Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla toi sählääminen noiden ruokien kanssa alkoi kun sairastuin nuorena 1.tyypin diabetekseen. Yhtäkkiä piti sitten kiinnittää kokoajan huomiota ruoanmäärään, liikunnan määrään ja laskea hiilareita yms. Urheilin tuolloin jo paljon, mutta lääkäreiltä sain jokaisen tarkastuksen yhteydessä kuulla saman litanian siitä kuinka diabeetikon on tarkkailtava syömänsä ruoan laatua ja suosittava mahdollisimman vähärasvaista ja kevyttä sapuskaa. Olin siis tuolloin jo vegaani ja söin normaalia kotiruokaa rennolla otteella.
Sitten kun paino nousi muutaman kilon tod näk.siitä syystä et 14 vuotias tyttö ei tule loppuelämäänsä olemaan samoissa mitoissa kuin 12 vuotias (en ollut missään vaiheessa ylipainon puolella) sain neuvoksi tarkkailla syömäni ruoan määrää ja syömään vähemmän?? Tämä neuvo siis 14 vuotiaalle urheilevalle ihmiselle.... Näin jälkkäteen ajateltuna toi homma oli aika rassaavaa, mutta se jätti kyllä hiukan epävarman asenteen omaan kroppaan ja ajoi sitten tämmöiseen hiukan ongelmalliseen ruokasuhteeseen.

Nyt lähti "oikeaoppinen" "bodyhifistely" kokeiluun.

Paastorikko 14:00 (1h ennen treeniä):
- Bataatti
- Kanankoipireisi
- Banaani
- Hyppysellinen hasseleita

Buusteri (20min ennen treeniä):
- Glutamiini, Arginiini, Leusiini, C-vitamiinipulveri, 15g heraa, 20g glukoosia, tl kanelia, pari tippaa suklaasteviaa

Treenin aikana:
- 20g heraa, 20g glukoosia, tl kanelia, pari tippaa suklaasteviaa

Palkkariksi (heti treenin jälkeen):
- BCAAsatsi, 20g heraa, 30g glukoosia

Palkkariruuaksi (30min treenin jälkeen):
- Kanan koipireisi
- pannaani
- onppu

Isommaksi palkkariruuaksi (reilu tunti treenin jälkeen):
- Keskikokoinen bataatti
- Tonnaripurkki
- Habankaalta
- Onppu, pannaani

Välipalaksi (2h treenin jälkeen):
- Purkki rahkaa suklaastevialla ja 4 parapähkinällä
- Omppu (okei liikaa onppuja, mutta tää oli poikkeuspäivä kun satuin ostamaan pehmeitä onppuja)

Iltapalaksi (2200):
- Uunisipulia
- 250g? kanasuikaleita emt heitin looran jo pois
- Purkki rahkaa suklaastevialla

Parasta tässä hommassa oli kuitenkin toi tankkausjuoman naukkailu treenissä. Tuntui potkivan niin maan perkeleesti. Pysyi V-seatit ja leverit kuin itestään.

Nyt lähti "oikeaoppinen" "bodyhifistely" kokeiluun.

Paastorikko 14:00 (1h ennen treeniä):
- Bataatti
- Kanankoipireisi
- Banaani
- Hyppysellinen hasseleita

Buusteri (20min ennen treeniä):
- Glutamiini, Arginiini, Leusiini, C-vitamiinipulveri, 15g heraa, 20g glukoosia, tl kanelia, pari tippaa suklaasteviaa

Treenin aikana:
- 20g heraa, 20g glukoosia, tl kanelia, pari tippaa suklaasteviaa

Palkkariksi (heti treenin jälkeen):
- BCAAsatsi, 20g heraa, 30g glukoosia

Palkkariruuaksi (30min treenin jälkeen):
- Kanan koipireisi
- pannaani
- onppu

Isommaksi palkkariruuaksi (reilu tunti treenin jälkeen):
- Keskikokoinen bataatti
- Tonnaripurkki
- Habankaalta
- Onppu, pannaani

Välipalaksi (2h treenin jälkeen):
- Purkki rahkaa suklaastevialla ja 4 parapähkinällä
- Omppu (okei liikaa onppuja, mutta tää oli poikkeuspäivä kun satuin ostamaan pehmeitä onppuja)

Iltapalaksi (2200):
- Uunisipulia
- 250g? kanasuikaleita emt heitin looran jo pois
- Purkki rahkaa suklaastevialla

Parasta tässä hommassa oli kuitenkin toi tankkausjuoman naukkailu treenissä. Tuntui potkivan niin maan perkeleesti. Pysyi V-seatit ja leverit kuin itestään.

Mistä sä tota suklaasteviaa olet ostanut? Kuulostaa hyvältä. Ja mikä funktio tolla kanelilla on tossa treenibuusterissa?

Mistä sä tota suklaasteviaa olet ostanut? Kuulostaa hyvältä. Ja mikä funktio tolla kanelilla on tossa treenibuusterissa?

Iherbistä suklaa- ja vaniljasteviaa tilailin. Maitoon kun sekottaa pari tippaa ni saa valkoista kaakaota ilman rasvaa ja sokerilisiä. :)

Kanelin funktio on a) maistua helvetin hyvältä ja b) nostaa glukoositoleranssia mutta parantaa insuliiniherkkyyttä = ei pysäytä anaboliaa tjs muuta superhienoa jota en nyt satu muistamaan.

Iherbistä suklaa- ja vaniljasteviaa tilailin. Maitoon kun sekottaa pari tippaa ni saa valkoista kaakaota ilman rasvaa ja sokerilisiä. :)

Kanelin funktio on a) maistua helvetin hyvältä ja b) nostaa glukoositoleranssia mutta parantaa insuliiniherkkyyttä = ei pysäytä anaboliaa tjs muuta superhienoa jota en nyt satu muistamaan.

Kanelista varoittava vinkki: Älkää saatana laittako sitä liikaa. 1 kukkurallinen TEELUSIKALLINEN on PÄIVÄANNOS. Itse löin palkkariin ruokalusikallisen ja nyt tossa juuri 5min sitten noin 15minsaa makoilin sikiöasennossa kun vatsa tuntui että räjähtää.

Toimintamekanismi on ilmeisesti se, että se hidastaa erittäin tuntuvasti kiinteän ruoan kulkeutumista suoleen. En onneksi (luojan kiitos) ollut kiinteää ruokaa paljon syönyt, joten kipu ei ollut IHAN niin kova, mutta voin kuvitella että ois sairaalareissukin voinut olla lähellä jos oisin ahtanut jotain pihviä ja perunaa ennen tuota kanelilastia. :wtf:

Kanelista vielä sen verran, että kannattaa suosia sitä OIKEAA kanelia, eli Ceylonin kanelia. Löytyy ainakin melkein kaikista eko/luomukaupoista. Se on sitä ehtaa tavaraa ja toimii kuten pitääkin.

Halvat kassiakanelit, kiinankaneli whatever, mitä marketeissa myydään sisältää aika paljon kumariinia ja pitkässä juoksussa on myrkkyä maksalle.

Aito Ceyloninkaneli ei tietenkään ole ihan niin "vahvan" makuista kuin kiinankaneli (=meidän tuntemamme markettikaneli) mutta hyvää se on sekin!

Moi
Tarvitsisin apua ruokavalion kanssa. Olin n.4kk gofatgo:n ruokavaliolla ja tein myös gfg:n kotitreeniä. Nyt olen treenannut jonkun aikaa kovempaa treeniä ja pitäisi nuita kaloreita nostaa kun en halua enää laihtua vaan saaha lihaksia ja että lähtis siinä samalla sitte tuo jäljellä oleva ylimääränen rasva mahan alueelta. Olen 21v nainen ja aamupaino oli 47kg ja olen 166pitkä. Aamuisin olen käynyt lenkillä tyhjään vatsaan ja tunti sen jälkeen syönyt raejuusto-lese-puuron. lisäravinteina käytän omega 3,cla+,monivitamiini-hivenainevalmiste,vihreä tee tabletit,sinkki,magnesia,teho-pii&kalkki +d ja c-max strong. vettä juon säännöllisesti. Treenaan kotona tälläsella treenillä:

Ma: Rinta,Olkapäät,Hauis. Rinta treeni on punnerruksia lattialla ja tason päältä tehtynä ja sitten käsipainoilla (lattialla selälleen tehtynä) (olkapäätreeni on viparit eteen ja sivuille,arnold pressi ja tämä http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html (laitoin linkin koska en tiedä suom.kielistä nimeä.) Hauistreeni on että teen aina yhellä kädellä yhen sarjan ja vaihan lennosta toiseen käteen ja teen yhellä aina niin kauan kun jaksan ja sitten vaihan toiseen jne.
Ti: Jalat,Vatsat. jalkatreeninä olen nyt käyttänyt straight leg deadliftiä,squatia,standing calf raisea ja reverse calf raisea (noissa käsipaino mukana),leg curl pallolla.
Ke:Lepo
To:Selkä,Ojentajat,Kädet. Selkätreeni on bent-over row ja lying row (taitaa olla liian vähän liikkeitä selälle) mutta en ole muita keksinyt mitä voisi kotona tehdä. Ojentajatreeni on penkkidippi,ranskalainen punnerrus,kickback ja dumbbell one arm triceps extension. käsitreeni on hammeri,wrist curl ja reverse wrist curl.
Pe:Lepo
La:Vatsat vatsatreeninä olen tehnyt (kahesti viikossa) dumbbel side bend,superman,hoover,ja sitten youtubesta löytyvä vatsalihas treeni (8min kestävä) jossa on erilaisia liikkeitä jonka teen 2-3krt. Ostin voimapyörän joten silläkin tulee tehtyä.
Su:Lepo
teen kutakin liikettä 2-4x12-16
Laitoin suoraan nuo liikkeiden nimet englanniks kun ne tuolta sivulta olen katsonut.

Ruokavaliosta en ole oikeen perillä kun niitä kaloreita pitäisi nostaa mutta kun nostan niitä ni teen sen varmasti väärin koska kalorilaskurin mukaan saan sitten (liikaa?) esim. proteiinia kun olen lukenut että se kannattaisi pitää jossain 2-3g/kg mutta mulla saattaa mennä ylikin jos rupeen lisäsilemään joten tarviisin siihen apua myös. Käytän Lihasta vaan kalaa ja muuta vastaavaa mitä käytän on tofu ja nutanan kasvispyörykät.
(olen itse nostellut määriä mutta silti tuntuu että menee pieleen)
Laitan tähän esimerkin mitä tänään ajattelin että söisi:

Aamupala: 10g Vehnälese. 50g Myllärin kaurapuuro. 110g Rasvaton raejuusto. 2xCla+,2xOmega3,Monivitamiinihivenainevalmiste,Vihreä tee tabletti,C-max strong ja Sinkki. = 304kcal
Lounas: Wokvihannekset 200g. Lohi(säilyke) 80g. Rasvaton raejuusto 30g. Tonnikala(vedessä) 50g ja 2xCla+. = 358kcal
Välipala: Profx-Luxus patukka. Magnesia ja Tehopii&Kalkki+D = 293kcal
Treeni: Tänään: Jalat,Vatsat
Palkkari: Dietmix 40g = 130kcal (onko hyvä tuohon mun treeniin vai kannattaako vaihtaa?)
Päivällinen: Wokvihannekset 200g.Kasvispyörykät 80g (100g/140kcal/19p/9h/3r) . Tofu(marinoitu soijakastikkeella+mausteet) 80g. =349kcal
Iltapala: Ehrmann maitorahka 250g ja 2xOmega 3. = 147kcal
Näillä makroravinteet näyttää kalorilaskuri.fi:ssä P175g(44%,700kcal,3,7g/kg) H115g(29%,462kcal,2,5g/kg) R49g(27%,445kcal,1,1g/kg) = 1580kcal
Menee alle kulutuksen mutta en osaa laittaa nuita ruokia niinkun pitää ettei tulisi mitään liikaa tai liian vähän joten mitä tässä kannattaisi tehdä?
Motivaatiota löytyy mutta apua tarviisin :)
Olen muualta kysellyt neuvoa mutta jospa tähän joku neuvoisi että osaisin syödä oikein.

Lihasta ei ole eikä tule, jos syöt 1500kcal päivä. Ruokailu kuntoon, VÄHINTÄÄN 2000 kcal makrojen jakaumalla esim. p 30%, hh 40%, r 30%. Ja aamulenkit pois, ne kuuluu dieetille ei massakauteen. Siis jos lihasta haluat.

Laitetaan tännekin treenipäivyrin ohella tämäniltainen ruoka.

Alla: Kana 400g, pakastevihannekset 250g, 2 sipulia, tomaattipyree
Päällä: Voissa paistettuja perunoita reilu 500g
Sivulla: Voissa paistettuja pikkuporkkanoita 200g

:kuola:

Liitteet

• P1070322.JPG
    P1070322.JPG
    294,3 KB · Katsottu: 429
Laitetaan tännekin treenipäivyrin ohella tämäniltainen ruoka.

Alla: Kana 400g, pakastevihannekset 250g, 2 sipulia, tomaattipyree
Päällä: Voissa paistettuja perunoita reilu 500g
Sivulla: Voissa paistettuja pikkuporkkanoita 200g

:kuola:

Hyvä luoja mikä määrä mättöömistä :D

maitorahka (250g) 12:00
p 22,5g
hh 12,5g
r 0,5g

kcal 145

puuro (40g) 13:00
p 5,6g
hh 22g
r 3,2g

kcal 140

kananmuna x 2 (keitetty) 14:30
p 14,5g
hh 0,7g
r 12g

kcal 166

heraproteiinia maidossa (30g / 3 desiä) 16:30

p 24g
hh 1,7g
r 2,5g

kcal 126

turkkilaista jogurttia (250g) 16:30

p 10,5g
hh 12,8g
r 25g

kcal 323

tomaattimurska (250g) 18:00

p 2,5g
hh 16g
r 1g

kcal 88

kidneypapuja (200g) 18:00

p 15,6g
hh 36g
r 1 g

kcal 210

pirkka spagetti (75g) 18:00

p 9,8g
hh 54g
r 0,9g

kcal 260

20:15 - 21:00 7,3 km

heraproteiinia maidossa (30g / 3 desiä) 21:30

p 24g
hh 1,7g
r 2,5g

kcal 126

maitorahka (250g) 01:00
p 22,5g
hh 12,5g
r 0,5g

kcal 145

päivän aikana juotu maito: kevytmaito (1l)

p 32g
hh 48g
r 15g

kcal 460

total:
p 183,5g
hh 217,9g
r 64,1g

kcal 2189
Ensimmäistä kertaa laskin päivittäisen ravinnonsaantini. Jos en ois hokassu valtavaa hiilihydraattien määrää, olisin todennäköisesti syönyt toisen lämpimän ruoan lenkin jälkeen (samaa safkaa). Normaalisti en ite tee ruokaa vaan syön koulussa aamupalan, lounaan sekä päivällisen, mikä kans on tosi hiilihydraattipainotteista ku en syö lihaakaan (kalaa tosin aina kun on tarjolla). Arvioisin painokseni joku 75 kiloa, pituudeltani oon 181 cm ja vasta tällä viikolla oon ruksannu proteiininsaantini noihin mittoihin, ku aikasemmin en oo sitä riittävästi saanu enkä oo jaksanu maitorahkaa yli kiloa per päivä syödä. Tarkoituksena on saada lihasta luiden päälle (vielä lisää), mutta ilman makkaramahan muodostumista. Kuinka paljon tuossa on ruksattavaa, kun käyn salilla 3 krt/viikko ja lenkillä yhtä monta kertaa (saman pituisia lenkkiä kuin tuo mainittu)? Kalorilaskurin mukaan tällasina päivinä kulutan tuon lenkin verran enemmän kuin mitä syön.

Kaipaisin hiukan mielipiteitä omasta syömisestä, kun vihdoin sain itseäni niskasta kiinni ja aloin oikeasti pitämään kirjaa siitä, mitä syön.

Olen mies, 185cm/78kg/normaalirakenteinen. olen aloitteleva salilla kävijä, tai oikeastaan vuosia on tullut käytyä melko silloin tällöin linjalla, ja välillä jäänyt pitkiäkin taukoja. muuna urheiluna lähinnä lenkkeily. nyt olisi kuitenkin tavoitteena treenata edes vähän aktiivisemmin ja saada muutama kilo (3-5?) lisää. joskus kun olen kerännyt muutamankin kilon reilulla syömisellä, se on mennyt vain ja ainoastaa vyötärölle. toisaalta en kuitenkaan lihoa erityisen helposti.

aloitin nyt käymään toivottavasti säännöllisesti pari kertaa viikossa salilla ja yritän lisätä kolmannen päivän viikkoon. työni ja pienen lapsen takia aika on kuitenkin vähän kortilla. välipäivinä olisi toki mahdollista tehdä jotain pientä kotona.

olen toistaiseksi syönyt ns. normaalia ruokaa ja yrittänyt hieman lisätä proteiinin määrää, kiireisen työn takia on välillä pakko syödä lounaaksi mitä ehtii (kuten alla), välillä ehtii katsoa tarkemmin. aamiainen on aina pieni, koska en ole aamu ihmisiä ja vatsa ei kestä paljoa syömistä. iltaisin tulee syötyä huomattavasti enemmän.

esimerkki päivä 1

aamiainen: jogurtti (200g), pieni proteiini patukka (35g)
lounas: isohko kanapanini, salaatti
välipala: raejuustopurkki (200g), valio gefiilus tehojuoma
illallinen: naudanlihaa (200g), nuudeleita (raakapaino 75g)
iltapala: 2 voileipää (kinkku+juusto), jogurtti (175g)

ja päivän aikana lisäksi kulho jäätelöä, vitaminwater pullo

yhteensä: 2650kcal / Pr 160g / Hh 275g / Ra 106g

jos olisin käynyt salilla, olisin varmaankin vetänyt vielä palautumismehut päälle (0.5L - 320kcal / Pr 40g / Hh 50g)

saako tällä ruokavaliolla yhtään massaa lisää, vai pitäisikö lisätä selvästi jotain (ottaen huomioon tuo treenipäivän lisä)? ja onko järkevää syödä suurinpiirtein samanlainen määrä 7 päivää viikossa, jos treenaan vain 2-3 kertaa?

Ihan hyvältä tuo vaikuttaa, mutta ainakin voisit jotain hedelmiä ottaa ilta- tai aamupalalla. Myös hyvät rasvat ovat aika vähissä eli jotain pähkinöitä voisit lisätä tuonne. Jugurtit voi vaihtaa rahkaksi.

Vedä vaan joka päivä samantyylisesti.

Ei noissa jugurteissa mitään vikaa ole, ellei ne ole jotain sokerihöttövalmisteita. Hyviäkin jugurtteja nimittäin puodeista löytyy.
Toi kalorimäärä minua vähän ihmetyttää. Tuleeko tuosta todella noin paljon kaloreita?

aamiainen on aina pieni, koska en ole aamu ihmisiä ja vatsa ei kestä paljoa syömistä. iltaisin tulee syötyä huomattavasti enemmän.
Tuosta jugurtista ja muutamasta muusta aineksesta saisit helposti pirtelön aikaiseksi, jonka syöminen ei varmasti olisi niin tuskallista.
Sekaan vaikka proteiinijauhetta, öljyä/munia, kaurahiutaleita jne.

Leppoisan lepopäivän safkat pitkänä perjantaina:

Aamiainen:
-250g ehrmann
-10g rypsiöljy
-Banaani
-40g kaurahiutaleita
- ~220g rasvatonta maitoa

Lounas:
-150g tummaa pastaa
-250g kanasuikaleita
-200g rasvatonta maitoa

"Välipala"
-30g heraa

Päivällinen
-150g tummaa pastaa
-300g HK Blöö
-200g rasvatonta maitoa

Iltapala
-2 ruispuikulaviipaletta kinkun kera
-250g ehrmann + purkki ananaspaloja
-10g rypsäriä
-200g rasvaonta maitoa
-30g heraa

Yhteensä palttiarallaa 3717 kcal / 248g prot / 392g hh / 124g rasvaa

Kai sitä paremminki syödä vois varsinkin kasviksia, mutta eipähän tälläkään varmaan laihtumaan pääse...

Eilen vähän huono ja epätasainen päivä syömisten suhteen. Kolmelta iltapäivällä herättiin. Puoliviiden maissa valmistui sitten:

Kaksi pakettia paistettua pekonia yhteensä 280g
Jonkinmoinen määrä pekonin rasvassa paistettuja ranskalaisia.
Kaksi paistettua kananmunaa.

Ruokajuomana litran verran punaista maitoa.

Iltakymmeneltä yksi purkki 250g raejuustoa sinisen maidon kera.

Meni sitten yöhön kahden maissa kun laitoin paketin hornetteja uuniin. Vajaat puolilitraa sinistä maitoa hurahti kyytipoikana sekä melkein pussillinen turkinpippureita. Kattelin parit jaksot Emmerdalea siinä syödessä ja sitten koisimaan.

Ihan hyvältä tuo vaikuttaa, mutta ainakin voisit jotain hedelmiä ottaa ilta- tai aamupalalla. Myös hyvät rasvat ovat aika vähissä eli jotain pähkinöitä voisit lisätä tuonne. Jugurtit voi vaihtaa rahkaksi.

Vedä vaan joka päivä samantyylisesti.

cashew pähkinöitä tulee popsittua aika usein, samoin kiwit ja mandariinit. tuona päivänä en sattunut syömään mitään noista, mutta lienevät ihan hyvä lisä

Ei noissa jugurteissa mitään vikaa ole, ellei ne ole jotain sokerihöttövalmisteita. Hyviäkin jugurtteja nimittäin puodeista löytyy.
Toi kalorimäärä minua vähän ihmetyttää. Tuleeko tuosta todella noin paljon kaloreita?

kyllä siitä pitäisi tulla, tuosta lounaasta tuli kohtuu paljon (iso kana-vuohenjuustoleipä), ja iltapalan leivät olivati han rehdin kokoisia (laskin ravintoarvot erikseen kaikesta sisällöstä)

yksi jogurtti mitä syön on valion vadelma boysenmarja (P 3,6g / H 10g / R 2g), lienee ihan ok? täytyy harkita jos välillä korvaisi rahkalla

kiitos kommenteista, koitan pitäytyä suurinpiirtein tämän tyypisissä kokonaisuuksissa.

^ En nyt ole vähään aikaan kattellu millaisia ravintoarvoja näissä "paremmissa" jugurteissa on, mutta aika hiilihydraattivoittoiselta tuo sinun tuotteesi vaikuttaa.
Toisaalta mitäs sillä on väliä, jos saat riittävästi proteiinia päivän aikana.

Olen tänne aiemminkin postannut jonkun ruokavaliojutun mutta se oli normitreenikaudelta joten laittaisin nyt vielä dieetillä olon ajalta:

Aamupala: Kaurapuuroa tai tonnikalaa 3 ruisleivän kera
Lounas: 150 g torinon tummaa protskupastaa ja 200 g naudan paistijauhelihaa
Päivällinen: Heradrinkki
Välipala: Rahkaa 250g ja 100g mustikoita
Iltapala: Palkkari (1 dl malto, 1 dl hera + kreatiini)

Tuollainen setti menee suunnilleen joka päivä. Välillä vaihtelen lounaan ja päivällisen paikkoja sekä ilta- ja välipalan paikkoja riippuen siitä onko BJJ vaiko salireenit. Viikonloppuisin palkkarin tilalla on toinen heradrinkki. 184/~85 on mitat tällähetkellä, miltä näyttää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom