demokratian alkeita sen vuoksi, ettei koneisto pääse taas paisumaan hallitsettomasti. Ikävä kyllä tämä ei Suomessa tule tapahtumaan ja maa tukehtuu omaan läskiinsä. On siinä se hyvä puoli, että kun maalla menee tarpeeksi huonosti, niin rahoja ei tarvitse jakaa kreikkalaisten rennon elämäntyylin rahoittamiseen. Jos kaikki kusee riittävästi, niin on jopa pieni mahdollisuus olla saajana. Suomi nousuun Euroopan vakausrahoilla! Niin ja vielä yksi veroluokka lisää ilkeille massikeisareille.

Veronmaksaja, tännekin ne rahasi menevät. Viihdeohjelmien "Kreikkaan".

"
Uutuudelle kritiikkiä

Ylen suurhankinta Pakko tanssia on saanut kovaa kritiikkiä jo ennen kuin formaatin mukaista ensimmäistä ohjelmaa on esitetty. Pakko tanssia -ohjelma ei ole menestynyt maailmalla.

Tola perustelee hankintaansa televisio-ohjelmien trendeillä.

- Tanssi, laulu ja talent- kilpailut jylläävät edelleen maailmalla parhaiten.

Kysymyksiä on herättänyt formaatin hinnan lisäksi se, onko Yleisradion tehtävä tarjota tanssikisan kaltaista viihdettä.

- Tämä on avaus kansainvälisen viihteen alueelle. Astumme nyt samalle kentälle, jossa kaikki kilpailijamme ovat, Tola perustelee.

Yle ei kerro uutuusohjelmansa Pakko tanssia tarkkaa hintaa, mutta Tola myöntää, että kyse on miljoonahankinnasta.
"

http://www.iltalehti.fi/viihde/2013010316514511_vi.shtml

Osaisikohan joku argumentoida minulle järkeenkäyvästi, miksi Suomessa on tälläinen julkisista verorahoista maksettu mediaorganisaatio?

Totta helvetissä se määrä on isompi ongelma kuin yksittäinen liksa. Ei tartte kummoista matematiikkaa tajutakseen, että kaksi duunaria maksaa enemmän kuin yhden pampun "ylimääräinen" tonni liksassa.

Ei sit liene vaikea puhua asioista niiden omilla nimillään. Vai onko se vaan turhaa pilkunnussintaa osoittaa se, että te puhutte täysin väärästä asiasta?

Jos julkisella sektorilla on varaa maksaa liksaa x, niin että sen talous on kunnossa, ilman muuta siitä vaan. Mutta jos samaan aikaan talous on aivan kuralla, ei nyt jumalauta voida palkata ketään liksalla, jota perustellaan "koska yksityiselläkin maksetaan tän verran", ellei olla rekryämässä jotain oikeasti avainhenkilöä kuten mainitsemasi vesihuollon ammattilainen.

Missä on perusteltu "koska yksityiselläkin maksetaan tän verran"? vai onko tää taas joku pajunen/jungner-viittaus, joiden palkoilla ei ole mitään tekemistä 99,9% julkisen puolen palkkojen kanssa? no jamin mielestä vesihuollon ammattilainenkin tienaa liikaa. vaikkei tiedä paljon se tienaa. eikä ammattiosaamisen tarvii olla samalla tasolla ku yksityisen vesilaitoksen johtajalla. vaikkei yksityisiä vesilaitoksia ole olemassakaan. vesiosuuskuntia lukuunottamatta, joita yleensä pyörittää maallikot. vastaavalla menestyksellä.

Ja aivan, se riippuu esimiehistä, päälliköistä ja johtajista. Avainsana edelleen on se tulosvastuu. Jos sen johtajan johtaman yksikön rahoitus on näennäisesti pohjaton, ei sen tartte panna ketään pihalle, vaikka viivan alla mentäisiin kuinka pakkasella. Jos aina vaan rahaa tulee ylempää ja ainoa mitä tehdään on voivotellaan että voivoi kun julkinen talous on kuralla, niin eihän siellä todellakaan tapahdu mitään. Ketään ei irtisanota taloudellisella perusteella, ellei ihan oikeasti ole pakko. Ja nyt sitä pakkoa ei ole käytännön tasolla, sillä johtajalla / esimiehellä, vaikka reaalimaailman taloudellinen pakko olisikin jos tulos haluttaisiin pitää plussalla.

yksikköä johtaa päällikkö ja osastoa johtaja, mut ei nyt nussita sitä pilkkua taas. ristus! missä on yksikkö, jonka rahoitus on pohjaton?? kyllä niitä työntekijöitä edelleenkin ulostetaan myös julkiselta puolelta. myös viranhaltijoita.

Ja tätä ongelmaa ei nyt ratkaista niiden yksittäisten esimiesten päässä. Tarvitaan isompi rakenteellinen muutos, eli suomeksi laitetaan ammattimiehet saneeraamaan niin että saadaan talous plussalle ja talossa on vain ne, joita oikeasti tarvitaan. Niille, joita oikeasti tarvitaan, voidaan maksaa juuri sellaista liksaa, jolle on varaa. Ja kun näitä turhia kavereita ei ole, voidaan ehkä jopa maksaa niille tarpeellisille kavereille parempaa liksaa. Oho.

tästä mä oon samaa mieltä.

Julkisen sektorin tehtävä ei ole työllistää ketään vain työllistämisen ilosta. Julkisen sektorin tehtävä on tuottaa laissa säädetyt palvelut ja työllistää niiden tuottamiseen tarvittavat henkilöt.

tästäkin mä oon samaa mieltä, vaikkei nyt ihan heti tule mieleen että missä olisin viimeks törmänny sellaiseen, että joku on otettu töihin vaan töihin ottamisen vuoksi.

Pyrin henkilökohtaisesti keskustelemaan asiallisesti ja rakentavasti. Silmääni kuitenkin pistää miten Rankkuri puutut yksittäisiin kohtiin jättäen kokonaisuuden huomioimatta (suomeksi nussit pilkkua) ja rupeat täällä vihjailemaan vinoilevasti yksittäisistä kirjoittajista ja mm. näiden luetun ymmärtämisestä.

niin, se saattaa tuntua teistä taloustieteilijöistä pilkunnussimiselta kun mä puutun tällaisiin mitättömiin asioihin kuin, että puhutaanko palkan suuruudesta vai henkilömääristä. teille alan ammattilaisillehan ne on yks ja sama asia eikä tällainen tyhmä insinööri vaan ymmärrä sitä. ja edelleen, jos timba ei noin selvästä tekstistä tajua, mitä siinä sanotaan niin siinä on kuitin paikka. ja se kuitti oli jopa hyvin mieto. mut puhukaa jatkossakin vaan palkoista ja työntekijämääristä sekaisin, sekoittakaa viranhaltijat ja viranomaiset, yleistäkää jungnerin ja pajusen palkat kuvaamaan yleisesti julkisen puolen palkkatasoa. ei anneta tällaisen pilkunnussimisen häiritä hyvää selkääntaputtelijoiden kerhoa. jätetään teidät kovat ammattilaiset rauhaan tällaisilta turhilta yksityiskohdilta. ei kannata myöskään puuttua siihen, että huudellaan palkkojen suuruudesta tietämättä edes niiden suuruutta tai siihen, että tehtävien vaatimustaso on julkisella pienempi kuin yksityisellä. vaikkei ole hajuakaan niistä tehtävistä. ei anneta ikävän pilkunnussinan ja faktan häiritä kivaa tarinankerrontaa.

Tekisi mieli, mutten taida jaksaa, vinoilla samalla tavalla siitä, miten sä mainitset että riippuu esimiehistä ja irtisanomisperusteista, pannaanko joku pihalle, kun keskustellaan julkisen sektorin talouden tasapainottamisesta.

Kukakohan ne irtisanomiset ottikaan esiin? minä vai...? vai onko tämäkin taas turhaa pilkunnussintaa? ei anneta faktojen häiritä hyvää postausta?

Puhutaan vähän eri mittakaavan asioista.. Ei taida kauheasti olla asiantuntemusta ja kokemusta organisaatiomuutoksista saati niiden toteuttamisesta. Tai kenenkään "pihalle laittamisesta".

Susta sen sijaan paistaa kilometrin päähän talouden kova ammattilainen. Muutosjohtajien aatelia. Ainakin siihen asti, ku pitäis puhua asioista niiden oikeilla nimillä eikä luottaa mutuiluun ja mielikuviin.

Kannattaa ymmärtää ne rautalangat ennen kuin lähtee aukomaan päätään muille niiden tajuamisesta.

Sanoo hän, joka sekoittaa palkan suuruuden ja työntekijöiden määrät iloisesti postista toiseen.

Toivottavasti tää vastaus vähän lievittää sitä eilisillan mielipahaa, kun en jaksanu oikein vastata sulle.

Voi Rankkuri sinua kun haluat kaikki käsittää miten haluat. Minä en tunne julkisen sektorin kaikkia yksiköitä. Mutta tuon rakentamisen kanssa on paljon ollut tekemisissä ja siellä oli pari tyyliin "toimistosihteeriä" (lainausmerkit siksi etten TIEDÄ noiden oikeaa titteliä niin ei tarvi siitä vittuilla) ja muut sitten niitä erilaisia päälliköitä. Lupapäälliköitä, kaavoituspäälliköitä, suunnittelupäälliköitä ja ties mitä. Kaikki joiden kanssa asioi oikeasti oli jotain päälliköitä ja kukaan ei voinut päättää mitään mistään vaan paperit pyöri pöydältä toiselle ja kerroksesta toiselle. Katsos kun Jyväskylän rakennusvalvonnassa se yksi kerros on niitä kaavajuttuja ja toinen taas lupajuttuja jne. Loppupelistä arkkitehtien ja inssien suunnittelema normaali talotehtaan pientalo vaatiin alan ammattilaiselta max tunnin perehtymisen ja leimat lappuun. Mutta ei, saadaan tuohonkin viikko tai kaksi tai kolme menemään niin on päälliköillä duunia.

Ja mitä tässä on lukenut ja kuunnellut, niin tätä samaa "paperipyöritystä" se on vähän joka puolella. Leimaa sinne tänne, papereita sinne tänne. Pahimpia tässä isot tahot Kela, Työkkäri, sosiaalitoimisto jne.

Minä en tiedä jostain saatanan vesihuollosta yhtään mitään ja siihen soppaan on minua turha sotkea. Kunhan mainitsin että muutama tunti lukematta tätä ja täällä sivukaupalla jauhettu jostain vesihuollosta. Minä en ottanut mitään kantaa kenenkään palkkoihin juuri vesihuollossa.

MINÄ OLEN SANONUT ETTÄ RAHAT EI RIITÄ MAKSAMAAN NYKYISIÄ PALKKOJA. En ota kantaa siihen on onko yksittäiset palkat liian suuria, mutta selväksi on tullut että homma on tehotonta ja sitä rahaa ei ole niiden palkkojen maksuun kun koko ajan ollaan käsi jonkun muun kukkarolla.

Minä en ole mikään taloustieteilijä, kaukana sellaiseta. Ihan tavallinen duunari joka yrittää vain tuoda esiin sen että menot on oltava tulojen mukaan ja jos ei ole niin on PAKKO leikata menoja. Mitä myöhemmäksi sen lykkää, sitä syvemmässä kusessa on.

Jos tätä ei Rankkuri tajua, niin ei voi mitään. Saa heittää taas jotain "nokkelaa" mun puolestani.

Nähkää nälkää siellä julkisella kun teidän palkat niin huonoja kerran on. Vittu tässä maassa juuri kukaan tienaa hyvin. Tämän foorumin palkkakeskustelu antaa himpan verran väärän kuvan.

Mulla on työkavereita jotka tekee 40 h viikkoa ja tienaa alle 25 tonnia vuodessa. Ja ihan ollaan yksityisellä puolella ja ihan TES mukaisesti palkattuja ja monta vuotta työkokemusta. Repikää siitä.

Missä mä sanoin ettei voi verrata mihinkään muuhun?

Tässä vielä nää kysymykset jos unohdit:
Missä näitä yksityisen puolen vesilaitoksen johtajia tapaa?

Ja mitä näiltä yksityispuolen vesilaitosjohtajien vaaditaan enemmän ku julkisen puolen? Miten sä voit vertailla, kun sulla ei oo hajuakaan mitä kunnallisen vesilaitoksen johtaja tekee?
Jos katsotaan vaikkapa työn vaativuutta, niin julkisella puolella on kirurgeja töissä 5500€ kuukausipalkalla. Työ on varmasti vaativampaa, vaatii aivan eri tason koulutuksen kuin vesilaitoksen pomolla, ja voit olla päivittäin vastuussa ihmisten hengestä omilla suorilla toimillasi. Lisäksi koulutus vie vuosien ajan illat ja viikonloputkin ilman mitään lisäpalkkaa. Joten vaativuus ei ole vesilaitoksen johdossa sellainen, että oikeuttaisi 7000€ kuukausipalkan, jos verrataan vaikkapa tuohon.

Työ eroaa muutenkin parillakin merkittävällä tavalla yksityisestä sektorista. Ei ole kilpailua, jonka takia pitää pyrkiä jatkuvasti kehittymään ja parantumaan. Yksityisellä puolella kilpailija menee helposti ohi vetäen sinut konkurssiin. Kunnan vesilaitoksella näin ei käy, joten työ ei ole yhtä vaativaa. Sen näkee siitäkin, että tavoite on tuottaa vedensiirtoa, ei pyrkiä jatkuvasti kehittämään menetelmiä, joilla tuotetaan mahdollisimman laadukasta vedensiirtopalvelua asiakkaille. Kyllä varmaan joku kunnan insinööri on tuosta viimeisimmästä eri mieltä, mutta sitten voi näyttää mulle kunnan vedensiirtopaikan, jossa pyritään käyttämään kanbania, andonia ja tavoitellaan vakiovirtausta ilman varastoja.

- - - Updated - - -

Wau, täällä on keksitty myötäsyklinen talouspolitiikka uudelleen. Lopputulema:

6p71hy.jpg
Jos leikataan julkiselta puolelta korkeimpia palkkoja, niin tuskin ihan hirveästi leikkaa kulutusta verrattuna matalapalkkaisten irtisanomiseen. Vai onko mulla mennyt joku tärkeä homma ohi kansantalouden käyttäytymisestä?

Ne palkat pitäisi kaikissa tehtävissä, jotka eivät kosketa suoranaisesti ihmisten turvallisuutta (suom. pelastus / poliisi / sairaanhoito, ehkä myös sen vesihuollonkin tietyt hommat) pudottaa sellaiselle tasolle, että yksinkertaisesti on varaa.
Kyllä tuo rahan tuhlaaminen turhanpäiväisiin hankintoihin ja työtehtäviin osataan myös pelastus- ja terveystoimessa sekä ilmeisesti myös poliisissa. Pelastustoimi esimerkiksi pyrkii usein väkisin käyttämään kaikki sille jaetut määrärahat vaikka sitten ostamalla jotain mitä ei oikeasti tarvitse, jotta määrärahat eivät seuraavana vuonna tippuisi. Erilaisia välimallin pomoja palkataan myös töihin, vaikka heille ei todellisuudessa ole osoittaa mitään viikkotyöajan täyttäviä tehtäviä. Olen kuullut esimerkiksi tapauksesta, jossa eräs pelastuslaitos osti käyttöönsä vesijettejä, jotta saadaan "ylimääräiset" rahat käytettyä. Toisessa paikassa johtoportaalle jouduttiin vuokraamaan uudet tilat läheisestä rakennuksesta, kun kaikki eivät enää mahtuneet paloasemalle töihin.

Julkisen puolen töissä on mielestäni alalla kuin alalla ongelmana se, että johtoporras ja hallinto on liian paisunut. Joka tehtävään on oma johtajansa ja kun jotain päätetään muuttaa, ensimmäinen vuosi menee siihen, että perustetaan joku työryhmä suunnittelemaan asiaa. Asioita delegoidaan ristiin rastiin virastojen ja työryhmien välillä, jolloin tehokkuus laskee ja joudutaan pitämään turhia työntekijöitä palkkalistoilla. Suorittavassa portaassa on sen sijaan harvemmin liikaa tai edes tarpeeksi työntekijöitä.

Voi Rankkuri sinua kun haluat kaikki käsittää miten haluat. Minä en tunne julkisen sektorin kaikkia yksiköitä. Mutta tuon rakentamisen kanssa on paljon ollut tekemisissä ja siellä oli pari tyyliin "toimistosihteeriä" (lainausmerkit siksi etten TIEDÄ noiden oikeaa titteliä niin ei tarvi siitä vittuilla) ja muut sitten niitä erilaisia päälliköitä. Lupapäälliköitä, kaavoituspäälliköitä, suunnittelupäälliköitä ja ties mitä. Kaikki joiden kanssa asioi oikeasti oli jotain päälliköitä ja kukaan ei voinut päättää mitään mistään vaan paperit pyöri pöydältä toiselle ja kerroksesta toiselle. Katsos kun Jyväskylän rakennusvalvonnassa se yksi kerros on niitä kaavajuttuja ja toinen taas lupajuttuja jne. Loppupelistä arkkitehtien ja inssien suunnittelema normaali talotehtaan pientalo vaatiin alan ammattilaiselta max tunnin perehtymisen ja leimat lappuun. Mutta ei, saadaan tuohonkin viikko tai kaksi tai kolme menemään niin on päälliköillä duunia.

Niin rakennusvalvontapäällikkö, joka myöntää rakennusluvat on viranomaistoimija, jonka toiminta perustuu lakiin ja vain lakiin. Luvan käsittelyajat riippuu siitä, kuinka paljon niitä on jonossa ja itse lain määrittämän prosessin läpikäynti.

Ja mitä tässä on lukenut ja kuunnellut, niin tätä samaa "paperipyöritystä" se on vähän joka puolella. Leimaa sinne tänne, papereita sinne tänne. Pahimpia tässä isot tahot Kela, Työkkäri, sosiaalitoimisto jne.

No noiden toimista mä en tiedä mitään niin en niitä kommentoikaan. Vaikka voishan sitä vaikka mutulla heittää jotain yleistävää vai mitä.

Minä en tiedä jostain saatanan vesihuollosta yhtään mitään ja siihen soppaan on minua turha sotkea. Kunhan mainitsin että muutama tunti lukematta tätä ja täällä sivukaupalla jauhettu jostain vesihuollosta. Minä en ottanut mitään kantaa kenenkään palkkoihin juuri vesihuollossa.

Itse pointti ei ollut kyllä vesihuollossa. Vesilaitos oli esimerkki, jolla mä osoitin, että jami ei tiedä hölkäsen pöläystä siitä mistä puhuu.

MINÄ OLEN SANONUT ETTÄ RAHAT EI RIITÄ MAKSAMAAN NYKYISIÄ PALKKOJA. En ota kantaa siihen on onko yksittäiset palkat liian suuria, mutta selväksi on tullut että homma on tehotonta ja sitä rahaa ei ole niiden palkkojen maksuun kun koko ajan ollaan käsi jonkun muun kukkarolla.

Itse asiassa ne riittää kyllä. Kunta kun ei käytännössä voi mennä konkurssiin :lol2:

Minä en ole mikään taloustieteilijä, kaukana sellaiseta. Ihan tavallinen duunari joka yrittää vain tuoda esiin sen että menot on oltava tulojen mukaan ja jos ei ole niin on PAKKO leikata menoja. Mitä myöhemmäksi sen lykkää, sitä syvemmässä kusessa on.

Leikataan vaan, se sopii mulle.

Jos tätä ei Rankkuri tajua, niin ei voi mitään. Saa heittää taas jotain "nokkelaa" mun puolestani.

Ei näiden asioiden tunteisiin tarvii mennä.

Nähkää nälkää siellä julkisella kun teidän palkat niin huonoja kerran on. Vittu tässä maassa juuri kukaan tienaa hyvin. Tämän foorumin palkkakeskustelu antaa himpan verran väärän kuvan.

Eiku kaikki massikeisarit on kunnilla duunissa niinku noista vuosittaisista veropörsseistä voi nähdä.

Mulla on työkavereita jotka tekee 40 h viikkoa ja tienaa alle 25 tonnia vuodessa. Ja ihan ollaan yksityisellä puolella ja ihan TES mukaisesti palkattuja ja monta vuotta työkokemusta. Repikää siitä.

Aika paska liku.

Jos katsotaan vaikkapa työn vaativuutta, niin julkisella puolella on kirurgeja töissä 5500€ kuukausipalkalla. Työ on varmasti vaativampaa, vaatii aivan eri tason koulutuksen kuin vesilaitoksen pomolla, ja voit olla päivittäin vastuussa ihmisten hengestä omilla suorilla toimillasi. Lisäksi koulutus vie vuosien ajan illat ja viikonloputkin ilman mitään lisäpalkkaa. Joten vaativuus ei ole vesilaitoksen johdossa sellainen, että oikeuttaisi 7000€ kuukausipalkan, jos verrataan vaikkapa tuohon.

Aivan. Siks mä vähän ihmettelenkin kuinka jami voi verrata eri aloja täysin sumeasti ristiin.

Työ eroaa muutenkin parillakin merkittävällä tavalla yksityisestä sektorista. Ei ole kilpailua, jonka takia pitää pyrkiä jatkuvasti kehittymään ja parantumaan. Yksityisellä puolella kilpailija menee helposti ohi vetäen sinut konkurssiin. Kunnan vesilaitoksella näin ei käy, joten työ ei ole yhtä vaativaa.

Kunnan vesilaitoksella on lain asettama velvoite kattaa toimintansa ja investointiensa kulut perimillään maksuilla. Onko yksityisellä puolella lakivelvoitetta tuloksellisuudesta?

Sen näkee siitäkin, että tavoite on tuottaa vedensiirtoa, ei pyrkiä jatkuvasti kehittämään menetelmiä, joilla tuotetaan mahdollisimman laadukasta vedensiirtopalvelua asiakkaille.

Millä sä "kehität menetelmiä", kun ei ole rahaa minkäänlaiseen kehitystoimintaan? Jos olis niin täällä huudettais kilpaa siitäkin, kuinka menee nekin rahat hukkaan. Itse asiassa tavoitteena on toimittaa mahdollisimman laadukasta vettä eikä siirtopalvelua. Pilkunnussintaa.

Kyllä varmaan joku kunnan insinööri on tuosta viimeisimmästä eri mieltä, mutta sitten voi näyttää mulle kunnan vedensiirtopaikan, jossa pyritään käyttämään kanbania, andonia ja tavoitellaan vakiovirtausta ilman varastoja.

Mikä vittu on kunnan vedensiirtopaikka?

Vakiovirtausta :lol2:

Mikä vittu on kunnan vedensiirtopaikka?

Vakiovirtausta :lol2:
Koska termit eivät ole tuttuja, niin prosessin jatkuva parantaminen vaikkapa eurooppalaisten autotehtaiden tapaan ei taida olla kunnallisella puolella tuttua ;)

Koska termit eivät ole tuttuja, niin prosessin jatkuva parantaminen vaikkapa eurooppalaisten autotehtaiden tapaan ei taida olla kunnallisella puolella tuttua ;)

Kyllä. Kunnan vesilaitos on suoraan verrannollinen eurooppalaiseen autotehtaaseen...

Millähän rahalla sitä prosessin jatkuvaa parantamista pitäis tehdä? Onko sulla käsitystä siitä, millaisia prosesseja vesilaitoksella on?

Yrityksen voitto kuuluu AINA sen omistajille ja omistajat päättävät itse mitä rahoillaan tekevät. Omistajat ovat usein enempi ja vähempi sijoittajia, eli ne rahat on usein enempi ja vähempi sijoitettuna ja tuottamassa näin osansa yhteiskunnankin hyväksi.

En tiedä oliko tämä kommentti minulle osoitettu, muttei kai kukaan ole voittoa omistajilta pois viemässäkään. Ennemminkin kyselen vähän pehmeämmän voiton ja sen kasvun tavoittelun perään. Nykyään pörssiyrityksille ei enää riitä voitonkasvu vaan tavoitellaan sitä, että jos tänä vuonna voitto kasvoi 2 % edellisestä niin seuraavan vuoden tavoite on 2,5%. Sillä erotuksella, että monesti ei enää edes tehdä vuoden pituisia suunnitelmia vaan eletään sijoittajia varten kvartaali kerrallaan.

Jos ulkomainen sijoittaja omistaa suurimman osan Suomessa toimivasta yrityksestä ja yritys leikkaa henkilöstöä ja tuota kautta tekee voittoa niin, miten Suomen taloudellista tilannetta hyödyntää se, että täällä on muutama työtön enemmän, joka ei voi paikallisesti käyttää enää rahaa kuten ennen?

Turha tässä on vierittää palloa yritysjohtajilla. Useammat kaupunginjohtajat ovat saaneet jo entuudestaan kohtuuttomaan palkkaansa isot korotuskset samaan aikaan, kun muiden pitäisi kiristellä.

Ei tässä vieritetty mitään pelkästään yritysjohtajille. Kommenttini perustui vaan siihen, että julkisella sektorilla työskentelee 27% työvoimasta. Suurin volyymi työntekijöistä on siis yksityisellä sektorilla. Ja siihen, että jos Niinistö laskee vuosipalkkaansa 34 t€:lla niin tuo alennus ei "pelasta" kuin yhden tavallisen palkansaajan.

Kaikkeen tuohon edellä mainittuun perustuen mun pointti ei todellakaan ole vastuun vierittäminen yritysjohtajille, koska suurimmissa yrityksissä nekin ovat vain palkkatöissä. Kyllä minusta syy löytyy sijoittajien ahneudesta. En helposti muistele vanhoja hyviä aikoja, mutta yritysten omistusrakenne on muuttunut. Ei toimari nykyään omista helvettiäkään. Ennen paikallisen tehtaan omisti paikallinen patruuna ja johti sitä samalla. Oli kunnia asia, että oli mahdollisimman paljon porukkaa töissä ja sitä hävetti, jos piti pistää putiikki kiinni tai väkeä pihalle. Nykyään, jos leikkauksia ei tehdä, johtaja vaihtuu. Tuo on tietysti ääriesimerkki, mutta aika monessa asiassa mun mielestä paras ratkaisu löytyy ääripäiden välistä.

Kyllä. Kunnan vesilaitos on suoraan verrannollinen eurooppalaiseen autotehtaaseen...

Millähän rahalla sitä prosessin jatkuvaa parantamista pitäis tehdä? Onko sulla käsitystä siitä, millaisia prosesseja vesilaitoksella on?
Kyllä, molemmilla on prosesseja, joita voidaan hioa koko ajan. Jos samat periaatteet ovat toimineet BMW:llä, Tokion junaverkostossa, Osakan jätehuollossa, Toyotan tehtailla, Muratan tuotetuessa ja ovat käytössä yksityisellä sektorilla prosessien luonteista riippumatta, niin mikä tekee kunnan vesilaitoksesta jotain niin eksoottista, etteivät ne soveltuisi?

Noista on aika paljon tilastoja, ja ensimmäiset vastaukset ovat olleet lähes poikkeuksetta "Ei sovi meille", "Ei ole varaa" ja "Ei tuohon kannata pyrkiä, tulee ongelmia". Ja historia kuitenkin on osoittanut, että juuri nuo ovat useimmiten ne syyt, että tuo lähestymistapa nimenomaan sopii noihin paikkoihin.

Kyllä, molemmilla on prosesseja, joita voidaan hioa koko ajan. Jos samat periaatteet ovat toimineet BMW:llä, Tokion junaverkostossa, Osakan jätehuollossa, Toyotan tehtailla, Muratan tuotetuessa ja ovat käytössä yksityisellä sektorilla prosessien luonteista riippumatta, niin mikä tekee kunnan vesilaitoksesta jotain niin eksoottista, etteivät ne soveltuisi?

Noista on aika paljon tilastoja, ja ensimmäiset vastaukset ovat olleet lähes poikkeuksetta "Ei sovi meille", "Ei ole varaa" ja "Ei tuohon kannata pyrkiä, tulee ongelmia". Ja historia kuitenkin on osoittanut, että juuri nuo ovat useimmiten ne syyt, että tuo lähestymistapa nimenomaan sopii noihin paikkoihin.

Missä mä sanoin, etteikö vois hioa. Mä kysyin, että millä resursseilla? Vai unohdetaanko tässäkin kohtaa faktat, ettei hieno draaman kaari katkeais?

Ottaen huomioon Rankkurin asenteen niin kyllä kuntapuolen kehittäminen näyttää olevan täysin epätoivoinen tehtävä.

Tukinpa ainakin sun turpas.

Laitosmies rankkuri on sikäli palkkansa tienannut, maksetaanhan se vesimaksuista eikä verorahoista. Mahdolliset tehottomuudet menee vielä peruskorruption piikkiin.

Puttonen iskee nähdäkseni maaliin eilisissä seiskan uutisissa. Alkaa 7:30. Mitä sanoo narrison kun oikein rohvessori myötäkarvaista talouspolitiikkaa ehdottelee?
http://www.katsomo.fi/?progId=160745

"Julkisen sektorin palkkoja on nostettu samassa tahdissa kuin yksityisen sektorin ilman että on ollut minkäänlaista palkanmaksukykyä."
"Julkisella sektorilla, puhutaan kunta puhutaan valtion sektorista joka kasvaa kuin pullataikina. Miksei siellä ryhdytä jonkun näköisiin toimenpiteisiin vaikka näyttää siltä että rahat ovat olleet pitkään lopussa"
"Suomihan ottaa joka vuosi kuusi-seitsemän-kahdeksan miljardia velkaa monta vuotta peräkkäin ja siitä on tullut ikäänkuin automaatio joka tarkoittaa että me eletään ratkaisevasti yli varojemme. Eihän se voi jatkua, jossain vaiheessa se tuska on otettava että joku häviää rahaa tai menettää ostovoimaansa."

Miten toi katsomo voi olla noin paska?

Rankkuri: se että otat tähän keskusteluun jonkun vesilaitoksen ja pauhaat sylki valuen on vähän sama asia kuin mä tulisin maahanmuuttokeskusteluun sanomaan että tunnen yhden maahanmuuttajan joka on kova tekemään töitä, maksaa veronsa ja kohtelee naisia hyvin.

Rankkuri: se että otat tähän keskusteluun jonkun vesilaitoksen ja pauhaat sylki valuen on vähän sama asia kuin mä tulisin maahanmuuttokeskusteluun sanomaan että tunnen yhden maahanmuuttajan joka on kova tekemään töitä, maksaa veronsa ja kohtelee naisia hyvin.

tervetuloa sinne. ampukaa mut alas täällä niinku teille kävis mamu-ketjussa.

voisin puhua myös muista teknisen toimialan yksiköistä. samat asiat sinne pätee. muista en puhu, koska en niistä tiedä. täällä taas pari robert engleä puhuu mitä sattuu tietämättä niin yhtään mitään asioista.

En tiedä oliko tämä kommentti minulle osoitettu, muttei kai kukaan ole voittoa omistajilta pois viemässäkään. Ennemminkin kyselen vähän pehmeämmän voiton ja sen kasvun tavoittelun perään. Nykyään pörssiyrityksille ei enää riitä voitonkasvu vaan tavoitellaan sitä, että jos tänä vuonna voitto kasvoi 2 % edellisestä niin seuraavan vuoden tavoite on 2,5%. Sillä erotuksella, että monesti ei enää edes tehdä vuoden pituisia suunnitelmia vaan eletään sijoittajia varten kvartaali kerrallaan.

Jos ulkomainen sijoittaja omistaa suurimman osan Suomessa toimivasta yrityksestä ja yritys leikkaa henkilöstöä ja tuota kautta tekee voittoa niin, miten Suomen taloudellista tilannetta hyödyntää se, että täällä on muutama työtön enemmän, joka ei voi paikallisesti käyttää enää rahaa kuten ennen?

Eipä se sinulle sen enempää ollut kun et sinä väittänyt mitään että yrityksen voitto ei kuuluisi sen omistajille. Kunhan totesin kun tuo asia nyt ei todellakaan ole itsestään selvyys kuin pienelle osalle kansasta.

Ja mitä tulee tuohon ulkomaiseen omistajuuteen niin siitä saa päättäjät hyvin pitkälle syyttää itseään. Sijoittaminen on tehty verotuksellisesti niin typeräksi touhuksi tässä maassa, että eipä tässä omassakaan harrastuksessa paljon järkeä ole. No ainakin saa yhteiskunta taas veroja nyhdettyä meikäläiseltä niiin saa ne laitosmiehetkin palkkansa.

Eli jos edes vähän kannustettaisiin piensijoittajaa tai jos kannustettaisiin paljon niin se omistaminen olisi paljon enempi kotimaisissa käsissä ja näin voisimme itse sitten omistajina näyttää esimerkkiä pehmeämpien arvojen suuntaan. Niin kauan kun omistajuus on suurelta osin kasvottomien instituutioiden käsissä niin se on sitten vain ja ainoastaan kassavirran maksimointi omistajille mikä on tärkeää. Eikä tämä muuksi muutu vaikka miten suu vaahdossa huudamme vastuullisemman omistajuuden perään. Sitä ei ole kun ei ole kasvollisia omistajia ja mielellään vielä pienempiä sellaisia jotka itse saa pääosan tuloistaa palkkana.

No tähän tuskin tässä maassa muutosta tulee, päinvastoin.

Ja Rankkuri nyt voi sitten olla taas huutelematta kenenkään tietämyksestä yhtään mitään kun omasta paatoksesta paisata sellainen asennevamma, että pahempaa ei heti tule mieleen.

Minäkin mielestäni sanoin että en tiedä kuin tuosta rakennusvalvonnan tehottomuudesta. Se on jännä juttu kun sen luvan saanti normaalist vie viikkoja ja sitten kun sattuu hyvä mestari joka lyö siellä nyrkkiä pöytään niin asiat tapahtuu muutamassa päivässä. Jos niitä edes yritettäisiin tehdä tehokkaiksi niin se tapahtuisi jopa tunneissa tarvittaessa. Mutta eihän tuohon tietenkään siellä talossa sisällä pyritä kun ei ole tulosvastuuta (ainakaan oikeaa sellaista) ja jos pyrittäisii tehokkuuteen niin olisi äkkiä oma palli lähdössä alta. Tähän on rakennettu sellainen tehottomuuskoneisto ettei se ikipäivänä tule tehostumaan jos ei tule taho ulkoa ja vähän saneeraa.

Ja se Rankkurin kommentti että rahat ei lopu kun kunta ei voi mennä konkkaan...kertoi ihan kaiken. Oli läppä tai ei mutta se kertoi ihan riittävästi.

Back
Ylös Bottom