Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.
En mä ole keltään kieltämässä julkista liikennettä. Jos ei halua ajaa autolla pitää saada vapaassa maassa mennä vaikka taksilla.
Ja pitää vapaassa maassa saada esim omalta osalta äänestämällä vaikuttaa että maa muuttuisi enemmän omaan mieleen olevaksi.
Ja jotka haluaa kulkea julkisella niin mun mielestä se on vapaus jonka mielelläni suon. Mutta mä haluan edistää sellaista vapautta ettei kukaan mua kiellä millä menen milloin ja minne.
Vapaassa maassa pitää saada ajella vaikka omalla purjeveneellä rannikkoa kiertäen jos niin haluaa.
Jotain kertoo julkisella liikkujien mielen laadusta että ollaan tekemässä toisten verorahoilla suunnitelmia julkisen liikenteen ulottamisesta kaikkialle, julkinen on niin kauan ok kun käyttäjät ihan itse maksaa kyydit ilman että veronmaksajien taskuille mennään.
Jos tuollainen palvelu olisi taloudellisesti kannattavaa sellainen olisi olemassa jo. Josta päästäänkin valtion nykyiseen meininkiin; luodaan palveluita joista tarpeeksi iso määrä ihmisiä ei ole valmis maksamaan tarpeeksi paljon. Virkamies vetoisesti.
Voidaan sitten tällä palstalla ihmetellä tulevaisuudessa kun ollaan taas muutama ala ajettu ahtaalle verotuksellisesti ja luotu pari alaa jotka eivät tule toimeen ilman tulonsiirtoja.
Jos tuollainen palvelu olisi taloudellisesti kannattavaa sellainen olisi olemassa jo. Josta päästäänkin valtion nykyiseen meininkiin; luodaan palveluita joista tarpeeksi iso määrä ihmisiä ei ole valmis maksamaan tarpeeksi paljon. Virkamies vetoisesti.
Voidaan sitten tällä palstalla ihmetellä tulevaisuudessa kun ollaan taas muutama ala ajettu ahtaalle verotuksellisesti ja luotu pari alaa jotka eivät tule toimeen ilman tulonsiirtoja.
Jos valtio aikoisi järjestää kansalle taksipalveluita ulkomailla, sellainen palvelu varmaan olisi olemassa jo. En nyt jaksa nähdä, että ne olisi sentään niin hulluja, että alkaisivat noita palveluita valtion puolesta tuottamaan ja eiköhän se olisi mainittu, jos näin olisi tarkoitus.
Ja vakavasti puhuen tuo että "jos palvelulle olisi kysyntää, sellainen olisi jo" on täyttä sitä itseään. Maailmassa on runsaasti miljardibisneksiä, joista ei tiedetty mitään 10v sitten. Niitä tulee jatkuvasti lisää ja vanhoja kuolee pois turhina. Kohta on taas joku uusi naamakirja tai vihaiset linnut ja puoli maailmaa ihmettelee mitenkä nyt pärjättiin ennen ilman.
Pitää vaan toivoa, että julkinen sektori ei kuvittele pystyvänsä toteuttamaan näitä uusia palveluita.
Siis käsitin että valtio olisi jotenkin tällaista palvelua suunnittelemassa ja toteuttamassa esim verotuksen ja tukien avulla. Siihen liittyy jos tarve - on olemassa kommentti.
Yksityisesti toteutetut, ilman kilpailun vääristämistä tehdyt palvelut ja businekset on ihan jees. Mutta jotenkin aika kun esimerkiksi liikenneministeri alkaa suunnitella tulevaisuuden liikkumisen muotoja mulla nousee karvat pystyyn koska sillä(kin) saralla tuppaa valtiolla olemaan näppinsä ohjauksellisesti pelissä.
e: kävin oikein lukemassa Risikon ajatukset ja kyllä tuossa paistaa kaikkea muuta kuin yksityinen yritys - ajatus. Yle veron tyyliin liikkumis vero jolla saa sitten erilaisia kulkemis "paketteja".
Ei tuollainen palvelu kyllä "yle vero" tyylinä maistu itsellenikään. Hyi. Helsingissä jo joku taksin ja bussin yhdistelmä "kutsuplus" palvelu jo liikennöikin.
Siis käsitin että valtio olisi jotenkin tällaista palvelua suunnittelemassa ja toteuttamassa esim verotuksen ja tukien avulla. Siihen liittyy jos tarve - on olemassa kommentti.
Ei valtio vaan kunnat. Se on tietysti kunnan ja viimekädessä kuntalaisten päätös haluavatko he subventoida ja edistää julkista liikennettä vai panostaa enemmän rahaa yksityisautoiluun liittyviin palveluihin. Eikä sama malli yleensä sovikaan vaikkapa Helsinkiin ja jonnekin harvaan asuttuun saaristokuntaan.
Esimerkiksi juuri pk-seudulla kaikkien yksityisautoilu tulisi kunnalle niin saamarin kalliiksi (moninkertaiset liikennemäärät, pysäköintitilan tarve...), että julkisen tukeminen on todennäköisesti kustannustehokkaampi vaihtoehto.
Suomen liikennettä pitäis muuttaa näin: autovero pois, dieselvero pois, kevytkuorkeille nopeusrajoitus pois ja nopeuden rajoittimet mitä uudemmissa on pois. Ja kaikki autot kilpiin ilman mitään tüv lappuja oli ne sitten Japanista olevia skylineitä tai Amerikasta tuotuja jenkkimaastureita.. Ne dot-valot nykyisin onneksi hyväksytään.
Kai sinä olet tietoinen, että myös ne yksityisliikenteen palvelut (eli suomeksi tiet, kadut ja muu liikenneinfra) katetaan pääosin verovaroin? Eikö se sitten ole kommunismia? Miksi minun pitäisi maksaa teikäläisen motari, jos itse kuljen vain metsäpolkuja kävellen ja muut matkat vaikka junalla? Pitäisi saada käyttää ilmaiseksi satoja miljoonia maksavia teitä ja laittaa muut ne maksamaan veroistaan, kunhan itse ei mitään auto- tai polttoaineveroja tarvitse?
Tai sitten toinen vaihtoehto on, että mennään yksityisautoilussa samaan systeemiin kuin vaadit julkiselle: eli vain käyttäjät maksavat käytöstä. Joka tarkoittaa tiemaksuja ja/tai jonkinlaista ajoseurantaa, joka mittaa muilla kuin itse omistamallasi tiellä ajamasi matkan ja lasku käytöstä seuraa perästä.
Ei tuollainen palvelu kyllä "yle vero" tyylinä maistu itsellenikään. Hyi. Helsingissä jo joku taksin ja bussin yhdistelmä "kutsuplus" palvelu jo liikennöikin.
Kutsuplussa pyörii tällä hetkellä 10 ajoneuvolla ja liikennöintikustannukset ovat noin 85 000 euroa/kk
Käyttäjiä mainitaan olevan peräti kymmeniä henkilöitä päivässä..
Aika kallista sanoisin. Veronmaksajien rahoilla.
Länsiväylän-sivuilta (googlella löytyy Copy paste ei oikein toimi.)
Kyllä ne käyttäjät nytkin maksaa veroja ihan helvetisti, itseasiassa 7 kertaa enemmän kuin tien pitoon tarvitaan.
Ja edelleen, polttoaineverona ne maksaa jotka ajaa. Ja muut saa väylät ilmaiseksi, sillä metsäpolkua pitkin sun rahkat saapuu kaupan hyllylle rahtiyrittäjän tuohikorissa?
Kyllä ne käyttäjät nytkin maksaa veroja ihan helvetisti, itseasiassa 7 kertaa enemmän kuin tien pitoon tarvitaan.
Ja edelleen, polttoaineverona ne maksaa jotka ajaa.
Kutsuplussa pyörii tällä hetkellä 10 ajoneuvolla ja liikennöintikustannukset ovat noin 85 000 euroa/kk
Käyttäjiä mainitaan olevan peräti kymmeniä henkilöitä päivässä..
Aika kallista sanoisin. Veronmaksajien rahoilla.
Länsiväylän-sivuilta (googlella löytyy Copy paste ei oikein toimi.)
Ja edelleen, polttoaineverona ne maksaa jotka ajaa. Ja muut saa väylät ilmaiseksi, sillä metsäpolkua pitkin sun rahkat saapuu kaupan hyllylle rahtiyrittäjän tuohikorissa?
Onko sulla jo esittää sitä laskelmaa, jossa on otettu huomioon teiden pidon lisäksi kadut, terveysvaikutukset, tehoton infra jnejne?
Tuo "kerätään seitsemän kertaa enemmän kuin käytetään" on lähinnä tarkoitushakuista trollausta.
No kannattaako olemassaoleva purkaa? Bussilla voi ajaa keskellä metsää? Jotain offroad busseja?
En minä vaadi nollaveroja vaan ainoastaan käyttövoimaveron ja auton ostoon liittyvän autoveron poistoa.
Autoveron tuotto on alle miljardi euroa vuodessa, se voitaisiin saada suurimmaksi osaksi jo arvonlisäverotuottoina takaisin. Se on vain 1/7 osa liikenteen verotuotoista. Autoveron siirto bensan hintaan ei ole kovinkaan iso korotus, noin 200 euroa/ vuosi eli litrahinnassa ehkä 10 c. Kyllä minun mielestä vähän kalliimpi bensa ja puoleen hintaan hyvät autot on aika helvetin moinen porkkana.
Voitte ihan vapaasti kulkea bussilla en sitä ole keltään kieltämässä.
Jos liikenteessä tarvittaisiin väyliä pelkille linja- ja kuorma-autoille, niin meikäläinen olisi todennäköisesti työtön (suunnittelen teitä muita liikenneväyliä). Osuus liikenteestä on kuitenkin sellainen.
En minä vaadi nollaveroja vaan ainoastaan käyttövoimaveron ja auton ostoon liittyvän autoveron poistoa.
Autoveron tuotto on alle miljardi euroa vuodessa, se voitaisiin saada suurimmaksi osaksi jo arvonlisäverotuottoina takaisin. Se on vain 1/7 osa liikenteen verotuotoista. Autoveron siirto bensan hintaan ei ole kovinkaan iso korotus, noin 200 euroa/ vuosi eli litrahinnassa ehkä 10 c. Kyllä minun mielestä vähän kalliimpi bensa ja puoleen hintaan hyvät autot on aika helvetin moinen porkkana.
Tai jätetään saamatta ja tehostetaan toimintaa miljardilla. Voidaan vaikka kutsua autoveron poistoa elvytykseksi. Tuo työpaikkoja, vapauttaa rahaa muuhun kulutukseen, vähentää luoton tarvetta ja korkotuloja ulkomaisilta (santander) rahoitusliikkeiltä.
Autoveroon menevä raha olisi autoveron verran vähemmän lainaa ulkomaisilta (santander) pankeilta.
Autoveroon menevä raha on pois muusta kulutuksesta.
Muu kulutus on pois suomalaisten työpaikoista.
Automyynnin tervehtyessä ei tarvitsisi irtisanoa henkilöstöä.
Sama se on vaikka verotatte toisianne vaikka 100 000 euroa per auto ja 10 k e / vuosi. Saa täältä muuttaa aina pois
Indica esittää asian kuin suomalaisilla olisi jokin maksimitaso autoilussa, jonka saavuttamisen jälkeen raha kohdistuisi muuhun kulutukseen. Todellisuudessa autoiluun menisi ihan yhtä paljon rahaa ihmisillä kuin nyttenkin. Suurempi osa siitä vain valuisi ulkomaille.
Sama asia kuin asuntointoilun kanssa. Kun ei muusta ymmärretä niin kaikki liikenevä raha tungetaan peltikasoihin ja pahviseiniin.
Sinänsä nerokasta verotuspolitiikkaa päättäjiltä, sillä tuossa on ne kaksi verolähdettä, jotka ei muuta ulkomaille ja samalla kansa on valmis raatamaan itsensä hengiltä kunhan vain saa asua aina vain kalliimmassa kämpässä ja ajaa joka päivä mielettömän kauas töihin kalliilla peltilehmällään. Harva keksii edes kyseenalaistaa paljonko palkasta jää käteen autoilun ja asumisen jälkeen.
Indica esittää asian kuin suomalaisilla olisi jokin maksimitaso autoilussa, jonka saavuttamisen jälkeen raha kohdistuisi muuhun kulutukseen. Todellisuudessa autoiluun menisi ihan yhtä paljon rahaa ihmisillä kuin nyttenkin. Suurempi osa siitä vain valuisi ulkomaille.
Sama asia kuin asuntointoilun kanssa. Kun ei muusta ymmärretä niin kaikki liikenevä raha tungetaan peltikasoihin ja pahviseiniin.
Sinänsä nerokasta verotuspolitiikkaa päättäjiltä, sillä tuossa on ne kaksi verolähdettä, jotka ei muuta ulkomaille ja samalla kansa on valmis raatamaan itsensä hengiltä kunhan vain saa asua aina vain kalliimmassa kämpässä ja ajaa joka päivä mielettömän kauas töihin kalliilla peltilehmällään. Harva keksii edes kyseenalaistaa paljonko palkasta jää käteen autoilun ja asumisen jälkeen.
Sama esimerkki toisin päin: pitäisikö saksalaisten lopettaa paperin ja matkapuhelinverkkojen käyttö kun ne kaikki rahat menee ulkomaille (=Suomeen) ja viestiä vaan lankapuhelimella ja kirjoittaa paperin siiasta savitauluille jotta vaihtotase paranisi? Me eletään yhteismarkkinoilla ja osana eu:ta, miksei se teille kelpaa?
Ja miksi ne jotka ei raada itseään hengiltä autoja ja asuntoja ostaakseen vaan downshiftaa, on vapaaehtoisesti työttömänä tai muuttaa vaikka Thaimaahan sukelluskouluttajaksi haukutaan samalla alimpaan helvettiin tälläkin palstalla?
Mihin ne rahat pitää käyttää? Pyytää lupa sinulta että mihin ne käyttää?
Vapaassa maailmassa pitäisi maksimoida kansalaisten elintasoa ei minimoida ja kurjistaa sitä. Toki sä saat asua 13 neliön kopissa ja ajaa dösällä. Mä en kiellä keneltäkään sitä. Mutta te autoilun vastustajat olette kieltämässä vapautta. Määräämässä mitä muiden pitäisi tehdä. Mä olen vapauksien puolesta te olette vastaan.
Jotenkin suomalaisten ajatusmaailma on ihan perseestä. Sori nyt vaan
Sama esimerkki toisin päin: pitäisikö saksalaisten lopettaa paperin ja matkapuhelinverkkojen käyttö kun ne kaikki rahat menee ulkomaille (=Suomeen) ja viestiä vaan lankapuhelimella ja kirjoittaa paperin siiasta savitauluille jotta vaihtotase paranisi? Me eletään yhteismarkkinoilla ja osana eu:ta, miksei se teille kelpaa?
Ja miksi ne jotka ei raada itseään hengiltä autoja ja asuntoja ostaakseen vaan downshiftaa, on vapaaehtoisesti työttömänä tai muuttaa vaikka Thaimaahan sukelluskouluttajaksi haukutaan samalla alimpaan helvettiin tälläkin palstalla?
Mihin ne rahat pitää käyttää? Pyytää lupa sinulta että mihin ne käyttää?
Vapaassa maailmassa pitäisi maksimoida kansalaisten elintasoa ei minimoida ja kurjistaa sitä. Toki sä saat asua 13 neliön kopissa ja ajaa dösällä. Mä en kiellä keneltäkään sitä. Mutta te autoilun vastustajat olette kieltämässä vapautta. Määräämässä mitä muiden pitäisi tehdä. Mä olen vapauksien puolesta te olette vastaan.
Jotenkin suomalaisten ajatusmaailma on ihan perseestä. Sori nyt vaan
Suomalainen kokee elintasonsa paranevan kun maksaa autosta tai asunnosta enemmän kuin edellisestä, vaikka itse tuote ei sen parempi olisikaan.
Väitänpä, että tällä palstalla ei kovin usein haukuta omin rahoin tehtyä downsiftaamista. Paitsi tietysti ne joiden mielestä pitää käydä töissä jotta voi ostaa kalliimman auton jolla käydä töissä.
Ei täällä kukaan ole kieltäny sua ajamasta juuri niin kalliilla autolla niin paljon kuin haluat. Et ole myöskään kyennyt esittämään laskelmia, että sun autoilusta aiheutuvat kulut edes katetaan siitä saatavilla verotuloilla, joten et voi väittää että sun vapautta rajoitettaisiin. Yhtä hyvin tilanne voi olla se, että sun autoilu rajoittaa muiden vapautta.
Tietysti muiden ajatusmaailma on perseestä, jos näkee auton oman itsetuntonsa jatkeena ja kokee olevansa huonompi ihminen, jos jollain on hienompi auto.
Sulla ilmeisesti on ihan helvetin hyvin tehdyt laskelmat aiheesta kun sun mielestä Suomessa menee autoilun takia enemmän rahaa kun mitä veroja kerätään.
Lukuja pöytään sitten vaan.
Ja en minä sitä aja takaa että pitäisi vuodesta toiseen ostaa kalliimpi auto? Sun maailmassa mitä kovempi vero niin sitä halvemmat autot?
Mä ajan VALINNANVAPAUTTA ja parempaa HINTA-LAATU-suhdetta.
Kyllä vapauteen kuuluu ostaa vaikka leikkuupuimuri jos sillä haluaa ajaa. Ilman että kateelliset katkerat kontrolliin uskovat kommarit ulvoo ja itkee toisten valinnoista. Vapaus > mikään muu.
Sulla ilmeisesti on ihan helvetin hyvin tehdyt laskelmat aiheesta kun sun mielestä Suomessa menee autoilun takia enemmän rahaa kun mitä veroja kerätään.
Lukuja pöytään sitten vaan.
Ja en minä sitä aja takaa että pitäisi vuodesta toiseen ostaa kalliimpi auto? Sun maailmassa mitä kovempi vero niin sitä halvemmat autot?
Mä ajan VALINNANVAPAUTTA ja parempaa HINTA-LAATU-suhdetta.
Kyllä vapauteen kuuluu ostaa vaikka leikkuupuimuri jos sillä haluaa ajaa. Ilman että kateelliset katkerat kontrolliin uskovat kommarit ulvoo ja itkee toisten valinnoista. Vapaus > mikään muu.
Sähän täällä olet vouhkannut miten paljon enemmän sulta verotetaan autoilusta, ku mitä veroja siihen käytetään takaisin. Ihan normaalia silloin, että esität myös laskelmat pyydettäessä.
Niitä laskelmia tuskin tullaan näkemään, kun tää sun agenda nyt näyttää vain olevan se, että autoilu on sulle itseisarvo ja muiden pitäisi tarvittaessa tukea sitä rahallisesti niin paljon kuin sä näet tarpeelliseks.
Tietääkseni Suomessa ei rajoiteta kenenkään oikeutta ostaa leikkuupuimuria, mutta varmaan ymmärrät, että täällä kaupungissa on sen verran meitä kommareita liikenteessä, että kukaan ei pääse liikkumaan jos yksi tukkii koko väylän kun hakkaa tattiaan puimurin ratissa keskellä länsiväylää.
Kuten sanoin, tuossa ei ole katujen ylläpito, terveys- ja ympäristövaikutukset, tehoton infra jne. Mahtaako olla ees uusien teiden investointeja. Luulis nää olevan helppoja kauppislaiselle ymmärtää, mutta ei näytä olevan. Nähdään vain ne kulut mitä halutaan nähdä ja sen jälkeen huudellaan ympäriinsä sitä omaa totuutta.
Katujen ylläpito, eikö autottomaan yhteiskuntaan katuja kuulu? Metsässäkö haluat tarpoa? Uusien teiden investoinnit kuuluu tohon lukuun. Katuverkostosta tosiaan en tiennyt jouduttavan luopua jos autoilusta luovutaan. Täytyy ostaa mettäsukset talveksi ja saappaat muihin vuodenaikoihin. Kyykäärmeitten varalta kyypakkaus mukaan.
Miten sä saat katuverkoston ja terveysvaikutusten yhteissummaksi yli 6 miljardia euroa vuodessa? Taidat olla joku vihreä
Mielenkiintoisia teikäläisten linja-autot kun niillä voi ajaa niin metsässä kuin suolla.
E: te autojen vastustajat näette vaan mitä haluatte nähdä ja väännätte sitä omaa totuutta ettekä näe mitään sen ulkopuolelta.
Perustajaa oma linkolalainen luomumaa. Mä voisin perustaa vapaiden nopeuksien Autobahn-maan