Mitä söit tänään/eilen? Kysymykset päivittäisestä ruokavaliosta tänne!

Random jantteri: Nopee arvioituna taitaa tulla sen verran paljon proteiinia verrattuna hiilarin ja rasvan määrään että kääntyy jo itseään vastaan. Laske tosta kalorit ja makrot. Mikäli paino tippuu tolla kalorimäärällä ni pidä se samana mutta proteiinin määrä reilut 2g/painokilo tai vaihtoehtoisesti n. 35% kokonaisenergiansaannista. Loput kalorit täytät rasvalla (jota noin 1g per rasvaton painokilo per päivä) ja hiilarilla.

Aminea: mä oon taas sitä mieltä että proteiinia tulee hyvä määrä, eikä ollenkaan liikaa. Toisekseen miksi pitäis syödä "lämmintä ruokaa? Toki oikeeta ruokaa mutta eihän riisikakut, banaani, tölkkitonnikala, rahka, salaatti tai graavilohi oo sen huonompaa ravintoa kun se lämmin pasta bolognese.

Kaloreita saat kyl lisätä vaikka tonnin tohon. Älä kerralla kokeile, vaan pienillä muutoksilla ni se tekee siitä helpompaa. Esim pirtelöön öljyä, ja riisimuroja lisäilet sitä mukaan kun jaksaa syödä enemmän ja enemmän, vaikka parikymmentä grammaa kerralla. Aamupalalle voit kokeilla uppooko ananaspurkki, tai miksei tuorekin ja sisärataa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Random jantteri: Nopee arvioituna taitaa tulla sen verran paljon proteiinia verrattuna hiilarin ja rasvan määrään että kääntyy jo itseään vastaan. Laske tosta kalorit ja makrot. Mikäli paino tippuu tolla kalorimäärällä ni pidä se samana mutta proteiinin määrä reilut 2g/painokilo tai vaihtoehtoisesti n. 35% kokonaisenergiansaannista. Loput kalorit täytät rasvalla (jota noin 1g per rasvaton painokilo per päivä) ja hiilarilla.

Joo okei, täytyy ilmeisesti jostain karsia. Harmi kun en voi korvata mitään noista hedelmillä tai ylipäätänsä voi syödä hedelmiä, koska olen melkein jokaiselle allerginen(ilman että niille on siis tehty mitään) ja sama koskee kasviksia ja mitä näitä kukkasia nyt on... Jotenkin ilmeisesti kytköksissä tuohon siitepölyallergiaan, alkaa nuista kutisemaan/kihelmöimään korvien seudulta(sisältä) ja se yltyy miltein sietämättömäksi. Salaattia tosin voin syödä.(outoa)

Laskin rasvat tosta ainakin niin noin 90g saisin päivässä rasvaa ja pitäisi tuon 1g/painokilo) mukaan saada noin 110g. Hiilareita tulee noin 40-50g ja proteiini meneekin sitte yli 200 grammassa. :D

Perhana kun nämä ravintoasiat on mulle aivan täyttä hepreaa, kun on tottunut syömään melkein kaiken mitä mun tielle tulee sen suurempia välittämättä.

Aminea: mä oon taas sitä mieltä että proteiinia tulee hyvä määrä, eikä ollenkaan liikaa. Toisekseen miksi pitäis syödä "lämmintä ruokaa? Toki oikeeta ruokaa mutta eihän riisikakut, banaani, tölkkitonnikala, rahka, salaatti tai graavilohi oo sen huonompaa ravintoa kun se lämmin pasta bolognese.

Kaloreita saat kyl lisätä vaikka tonnin tohon. Älä kerralla kokeile, vaan pienillä muutoksilla ni se tekee siitä helpompaa. Esim pirtelöön öljyä, ja riisimuroja lisäilet sitä mukaan kun jaksaa syödä enemmän ja enemmän, vaikka parikymmentä grammaa kerralla. Aamupalalle voit kokeilla uppooko ananaspurkki, tai miksei tuorekin ja sisärataa.

Tarkennus: jos tohon lisää vielä pari kana ja riisi -tyyppistä annosta, niin lisäravinteet välipaloilla alkaa olla jo todella turhia. Eikähän sillä sinänsä ole väliä mistä ruokalajeista energiaa tulee, kunhan sitä tulee, ja yleensä lämmin ruoka on siihen helpoin/maistuvin vaihtoehto.

188cm 90kg Dieettiruokavalio: Rasva 95g, Hh 238g, Prot 218g, Kaloreita 2735

Ateria klo8: -250g rahka,
- 40g pikakaurahiutale tai 4 siivua ruisleipää(levite)

Ateria klo11: -150g kanaa
-125g tumma makaroni

Ateria klo14: -150g kanaa
-125g tumma makaroni

Ateria klo17: -3 munaa,
-rkl öljyä
-250g rahkaa

Ateria klo20: -1muna,
-250g rahkaa
-rkl öljyä

Illan ateria klo 23: - 35g pähkinöitä
-250g rahkaa

Treenin jälkeen; hera 40g, omena
Lisäksi vitskut, kalaöljyt, zma

Salia 5x viikkoon, Painoa pitäisi pudottaa hiljalleen n. puoli kiloa viikkoon. Miltä ruokavalio näyttää?

Random jantteri: voitko syödä riisiä tai kuorettomia bataatteja? Jos et tosiaa löydä mitää hiilarin lähdettä ni senkus meet vhh:llla. Lisäät vaan rasvaa tohon muutamakyt grammaa. Jos taas löydät hyvän tai hyviä hiilarin lähteitä ni 90g rasvaa iha jees. Luulen et jokatapauksessa kaloreita voit nostaa sen verran että lisäät n.n.150 g hiilihydraattii ruokavalioon.

Oli sun päätös sitten vhh tai hiilaridieetti niin proteiinien osuus tulisi olla jossain 30-40% energiamäärästä. Tsemppiä jokatapauksessa laihdutukseen.

Paino junnaa, syynä ruokavalio?

Hejssan!

Kauan oon jo pakkotoistoa käyttänyt tiedonhakuun ulkopuolisena, mutta nyt vasta tuli mieleen, että voisin itekin liittyä ja kysästä paria mieltä askarruttavaa asiaa ruokavaliosta. Olen siis just 22v täyttänyt tyttö, 165cm, 62kg. Koko elämän kestänyt urheilutausta löytyy (toki muutama laiska ja liikkumaton teinivuosi mahtuu väliin). Olen opiskelija joten päivät kuluvat istuma'työssä' mutta muuten olen melko aktiivinen ja treenaan (niin painoilla, kuin aerobistakin) 4-6 kertaa viikossa.

Ongelmani on ruokavalioni/-määrät. Tiedän etten ole läski, mutta läskiä silti löytyy if you know what I mean...ja siitä olisi kiva päästä eroon. Lihastakin on ehtinyt muutaman suht löysän salivuoden aikana kertymään kiitettävästi. Kovempaa olen treenannut vasta vuoden. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että painoni on jysähtänyt tuohon 62 kilon tienoville eikä siitä suostu liikkumaan alaspäin. Mahtaako syynä olla ruokailutottumukseni. Liian paljon/vähän ja mitä?

Tässä päivän ruokailuni (about):
Aamupala
- 50g kaurahiutaleita (puuro)
- sekaan muutama rkl erilaisia siemeniä ja 1dl marjoja
- keitetty kananmuna

Välipala 1
- 1-3 porkkanaa
- kourallinen cashewpähkinöitä

Lounas
- 100g kana/kala
- 150g erilaisia vihanneksia
- 50g (kuivana) täysjyväpasta/-riisi/quinoa etc

Välipala 2
- hedelmä (useimmiten banaani)

Päivällinen
- 100g kana/kala/katkaravut
- 150g erilaisia vihanneksia
- 50g (kuivana) täysjyväpasta/-riisi/quinoa etc

Iltapala (joskus)
- 200g rahka
- marjoja
Tai esim smoothie

Vettä kuluu päivän aikana pari litraa, treenipäivinä jopa 4 joskus.

Herkkupäiviä löytyy kerran pariin viikkoon joskus useamminkin.
En halua mitään kitudieettiä, sillä tyhmyyksissäni teininä tuli jojoiltua muutaman vuoden ja sille polulle en enää lähde nyt kun järkeäkin jo löytyy päästä ja terveydestä pidetään huolta ilon ja hyvänolon ehdoilla. Onko kuitenkin mahdollista, että tälläinen idioottimainen karppaus/ahmimis-sykli on pilannut kokonaan aineenvaihduntani vaikka ton päättömän touhun lopetinkin jo muutama vuosi sitten? Muita ideoita rasvanpolton junnaamisen syiksi?

Kiitos niille, jotka tämän romaanin jaksoivat lukea ja vieläpä vastata! :)

Ens viikolla alkaa uus duuni ja päivärytmi vähän muuttuu, niin meinasin kokeilla tällasta neljän (pää)aterian mallia:

Aamulla kotona: tuoremehua ja kuitulisä
(pyöräily töihin)
Aamulla töissä välipala1: diy marjarahka TAI tuorepuuro TAI smoothie tms. TAI jos ei ole ehtinyt tehdä mitään niin ihan vaan rahkaa ja banaania TAI pikapuuro (vai sekä että?) + pari riisikakkua valinnaisilla päällisillä esim. juustoa, kinkkua, avokadoa.
Lounas: 120g kanaa TAI kalaa TAI jauhelihaa + 60g riisiä TAI 60g gluteenitonta pastaa TAI 200-250g bataattia/perunaa + valinnaisia rehuja + 1 rkl oliiviöjyä + tarvittaessa ruokakermaa, juustoraastetta tms. ruuanlaittoon (tämä joko kotoa mukaan otettu tai silmämääräisesti vastaava annos ruokalassa, hätätapauksessa pikanuudeleita ja tonnikalaa :D)
Välipala2: kuten välipala 1
(treeni ja pyöräilyä paikasta toiseen)
Palkkari: sportlife recovery+ 65g (hiiliä ja proteiinia 1:1)
Päivällinen: kuten lounas

Yhden esimerkkipäivän mukaan laskettuna tosta tulis n. 2300kcal, 150g proteiinia, 230g hh, 70g rasvaa. Käytännössä vielä tulee vähän ekstrakaloreita herkuista. :kuola:

Nainen 23v 174cm 71-72kg. Kehonkoostumusmittauksen mukainen kulutus päivän aktiivisuus mukaanlukien 2119kcal (1367kcal kooma) + treenit crossfitia n. 4 krt viikkoon, 0-1 punttia ja 0-1 jotain aerobista, hyötyliikuntaa työmatka yms. pyöräilyn verran (arkena 5-10km/päivä).

Paljon siis kalorit ovat päivää kohden? Treenaatko siis 4-6 kertaa salilla JA 4-6 aerobista viikossa vai yhteensä salia ja aerobista 4-6 kertaa ? Jos toisella viikolla on vaikka 2 treeniä enemmän kuin edellisellä niin vaikuttaa sekin jo kulutukseen ja viikon kaloritarpeeseen/määrään.

Jos kalorit ovat jo suht alhaalla niin mielummin lisäisin yhden aerobisen treenin sinne joukkoon tai ihan vaan hyötyliikuntaa (pyöräily/kävely) kun näin keväällä säätkin sen sallii kivemmin, aerobisen lisääminen ei hidasta aineenvaihduntaa toisinkuin ruoka määrien laskeminen. Kohtuus kumminkin tässäkin .

Kuinka kauan paino on junnannut? kaksi viikkoa vai kaksi kuukautta? Naisilla tuota laardia kuuluu olla luonnostaan enemmän kuin miehellä niin rasvaprosentin veto hirveän alas ei ole helppoa saati terveellistäkään.

Laitetaas tänne, ite aattelin et rupeis maistuun puulta mut tuntuu vielläkin maistuvan oikein hyvin. 3 viikkoa tuli viikonloppuna täyteen ja noin -2kg eli 83.2kg aamupaino.

Aamu:
Vihreät pavut 300g
Paistettu muna x2 110g

3kpl/pv Ruoka

Pekoni 2kpl 40g
Kananrinta file 100g
Green Grocer´s mix (vihannessekoitus) 300g
Oliiviöljy 9g

Ilta:
Vihreät pavut 300g
Paistettu muna x2 110g

2025kcal 146,2p 88,7hh 109,1r

Vaihtoehtoisesti ruuaksi 100g jauhelihaa ja 300g vihannessekoitusta.

Treenipäivinä tulee 25g whey-80 jauhoa mukaan.

Aamupalat on ehkä tylsä, mutta en tiedä oikein millä korvata vihreät pavut. Itselle on tärkeää heti aamusta saada mahaan täytettä.

Aamupala: 1dl kaurahiutaleita, 130g 2% raejuustoa, keitetty kananmuna

Välipala: 250g maitorahka

Lounas: 200g naudan jauheliha 10%, 250g pakastekasviksia

Päivällinen: 200g naudan jauheliha 10%, 250g pakastekasviksia

Iltapala: 250g maitorahka, 2 keitettyä kananmunaa

Mies 184/92kg. Tavoitteena olisi noin kilo viikossa pudottaa painoa. Mitäs mieltä olette ylläolevasta? Aika paljon proteiinia...

Mies 184/92kg. Tavoitteena olisi noin kilo viikossa pudottaa painoa. Mitäs mieltä olette ylläolevasta? Aika paljon proteiinia...

No aika paljon prodea joo sen totesit itekin. Surkean näkönen ruokavalio suoraan sanottuna, kovin ykstoikkosta vedellä rahkaa ja rahkaa ja lisää rahkaa. Hiilareitakaan oo yhtään ja rasvojakin minimaalisesti. Söisit hyvä mies kunnolla.

klo 8 - puuro, mehukeitto, vihreä tee
klo 11 - porkkanasosekeitto, ruisleipä (päällä levite, salaatti, tomaatti ja kalkkunaleike)
klo 13.30 palkkari veteen treenin jälkeen
klo 15.00 ruisleipä (levite, salaatti, tomaatti, kalkkunaleike) ja 1/2 annos pirtelöä (koko annoksessa 2 lusikallista oliiviöljyä, 250g maitorahka, 200 g mehukeitto, puolikas mitta prodea, pakastemarjoja)
klo 18 - 100 g riisi, 100g jauheliha ja 200g kurkku
klo 22 - loput pirtelöstä, 30g muroja, vihreä tee

Kalorilaskurin mukaan tulee n. 1800 kcal jossa 135 g prodea, 179 g hiilaria ja 52 g rasvoja.

Ei tässä hirveesti ollu muutosta siihen aikasempaan mutta miltä näyttää? :D

Ja semmosta oon miettiny, että onko mahdollista kasvattaa lihasta vaikka olis pienillä miinuskaloreilla (vaje n. 300-400 kcal/päivä) jos saa proteiinia, lepoa ym. riittävästi vai kasvaako lihas vaan kun syödään yli kulutuksen?

klo 11 - porkkanasosekeitto, ruisleipä (päällä levite, salaatti, tomaatti ja kalkkunaleike)
klo 15.00 ruisleipä (levite, salaatti, tomaatti, kalkkunaleike) ja 1/2 annos pirtelöä (koko annoksessa 2 lusikallista oliiviöljyä, 250g maitorahka, 200 g mehukeitto, puolikas mitta prodea, pakastemarjoja)

Kalorilaskurin mukaan tulee n. 1800 kcal jossa 135 g prodea, 179 g hiilaria ja 52 g rasvoja.

Ja semmosta oon miettiny, että onko mahdollista kasvattaa lihasta vaikka olis pienillä miinuskaloreilla (vaje n. 300-400 kcal/päivä) jos saa proteiinia, lepoa ym. riittävästi vai kasvaako lihas vaan kun syödään yli kulutuksen?

Söisin tuon isoimman ruuan heti treenin jälkeen ja tosiaan hiilareita olis varaa lisätä. Jos haluat että lihas kasvaa, niin ei se vajeella kyl onnistu. Mä en koskaan miettis että "nyt kasvatan lihasta joten syön enemmän tms" vaan ite syön perus terveellisesti laskematta mitään, sen verta et on kyllönen ja hyvä olo. Kyl se lihas kasvaa jos on kasvaakseen eikä laihistele :)

Söisin tuon isoimman ruuan heti treenin jälkeen ja tosiaan hiilareita olis varaa lisätä. Jos haluat että lihas kasvaa, niin ei se vajeella kyl onnistu. Mä en koskaan miettis että "nyt kasvatan lihasta joten syön enemmän tms" vaan ite syön perus terveellisesti laskematta mitään, sen verta et on kyllönen ja hyvä olo. Kyl se lihas kasvaa jos on kasvaakseen eikä laihistele :)

Noinhan monet syö "bulkillakin", että vedetään perusterveellistä ruokaa ja maha täyteen joka kerta vaan. Sitten ihmetellään, että miksei ole monen vuoden treenin jälkeen lihas kasvanu :D

Mä oon huomannu, et mulla toi ei ainakaan toimi vaan pitää tosta syödä aika paljon yli vielä jos haluaa painon nousevan.

Miks pakastekasviksiä? miks et syö tuoretta ruokaa? Missä hiilarit (paitsi aamupuuro)? Missä rasvat? Rahkan kanssa voisit ottaa jotain marjoja ja pähkinöitä, jauhelihan kanssa tuoreita kasviksia ja vaikka avokadon (1kpl päivässä, n. 300kcal!). Vähän tummaa riisiä/pastaa kylkeen. Ainakin 1 maitorahka välipala helvettiin. Sit alkaa näyttä paremmalle. Sinun peruskulutus on varmaan jotain (perstuntumalla) 2600-2700kcal ja kulutuksen kanssa (salitreeni tai lenkki) joku 3000kcal. Tee ruokavalio jossa n. 90g rasvaa, n. 200g proteiinia ja hiilareita saakin syödä sitten n. 200g, kokonaiskalorit n. 2500kcal. Siitä voit pudottaa sitten hiukan hiilareita jos ei paino laske.

Perusrunko minun silmään ihan jees mutta klo 8 tai 11 aterialle laittasin haluamasi proteiinilähteen väh. 25g esim. raejuustona puurossa ja hyviä rasvoja vois lisätä esim. pähkinöitä/siemeniä puuron sekaan tai pähkinöitä voi napostella sellaisenaan. Sitten voikin klo 15 rahkasta syödä vaikka vaan puolet eli 125g kun sulla on siellä proteiinijauhoakin. joku 25-40g per annos riittää proteiinia. 100g riisi lienee keitetty eikä kuivapaino? Mitkä sun mitat ja tavoitteet? Laihtuminen vai lihaskasvu vai molemmat? 1800kcal on aika vähän. Muroja illalla?

Eilen tuli vähän tankattua :D

Klo 8:30: lasi tuoremehua
Klo 9:15: 250g rahka + mustikoita + vaahterasiirappia + banaani, 1 riisikakku juustolla ja kalkkunaleikkeellä, teetä.
Klo 12: 120g broilerifilee, bataattia, tuorejuustoa, oliiviöljyä, avokadoa.
Klo 15: samanlainen rahkasetti kun aamulla, teetä.
Klo 17:30: crossfit-treeni (kyykkyjä ja hiit-tyylinen jumppa)
Klo 18:30: palkkari 65g sportlife recocery+
Klo 19 jälkeen: saunajuomaksi lonkero :whip:
Klo 21: savulohi-pinaattipasta (gluteeniton) + parmesania, valkoviiniä, suklaata jälkkäriksi.

2797 kcal p 172 g hh 272 g r 68 g.
Omat mitat 71/173, nainen 23v.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom