Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Ootko kokeillut että syöt hieman pienempiä määriä niin että pystyt syömään muutakin kuin rahkaa tuohon kello neljän ja kello seittämän aikaan? Tämä voisi olla myös hyvä kokeilu tuohon väsymykseen. Syö hieman kevyemmin ja useammin vaikkapa ja näinollen verensokerit ei heittele hirveitä määriä päivän aikana. Treenin jälkeen n. 2h sisällä olisi hyvä olla normaali kunnon safka mikä siis sisältää laadukkaita hiilareita sekä proteiineja että kataboliapeikkonen ei pääse iskemään. Ruokailujen määrällä ei varsinaisesti ole lopputuloksen kannalta mitään väliä kunhan tulee syötyä vain riittävän isoja annoksia niin, että kalorit on joko + - 0 tai hieman koholla jos on siis lihaksen kasvatus mielessä. Tietysti järkevämpää on syödä useammin päivän aikana niin vireystila pysyy hyvänä koko päivän :) Jos tästä huolimatta tuntuu että ei pysty syömään enempää ja paino vaikkapa laskee niin ei siitä kannata stressata. Pikkuhiljaa nostaa vaikka viikkotasolla niitä ruokamääriä niin että kroppa tottuu ruokamääriin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oletko kokeillu vaihtaa tota rahkaa muuhun? mua väsyttää rahkan jälkeen myös, tuntuu et se ei vaa riitä energiana yksinään. kokeile hedelmää,pähkinöitä? pitkän treenin jälkeen on tärkee et keho saa hiilareita reilusti ja proteiinia jotta palautuminen lähtee käyntiin. juotko tarpeeks päivässä? ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä hitaita hiilareita,protskua ja vähän rasvaakin, oiva unentakaaja itellä on kaurapuuro :)

btw. sydän ei sulata ruokaa, van ruuansulatuselimistö :D

Kysymyksiä:
I ) saako syödä itsensä ähkyksi, niin kuin olen välillä tehnyt klo17 aterialla?
II ) millaista ruokaa tarvitaan useamman tunnin treenin jälkeen?
III ) johtuuko väsymys siitä että sydän, joka sulattaa jatkuvasti ruokaa, on rasittunut liikaa ja tarvitsee lepoa?
IV ) millaista ruokaa tulee syödä ennen nukkumaanmenoa?
V) onko riittävää jos syö päivän aikana 5kertaa?

1) Ei välttämättä fiksuinta jos vatsa ei ehdi pahemmin tyhjentyä ennen treeniä. Itse söisin riittävästi, mutta välttäisin ähkyä ettei treenissä pakki laita vastaan. Jos kumminkaan ongelmia ei ole vatsan suhteen treenin aikana tai syöminen ei vaikuta jaksamiseen treeneissä niin sitten ei väliä.
2) Ihan normaalia bodysafkaa, hiilaria proteiinia ja rasvaa sopivissa määrin sekä kasviksia johkin väliin.
3) Sydän ei sulata yhtään mitään vaan pumppaa verta kehoon. Jos väsymys itse treenissä johtuu liiasta ruokamäärästä, niin syö vähemmän. Jos väsymys on kokonais aikaista on kyse jostain muusta.
4) Mitä tahansa mikä on perusterveellistä ja maistuu, proteiinia voi ennen nukkumaan menoa tankata sen verran, että sitä riittää vatsalaukusta yöksi. Puuroa, rahkaa,raejuustoa, munia tai vaikka lihaa , broileria, riisiä, perunaa, pähkinöitä, marjoja jne.
5) On. Kalorit ja makrot ratkaisee, ei syöntikertojen määrä.

Ateria 1
120g Kaurahiutaleita
10g Vehnäleseitä
120g raejuustoa
100g marjoja
Banaani
5g soijalesitiinirakeita
Vitamiinit

Ateria 2
120g basmatti riisiä
120g Broileria
5g Oliiviöljyä
+ Kasviksia

(Treenipäivinä)
Malto 50g
Hera 30g
Kreatiini 5g

Octane 14g

Ateria 3
250g Rahka
Banaani
Omena
4kpl Riisikakkuja

Ateria 4
120g Basmatti riisiä
120g 10% Naudan J.Lihaa
+Kasviksia

Ateria 5
2kpl Valkuaisia (80g)
100g Broileria
20g Pähkinöitä

Näin 50kg painoa pudottaneena en oo enään uskaltanu kaloreita edes laskea, pikku hiljaa ollaan nosteltu kaloreita hiilihydraateilla. Pyritään pitään rasvan määrä kumminkin mahdollisimman minimissä. Hyvät rasvat otetaan ja se siinä, ei lähdetä ylimääräisiä kikkaileen. Selvä fakta on se, että hh saat syödä paljo enemmän kun rasvaa :). Mutta muistetaa edelleenkin että rasvaa myös tarvitaan ja mutta täytyy muistaa että johki se raja täytyy pistää !! 3kk paino noussu 64 kg->71 kg. Ekalla viikolla tuli nesteitä jo se 3kg, kun lisättiin hiilareita rankan dietin jälkeen kroppaan.

aamupalaks itse tehtyjä sämpylöitä, 2 kananmunaa kokkelina mustapippurin kanssa sekä 250g maitorahka purkki valion sokerittomal mehusopalla. Toiseks safkaks täysjyvämakaronia jauhelihasoosilla. Kohta reenaamaan jalkoja ja sen jälkeen toinen makaryllijauhelihasoosi härdelli ja iltapalaks jotain en tiiä viel. 9kg pudonnut paino ja 5kg pitäis viel saada veks niin toivottavasti on sit talvikunnossa :)

Ateria 1
120g Kaurahiutaleita
10g Vehnäleseitä
120g raejuustoa
100g marjoja
Banaani
5g soijalesitiinirakeita
Vitamiinit

Ateria 2
120g basmatti riisiä
120g Broileria
5g Oliiviöljyä
+ Kasviksia

(Treenipäivinä)
Malto 50g
Hera 30g
Kreatiini 5g

Octane 14g

Ateria 3
250g Rahka
Banaani
Omena
4kpl Riisikakkuja

Ateria 4
120g Basmatti riisiä
120g 10% Naudan J.Lihaa
+Kasviksia

Ateria 5
2kpl Valkuaisia (80g)
100g Broileria
20g Pähkinöitä

Näin 50kg painoa pudottaneena en oo enään uskaltanu kaloreita edes laskea, pikku hiljaa ollaan nosteltu kaloreita hiilihydraateilla. Pyritään pitään rasvan määrä kumminkin mahdollisimman minimissä. Hyvät rasvat otetaan ja se siinä, ei lähdetä ylimääräisiä kikkaileen. Selvä fakta on se, että hh saat syödä paljo enemmän kun rasvaa :). Mutta muistetaa edelleenkin että rasvaa myös tarvitaan ja mutta täytyy muistaa että johki se raja täytyy pistää !! 3kk paino noussu 64 kg->71 kg. Ekalla viikolla tuli nesteitä jo se 3kg, kun lisättiin hiilareita rankan dietin jälkeen kroppaan.

Kannataisi kuitenkin lisätä rasvaa, tuosta tulee vain 30-40g.

Ateria 1
120g Kaurahiutaleita
10g Vehnäleseitä
120g raejuustoa
100g marjoja
Banaani
5g soijalesitiinirakeita
Vitamiinit

Ateria 2
120g basmatti riisiä
120g Broileria
5g Oliiviöljyä
+ Kasviksia

(Treenipäivinä)
Malto 50g
Hera 30g
Kreatiini 5g

Octane 14g

Ateria 3
250g Rahka
Banaani
Omena
4kpl Riisikakkuja

Ateria 4
120g Basmatti riisiä
120g 10% Naudan J.Lihaa
+Kasviksia

Ateria 5
2kpl Valkuaisia (80g)
100g Broileria
20g Pähkinöitä

fiksun näköstä syömistä :) ehkä hitusen kuitenki lisäisin myös sitä rasvaa,äkkiseltää katottuna tosta tulee aika hintsusti.

Neuvoja kaipaisin makrojakauman koostamiseen!
Itselläni sellainen tilanne, että sekä lihasmassa että rasvamassa tippuneet molemmat reilusti sairastelun myötä. Kävin inbody-mittauksessa ottamassa vähän suuntaa lihas- ja rasvamassan määrälle, ja molemmat olivat siellä alle normaalirajojen. Lihasmassa parisen kiloa, rasvamassa vielä enemmän.
Salilla ehdin käydä ennen sairasteluja puolisen vuotta, ja nyt olen taas vähän aikaa ehtinyt käymään salilla neljä kertaa viikkoon.
Sitten itse kysymykseen: kun lihasmassan määrä - ja samalla glykogeenivarastot - ovat niin pienet, onko järkeä ottaa lisätä kaloreita hiilareista? Sopivan kalorimäärän löytäminen on vielä vähän työn alla, tällä hetkellä kuitenkin treenipäivänä hiilarit n 190-200, riippuen onko jalkatreeni vai yläkropan treeni, rasvat 52g
Proteiinia puolestaan tulee reilusti yli "tarpeen", sillä mun on ollut helpompi ottaa kaloreita proteiinista kuin syödä isoja määriä hiilaria kerralla. Olen nimittäin päätynyt hermojen säilyttämiseksi siihen ratkaisuun, että syön päivässä neljä ateriaa plus palkkarin salin jälkeen, eli välipalojen tunkeminen päivään ei ole mieluinen ratkaisu... Toisaalta ainakaan vielä en ole kokenut sitä mitenkään huonona, että treenin jälkeisellä aterialla menee suurehko annos hiilaria, 70-80g paikkeilla. Olen naispuolinen henkilö. En tiedä mitä insuliinipeikko sanoo asiasta, mutta jos aterian jälkeen olo ei kerran ole huono niin kaikki on todennäköisesti silloin ok? :rolleyes:
Kohtuu pitkä stoori, kiitos kaikille vastauksista! :)

Neuvoja kaipaisin makrojakauman koostamiseen!
Itselläni sellainen tilanne, että sekä lihasmassa että rasvamassa tippuneet molemmat reilusti sairastelun myötä. Kävin inbody-mittauksessa ottamassa vähän suuntaa lihas- ja rasvamassan määrälle, ja molemmat olivat siellä alle normaalirajojen. Lihasmassa parisen kiloa, rasvamassa vielä enemmän.
Salilla ehdin käydä ennen sairasteluja puolisen vuotta, ja nyt olen taas vähän aikaa ehtinyt käymään salilla neljä kertaa viikkoon.
Sitten itse kysymykseen: kun lihasmassan määrä - ja samalla glykogeenivarastot - ovat niin pienet, onko järkeä ottaa lisätä kaloreita hiilareista? Sopivan kalorimäärän löytäminen on vielä vähän työn alla, tällä hetkellä kuitenkin treenipäivänä hiilarit n 190-200, riippuen onko jalkatreeni vai yläkropan treeni, rasvat 52g
Proteiinia puolestaan tulee reilusti yli "tarpeen", sillä mun on ollut helpompi ottaa kaloreita proteiinista kuin syödä isoja määriä hiilaria kerralla. Olen nimittäin päätynyt hermojen säilyttämiseksi siihen ratkaisuun, että syön päivässä neljä ateriaa plus palkkarin salin jälkeen, eli välipalojen tunkeminen päivään ei ole mieluinen ratkaisu... Toisaalta ainakaan vielä en ole kokenut sitä mitenkään huonona, että treenin jälkeisellä aterialla menee suurehko annos hiilaria, 70-80g paikkeilla. Olen naispuolinen henkilö. En tiedä mitä insuliinipeikko sanoo asiasta, mutta jos aterian jälkeen olo ei kerran ole huono niin kaikki on todennäköisesti silloin ok? :rolleyes:
Kohtuu pitkä stoori, kiitos kaikille vastauksista! :)

kyllä mä lisäisin hiilareita ennemmin kuin proteiinia. ja kun hiilarin kanssa syö kuiteski proteiinia ja rasvaa niin ei se verensokerikaan ihan älyttömän korkeelle pomppaa :)

Eilen tuli krapuloissaan syötyä 3kpl Kotipizzan monster pizzoja.
En normaalisti koskaan laske kaloreita mutta kaveri nuo otti ylös niin pistän tännekkin

Mallina Iso monsteri

Normaali pohja

Cheddarjuustokastike

Täytteinä aura sinohomejuusto, paahdettu pekoni. parmankinkku, pepperoni makkara ja lisäjuusto.

3437.90 kcal per pizza

3kpl 1.5l Spriteä 420kcal pe pullo

3kpl Fazerin maitosuklaalevyjä 1100kcal pe levy.

Eli päivän aikana yhteensä 14 873.7 kcal

En normaalisti koskaan laske kaloreita mutta kaveri nuo otti ylös niin pistän tännekkin

Mallina Iso monsteri

Normaali pohja

Cheddarjuustokastike

Täytteinä aura sinohomejuusto, paahdettu pekoni. parmankinkku, pepperoni makkara ja lisäjuusto.

3437.90 kcal per pizza

Kirnupiimä/maito selvästi unohtunut :D

Ateria 1
120g Kaurahiutaleita
10g Vehnäleseitä
120g raejuustoa
100g marjoja
Banaani
5g soijalesitiinirakeita
Vitamiinit
.

Vetääks jengi muuten nuo yo. jutut sörsseliksi lautasella vai smoothiekoneella vai kuinka? Ite todennu, että lautaset käy pieneksi tai ainakin aika kuivan oloisiksi jos ton määrän meinaa kaurahiutaleita syödä -> Ite syön "vaan" 70 grammaa aamupalla niitä, niin sit mahtuu vielä jättilautaselle rahkat, marjat, mehukeitot, öljyt yms. ja menee sulavasti alaskin. Onhan toi 120 g aika himmee läjä, tai sitten mun vaa-assa on vikaa.

Vetääks jengi muuten nuo yo. jutut sörsseliksi lautasella vai smoothiekoneella vai kuinka? Ite todennu, että lautaset käy pieneksi tai ainakin aika kuivan oloisiksi jos ton määrän meinaa kaurahiutaleita syödä -> Ite syön "vaan" 70 grammaa aamupalla niitä, niin sit mahtuu vielä jättilautaselle rahkat, marjat, mehukeitot, öljyt yms. ja menee sulavasti alaskin. Onhan toi 120 g aika himmee läjä, tai sitten mun vaa-assa on vikaa.

3dl kaurahiutaleita=120g, ainakin mun puntarin mukaan .

Mun ohjeella tulee kaks tommosta tavallista lautasellista puuroo. Eikös se oo positiivistä että aamusin ruoka maistuu .

Mallina Iso monsteri

Normaali pohja

Cheddarjuustokastike

3437.90 kcal per pizza

Jos jokapäivä tuon setin söis niin vois olla dietin aika melko nopeesti . Miten hemmetti tuon setin saa kurkusta alas päivässä .

Normi päivä menee näin

Aamupala: Rahka 250g piltti 125g ja mankku+omegat,
Välipala1: Joko proteiini pirtelö tai nyt on tullut vaihdettua recoveryyn koska siinnä on enämpi hiilareita
Lounas: Salaatti tai wrapit tms nopea kylmä eväs
Illallinen: riisiä ja kanaa+kasviksia
Iltapala: Puuro

Niinku näkee ruokailut on melko ykstoikkosia kun miettii että työ on todella fyysistä. Silläpäs mietinkin että onkos täällä muita joilla on kiireinen työ ja silti haluaa syödä terveellisesti? Mikä olisi semmonen hyvä eväs mikä säilyy repussa/kylmälaukussa ja voi syyä kylmänä :D

Normi päivä menee näin

Mikä olisi semmonen hyvä eväs mikä säilyy repussa/kylmälaukussa ja voi syyä kylmänä :D

Mikä on sellainen eväs jota et voi syödä kylmänä ?

Itse syön päivässä 2 x puuro, 2 x riisi setin ja iltapalan. Kaikki menee kylmänä, koska olen ne jääkaappiin tehnyt edellisenä iltana. Ainut mikä menee kuumana on kahvi. :D

Normi päivä menee näin

Aamupala: Rahka 250g piltti 125g ja mankku+omegat,
Välipala1: Joko proteiini pirtelö tai nyt on tullut vaihdettua recoveryyn koska siinnä on enämpi hiilareita
Lounas: Salaatti tai wrapit tms nopea kylmä eväs
Illallinen: riisiä ja kanaa+kasviksia
Iltapala: Puuro

Niinku näkee ruokailut on melko ykstoikkosia kun miettii että työ on todella fyysistä. Silläpäs mietinkin että onkos täällä muita joilla on kiireinen työ ja silti haluaa syödä terveellisesti? Mikä olisi semmonen hyvä eväs mikä säilyy repussa/kylmälaukussa ja voi syyä kylmänä :D

Smoothiet. Vain mielikuvitus on niissä rajana, mutta hera/rahka/jugurtti/mehu/mehukeitto/hedelmät/marjat/pähkinät/siemenet/öljyt/keksiitselisää vaan blenderiin, ja siinä on sulle nopeasti juotava ja täyttävä eväs. Toinen kätevä on tuorepuurot (joihin edellämainittujen lisäksi tungetaan sitten niitä hiutaleita/leseitä/kuivahedelmiä/whatever), joista saa tarvittaessa jo ihan tuhteja annoksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom