Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Sain ehkä viikon piettyä syömiset kunnossa, mutta sit meni perseelleen kaikki. Ongelma on, että mulle ei tule nälkä. Vihannekset on pahoja ja kokis on hyvää, nii yrittää siinä sit väkisin jotain rehuja syödä. Niistäki käy vain kurkku, salaatti ja banaani.
Täs eilinen:
10:48Aamupala:leipä+päälliset+mehu+viili 241kcal
11.38"välipala" kokis 139kcal
13:45 ruoka: riisi+jauhelihapihvi 469kcal
15:50 "iltapala/välipala" kokis 139kcal

988kcal P34,9g/H150g/R39,4g
+1L rasvatonta maitoa jota ei oo laskettu mukaan. 330kcal

tiedot: 20v 160cm/45kg
Lähinnä kiinostaa et olenko laskenu kalorit ihan perseelleen, vai saanko todellaki noin vähän? Jos lasken ne oikein nii miten kauan menee ennenko alkaa tulee sen suurempia vaikutuksia? Ja edelleen jos oikein, nii millä hieman terveellisemmällä ton kokiksen vois korvata? ja ei vihanneksia kiitos. kurkku on vetistä, salatti kitkerää ja banaani oksettavaa. ja millä ois helppo sit tuoda niitä kaloreita lisää? Yritän kyllä kovasti päästä sinne plussan puolelle kun oisi kiva saadakkin sitä paljon haluttua lihasta, eikä vain hävittää niitä vähiäkään mitä on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain ehkä viikon piettyä syömiset kunnossa, mutta sit meni perseelleen kaikki. Ongelma on, että mulle ei tule nälkä. Vihannekset on pahoja ja kokis on hyvää, nii yrittää siinä sit väkisin jotain rehuja syödä. Niistäki käy vain kurkku, salaatti ja banaani.

Mita soit silla viikolla kun pidit syomiset kunnossa? Oliko suurin kompastuskivi yksinkertaisesti vain se, ettei maistunut? Osaatko laittaa ruokaa? Jos et osaa, opettele. Saat helposti lisaa kaloreita tekemalla esim. kermapohjaisia ruokia (oikeaa kuohukermaa, ei mitaan feikkeja) ja kayttamalla juustoja, rasvaista lihaa jne. ruuanlaitossa. Oletko koittanut uunikasviksia? Sulla on tossa kasvisten listalla tyyliin huonoimmat rehut mita voi valita :D Mutta parempi sekin kuin ei mitaan. Oletko aivan varma, ettet tykkaa yhtaan muista? Kokkaamalla eri kasviksista saa tosi hyvia, usein riittaa kun paistaa tai heittaa uuniin.

Täs eilinen:
10:48Aamupala:leipä+päälliset+mehu+viili 241kcal
11.38"välipala" kokis 139kcal
13:45 ruoka: riisi+jauhelihapihvi 469kcal
15:50 "iltapala/välipala" kokis 139kcal

988kcal P34,9g/H150g/R39,4g
+1L rasvatonta maitoa jota ei oo laskettu mukaan. 330kcal

tiedot: 20v 160cm/45kg
Lähinnä kiinostaa et olenko laskenu kalorit ihan perseelleen, vai saanko todellaki noin vähän? Jos lasken ne oikein nii miten kauan menee ennenko alkaa tulee sen suurempia vaikutuksia? Ja edelleen jos oikein, nii millä hieman terveellisemmällä ton kokiksen vois korvata? ja ei vihanneksia kiitos. kurkku on vetistä, salatti kitkerää ja banaani oksettavaa. ja millä ois helppo sit tuoda niitä kaloreita lisää? Yritän kyllä kovasti päästä sinne plussan puolelle kun oisi kiva saadakkin sitä paljon haluttua lihasta, eikä vain hävittää niitä vähiäkään mitä on.

Kalorit nayttavat suunnilleen oikealta. Miksi juot rasvatonta maitoa? Vaihda tays- tai kevytmaitoon, saat heti vahan lisaa kaloreita.
Vaikutukset luultavasti nakyvat nyt jo ainakin painostasi paatellen. Olet sitten nainen tai mies, painat liian vahan. Alipaino ja riittamaton ravinto aiheuttavat ainakin osteoporoosia ja ulkonaossa karsivat hampaat, hiukset ja iho. Lihasten kasvusta on aivan turha edes haaveilla jos saa just ja just sen verran ruokaa et kroppa pysyy toiminnassa.
Kokiksen voi korvata oikealla ruualla. Kananmunia, rahkaa, pahkinoita tai edes sita banaania valipalaksi.

Musta tuntuu etta sulla on lahinna asenneongelma. "Kokis on hyvaa ja rehut pahoja" on jotain, mita 4v kummipoikani voisi sanoa. :)

Mita soit silla viikolla kun pidit syomiset kunnossa? Oliko suurin kompastuskivi yksinkertaisesti vain se, ettei maistunut? Osaatko laittaa ruokaa? Jos et osaa, opettele. Saat helposti lisaa kaloreita tekemalla esim. kermapohjaisia ruokia (oikeaa kuohukermaa, ei mitaan feikkeja) ja kayttamalla juustoja, rasvaista lihaa jne. ruuanlaitossa. Oletko koittanut uunikasviksia? Sulla on tossa kasvisten listalla tyyliin huonoimmat rehut mita voi valita :D Mutta parempi sekin kuin ei mitaan. Oletko aivan varma, ettet tykkaa yhtaan muista? Kokkaamalla eri kasviksista saa tosi hyvia, usein riittaa kun paistaa tai heittaa uuniin.

Kalorit nayttavat suunnilleen oikealta. Miksi juot rasvatonta maitoa? Vaihda tays- tai kevytmaitoon, saat heti vahan lisaa kaloreita.
Vaikutukset luultavasti nakyvat nyt jo ainakin painostasi paatellen. Olet sitten nainen tai mies, painat liian vahan. Alipaino ja riittamaton ravinto aiheuttavat ainakin osteoporoosia ja ulkonaossa karsivat hampaat, hiukset ja iho. Lihasten kasvusta on aivan turha edes haaveilla jos saa just ja just sen verran ruokaa et kroppa pysyy toiminnassa.
Kokiksen voi korvata oikealla ruualla. Kananmunia, rahkaa, pahkinoita tai edes sita banaania valipalaksi.

Musta tuntuu etta sulla on lahinna asenneongelma. "Kokis on hyvaa ja rehut pahoja" on jotain, mita 4v kummipoikani voisi sanoa. :)
suurin kompastukivi tosiaan oli se että aina kun tuli ruoka aika niin ajatteli "EIII taas tätä kidutusta." Osaan laittaa ihan kohtalaisesti ruokaa, vaikka mikään kokki en ole. Mulla on laktoosi intoleranssi, nii ei ole hyla kermaa muuta kuin feikkinä. Ja miten sitä kermaa käytetään? Uunikasviksia on paha syödä kun kurkku, banaani ja salaatti ei tykkää kauheesti uunista. Oon allerginen lähes kaikelle muulle kasviksille. Kukkakaalia kestää syödä mutta en tykkää siitäkään mitenkään kauheesti. Hylamaitoa ei saa täysmaitona, ainkaa tosta kaapasta missä mä käyn. Kananmunat on muuten kivoja, mutta niistä ei kestäs kauheesti syyä keltuaisia, olen lievästi allerginen. Hyla rahka maksaa paljon ja maistuu kaamealle. Pähkinöihin kuolen noin 15minuutissa. Pakko kai syödä sitä perhanan banaania, vaikka meinaa laatta lentää siitä mausta...
Ei ehkä mitää asennen ongelmaa ihan ole, mutta olen ehkä pikkuisen nirso ja allergiat rajottaa paljon. Lääkärin mielestä 40 ruoka-allergiaa ei rajota tarpeeksi elämää että tarvisin ravitsemusterapeuttia. Kun siellä ei ole mitään merkittävää elintarviketta, jos jättää laskuista että siellä on kaikki kasvikset melkee...

suurin kompastukivi tosiaan oli se että aina kun tuli ruoka aika niin ajatteli "EIII taas tätä kidutusta." Osaan laittaa ihan kohtalaisesti ruokaa, vaikka mikään kokki en ole. Mulla on laktoosi intoleranssi, nii ei ole hyla kermaa muuta kuin feikkinä. Ja miten sitä kermaa käytetään? Uunikasviksia on paha syödä kun kurkku, banaani ja salaatti ei tykkää kauheesti uunista. Oon allerginen lähes kaikelle muulle kasviksille. Kukkakaalia kestää syödä mutta en tykkää siitäkään mitenkään kauheesti. Hylamaitoa ei saa täysmaitona, ainkaa tosta kaapasta missä mä käyn. Kananmunat on muuten kivoja, mutta niistä ei kestäs kauheesti syyä keltuaisia, olen lievästi allerginen. Hyla rahka maksaa paljon ja maistuu kaamealle. Pähkinöihin kuolen noin 15minuutissa. Pakko kai syödä sitä perhanan banaania, vaikka meinaa laatta lentää siitä mausta...
...

Vakava asia mutta katkesin kyl totaalisesti, varsinkin pähkinöiden kohdalla

Vakava asia mutta katkesin kyl totaalisesti, varsinkin pähkinöiden kohdalla
Hyvä että joku löytää tästä asiasta jotain hyvääkin. Ite lähinnä nii vittuuntu näiden allerkioden kans että voisin syödä sen kourallisen pähkinöitä ja venata sen 15min. haluttas kunnolla avautua, mutta topikki on väärä.

Ja tänään...

Aamupala:
- Kuppi kahvia maidolla
- Jälkiuunipala koskenlaskijalla
Lounas:
- Kaurapuuro mehukeitolla ja raejuustolla
Treenin jälkeen:
- Palkkari (30g heraa, 20g malto, 10g krea)
Päivällinen
- Aurajuustomureketta + sinappia
- Uunijuurekset
- 2 jälkiuunipalaa Oivariinilla ja juustolla

Pikaisella laskutoimituksella ~2500kcal ja p29/hh23/r48

Hyvä että joku löytää tästä asiasta jotain hyvääkin. Ite lähinnä nii vittuuntu näiden allerkioden kans että voisin syödä sen kourallisen pähkinöitä ja venata sen 15min. haluttas kunnolla avautua, mutta topikki on väärä.

Mites noi allergiat esim herne, maissi, paprika? wokkivihannekset?

Aaah, olisit heti maininnut olevasi allerginen. Mahtaa olla tosi arsyttavaa :( Syotko ihan normaalisti lihaa? Sita voi paistaa kermassa (vaikka sit siina hylassa) jos tykkaa ja siita saa jonkun verran kaloreitakin. Kai syot vitamiinilisia tms.?

Tosi hassua ettei tollasilla allergioilla paase ravitsemusterapeutille vaikka selkeasti sanoisi laakarille, ettei osaa itse koostaa ruokavaliota.

Mites noi allergiat esim herne, maissi, paprika? wokkivihannekset?
herne ja paprikalle olen allerginen. mikä tahansa vihannessekotus nii siellä on aina jotain mille olen allerginen. Esim selleri, paprika, herne, lantut yms sen sukulaiset.
Aaah, olisit heti maininnut olevasi allerginen. Mahtaa olla tosi arsyttavaa :( Syotko ihan normaalisti lihaa? Sita voi paistaa kermassa (vaikka sit siina hylassa) jos tykkaa ja siita saa jonkun verran kaloreitakin. Kai syot vitamiinilisia tms.?

Tosi hassua ettei tollasilla allergioilla paase ravitsemusterapeutille vaikka selkeasti sanoisi laakarille, ettei osaa itse koostaa ruokavaliota.
Joo lihaa syön ihan normaalisti. Pitää kokeille tota kermassa paistamista. Vitamiineja pakko syödä, kun muuten sitä saisi sellaiset puutokset aikaan että kuolema korjais nopeesti.

Syy miksi allergiat ei oo tarpeeksi vaikeita, on et ne on vältettävissä. Kananmuna allergia, maitoproteeni allergia tai keliakia kuulemma muuttaisivat asiaa. Kananmunalle pitäisi olla tarpeeksi allerginen kun kuulemma ihottuma ei ole tarpeeksi vaikea oire. Jos joskus on ylimääräistä rahaa nii siedätys hoitoon menen. Nyt en pääse kun ei ole tarpeeksi vaikeita allergiota.

Aamupala: 2dl kaurahiutale, 200g raejuusto, 2,5dl kevytmaitoa, kuppi kahvia maidolla, kalaöljykapselit (2 kpl) ja d- vitamiini.

Lounas töissä:Hunajamarinoitu broilerin fileepihvi paistettu 300g, 200 herne- maissi- paprikasekoitus, 100g katkarapuja, 100g sipulikuutioita, 35g( kuivapaino) täysjyväpastaa, xtra raejuustoa 150g ja 2dl kevytmaitoa.

Päivällinen: Lihamakaronilaatikkoa 300g, xtra raejuustoa 150g, 1 keitetty kananmuna ja salaattia 200g ja 2,5dl kevytmaitoa.

Iltapala: 300g tonnikalaa paistettuna, purkillinen n.150g herkkusieniä, 250g herne- maissi- paprikaa, 100g sipulikuutioita, 80g katkarapuja, 20g( kuivapaino) täysjyväpastaa, xtra raejuustoa 150g ja hieman ketsuppia ja lisäksi 2,5dl kevytmaitoa.

Miltä näyttää? Tulee siis yleensä syötyä tuon 4krt/pvä, mutta ihan järkeviä annoksia kuitenkin ja pitäisi tässä hieman dietatakin, ehkä kilo tai kaksi. Pituus 170cm, paino 79kg , 19v ja mieshenkilö siis :)

E: Treenipäivinä 50g finnmax whey max 100 ja activlab dekstro 30g palkkariksi.

E2: Ja ei ruokailut nyt jokapäivä tuollaisia ole, mutta suurinpiirtein kuitenkin ja tuossa siis tämän päivän syömiset..

Eilisen ja tän päivän aamupainon ero 2kg :D tuli nimittäin syötyy vähä reippaammin eilen (ja valitettavast aika paljon valkost pastaaki mut kyl kai sitäki nyt ees joskus voi ja kouluruuas sitä nyt ainaki tulee jos ei muus)

Aamu:
400g kaurapuuro
prode drinkki
nektariini

Treeni

Palkkari + omena

Lounas:
Teen julmetun satsin kanawokia (sis. mm. 600g kanaa ja paketti täysjyvänuudeleit + kaikki vihannekset ja kastikkeet) ja syön siit annoksest puolet eli 3 lautasellist...
+ kokonainen kurkku ja ylimääräseks jääny paprika

Päivällinen:
Mutsi tuo pikkuveljen lätkäturnauksest yli jäänyt kanapastaa kamalan ämpärillisen
---> 3 lautasellist sitä

Iltapala:
Vaaleaa tonnari purkki
Lautasellinen viel sitä kanapastaa

Et tollanen tuli eilen mätettyy mahaan ja aamul huomas et palat oli vähä huonommin näkyvis ku edellis aamun :rolleyes: mut tuli luettuu aamul juttu urheilijoist jotka vetää iha älyttömäst ruokaa (Michael Phelps +12,000 kcal/pvä tai Usain Bolt ja kananugetit) ja on silti kovas kunnos vuoden ympäri nii sain hyväl omaltunnol kaiken alas...

Tässä eiliset:

Aerobinen 1h kuntopyörää ennen aamupalaa

Aamupala 10:30:
- puuro (1rkl pellavansiemenrouhetta, vehnäleseitä, vehnänalkioita, 1dl ruishiutaleita, 1dl maitoa), päälle hieman hunajaa ja iso lusikallinen 1% raejuustoa
- reilu pala jälkiuunileipää parilla 17% juustosiivulla ja kalkkunafileellä, lisäksi tomaattia ja kurkkua
- 2dl maitoa
- 2kl mivitotal flex

Lounas 15:00:
- norm.lautasellinen linssikeittoa (paprikaa, porkkanaa, tomaattimurskaa, linssejä..ei kermoja), päälle lusikallinen raejuustoa
- pieni kulhollinen porkkanaraastetta + loraus oliiviöljyä
- 2dl maitoa
- pieni pala jälkiuunileipää juustosiivulla ja kurkulla

Välipala 18:00:
- Omena
- muutama cashewpähkinä

Päivällinen 20:00:
- Pinaattimunakas (4 munaa joista pari keltuaista poistettu, loraus maitoa, mukana tuoretta pinaattia ja paistettu tilkassa oliiviöljyä)
- kylkeen hieman jäävuorisalaattia (salaattia, tomaattia, kurkkua, ananasta) ja hapankaalia
- iso lusikallinen raejuustoa
- 2dl maitoa

Iltapala 22:30:
- Ehrmannin rahka ja 1/2 purkkia ananasta
- muutama saksanpähkinä

Mitä mieltä? Yleensä aamupalalta ja lounaalta kertyy omasta mielestäni aika paljon hiilareita (puurosta ja leivästä en haluaisi aamupalalla luopua ja lounasruokana on yleensä vähän pakostakin riisiä/pastaa/perunaa tms..). Näin olen yrittänyt pitää päivällisen ja iltapalan hieman enemmän vhh:na. Eli juurikin munakkaita, tonnikala/broileri/tofusalaatteja yms. Vai onko parempi saada hiilareita tasaisesti joka aterialla? Nyt siis huomattava osa tulee lounaaseen mennessä.

Painoa ei tarkoitus pudottaa (182/63). Lähinnä olen harrastanut juoksua/muuta aerobista jonka ohella pari kertaa viikossa lihastreeniä. Hieman olen yrittänyt lihaskuntoon panostaa enemmän viime aikoina..lisä lihasmassa ei olisi pahitteeksi :rolleyes:

Tässä eiliset:

Aerobinen 1h kuntopyörää ennen aamupalaa

Aamupala 10:30:
- puuro (1rkl pellavansiemenrouhetta, vehnäleseitä, vehnänalkioita, 1dl ruishiutaleita, 1dl maitoa), päälle hieman hunajaa ja iso lusikallinen 1% raejuustoa
- reilu pala jälkiuunileipää parilla 17% juustosiivulla ja kalkkunafileellä, lisäksi tomaattia ja kurkkua
- 2dl maitoa
- 2kl mivitotal flex

Lounas 15:00:
- norm.lautasellinen linssikeittoa (paprikaa, porkkanaa, tomaattimurskaa, linssejä..ei kermoja), päälle lusikallinen raejuustoa
- pieni kulhollinen porkkanaraastetta + loraus oliiviöljyä
- 2dl maitoa
- pieni pala jälkiuunileipää juustosiivulla ja kurkulla

Välipala 18:00:
- Omena
- muutama cashewpähkinä

Päivällinen 20:00:
- Pinaattimunakas (4 munaa joista pari keltuaista poistettu, loraus maitoa, mukana tuoretta pinaattia ja paistettu tilkassa oliiviöljyä)
- kylkeen hieman jäävuorisalaattia (salaattia, tomaattia, kurkkua, ananasta) ja hapankaalia
- iso lusikallinen raejuustoa
- 2dl maitoa

Iltapala 22:30:
- Ehrmannin rahka ja 1/2 purkkia ananasta
- muutama saksanpähkinä

Mitä mieltä? Yleensä aamupalalta ja lounaalta kertyy omasta mielestäni aika paljon hiilareita (puurosta ja leivästä en haluaisi aamupalalla luopua ja lounasruokana on yleensä vähän pakostakin riisiä/pastaa/perunaa tms..). Näin olen yrittänyt pitää päivällisen ja iltapalan hieman enemmän vhh:na. Eli juurikin munakkaita, tonnikala/broileri/tofusalaatteja yms. Vai onko parempi saada hiilareita tasaisesti joka aterialla? Nyt siis huomattava osa tulee lounaaseen mennessä.

Painoa ei tarkoitus pudottaa (182/63). Lähinnä olen harrastanut juoksua/muuta aerobista jonka ohella pari kertaa viikossa lihastreeniä. Hieman olen yrittänyt lihaskuntoon panostaa enemmän viime aikoina..lisä lihasmassa ei olisi pahitteeksi :rolleyes:

Suhteellisen monipuoliselta näyttää, mutta proteiinia ja rasvaa saisi tulla reilusti enemmän (pähkinöistä tulee kohtuullisesti rasvaa, mutta sain tekstistäsi sen kuvan, ettet syö niitä kovinkaan paljon). Lisäät ruokavalioon purkin rahkaa aamuksi ja välipalaksi. Sitten otat lusikallisen (10-15g) öljyä sekä aamulla että illalla. Suurin muutos pitää saada pääaterioille. Niihin pitäisi lisätä jokin kunnollinen proteiininlähde (kananmunat ovat ihan ok, mutta niistä ei tule hirveästi proteiinia, varsinkin jos nakkelee keltuaisia pois). Linssikeitto on sinänsä ok, mutta se ei yksinkertaisesti ole lihasta kasvattavan ihmisen lounas. Lihaa suosittelen syömään pääaterioilla 150-300g.

Itselläni pituutta 178cm ja painoa noin 79kg. Ylinmääräistä ei nytkään hirveästi ole, mutta tarkoitus olisi hieman kiristellä kesään mennessä. Olen viime aikoina siirtynyt tällaiseen ruokavalioon:

Aamupala:
- Tehosekoittimeen 250g maitorahkaa, n. 1,5dl kaurahiutaleita, banaani/muu hedelmä, tilkka Funlightia, vettä
- 2kpl omega3, D-vitamiini, monivitamiini

Lounas:
- Kana (ma, ke, pe), tonnikala (ti), jauheliha (to), lohi (la) tai possun/naudan suikaleita (su). Marinoimattomina pannulla oliiviöljyn kera, ei kastikkeita.
- Vihanneksia mukaan pannulle ja salaattia lautaselle + raejuustoa

Välipala:
- 2kpl kananmunia, porkkana, raejuustoa

Päivällinen:
- Sama kuin lounas

Iltapala:
- Tehosekoittimeen 250g maitorahka, ½dl heraa, marjoja pakkasesta, 1rkl oliiviöljyä, tilkka Funlightia, vettä
- 2kpl omega3

Lisäksi palkkarina 1dl heraa ja 0,5dl maltoa. Treenattua tulee salilla 3krt/viikko ja aerobista 4krt/viikko (2 kevyt, 2 raskaahko).

Mitä mieltä? Hiilareita tulee toki aika vähän, mutta niin on tarkoituskin.

188/77kg, bulkkia

0700

1,5dl pikakaurahiutaleita + möllerit ja multivita, hieman myöhemmin omena, 6dl maitoa, raejuustoa 250g

1200

Kouluruokaa -.- Kasviksia n. 1/3 ja loppulautanen ängetään niin täyteen safkaa kun mahollista, ja silti yleensä jää vituttamaan. 4-6 dl maitoa

n. 1400 *PUNTTI* 40g protskuu 40g hiilari nestemäisenä.

1500

250g maitorahkaa, 200g jauhelihaa ja paistettua sipulia salaatin kera, pähkinöitä<3 4dl maitoa

1800

Perunamuussia ja lohta, 1-2 palaa ruisleipää 4dl maitoa

2100

Tähän tarvitsen jotain järkevää? Mikä tämä juttu on, että iltapalalla ei saisi vetää hiilareita? Onko täysin nollatoleranssi vai että maksimi vähän? Sen sijaan rasvoja? Miltä kuulostaisi 0,5dl rypsäriä, 250g maitorahkaa ja päivän toinen mölleri täällä? Vai siirränkö kummatkin möllerit tänne? Miten maidon suhteen? Mitä täällä nyt sitten ylipäänsä voi syödä? :rolleyes:

Eipä noita möllereitä tarvi jakaa. Kaikki kerralla vaan suuhun. Rahka on ihan hyvä iltapala, kunhan nyt et kauheeta sokeripommi illalle laita, niin ei oo niin justiinsa.

Voisiko joku laatia karkean esimerkkiruokavalion minulle yhdeksi A) salipäiväksi B) lepopäiväksi. Tarkoitus siis dietti aloittaa, massaa on nyt kerätty n. 9 kk ja haluan kiristyä, vatsan seudulta erityisesti.

Eli treenaan n. 4-5 x viikossa kaksijakoisella. Omat mitat 180/85. Penkistä nousee 110 ja sitä luokkaa voimatasot. Kaapista löytyy kalanmaksaöljy-pillereitä sekä multivitamiini-poretabuja. Lisäksi on tuollaisia Nutrilette-nimisiä laihduttajalle tarkoitettuja ravintojauheita, mitkä sekoitetaan veteen ja jotka korvaavat aterian mainoksen mukaan.

Kiitos hemmetisti etukäteen, siltä varalta että joku viitsii. Ihan hirveen kalliisiin ruoka-aineisiin ei ole varaa, kun olen opiskelija.

Suositut

Back
Ylös Bottom