miten kannattaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
2.5.2002
Viestejä
803
Ikä
40
mulla on treenit ti,pe ja su. mille päiville ja miten kannattaa jaotella eri lihasryhmät?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ti: selkä, hauis
Pe: jalat
Su: rinta, olkapää,ojentaja
en oikein tiedä, onko tuossa selän ja jalkojen välissä tarpeeksi palautumisaikaa,mut eipä niitä oikein paremminkaan saa tuohon! tuossa olisi se miten minä tekisin, jos treenipäiviä ei voi muuttaa ja ne olisi juuri nuo...vatsoja pari kertaa viikossa!
 
Vaihtoehtona kannattaa kokeilla (toimii minulle paremmin):

1: olkapäät, kädet
2: rinta, yläselkä
3: jalat, alaselkä

se kahden päivän palautus tuohon käsipäivän ja rintapäivän väliin niin ei punnerrusliikkeet kärsi.

Kuten sanoin, minulle toimii paljon paremmin kuin nykyisin yleinen työntö/veto/jalat.
Toisaalta, tämä taas oli aikoinaan (70/80-luvulla) hyvinkin suosittu jako.

Huomiona kuitenkin, että tämä jako ei kestä paljon erikoistekniikoita.


:cool:
 
Originally posted by jp-84
mulla on treenit ti,pe ja su. mille päiville ja miten kannattaa jaotella eri lihasryhmät?

Ei kannata kysyä muilta, miten tulisi treenata. Hanki mahdollisimman paljon tietoa harjoittelusta, palautumisesta, ravinnosta ja fysiologiasta. Sinun täytyy yritys ja erehdys- menetelmällä oppia tietämään kuinka paljon oma kehosi kestää rasitusta eli saada harjoittelun ja palautumisen suhde oikeaksi. On tärkeätä oppia huomaamaan elimistösi signaaleja lähestyvästä ylikunnosta. Naturaalibodauksessa kehityksen salaisuus on siinä, että se joka kehittyy, tuntee tarkalleen oman kehonsa toiminnan. Kun tiedät omat heikkoutesi ja vahvuutesi pystyt suunnittelemaan harjoitusohjelmasi juuri omia tarpeitasi varten. Nämä harjoitusmetodit ovat hyvin yksilöllisiä. Se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi sinulle. Jos noudatat muilta saatuja ohjeita on siinä myös vaarana se, että lakkaat itse ajattelemasta asioita.
 
Re: Re: miten kannattaa?

Originally posted by Mr.x


Ei kannata kysyä muilta, miten tulisi treenata. ... Jos noudatat muilta saatuja ohjeita on siinä myös vaarana se, että lakkaat itse ajattelemasta asioita.

No tietysti kannatta kysyö muilta se on paljon lyhyempi tie kuin lukea kaikki mahdolliset opukset, joissa kuitenkin on muiden ajatuksia. Sitten kysymysten jälkeen vaan soveltamaan ja tutkimaan mikä sopii itselle.
 
No niinpä! Siis kysyä aina kannattaa jos vaikka se toisen kaverin reeniohjelma napsahtaa itelläkin kohdalleen niin siinä säästytään paljolta sähläykseltä. Johon mulla itelläni ainakin meni ekat reenivuodet täysin, alkaa nyt vasta olla jotain hajua että miten kannattaa treenailla:p
 
Re: Re: miten kannattaa?

Originally posted by Mr.x


Ei kannata kysyä muilta, miten tulisi treenata. Hanki mahdollisimman paljon tietoa harjoittelusta, palautumisesta, ravinnosta ja fysiologiasta. Sinun täytyy yritys ja erehdys- menetelmällä oppia tietämään kuinka paljon oma kehosi kestää rasitusta eli saada harjoittelun ja palautumisen suhde oikeaksi.

Nyt kyllä tuli huti! ei millään pahalla Mr.x, mutta olet hieman harhateillä...jos haluat ensin ajaa itsesi hirmuiseen ylikuntoon ja huonolla säkällä loukata vielä itseäsikin siinä sivussa, niin ok! MUTTA väitän kyllä kovasti,että juuri KANNATTAA kysellä vihjeitä ja ohjelmia muilta löytääkseen sen itselle sopivan!! Vaikken itse juurikaan ulkopuolista apua saanut (toki muutama harrastaja neuvoi alkuun), niin en kyllä mistään opuksesta saanut irti samaa, kun kyselemällä muilta lajia harrastavalta! Jos tiedät jonkun "tässä paras treeni juuri sinulle" opuksen Mr.x, niin pistä ihmeessä tuon kirjan nimi kaikkien tietoon...mua ainakin kiinnostaa. En nyt väitä, että joku ohjelma/treeni systeemi kävisi juuri kysyjälle, mutta on hyvä olla vaihtoehtoja, joista sitten saa koota itselleen sitä parasta vaihtoehtoa.

Elikkä pointti oli, että rohkeasti kyselemään vain kaikkea treeniin liittyvää. Siksi tämä palsta on olemassa!

-jpm-
 
Se joka kysyy on tyhmä vain hetken, se joka ei kysy on tyhmä koko ikänsä! Näin kertoivat jo muinaiset kiinalaiset.
 
Re: Re: Re: miten kannattaa?

Originally posted by jpm


Nyt kyllä tuli huti! ei millään pahalla Mr.x, mutta olet hieman harhateillä...jos haluat ensin ajaa itsesi hirmuiseen ylikuntoon ja huonolla säkällä loukata vielä itseäsikin siinä sivussa, niin ok! MUTTA väitän kyllä kovasti,että juuri KANNATTAA kysellä vihjeitä ja ohjelmia muilta löytääkseen sen itselle sopivan!! Vaikken itse juurikaan ulkopuolista apua saanut (toki muutama harrastaja neuvoi alkuun), niin en kyllä mistään opuksesta saanut irti samaa, kun kyselemällä muilta lajia harrastavalta! Jos tiedät jonkun "tässä paras treeni juuri sinulle" opuksen Mr.x, niin pistä ihmeessä tuon kirjan nimi kaikkien tietoon...mua ainakin kiinnostaa. En nyt väitä, että joku ohjelma/treeni systeemi kävisi juuri kysyjälle, mutta on hyvä olla vaihtoehtoja, joista sitten saa koota itselleen sitä parasta vaihtoehtoa.

Elikkä pointti oli, että rohkeasti kyselemään vain kaikkea treeniin liittyvää. Siksi tämä palsta on olemassa!



-jpm-

Kysyjällä näytti minun mielestäni olevan harjoitteluun liittyvät perusasiat suhteellisen hyvällä mallilla. Sain käsityksen, että kerran viikossa treenataan lihasryhmä.

Ensimmäisenä tulee harjoitusohjelmaa suunniteltaessa mieleen, onko terveys kyllin hyvä? Saattaa olla, että ohjelmassa ei ole mitään vikaa vaan terveys ei ole riitävän hyvä, jolloin edellytyksiä lihaskasvulle ei ole. Hyvin monet sairaudet lisäävät kortisoli-pitoisuuksia. Kannattaa käydä lääkärintarkastuksessa, jotta voidaan sulkea pois kehitystä haittaavat piilevät tulehdusinfektiot ja käydä hammaslääkärissä tarkistuttamassa hampaiden kunto. Jos kärsii mielenterveysongelmista ei pysty kehittymään naturaalina kuin hyvin vähän. Silloin on päällä kova sisäinen stressi, jolloin kortisoli-pitoisuudet ovat jatkuvasti koholla. Ja kun kortisoli-pitoisuudet ovat koholla ovat testosteroni-pitoisuudet alhaalla. Myös se, minkälaista työtä tekee vaikuttaa kehitykseen. Jos teet raskasta työtä on hyvin vaikea kehittää lihasta. Myöskin jos päällä on jokin vaikea stressitilanne, kannattaa treenata silloin hieman kevyemmin.

Jos kaikki muut kuin harjoitteluun liittyvät asiat ovat kunnossa, tulee vuoroon harjoitusohjelma. Jos treenataan kerran viikossa lihasryhmä läpi eikä kehitystä tule, kannattaa minun mielestäni miettiä onko kierto liian lyhyt vai onko jotain lihasryhmää tullut treenattu liikaa, esim. hartiota tulee helposti epäsuorasti teenattua liikaa. Vai olisiko sittenkin niin kierto on liian lyhyt, jolloin sen pidentäminen voisi tuoda avun. Kova treeni aiheuttaa lihakseen tulehduksen kaltaisen tilan, jolloin hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori aktivoituu ja kortisolia kertyy lihaksiin. Kortisolin määrä on suorassa suhteessa treenin määrään ja tehoon. Eli mitä kauemmin ja mitä kovempaa treenaa sitä enemmän kortisolia erittyy. Minun mielestäni kiertoa voi hyvinkin pidentää jopa 10-12 päivään. Tai saattaa olla, että harjoittelu on tehotonta, jolloin lihas ei saa kunnollista ärsykettä kasvulle. Joidenkin hermosto taas ei kestä äärimmilleen vietyä harjoitusintesiteettiä. Minun mielestäni kannattaa hankkia tietoa myös fysiologiasta, jolloin ymmärtää mitä elimistössä tapahtuu harjoittelun aikana ja miten se vaikuttaa esim. hormonipitoisuuksiin. Kun ymmärtää mitä elimistössä tapahtuu harjoittelun ja palautumisen aikana, voi sen perusteella rakentaa itselleen suunnilleen toimivan ohjelman. Mitä enemmän tietää ja mitä paremmin tuntee oman kehonsa toiminnan sitä paremmin huomaa kehitystä hidastavat akilleen kantapäät.

Ehkä muotoilin sanani huonosti. Kannattaa toki kysellä vinkkejä, mutta samalla miettiä ovatko ne viisaita vai ei. Kirjoissa ja alan lehdissä on se hyvä puoli, että kaikki siellä tekstiä kirjoittavat ovat asiantuntioita.
 
Noista jutuista en viitti alkaa kinaamaan, koska en niihin ole tutustunutkaan! hauskaa luettavaahan se toki oli, ja kaikenlisäksi siinä oli helpotkin asiat saatu kuulostamaan hankalalta.

"Jos treenataan kerran viikossa lihasryhmä läpi eikä kehitystä tule, kannattaa minun mielestäni miettiä onko kierto liian lyhyt vai onko jotain lihasryhmää tullut treenattu liikaa, esim. hartiota tulee helposti epäsuorasti teenattua liikaa. Vai olisiko sittenkin niin kierto on liian lyhyt, jolloin sen pidentäminen voisi tuoda avun. Kova treeni aiheuttaa lihakseen tulehduksen kaltaisen tilan, jolloin hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori aktivoituu ja kortisolia kertyy lihaksiin. Kortisolin määrä on suorassa suhteessa treenin määrään ja tehoon."

Heh...no se siitä kuitenkin! En oikein ymmärtänyt yhteyttä tuolle tekstille ja sille "ei kannata kysyä muilta"-jutulle...toki ymmärrän ja mainitsin itsekkin jo aiemmin, että juuri jollekkin henkilölle sopivaa ohjelmaa ON toisen mahdotonta/vaikeaa tehdä! Tämän topicin tarkoitus olikin kartoittaa vaihtoehdot kierrolle, jossa päivät ovat ti,pe,su! jp-84 ei kysynyt kuinka pitäisi treenata ja mitä liikkeitä&missä järjestyksessä PITÄÄ tehdä..hän halusi vaihtoehtoja, kuinka saada koko kroppa (luulen ainakin,että hän haluaa treenata koko kropan) noille päiville. Ja siihen palsataliset antoivat kommenttia ja vaihtoehtoja. Kukaan ei todellakaan ole sanonut, että tee näin... Tämähän on toki vain mun mielipiteeni, elikkä itikanpaska Atlantissa! :D

-jpm-
 
Tossa mielestäni melko hyvä vaihtoehto työntö/veto ohjelmalle,mikä ei kaikilla toimi:
Rinta,hauis+kyynärvarret
Selkä,ojentajat,takareidet
Jalat
Vatsoja sillon kun tuntuu siltä.
 
Kiitos vastauksista. Eiköhän noista saa ohjelman itelle rakennettua..:)
 
Mutta, mr x, itse olen lukenut että lihas palautuu, 48-96 tunnissa(paitsi jos kyseessä on erittäin traumaattinen treeni, esim raskaat negatiiviset), hermostolla+suorituskyvyllä voi mennä kauemmin jos sarjat vedetään epäonnistumiseen asti tai jopa yli. Eli miten on mahdollista että lihakset vaatisivat yli 7 vuorokauden palautumisajan?

Työntöveto-mallissa lihakset vedetään kerran viikossa läpi. Etuolkapää tosin on mukana myös hauisliikkeissä. Hauis tehdään selkätreenin perään, joka tällöin saa enemmän kuin tarpeeksi ärsykettä kerralla, mutta seuraava treenikerta taas vasta 7 päivän kuluttua.
 
Mä en usko että lihas palautuu 2-4 päivässä(kovasta reenistä),ellei ole kuuri päällä.
Itsellä menee usein kovasta treenistä viikko tai vähän yli palautumiseen.Tässäkin on lihaskohtasia juttuja,jaloissa mulla menee kauiten palautua,ojentajat ehkä nopeiten.
Tän takia mä en pidä erityisiä treenipäiviä.Reenikiertoakin olen treenipäivänä saattanut vaihtaa,jos on tuntunut että joku lihas ei ole palautunut mutta pakko päästä vääntämään.
Mä muistan joskus lukeneeni jonkun suomalaisen voimamies/bodarin jalkakierrosta,joka oli tommonen 3 viikkoa.
 
Originally posted by Nike
Eli miten on mahdollista että lihakset vaatisivat yli 7 vuorokauden palautumisajan?

Mulla on tällä hetkellä 8 päivän kierto ja nyt vasta tuntuu sille, että treeni luistaa joka kerran hyvin/paremmin!! tosin jalat+ maastanoston teen vain joka toinen viikko! siis vuoroviikoin! kyllä ne lihakset kaipaavat lepoa, se kuinka paljon on hyvin yksillöllistä!
 
Kuinkas se menikään... "kehityksen kannalta tärkeintä ei ole yksittäisten lihasten palautuminen, vaan elimistön kokonaistila"...

Eli siis jonkun opuksen (Massaa Voimaa???) mukaan oli muistaakseni mahdollista kehittyä, vaikkei lihakset olisi täysin palautuneet, kunhan ei varsinainen ylikunto, tai liikarasitus kokonaisuutena ole päällä... Jotani tämmöstä, en nyt muista tarkemmin... Joku varmaan kommentoi tätä kohta kiihkeästi...

Eli, jos hormonitasot ovat korkealla ja ravintoa ja lepoa riittää, niin lihaksia voidaan treenata ilman täydellistä palautumista... Jossain vaiheessa sitten lepoa, ja ylikompensaatiolle tilaa???
 
tosta "ylitreenaamisesta"...

Juu, tossa massaavoimaa-opuksessa on juttua tosta ei-palautuneen lihaksen treenaamisesta. Huippu-urheilijat kait käyttää tätä metodia eli ensin viedään ittensä äärirajoille/vähän yli ja sitten kevennetään reeniä.

Mutta en nyt tarkoittanut sitä kuitenkaan, vaan että lihasta treenataan palautumisen puitteissa. Ja tossa vetotyönnössä tosiaan on esim. hauikselle 7 päivän aika, jotenkin ei tunnu järkevältä että ns. "normaali" treenistä menisi hauislihaksella 7 päivää palautua.

Sarjanhan loppuunveto ei anna ärsykettä sen enempää kuin suora sarja ilman epäonnistumista. Näin siis olen lukenut ja ei ainakaan uppoa kaaliin heitot tyyliin"you have to train for failure to achieve maximum muscle growth" tai muut bodilehtien iskulauseet.

Mä reenaan penkkiä 5 kertaa viikossa...ja aina yli 80% kuormalla! eikä ole palautumisen kanssa ongelmia...

no näin. heheh
 
Originally posted by Nike
Mutta, mr x, itse olen lukenut että lihas palautuu, 48-96 tunnissa(paitsi jos kyseessä on erittäin traumaattinen treeni, esim raskaat negatiiviset), hermostolla+suorituskyvyllä voi mennä kauemmin jos sarjat vedetään epäonnistumiseen asti tai jopa yli. Eli miten on mahdollista että lihakset vaatisivat yli 7 vuorokauden palautumisajan?
Kyllähän ne varmaan palautuukin mainitsemassasi ajassa jos et treenaa tuona aikana mitään muuta. Sen sijaan jos treenaat jotain muuta niin kehon hormonitoiminnan muutokset vaikuttaa kaikkiin lihaksiin ja tätä kautta palutuminen hidastuu ja voi kestää sen 7 päivää tai pitempään. Lisäksi pitää muistaa sellainen asia, että jos treenaa hauikset maanantaina ja selän torstaina niin myös selkätreeni rasittaa myös hauiksia ja voi mennä sinne seuraavaan maanantaihin ennenkuin hauikset ovat pautuneet.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom