Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Miksiköhän?

Sarkasmia tai epäuskoa siihen että Suomessa saisi töitä muualta, kun lähinnä vähennetään joka puolella..
 
Siksi että ne myöntää luvat firmoille esim. ely ympäristöluvat yms.

Paremminkin sanottuna päin vastoin. Keskushallinto ei myönnä firmoille lupia, vaan kieltää niitä. Ilman ely-keskusta ja siihen liittyvää lupabyrokratiaa kaikilla firmoilla olisi lupa. Lupabyrokratia ely-keskuksineen myös poistaa kansalaisten vaikutusmahdollisuudet, esim. ryhmäkanne ja Talvivaara.
 
Paremminkin sanottuna päin vastoin. Keskushallinto ei myönnä firmoille lupia, vaan kieltää niitä. Ilman ely-keskusta ja siihen liittyvää lupabyrokratiaa kaikilla firmoilla olisi lupa. Lupabyrokratia ely-keskuksineen myös poistaa kansalaisten vaikutusmahdollisuudet, esim. ryhmäkanne ja Talvivaara.

Suomea sitoo unionin lainsäädäntö.Voidaan lähteä jossittelemaan, mutta tällä hetkellä nopein ratkaisu olisi käsittelijöiden lisääminen byrokoneistoon. Tällä hetkellä osassa maata ylityöllistettyjä yms. seurauksena investointien viivästyminen.

edit. Voi myös olla erimieltä ympäristöluvan tarpeellisuudesta. Muutenkin aika yksioikoista ajatuksenkulkua havaittavissa. btw. Jokaisella asianosaisella on valitusoikeus.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan näistä TraFin visioista miten tulevaisuudessa auton ostamisen sijaan ostettaisiin ns. liikennepaketteja?

Perjantaina Trafin Liikenteen tila -seminaarissa liikenne-ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) naulasi teesinsä seminaariväelle: liikenne on palvelua, jonka koko ajan kasvava digitalisaatio mahdollistaa!

Ja mitä tämä tarkoittaa Risikon mukaan käytännössä? Esimerkiksi sitä, että auton omistamisen sijaan kuluttaja voisi ostaa liikennepalvelu kuukausitaksalla – pakettihinnalla, kuten musiikkia voi ostaa spotifystä.

Idea on siis tyyliin:

-Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa! Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.

-Tai taksi ulkomailla, videoneuvotteluyhteys kaikkialla EU:ssa, vuokrapyörä, pick-up-palvelu kaikkialla EU:ssa ja leasing-auto + tiemaksut! Pakettihinta 800 euroa kuukaudessa.

-Tai pienelle perheelle kimppataksi, joka saapuu 15 minuutin kuluessa, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto + tiemaksut, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa, lähiliikenteen (juna) käyttö 2500 km! Pakettihinta 1200 euroa kuukaudessa.

"Sen sijaan että ostat auton"

http://www.talouselama.fi/uutiset/liikenneministeri+kaavailee+ala+osta+autoa+vaan+osta+auton+kaytto+palveluna+95+ekk/a2273143
 
Mitäs mieltä täällä ollaan näistä TraFin visioista miten tulevaisuudessa auton ostamisen sijaan ostettaisiin ns. liikennepaketteja?



Liikenneministeri kaavailee: Älä osta autoa vaan osta auton käyttö palveluna 95 e/kk - Uutiset - Talouselämä

Sitä paremmin ne tulee toimimaan, mitä vähemmän trafit ym sotkeutuu asiaan.
Nuoremmissa sukupolvissa on entistä enemmän ihmisiä, jotka näkevät autoilun vain siirtymisenä paikasta A paikkaan B. Näille jonkinlainen bussin, taksin ja vuokra(yhteiskäyttö)-auton samaan palveluun tuova järjestelmä on todennäköisesti hinnaltaan ja palvelutasoltaan aivan eri luokkaa kuin nyt saatavilla olevat vaihtoehdot. Pelkästään taksimonopolin poistaminen ja jokin keino yksityisautoilun käyttöasteen nostamiseksi olisi jo isoja askeleita tuohon suuntaan.

Toki myös aina tulee olemaan ihmisiä, jotka omistavat oman auton koska auto pitää omistaa tai eivät osaa suunnitella liikkumistaan minuuttia pidemmälle. He myös maksavat tulevaisuudessa harrastuksestaan vielä nykyistä enemmän.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan näistä TraFin visioista miten tulevaisuudessa auton ostamisen sijaan ostettaisiin ns. liikennepaketteja?
Ellei Suomessa ajatella kansallistettavan kaikkea liikkumista jollekin valtion likkumistrafimonopolille, niin olen valmis lyömään vetoa, ettei business ainakaan tällä tavalla tule rakentumaan. Mistä päästäänkin siihen aiheeseen, että miksi Trafi käyttää veronmaksajien rahoja tällaiseen pohdiskeluun? Ai niin tietysti siksi, että olisi jotain kivaa tekemistä työaikana.
 
Suomea sitoo unionin lainsäädäntö.Voidaan lähteä jossittelemaan, mutta tällä hetkellä nopein ratkaisu olisi käsittelijöiden lisääminen byrokoneistoon. Tällä hetkellä osassa maata ylityöllistettyjä yms. seurauksena investointien viivästyminen.
Miten tuo ylityöllistyneisyys on mitattu muuten kuin siten, että viraston hyväksynnät vievät liian kauan? Onko käsittelyyn kuluvaa tai toisaalta vaadittua työmäärää verrattu tehokkuudeltaan johonkin yksityisen puolen vastaavaan toimintaan? Onko läpimenoaikoja analysoitu, ja pullonkauloja koetettu ratkoa? Jonkun verran ELY-keskuksen kanssa asioineena väittäisin, että viivästymisten primäärisyy ei ole liian pienessä henkilökunnassa.
 
Mitäs mieltä täällä ollaan näistä TraFin visioista miten tulevaisuudessa auton ostamisen sijaan ostettaisiin ns. liikennepaketteja?



Liikenneministeri kaavailee: Älä osta autoa vaan osta auton käyttö palveluna 95 e/kk - Uutiset - Talouselämä

Jos tulee voimaan muutan ulkomaille ja ostan f250 fordin tai dodge ramin isolla V8 bensalla.

Ihan uskomatonta paskaa.

Kyllä vastustan 100%, Täytyy seuraavaksi ajaa c1 kortti ja tuottaa USAsta kevytkuorkki maasturi/ pick up koska autoverottomuus. Laittaa kaasut tai tankkaa Venäjällä ettei mene veroja Suomelle. Joku ford expedition tai vaikka hummer H2. Tai dodge ram tai ford f250 isolla ohjaamolla. Ihan ituhippejä kiusatakseen.

Escaladen kun saisi truck mastersina kevytkuorkiks ois aika bueno, niitä nettiautossa on mutta trafi kieltää nykyään.
 
Jos tulee voimaan muutan ulkomaille ja ostan f250 fordin tai dodge ramin isolla V8 bensalla.

Ihan uskomatonta paskaa.

Kyllä vastustan 100%, Täytyy seuraavaksi ajaa c1 kortti ja tuottaa USAsta kevytkuorkki maasturi/ pick up koska autoverottomuus. Laittaa kaasut tai tankkaa Venäjällä ettei mene veroja Suomelle. Joku ford expedition tai vaikka hummer H2. Tai dodge ram tai ford f250 isolla ohjaamolla. Ihan ituhippejä kiusatakseen.

Escaladen kun saisi truck mastersina kevytkuorkiks ois aika bueno, niitä nettiautossa on mutta trafi kieltää nykyään.

Siis miten tuo teikäläisen elämään vaikuttaisi niin, että pitäisi maasta muuttaa? Eikai sitä palvelua olisi pakko käyttää, vaikka sellainen olisikin ihmisten käytettävissä. Miksi siis vastustat?
 
Jos tulee voimaan muutan ulkomaille ja ostan f250 fordin tai dodge ramin isolla V8 bensalla.

Ihan uskomatonta paskaa.

Kyllä vastustan 100%, Täytyy seuraavaksi ajaa c1 kortti ja tuottaa USAsta kevytkuorkki maasturi/ pick up koska autoverottomuus. Laittaa kaasut tai tankkaa Venäjällä ettei mene veroja Suomelle. Joku ford expedition tai vaikka hummer H2. Tai dodge ram tai ford f250 isolla ohjaamolla. Ihan ituhippejä kiusatakseen.

Escaladen kun saisi truck mastersina kevytkuorkiks ois aika bueno, niitä nettiautossa on mutta trafi kieltää nykyään.

Olen nyt kyllä vähän samaa mieltä. Ei pitäisi puuttua kuluttajien valintaan, veikkaan että oman auton omistamisesta halutaan tehdä mahdollisimman hankalaa jos tuota hanketta edistetään. Älytöntä kakkaa sanon minä.
 
Ihan kommunistien touhua.

Suomen liikennettä pitäis muuttaa näin: autovero pois, dieselvero pois, kevytkuorkeille nopeusrajoitus pois ja nopeuden rajoittimet mitä uudemmissa on pois. Ja kaikki autot kilpiin ilman mitään tüv lappuja oli ne sitten Japanista olevia skylineitä tai Amerikasta tuotuja jenkkimaastureita.. Ne dot-valot nykyisin onneksi hyväksytään.

Vapaassa maassa pitäisi saada ajaa vaikka kenworth-rekalla tai isolla pick-upilla jos haluaa, ford mustangilla tai vaikka Lada nivalla ihan ilman mitään veroja.

Eikä se autoverottomuus tarkoita että pitää ostaa isokokoinen maastoauto jos ei halua, saa sitä ajaa vaikka nissan notella.

Johan se että bensa on vahvasti verotettu takaa että ne jotka ajaa eniten / eniten kuluttavalla maksaa eniten. Toisaalta jos ajaa 8 litran viperillä 1000 km vuodessa kuluttaa taatusti vähemmän kuin 1.2l yaris jolla ajetaan 80 000 km vuodessa.

Kateusverot pois! Ei suomen tiet ole yhtä-äkkiä täynnä isoja pickuppeja vaikka nopeudenrajottimet poistuisi tai ajoneuvokohtainen rajoitus, eihän kuorma-autoilla nytkään ole veroja.

Tollanen sosialistien kontrolli oksettaa
 
Tommonen palvelu sopis itelle oikein maukkaasti. Kerran viikossa voisi hoitaa kauppareissut taksilla ja kavereita moikkaamaan pitemmälle kerran kuussa. Julkinen pitäisi olla muutenkin ilmainen. Julkinen saisi vain toimia paremmin. Mikä ainakin täällä helsinsingissä on vähän vitun vaikeaa kun pitää niillä helvetin yksityisautoilla kulkea joka vitun paikkaan.
 
Mä en periaatteesta julkisella mene muuten ku lentokoneella.

Oon eläessäni menny bussilla ehkä 5 kertaa ja junalla Suomessa 3.
Kaukoliikenteen bussilla 0
Raitiovaunulla 0
Metrolla 0

Jos haluatte mennä julkisilla senku vaan.
Mä kun en halua mennä prolekyydillä eli demaritaksilla niin mä en sellasella mene, periaatteesta en mene. Vapaassa maassa pitää saada ajaa vaikka omalla pasilla jos huvittaa.

Lentokoneella tykkään matkustaa ja laivalla käyn silloin tällöin kun viinakset on vähissä. Periaatteesta en Alkosta osta yhtään mitään
 
Tätä ketjua kun on seuraillut niin sulla kyllä hiertää ja pahasti tämä suomi. Pitäskö sun muuttaa jenkkeihi? Land of the free so on...
 
Jotain kertoo ratinhivelijöitten tyhmyydestä se, että ollaan muuttamassa maasta, kun liikenneministeri visioi uusia käyttömahdollisuuksia julkiselle liikenteelle. :D
Sanallakaan tuossa ei mainita, että yksityisautoilua oltaisiin kieltämässä (vaikka jotkut toimittajat ovatkin tällaisia itse kehitelleet omina lisinään). Lisäksi ainahan voi istua sisällä pärisyttämässä huuliaan.
 
Back
Ylös Bottom