Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Tänään koitin uutta ruokavalioo:

Aamupala edelleen se kaks kuppii kahvia ku ei ota kroppa vastaan syötävää heti aamulla. Alkaa tökkimään.

Päiväruoka:
120g kanaa (p. 23g/100g)
150g raejuustoa (p. 15g/100g)
Salaattia
2dl maitoa

Iltapäiväkaffeet...

Illallinen:
120g kanaa (p. 23g/100g)
150g raejuustoa (p. 15g/100g)
70g tonnikalaa (p. 20g/100g)
Salaattia
2dl maitoa

Eli noista siis yhteensä jotakin 140g protskua/päivä ja jumalauta vatta repee. Mä en oikeesti pysty syömään riittävästi protskua päivän aikana ja palkkarilinjalle en enää lähde. On vedettävä joku kultainen keskitie tuon syömisen kanssa. Nytkin vähä yököttää toi tollanen kasa ruokaa.

Ja muka tuohon vielä lisätä: aamupala+välipala=:urjo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja muka tuohon vielä lisätä: aamupala+välipala
Kyllä. Kun ne syömiset jakaa useammalle kerralle päivän mittaan niin ei tarvitse yhdellä annoksella mahottomia mutustella. Aika typerää lähteä vetämään esim. tuollainen sinun iltapalan tyylinen setti, varsinkaan jos ei ole tottunut syömään paljon kerralla.
Nyt kannattaa vaan yksinkertaisesti opetella syömään niin aamupala kuin välipala/välipaloja. Ei kannata tehdä tällaisesta asiasta noin monimutkaista.

Ja missä ne rasvat oikein on?
Hiilihydraatteja et ilmeisesti syö ollenkaan? Miksi? Vaikka painoo pudotatkin ei se tarkoita, että nollatoleranssia näiden suhteen on pidettävä.
Tuleeko noista rehuista päivän mittaan riittävästi kuitua?

175cm 75kg 17v m

8:00 rahka + kahvi + vesi
12:00 pieni annos makaronilaatikkoa + maito
sali
16:00 rahka
18:00 normaali annos makaronilaatikkoa ja neljä nakkia + vesi + 20g rusina
21:00 mitä mieltä ootte, 3 kananmunaa + appelsiinimehu tehosekottimeen vai rahka? ei viittis tota ehrmannia kiskoa liian montaa kertaa päivässä naamaan

rankasti arvioiden kalorilaskuri näyttää tällä hetkellä 112h 123p 40r 1300 kcal ja kananmunaappelsiinisekotuksen jälkeen olis 1700kcal 31% hiilaria, 38% prodee ja 31% rasvaa

pistin kalorilaskuriin aika karkeat arviot että voi heittää +-20%, mutta aika hyvin on näyttäny taas toteutuneen päivän safkat, tavote on vähän polttaa rasvaa vatsan seudulta

jos nyt näin "jälkikäteen" jotain lähtis korjaamaan ni muutamaa annosta ois voinu vähän lihottaa että kalorit nousis 2000kcal tienoille, mutta toisaalta toi 1700 on aika karkea arvio

^ Voin jo aika varmana sanoa, ettei tuolla ainakaan painoa tulee lisää. Tuon ikäinen kaveri saisi kyllä huoletta syödä enemmän.
Ei kasviksia, ei hyviä rasvoja, ei hedelmiä ja välipala on aika onneton...
Iltapalalla valittisin munat ja rahkan.

ei viittis tota ehrmannia kiskoa liian montaa kertaa päivässä naamaan
Eikös sitä voisi sitten jotain muuta syödä tämän tilalla?

^ oon allerginen melkeen kaikille muille hedelmille paitsi viinirypäleelle ja kotona ei tullu laitettua salaattia, täytyy koulussa sitte ottaa puol lautasellista vihreetä

^ Mitä dieettaamiseen tulee, niin ei noilla proteiinimäärillä kyllä paljon juhlita.
Miinuskaloreilla oltaessa se proteiinin saanti korostuu entisestään, jos haluaa pitää niistä lihoistaan kiinni. Ja korostan edelleen, että niitä hyviä rasvojakin tarvitaan terveellisessä ruokavaliossa.

^140-150g prodea ja painan 75kg, josta joku osa läskiä

Joo, en vaa oikein tiedä mistä sais hyviä rasvoja. Pähkinöitä vois syödä ja öö.. ei viittis mitään rypsiöljyjä ruveta lisäämään rahkoihin, vaikuttaa jotenki vajaalta touhulta.

edit: Eiku mähän vedän tonnikalaa ja ruisleipää iltapalaks, siitähän mä saan kuidut rasvat ja prodet ennenku meen nukkumaan :)

ton jälkee ois melkee 180g proteiinia syöty tänää

Tuleeko tuosta satsista muka tuon verran proteiinia?
Ja miten ihmeessä saat tästä
112h 123p 40r
31% rasvaa, jos nuo antamasi arvot ovat grammoja?

ei viittis mitään rypsiöljyjä ruveta lisäämään rahkoihin, vaikuttaa jotenki vajaalta touhulta.
KYllä niillä rasvoilla on merkityksensä sun hyvinvoinnin kannalta, halusit tai et.

^
aq.png

mättääköhän tossa joku hmm, no mutta jokatapauksessa eikö tonnikala ja ruisleipä ois kuitenki nyt hyvä iltapala?

^ oon allerginen melkeen kaikille muille hedelmille paitsi viinirypäleelle ja kotona ei tullu laitettua salaattia, täytyy koulussa sitte ottaa puol lautasellista vihreetä

Se puoli lautasellista salaattia ei kyllä ole paljon paskaakaan. Salaatin tekoon menee himassa n. 5min ja vaihtoehtoisesti voi myös esim. paistaa kasviksia, laittaa uuniin tai keittää, jotta saa vaihtelua. Rasvaa saa piilotettua salaattiin avokadon muodossa tai sit laittamalla öljyä kastikkeeksi.

Jos mä söisin noin kun nykyisin syöt, olisin varmasti erittäin huonovointinen ja fyysisesti kurjassa kunnossa :(

Tonnikalasta ja ruisleivästä et kyllä saa juuri yhtään rasvaa...

Edit. Ja sitä vielä, että hiilareiden ja rasvan suhde on aika päin honkia. Ensimmäistä vähemmän ja toista enemmän.

Näköjään noista ruuista tulee sem verran kun sanoit. My bad, sorry.
Tonnikala ja ruisleipä on ihan ok iltapala. Mukaan heittäisin vaikka öljyä proteiinin imeytymistä hidastamaan (jos halutaan hifistellä).
Kehottaisin seuraamaan painoa viikoittain ja jos tuntuu että putoaminen on liian nopeaa niin siinä tapauksessa kannattaa kaloreita vähän lisätä.

Tonnikalapalat öljyssä, sisältää auringonkukkaöljyä. Kieltämättä mun pitäis lisätä kasviksia noin yleisesti, mutta vähän kerrallaan. Alyssa oon vetäny about tämmöstä settiä nyt kuukauden ja en oo ollu koko vuoteen näin pirteä ja fyysisesti "tikissä". Nyt pitäis olla joku flunssakausiki, mutta ei oo muhun vaan tarttunu. Ei kannata ihan noin paljoa provosoitua siitä mitä joku on ahtanut kurkusta alas jossain näytön toisella puolella.

Kyllä. Kun ne syömiset jakaa useammalle kerralle päivän mittaan niin ei tarvitse yhdellä annoksella mahottomia mutustella. Aika typerää lähteä vetämään esim. tuollainen sinun iltapalan tyylinen setti
En syö iltapalaa. En tiedä mitä nimikkeitä kukakin käyttää, mutta päiväruoka tarkottaa klo. 12:00 ja illallinen klo. 17:00.
Hiilareita tulee ruuan mukana. Katotaan mitä paino sanoo kun tällä tapaa mennään. Mä olen ainakin sen huomannu, että mä käyn helvetin pienellä bensamäärällä. km/cal on aika suuri.

Tonnikalapalat öljyssä, sisältää auringonkukkaöljyä. Kieltämättä mun pitäis lisätä kasviksia noin yleisesti, mutta vähän kerrallaan. Alyssa oon vetäny about tämmöstä settiä nyt kuukauden ja en oo ollu koko vuoteen näin pirteä ja fyysisesti "tikissä". Nyt pitäis olla joku flunssakausiki, mutta ei oo muhun vaan tarttunu. Ei kannata ihan noin paljoa provosoitua siitä mitä joku on ahtanut kurkusta alas jossain näytön toisella puolella.

Auringonkukkaöljy ei ole sitä terveellisintä öljyä, mieluummin oliiviöljyä. Mut tää on ehkä vähän hifistelyä :)
En mä mitään provosoitunut, kunhan sanoin! Ymmärrän kyllä, että mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Mä nyt vaan satun olemaan vähän terveysfriikki ravinnon suhteen...

jauha.gif

Aika harvan urheilulajin ikäluokkani suomenmestaritkaan näyttää syövän aivan täydellisesti (uinti, salibandy, juoksu) joten ennen tuolle tasolle pääsyä nykyiset ruokailutottumukseni varmaan riittävät.

Lisää kasviksia!! Makaronit voisit vaihtaa täysjyvään ja leivän johonkin ruispitoisempaan kuin ruispalat. Myös lisää hyvää rasvaa voisi lisätä, esim. oliiviöljyä tai pähkinöitä. Muuten näyttää ihan ok, mikäli sulla ei ole mitään erikoisia tavoitteita ruokavalion suhteen.
Jees, kiitoksia. Kumminkin oli siedettävä ruokavalio, onneksi :). Ja tosiaan, tuohon välipalaa tulee vielä ehrmanni purkki lisää. Ja mahdollisesti jotain mysliä vaihteluksi.
Ja vielä ei juuri ole mitään tavoitteita, kunhan sais vähän lihaa luitten ympäri ja pitäisi rasvat jotenki kunnossa :)
Ja Kiitos abinellekin :)

Morjes,

Oon tässä jo jonkun verran koittanu vetää dieettiä, mutta jotenki tuntus että tää safkapuoli on vähän hakusessa, mielipiteitä seuraavasta:

Aamupala klo 7-8 :
4 ruispalaa, kalkkunaleikesiivut päällä, Edamia siivut, kurkkua, tomaattia, lasi maitoa/mehua, välillä jugurttia/viiliä mukana

Koululounas klo 11-12 : Mitä yleensä tarjolla, harvemmin kykenee syömään ihan kunnolla "pääruokaa", 1-2 näkkäriä ja hieman margariinia päällä, kaksi lasia vettä, salaatti on käsittämätöntä moskaa ja sitä en ole kokeilusta huolimatta pystynyt syömään

Päivällinen klo 16-17 : Yleensä ihan perus kotiruokaa, näkkileipää ja edamsiivuja / ruisleipää ja edamsiivuja ja margariinia levitteenä, harvemmin salaattia, yleensä lasi maitoa juomana

Iltapala: 20-22 (vaihtelee päivittäin) : Neljä ruispalaa edamilla, margariinilla ja kalkkunaleikkeleellä, jugurttia/viiliä ja maitoa

Välipalat: Satunnaista napostelua, porkkanoita tai jotain herkkuja (sorrun välillä :D)

Salin jälkeen vedän purkin Ehrmannia ja ananasta.

Tosiaan, tavoitteena painonpudotus, ja nykysellä ruokavaliolla ei ole tuloksia tullut. Mitat 195/145, ikää 15v. Kuulostaa varmasti hurjalta, ja siksi haluankin siihen muutosta. Mitä pitäisi korvata, mitä pitäisi lisätä, vetelin kesällä parisen viikkoa -500 kcal kalorivajeella mutta paino ei vaan lähtenyt laskuun, joten menetin uskoni kaloreiden kanssa laskeskeluun. Apu olis hyvä alottelijalle :)

Ja unohtu mainita, salilla käyn kolme tai neljäkertaa viikossa + koululiikunnat 4h päälle.

Aloitan aamupalasta: Missä on proteiinit? Jos dieetillä olet ja lihaksiasi säilyttää niin proteiinin saannista kannattaa pitää huolta. Sama koskee iltapalaa.
Kannattaisi syödä lounas, koska jos jätät sen väliin on suuri todennäköisyys että sorrut näihin mainitsemiisi herkkuihin.
Välipalat: Porkkana ei ole välipala. Joka aterialle olisi hyvä sisällyttää jotakin proteiinipitoista, myös välipaloille.
Missä ovat hyvät rasvat, ts. pähkinät, öljyt, rasvaiset kalat jne...
Hedelmätkin voisi olla paikallaan ruokavaliossa.

Mun mielestä kannattaisi lisätä proteiininmäärää huomattavasti ja korvata osa hiilareista sillä. Rasvojen saanti tulisi vähintään olla n. 20%E luokkaa.
Seuraa painoasi viikoittain. Jos paino ei laske, vähennä kaloreita. Jos putoaa liian nopeaa tahtia lisää vähän kaloreita. Hiilareista on helpointa lähteä kalorisaantia rajoittamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom