Joo teknologiateollisuuden tessistä puhuin. Ei tarvi noudattaa niin kauan kun kukaan ei riitauta asiaa. Ikälisät on pidemmällä kokemuksella noin kuukauden extra palkka. Aika paljon pitää paremman nuoremman huiskia että pääsee samaan.
kyllä ja ei. Tarvitsee noudattaa jos henkilöstö sen palkkamallin haluaa, mutta tämä ei estä sitä ettekö voisi maksaa jotain määrää enenpää hyvälle työntekijälle.
tämä palkkarakenne siis muodostuu kolmesta asiasta. Työnvaativuus ryhmästä (TVR) + henkilökohtainen osuus (3%-25%) ja ns. aikapalkkaosuus (APO), ja tämä viimeinen voikin olla sitten mitä työnantaja ikänä haluaakin.
Toi vanhan melkein kuukauden ekstra palkka kyllä vatiikin sitten jo plus 25 vuotta samassa pajassa työskentelyä, mikä nykyisenä pätkätyöläisyyden aikana on kyllä jo saavutus sinänsä. Kymmenestä vuodesta alkaa ja se ei vielä tee kuin noin parinpäivän palkan verran ekstraa. Siittä kymmenestä vuodesta sitten viiden vuoden välein hiukan lisääntyen.
Kolikon toisena puolena on tietysti sekin että kokenut ammattimies tekee nopeammin ja taidokkaammin, tietää mitä tekee. Kuin nuorempi aloittelija.
Työnantajana ilmeisesti ajat nyt sitä ennenmin takaa että maksulle tarvitsisi saada vastinetta. Ja nämä kultapossu kerholaiset, joille työnteko on enenmän sitä työmaalla läsnäoloa, edut juoksee ja pitkät irtisanomisajat on suojana.
tämä on kyllä mielestäni ennenmin ihmisten vika kuin itse tessin. Vähä niinkuin palkallinen sairasloma. Helvetin hieno ajatus, että tuetaan heikompia, sairastelevempia ihmisiä. Mutta sitten taas jokku kusipäät käyttävät sitä hyväksi. Onneksi lääkärit on alkaneet näille väsyneille kirjoittamaan palkattomia sairauslomia.
Tuon sillä isoin palkka joka huutaa eniten oon kyllä itsekkin ikävä kyllä huomannut. Tosin en oo kyllä kenenkään irtisanoutumisella kuullut uhkaavan. Outo veto, näin työttömyys aikana, kun tulijoita olisi pienemmälläkin palkalla. Kerran oon kyllä väitetysti tuon irtisanomis uhkauksen kuulut sanottavan, mutta TA puolelta.
Me Jami ollaan muuten näistä tessi asioista vaihdettu täs vuosien saatossa ennenkin mielipiteitä. Jos mahdollista mun täytyy tulla sulle joskus töihin edes koeajaksi, ottaisitko? Päivänpäälle nosteltas painoja ja väännettäis tessistä;)
Mutta isompi ongelma on kuitenkin nuo lukuisat tessit, ja vielä niin että julkisella puolella tessit ovat ehdoiltaan parempia. Vaikka teknologiateollisuuden työnantaja olenkin niin mulle riittäisi tuottavuusloikaksi että laitettaisiin nyt ensin julkinen puoli kuntoon. Yksityisellä puolella on kuitenkin lomautettu ja irtisanottu porukkaa aika huolella ja jos julkisen puolen painolastia saataisiin kevennettyä veronmaksajille (niin yrityksille kuin yksityisille) niin se riittää mulle hyvin alkuun. Kyllä yksityisellä puolella työntekijät ovat joutuneet joustamaan jo ihan kohtuullisesti; joko pakolla (lomautukset&irtisanomiset) tai vapaaehtoisesti (yrityskohtaiset joustosopimukset).
On julkisen talouden vuoro tulla talkoisiin.(Mitä ei tietenkään tule tapahtumaan kun keskusta ja kaikki muutkin pettää aina).
Samaa mieltä, vaikka tuo tekisikin meidän talouteen lovea. Ammattiosasto tasolla kiersi sellainen huhu, että Sak olisi ehdottanut että tulevaisuudessa vientiteollisuuden alat neuvottelisivat ensin tessit ja sitten muut ja nämä eivät olisi parempia kuin ensin neuvotellut. Jos halitus vetäytyisi pakkolaki asiassa, mutta tämä esitys ei ollut hallitukselle kelvannut.
Tiedä sitten, mutta tuo olisi korjannut asiaa.
Itse en tule kyllä noita pakkolakia hyväksyyn, varsinkin kun niiden vaikutus on varsin kyseen alainen talouteen. Työnantajani puolesta voisin kyllä vähän etuisuuksistani tinkiä, mutten poliitikkojen.
Tää on muutenki ihan käsittämätön tilanne. Maasta pakenee veropakolaisia ja osaavaa työvoimaa. Tilalle lappaa omaa äidinkieltäänkin lukea osaamattomia, paperinsa hukanneita koneinsinöörejä. Vaikka unohdettas tessit ja minimi palkat, niin pystyiskö tommoset teknologia yhteiskunnas millään tuottavaan työhön. Ja taaksepäinkö suomen kehityksen halutaan menevän.