Miten kofeiini vaikuttaa SINUUN?

Mä oon juonu 5-vuotiaasta lähtien kahvia, tuossa joku aika sitten kulutus kasvo about 7:n kuppiin päivässä. Kahvi + paniikki-ja ahdistuneisuushäiriö=huono yhdistelmä.

Tarpeeks kun joi, niin tuli sydämmen tykytyksiä, tärinää, huimausta, levottomuutta, unettomuutta, huonoa oloa, vatsan ''käänteitä'' ja mikä pahinta, rupes ahistamaan ihan kiitettävästi joskus saatto ihan paniikkikohtaukseenkin saakka mennä. Pari kertaa on ollu lähellä oksennus, kun vaan ahisti niiiiin paljon.

Nyt kahtena viime päivänä oon juonu 2 kuppia kahvia ja 2 kuppia vihreetä teetä, ja olo on ollu selkeesti parempi.

Ps. Mulla on myös aika hyvät ''vierotusoireetkin'', kun en esim. aamulla saa kuppia kahta, niin iltapäivällä onkin sitten kovemman luokan pääkipu. Kannattaa oikeesti lopettaa ton ryystäminen.

Itselläni en ole huomannut tuommoista, vaikka yhtä pitkään olen kahvia ryystänyt. Taitaa olla yksilöllistä, minullakin taitaa mennä +10 kuppia päivään. Vällillä oon miettinyt, että onko terveydelle vaarallista. Vissiin riippuu henkilöstä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä saa ihmisen alottamaan kahvinjuonnin? Itse en oo kertaakaan elämässäni kahvikupillista juonut, eikä kyllä ole mielessäkään..vähän sama kuin tupakka, turha niitä ottaa alkuunkaan!
tai alkoholi.

Just lähtee ensimmäinen kupillinen. Kolmeen mennessä on mennyt 7.
Mutta duunin jälkeen en enää juo kahvia. Lomillakin kahvin ryystäminen vähenee.

Heräsin tuossa klo: 4 nyt hain just 3 kupin. Bytheway.. mittasin kahvikuppini se 2.4 d. Eli olen kohta ryystänyt jo 7.2 d kahvia tässä 1.5h aikana.:D

Itse jouduin lopettamaan kahvin juonnin täysin sen aiheuttaman levottomuuden takia. Ei meinannut enään paikallaan pysyä ja tärinääkin oli havaittavissa :D Tulihan sitä 6 vuotta juotuakin. Nyt välttelen parhaani mukaan.

kuppi kaffee 9 aikaan on pakko juoda muute ei tuu koulus istumisest mitään..
vaikutukset.. piristyy ja tuleee nälkä.. krapulassa ja viikonloppusin menee kaffea vähäsen enemmän..
itse myös vähän levoton..

En ole huomannut että vaikuttaisi mitenkään. Kahvia en juo, kolat, energiajuomat jne. eivät ole koskaan mitenkään vaikuttaneet. Sama fiilis joi tai ei.

tulee juotua etenkin työpäivinä n. pari-kolme litraa yhteensä. ensin kotona kolme isoa mukillista, sitten töissä 6 - 8 tosi isoa mukillista, sitten taas kotona pari vajaata mukillista. yleensä mun juomani kahvi on melko laihaa ja maitokahvia, kuitenkin ihan perinteistä suodatinkahvia. joskus saatan keittää pannukahvitkin juhlahetkinä tai jossain kyläpaikassa. niin kysyttiin vaikutuksia. joku tuossa kirjoitti tärinöistä ja ahdistuksista, paniikkireaktioistakin ja vähän samaa olen huomannut nyttemmin, jos juon normaalia vahvempaa kahvia, siis kofeiinimäärä on silloin varmasti suurempi. maha menee joskus löysälle, hiostuttaa ja kusettaakin. tosin tee kusettaa sitä harvoin juodessa paljon enemmän, mutta siitä ei tule ahdistavaa tai täristävää oloa. unettomuuttahan nuo molemmat aiheuttavat, jos olen juonut kahvia tai teetä alle neljä tuntia ennen aiottua nukkumaanmenoa, niin yleensä ei unensaannista tule mitään.

lomilla juon paljon vähemmän kahvia ja saattaa joskus mennä joku unelias päivä ilmankin, silloin tosin tuntuu, että en herää ollenkaan, yleensä pari-kolme kuppia kuitenkin juotava, ainakin jos aion vähänkään mitään urheilua harrastella. kahvittomina päivinä saattaa ilmetä päänsärkyä ja ärtyisyyttä.

joskus nuorempana kokeilin kofeiinitabuja, mutta ne tuntuivat liiankin vahvoilta. niitä otin vain jos piti valvoa epätavallisen pitkään, mutta en enää 15 vuoteen ole sellaisia käyttänyt.

Kahvikin vaikuttaa eri tavalla jos siihen laittaa sokeria. Kannattaisi kertoa sekin. Jos on matala verensokeri, niin uskoisin sokerin piristävän vaikutuksen olevan suurempi kuin kahvin.

Jos on väsyneenä ja nälkäisenä joskus vetänyt vaikkapa kokista, niin onhan se vaikutus huomattava.

Ehdottomasti kahvi piristää ilman sokeriakin, sen huomaa aina kyläilyreissuilla. Vaikka ei tule juotua kuin jotain 2-3 kuppia iltapäivällä, niin aina siitä yöunet kärsii.

Itselläni en ole huomannut tuommoista, vaikka yhtä pitkään olen kahvia ryystänyt. Taitaa olla yksilöllistä, minullakin taitaa mennä +10 kuppia päivään. Vällillä oon miettinyt, että onko terveydelle vaarallista. Vissiin riippuu henkilöstä!

Jep, kyllä se pitkälti ihmisestä johtuu. Ite kun olen herkkä-kesä-poika, niin...;)

Mulla kofeiini ei juurikaan piristä tai piristäähän se jos määrä on riittävä, mutta sitten tuppaa jo menemään massu sekaisin. Kahvia tulee juotua niin paljon, että toleranssi kofeiiniin on kohdallaan ja kofeiinittomuus aiheuttaa järjettömän päänsäryn. Mulla noi oireet alkaa helpottaa vasta parin viikon kohdalla muutaman kerran kokeilleena. Sinänä kofeiini toimisi hyvin treeniboosterina, jos malttaisi olla juomatta kahvia ja käyttäisi kofeiinia riittävän harvoin.

Toisaalta monet pre-workout lisäravinteet toimivat hyvin piristävinä, vaikka kofeiinille onkin korkea toleranssi eli kaippa ne muutkin aineosat jotakin saavat aikaan tai sitten jauheissa on enempi kofeiinia kuin luulen.

kahvia tulee juotua noin 2-4 kuppia päivässä. joskus tuli juotua aika paljon enemmänkin. tuommonen 2-4 kuppia ei itellä vaikuta yhtään mihinkään vaikka illalla 8-9 aikaankin vielä kupillisen joisi. kofeiini tabletteja käytän myös silloin tällöin. ennen reeniä on tullut otettua 2-3 kappaletta. välillä tuntuu että nuo jopa piristäisi tai sitten se on vaan korvien välistä kiinni vaikuttaako ne.

Sehä riippuu että onko kofeiini herkkä jne :o ja jos pitkään kahvia käyttänyt niin ei sitä pahemmin huomaakkaa... Mut jos et juo kahvia ollenkaan yhtenä päivänä ja seuraavana aamuna otat heti kahvia herättyäsi niin luulen että sitte tunnet pienen vaikutuksen.

n. 220 mg aiheuttaa riippuvuutta. Tuo vastaa noin 2,5 kuppia kahvia päivässä.

Paitsi, että nykyään kukaan ei juo kahvia 1,25 dl "virallisista" kahvikupeista. Nykyään vedetään >2,5 dl mukeista, eli tuo 220 mg ylittyy jo yhdestä mukillisesta.

Itellä ei nykyään tunnu mitään piristävää vaikutusta vaikka vetäsen joka aamu puol litraa tyhjään mahaan ihan tavan vuoksi. Sen sijaan kusettaa ja paskattaa enemmän juomisen jälkeen.

Itsellä taitaa olla aika pitkälle placeboa tuo vaikutus. Jos on pakko vaikka duunissa tsempata kun ei kehtaa nukkuakaan, saatan ostaa jotain Batteryntapaista (sokeritonta), mutta olen huomannut että ihan sama lopputulos jos ostan laittijaffaa. Yöunet mulla menee todella vaikeasti muutenkaan, en ole iltakahvilla huomannut olevan vaikutusta. Joku aika sitten karsin kaikki paitsi aamukahvin pois ja nyt olen viikon ollut ilman sitäkin, ei mainittavaa vaikutusta. Juon kyllä teetä, en ole perehtynyt eri laatujen pitoisuuksiin.

Tämä ilman kahvia oleminen liittyy lähinnä siihen, että periaatteellisella tasolla vituttaa mikä tahansa asia mitä on "pakko" olla. Oli kyseessä sitten henkinen tai fyysinen juttu.

Voihan se olla, että kyläilyreissuilla oikeasti ne yöunet vie se makean itseensä ahtaminen, eikä kahvi. Toki jos juon teetä illalla saman verran kuin aamulla, niin kyllähän se piristää oli placeboa tai ei.

Mulla ainakin kunnon sokerikänni vetää koko systeemin ihan ylikerroksille, taitaa olla niitä ainoita juttuja jotka jotenkin nukkumiseen vaikuttaa. Varsinkin jos ei ole syönyt juurikaan mitään muuta.

En juo säännöllisesti kahvia. Jos kuitenkin päädyn juomaan esimerkiksi kaksi kuppia iltasella niin seuraavana yönä ei toivoakaan että saisi nukuttua. Muutenki kauhean energinen olo jos kahvia juo

itsellä ainakin jos kovin myöhään juon esim. batteryä tai napsin kofu tabuja niin nukahtamiseen menee helposti tuntikin. Muuten ei ole kyllä mitään vaikutusta, ilmeisesti tullut sen verran käytettyä.

Alunperin kahvin juonnin aloittaessani kuppi kahvia toi luonnollisen pirteän olon. Sittemmin resistanssien kehityttyä kofeiinin tuoma pirteys on kaukana luonnollisesta. Heräämisen jälkeen on pakko saada "oikea" määrä kofeiinia unen määrän nähden. normaaleilla 6h unilla pari 100mg nappia, alle 6h unilla 3 nappia, pidemmillä viikonloppu-unilla 100mg. Liika annostelu unen määrään nähden aiheuttaa itsellä yliskarppiutta, kroppa tuntuu reagoivan kaikkiin kolahduksiin/kilahduksiin ja näköalueen sivussa olevalla epätarkalla alueella tapahtuviin havaintoihin. Yksinkertaisesti voisi kuvailla oloa säikyksi. Vastaavasti jos heräämisen jälkeen jää kofeiinit nauttimatta, kestää suunnilleen 6 tuntia saada itsensä toimintakuntoiseksi.

Töissä tulee juotua kupilliset yhdeksältä ja yhdeltätoista, kahden kahvitauolla jätän kahvit väliin. Liian jatkuva kofeiininsaanti tuntuu turruttavan. Kotiin päästyäni sitten laitan kahvit tippumaan ja alan tekemään ruokaa. Näin päivä lähtee uudelleen käyntiin kotonakin.

Liikunnan kanssa kofeiini tuntuu loistavalta kombolta. 300-400mg ennen lenkkiä antaa ihanan energisen olon ilman tuota kuvailemaani yliskarppiutta ja jaksaa ravata kuin paraskin hevonen:whip:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom